Gå til innhold

Video: Markløft. Hva gjør jeg feil?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Enig med en del av de over mtp dimensjonen på vektene. Du får litt fleksjon i korsryggen i starten av løftet (i bunn), så litt større dimensjon på vektene vil hjelpe på. Ofte handler fleksjon om at man ikke har god nok mobilitet, så fokus på dynamisk oppvarming, skumrulle og tøying, vil muligens kunne hjelpe deg. Du bør også fokusere på å skyte hofta mer frem på tur opp og "dra hofta" bak på tur ned, da vil knærne bli mindre i veien. Det kan hjelpe å tenke at vektstanga ikke skal gå i en bue over knærne, men rett opp. Jeg er ofte blå og gul i dagesvis etter mark fordi stanga har vært inntil kroppen :) Lykke til!

Edit, denne er bra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med en del av de over mtp dimensjonen på vektene. Du får litt fleksjon i korsryggen i starten av løftet (i bunn), så litt større dimensjon på vektene vil hjelpe på. Ofte handler fleksjon om at man ikke har god nok mobilitet, så fokus på dynamisk oppvarming, skumrulle og tøying, vil muligens kunne hjelpe deg. Du bør også fokusere på å skyte hofta mer frem på tur opp og "dra hofta" bak på tur ned, da vil knærne bli mindre i veien. Det kan hjelpe å tenke at vektstanga ikke skal gå i en bue over knærne, men rett opp. Jeg er ofte blå og gul i dagesvis etter mark fordi stanga har vært inntil kroppen :) Lykke til!

Siste 3 ukene har knærne mine vært blåe, hehe.

Tusen takk for tips! :)

Så smertene i ryggen kan komme av det at jeg mister spennet i ryggen pga vektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste 3 ukene har knærne mine vært blåe, hehe.

Tusen takk for tips! :)

Så smertene i ryggen kan komme av det at jeg mister spennet i ryggen pga vektene?

Jeg har aldri på knærne, bare lårene, så du må få knærne på riktig plass, så kommer blåflekkene etter :p Ja, det er godt mulig at smertene kommer av at du minster spennet i bunnposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh.. jeg kan ikke dette men ser ikke at noen har påpekt hodet. Bør han ikke ha nøytral nakke? har hørt at dette kan skape problemer nedover i ryggen om man strekker haka?

Hvordan burde jeg plassere hodet da? nøytralt med ryggraden/rygg?

om du snakker om at jeg ser i speilet i begynnelsen er fordi jeg ser om jeg har brystet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan burde jeg plassere hodet da? nøytralt med ryggraden/rygg?

om du snakker om at jeg ser i speilet i begynnelsen er fordi jeg ser om jeg har brystet opp.

Jeg kan ikke dette men det var noen som påpekte dette i en annen video. At man skulle se ned på et punkt i bakken litt fremover for å unngå skader i ryggen... Bare gjenforteller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre tyngre vekter? Er mye lettere å se hva du eventuelt gjør feil når vektene blir tunge.

Teknikken svikter før styrken, så hiv på mer kilo.

Ang marken, gjelder det samme. Mer vekt. Prøv også å senk blikket lenger ned, hodet kommer i en ganske uheldig posisjon.

Se ett par meter ned fra deg, finn ett fast punkt og hold blikket der under hele løftet. Vet det er kult å se seg i speilet med blodårer som popper frem og slikt, men du kan gå på en smell etter hvert.

Edit: Ville også presset frem brystkassen mer.Fokuser også på å press frem hofta mer enn du gjør nå. Tenk at når stanga når kneet, så skal du vise alle hvor stor "ting" du har.

fra denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det de andre skriver også - og husk å legge stangen død mellom hvert løft og fokuser på spennet i rygg og at brystet er fremme mellom hvert løft. :) Personlig ville jeg også hatt bredere stilling på bena og satt meg litt mer bak, hvis du forstår hva jeg mener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det de andre skriver også - og husk å legge stangen død mellom hvert løft og fokuser på spennet i rygg og at brystet er fremme mellom hvert løft. :) Personlig ville jeg også hatt bredere stilling på bena og satt meg litt mer bak, hvis du forstår hva jeg mener? :)

Ja, kan prøve å få filmet igjen i neste uke når jeg bruker olympiske vekter istedet :))

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...