Gå til innhold

Koffein - hvordan bruker dere det?


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg bruker koffein før trening for å få ekstra energi, og synes det funker fint. Litt tilfeldig hvordan jeg får i meg, alt fra starbuck iskaffe, redbull, frenzy fat-loss-tilskudd, kaffedrikker, FRES..

I tillegg drikker jeg pepsi max hver dag.. :cool: Nå har jeg tenkt litt på dette med koffeininntak, og at kroppen vender seg til det etterhvert, og at det da vil minke effekten i forhold til den ekstra piffen på trening. Noen med formeninger rundt dette, og hvor lenge man evt. bør være på vannvogna før man hiver seg på koffeinkjøret igjen?

Også hadde det vært fint å høre hvordan dere andre gjør det med koffeininntak;

Hvor mye inntar dere før trening? (Her har jeg lest studier på x antall gram pr. kg. kroppsvekt.. som jeg ikke finner igjen.. :p )

Hvor lenge før trening? Under trening?

I hvilken form - drikke, eller piller eller pulver?

Forøvrig en litt generell informativ artikkel om koffein hos Norsk Helseinformatikk sine (geniale!) sider;

http://nhi.no/sykdommer/psyke/diverse/koffein-15464.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg inntar det kun i form av vanlig svart kaffe, akkurat når jeg vil og hvor mye jeg vil :p eneste evt planlagte inntak er på morgenen før evt fastende trening, og generelt før trening om jeg er litt daff etter en lang dag. Ellers har jeg generelt lite fokus på koffein som noen form for hjelpemiddel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med meg går det i kaffe frem til klokka 15.00, deretter er det 2 FRES før trening, og også 1 FRES før svømmetreningene mine. Hjelper meg til å holde meg på topp. Tar det 30 min til 1 time før treninga begynner. Har lest at koffein tar ca 40-60 min før det tas opp i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det fra flytende koffein gir en effekt på kroppen? Tenker på hvor lang tid før trening en bør innta koffein.

Herfra; https://www.tn.no/drivkraft/artikler/koffein-oppkvikkende-og-prestasjonsfremmende

Opptaket av koffein er raskt – man når som regel maks konsentrasjon i kroppen innen en time etter inntak. Det har derfor vært anbefalt å innta koffein 1 time før treningsøkten. Koffeinet brytes langsomt ned og studier har vist at man opprettholder maks konsentrasjon i opp til 3-4 timer. Enkelte studier viser prestasjonsfremmende effekter i opp til 6 timer etter inntak – selv etter å ha trent er konsentrasjonen høy. Flere studier har også vist at det er fordelaktig å spre inntaket av koffein utover treningsøkten når man trener over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kapsler DietKick før trening, gir bra effekt. Liker ikke kaffe, så var uvant med koffeinet da jeg begynte på de. Var helt jævlig egentlig, kjente det brant innvendig, sleit virkelig med å kjøre bil, å konsentrere meg generelt og på do HELE tiden.

Følte meg som et hyperaktivt ekorn eller noe :p

Kroppen har heldigvis tilpasset seg litt, så nå er jeg bare over gjennomsnittet rastløs, og det tar jeg ut på trening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hittil har kaffe vært løsningen, men da jeg ikke liker å løpe med store mengder kaffe i magen, har jeg nå gått til innkjøp av dette koffeinpulveret:

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/prestasjonsker-5/caffeine-powder-100-g

Kommer i posten i morgen!

Noen som har erfaringer med dette? Eller generelle råd ang. koffeintilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pulver selv, det går helt greit å dosere. Du merker fort hvor mye du trenger. Prøv med halv dose første gang:) er en enorm forskjell fra kaffe som du vanligvis drikker. Halv dose holdt for meg hvertfall.. Og som flex'en over her skriver; ikke hver dag. Ta pauser :) tar du det etter kl seks/syv ca ligger du også mest sannsynlig leeenge våken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...