Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil heller ha litt fett på kroppen enn at ribbeina vises som det gjorde noen måneder tilbake. :)

nå ligger jeg på rundt 500kcal i overskudd.

60-75 på noen månder er ikke så farlig, men det er en vanskelig uvane å snu om det blir for mye av det gode

60-75 på noen månder er ikke så farlig, men det er en vanskelig uvane å snu om det blir for mye av det gode

Enig i den, har begynt smått å forandre kostholdet mitt.

har gått veldig mye i grandiosa, kommer vel til å skifte det ut med noe mer næringsrikt så jeg får variasjon i kostholdet. :)

Det som er moro å er å høre på de som mener at "doperene" kun får resultat pga doping.

Hvordan vet folk at det ikke er en kombinasjon? Kan ha syke gener, OG bruke steroider.

Mann kan jo også definere gode gener? Hva er gode gener? Hva skjer spesifikt når enn person har bedre gener enn en annen?

Høyere testosteron produksjon? Kroppen klarer å "bruke" mere proteiner til muskelbygging? Nervesystemet tåler flere tunge løft?

Og med de som bruker steroider: Kanskje igjen det som skiller de som er øverst på pallen i mr olympia er hvor godt kroppene deres takler mengden steroider, /bivirkninger?

Blir igrunn som Mcbain sier, MANGE faktorer... Derfor det aldri blir helt rett å sammenligne flere mennesker, og uansett hvor mange ganger vi stiller dette spørsmålet så kommer det aldri å komme fram et konkret svar. Og om vi hadde fått et konkret svar, hva hadde det gidd oss? Genene våres hadde ennå vært akkurat som de var.

Stå på, gjør det beste med den kroppen enn har, og prøv å ikke bry seg så mye om andre :)

Annonse

Betydningen av gener

Gener er viktige – men ikke viktigere enn at alle, inkludert de som kaller seg hardgainere, de overvektige og de tunglærte kan oppnå de mest fantastiske ting.

Prisen man må betale vil variere. Noen kommer seg unna med decent kost og tung trening, mens andre må spise mer optimalt og trene enda mer optimalt.

Noen kan trene en 5-splitt uten periodisering, spise 1,4 gram protein/kg – mens andre må betalte 4000.- i mnd til en personlig trener og ligge på 2,63 gram/kg for å oppnå 80 % av førstnevnte.

Dette høres kanskje veldig feigt ut, men jeg har til gode å se at "de med gode gener" ikke trene skikkelig. Så mens du sitter i utsparkmaskina med 15kg på hver sin side og ser bort på at "han med gode gener" dra 310 i markløft, så må du tenke på at fyren trener knallhardt, får i seg grei mat og repeterer de tunge øktene, gang på gang, på gang.

Vi har en tendens til å se det vi vil se. Vi utelukker den tunge markløfttreningen, og unnskylder oss med at han fyren blir stor uansett hva han gjør. Han har kanskje ikke finstudert ulike periodiseringsmodeller eller prøvd ut de nyeste øvelsene til Nick Tuminello, men han gjør likevel veldig mye riktig. Så selv om du trener etter en fancy p-modell og ligger 5 minutter i RKC planke, betyr ikke det at du har dårlige gener og han har gode.

Dette med gener burde vært et ikke-tema. Hvem bryr seg om at du har dårlige gener? Ingen. Det burde heller ikke bry deg selv.

Tren tungt

Tren de gode øvelsene

Få i deg nok protein og energi

Repeter til du er fornøyd.

Om du har 6, 9 eller 13,4 i testosteronverdi på blodprøvene betyr ikke en dritt. Folk skal på liv og død finne unnskyldninger og forklaringer til at de ikke lykkes. For de fleste handler det om hva man gjør NÅR MAN ER PÅ TRENING og at man får i seg en decent mengde bra mat.

Alle kan bli bedre - Og alle kan bli veldig mye bedre.

Folk ligger å presser 80 i benkpress og tenker at "helvete, nå har jeg snart makset ut genene mine. Dette er urettferdig!"

Eller enda verre: De ligger og presser seg med 12,5kg manualer i flyes og tenker at de aldri kommer til å bli sterk i benkpress.

Alle kan bli veldig sterk – men logisk nok vil det bare være en som er sterkest.

Annonse

Litt BroScience angående testo:

Man har et maksimalt potensiale for testo-produksjon som er litt genetisk bestemt. Normale verdier for hva som er max produksjon er ca 4-7mg pr dag. Dette reduseres noe med alderen, og økes ikke nevneverdig av trening. Kroppen bruker dette testosteronet for mye rart, men blant annet er det viktig for å restituere muskelceller. Jo mer muskler man har, jo mer restosteron trenger man for å restituere etter trening, og jo mindre "har du igjen" til å bygge mer muskler.

Hva betyr så det for oss? Ta en normal, utrent tynnis med små muskler. Han har en stor maksimal teso-roduksjon, og lite muskler som trenger testo for å restitueres. Det betyr at han "har mye igjen" å bygge med siden vedlikeholdsdosen er såpass lav. Etter mange år med styrketrening har han pakket på seg 20 kilo muskler. Produksjonen er omtrent den samme, men vedlikeholdsdosen er mye høyere. Så mens han i begynnelsen av sin treningskarriere hadde et enormt testo-overskudd og dermed veldig rask fremgang, har han nå veldig lite testo-overskudd da hans store muskelmasse krever mesteparten av produksjonen for vedlikehold. Fremgangen stopper opp, og selv om han trener like hardt som før bygger han ikke noe særlig mere fordi han ikke har noen testo-overskudd. Han har nådd sitt største genetiske potensiale. Synd, men sant.

Vel, det var dagens BroScience :)

Litt BroScience angående testo:

Man har et maksimalt potensiale for testo-produksjon som er litt genetisk bestemt. Normale verdier for hva som er max produksjon er ca 4-7mg pr dag. Dette reduseres noe med alderen, og økes ikke nevneverdig av trening. Kroppen bruker dette testosteronet for mye rart, men blant annet er det viktig for å restituere muskelceller. Jo mer muskler man har, jo mer restosteron trenger man for å restituere etter trening, og jo mindre "har du igjen" til å bygge mer muskler.

Hva betyr så det for oss? Ta en normal, utrent tynnis med små muskler. Han har en stor maksimal teso-roduksjon, og lite muskler som trenger testo for å restitueres. Det betyr at han "har mye igjen" å bygge med siden vedlikeholdsdosen er såpass lav. Etter mange år med styrketrening har han pakket på seg 20 kilo muskler. Produksjonen er omtrent den samme, men vedlikeholdsdosen er mye høyere. Så mens han i begynnelsen av sin treningskarriere hadde et enormt testo-overskudd og dermed veldig rask fremgang, har han nå veldig lite testo-overskudd da hans store muskelmasse krever mesteparten av produksjonen for vedlikehold. Fremgangen stopper opp, og selv om han trener like hardt som før bygger han ikke noe særlig mere fordi han ikke har noen testo-overskudd. Han har nådd sitt største genetiske potensiale. Synd, men sant.

Vel, det var dagens BroScience :)

Så med andre ord bør man ikke bygge for mye muskler da det vil gå ut over sexlyst, humør og manndom? :D

Gener har vel en del å si for hvor man ender opp både styrke og masse messig + at det også har en del og si for hva man kan bli best i. For eksempel så betyr ikke gode gener i styrkeløft sammenheng det samme som gode gener i bodybuilder sammenheng.

Jeg har nok bedre gener for bodybuilder enn jeg har for styrkeløft med tanke på at jeg har lett for å ha lav fett %, jeg har relativt gode proposjoner dvs at jeg har bred rygg og brede skuldre i forhold til midjen min, liten ben bygning( små håndledd osv ). Samtidig er disse tinkene som er ett + for en astetisk fysikk ikke særlig bra for å bli tyngst mulig og sterkest mulig. I styrkeløft er store ledd ( dvs store håndledd, ankler, bekken etc ) behjelpelig. Hvis vi tar Ed Coan som eksempel, så hadde han en meget kraftig benbyggning for sin høyde( husker ikke hvor høy han var, men var ganske lav ). Innad i styrkeløft så kan noen kroppstyper være bedre for noen løft, mens de samtidig er elendige for ett annet. For eksempel så er en fyr som er drit sterk i benk elendig i mark( relativt sett ) fordi de korte armene som hjelper ham i benk, jobber i mot ham i mark.

Poenget mitt er at dette med gener er litt mer komplekst enn det ofte fremstilles og mange av oss har både gode å dårlige gener for alt som har med å løftejern.

PS. Finnes sikkert folk der ute som bare har elendige gener for alt som har med fitness, bodybuilding, styrkeløft etc, men de er nok veldig få og blir vel antitesen til de veldig få freaksene som løfter eller bygger 1000x så lett som andre folk.

Må legge til at selvom jeg sa at jeg kanskje ikke har genene til å bli en topp styrkeløfter, så betyr det ikke at jeg ikke vil prøve å bli så sterk jeg kan bli og kanskje jeg overvinner mine "gener" og ender opp med en elite total raw om 10+ år, det hadde gjort seg haha..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...