Gå til innhold

Video: Markløft. Hva gjør jeg feil?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fikk ikke filmet video idag uheldigvis, men jeg fikk noen til å se på hva jeg gjorde feil.

-Jeg greier ikke holde spennet i ryggen, ryggen er svai når jeg er nede i bunnposisjon.

-Rumpa går opp i været før ryggen.

Noen som har tips på øvelser som jeg evt kan gjøre for å greie å holde spennet og ikke få rumpa opp i været?

Eller må jeg bare øve mer og mer?

Hvis du mister spennet er ryggen krum, ikke svai.

Svai rygg er sånn:

Melanie_l5.jpg

Og dette er krum rygg:

picture-241.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du er "spennet" og klar i begynnelsen av løftet? Og problemet oppstår på vei ned? I så fall så må du bare øve, og minne deg selv på å ikke slippe spennet.

Til og med når jeg er nede i bunnposisjon og skal starte ser det ut som jeg ikke greier å være svai i ryggen, men kan det også bare være hoftene mine? for jeg har fått litt fett rundt hoftene. Har og et problem med å ha brystet opp når jeg løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med når jeg er nede i bunnposisjon og skal starte ser det ut som jeg ikke greier å være svai i ryggen, men kan det også bare være hoftene mine? for jeg har fått litt fett rundt hoftene. Har og et problem med å ha brystet opp når jeg løfter.

At du ikke klarer å innta startposisjon med rett rygg er vanligvis på grunn av en, eller flere av disse:

  1. Manglende bevegelighet i hoftende (mangler fleksjon)
  2. Manglende styrke i korsrygg
  3. Manglende motorisk kontroll aka kroppsbevissthet.

Hvis du ikke klarer å ha rett rygg selv uten vekt er det mest sannsynlig en kombo av nr1 og 3.

Har du rett rygg før du løfter, men krummer den i det du påfører krefter, er det vanligvis en kombo av nr 2 og nr3

Har du rett rygg når du løfter opp, men mister spennet på vei ned, er det stort sett bare nr3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er problemet at du ikke klarer å spenne deg opp. Det blir litt som fleksing, jeg tror man bare må øve på det. Kanskje Alekander har noe innspill?

Vil virkelig få til teknikken på markløft, hadde bare lyst å drite i markløft idag når jeg ikke fikk det til..

Også er jeg redd for å skade meg, pga jeg får litt smerter i ryggen etter løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke klarer å innta startposisjon med rett rygg er vanligvis på grunn av en, eller flere av disse:

  1. Manglende bevegelighet i hoftende (mangler fleksjon)
  2. Manglende styrke i korsrygg
  3. Manglende motorisk kontroll aka kroppsbevissthet.

Hvis du ikke klarer å ha rett rygg selv uten vekt er det mest sannsynlig en kombo av nr1 og 3.

Har du rett rygg før du løfter, men krummer den i det du påfører krefter, er det vanligvis en kombo av nr 2 og nr3

Har du rett rygg når du løfter opp, men mister spennet på vei ned, er det stort sett bare nr3.

Masse å lære *svampmodus*. Hva er hoftende?(fant ikke på google), og hvordan øker man bevegeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke klarer å innta startposisjon med rett rygg er vanligvis på grunn av en, eller flere av disse:

  1. Manglende bevegelighet i hoftende (mangler fleksjon)
  2. Manglende styrke i korsrygg
  3. Manglende motorisk kontroll aka kroppsbevissthet.

Hvis du ikke klarer å ha rett rygg selv uten vekt er det mest sannsynlig en kombo av nr1 og 3.

Har du rett rygg før du løfter, men krummer den i det du påfører krefter, er det vanligvis en kombo av nr 2 og nr3

Har du rett rygg når du løfter opp, men mister spennet på vei ned, er det stort sett bare nr3.

Siden jeg ikke er sikker på hvilket av dem som er problemet, så tror jeg bare at jeg prøver å fikse på dem uansett.

Er det noe spesifikt øvelser for å få slutt på problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt av, jeg fikk faktisk filmet idag. men vinkelen tror jeg ble litt fucka opp.

http://www.youtube.com/watch?v=bqdyRnUgy5A

Tror jeg også kom litt langt ned med hoftene,at startposisjonen ikke er bra nok, jeg gjør det for fort og jeg ikke skyter hoftene frem øverst.

Vurderer å ta med notater av det jeg skal huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt av, jeg fikk faktisk filmet idag. men vinkelen tror jeg ble litt fucka opp.

http://www.youtube.com/watch?v=bqdyRnUgy5A

Tror jeg også kom litt langt ned med hoftene,at startposisjonen ikke er bra nok, jeg gjør det for fort og jeg ikke skyter hoftene frem øverst.

Vurderer å ta med notater av det jeg skal huske på.

Du trekker ikke stanga inntil leggene før du løfter opp, noe som gjør at du får tyngdepunktet litt for langt fremme, ser det ut som. Prøv å få bedre strekk i hamstring ved å presse deg litt lengre bakpå og pass på å ha stanga inntil leggene etter oppspennet. Dra stanga til deg med latsen slik at den er inntil når leggene er helt vertikale, ikke i begynnelsen av løftet før oppspennet hvor kneet er foran tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teknikken din er ikke så ille, tipper det blir bra bare du får på større vekter.

Sleit litt i begynnelsen jeg og med lette vekter....ble bedre når det ble tyngre...er enig i video nr 2 at det ser ut som du løfter med armene....men synes det iallefall var bedre enn nr 1. Regner med at du merket vesentlig forskjell når du brukte olympiske vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre enn forrige gang.

Du tenderer til sprettmark framfor å legge stanga død for hver repetisjon.

Der synder jeg vel for så vidt litt selv på oppvarmingen, og jeg ser at du har mange flere kilo inne også.

Men ja, det ser ikke så ille ut det der, bare pass på å spenne skikkelig opp for hver repetisjon, i hvert fall når du legger på mer vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit litt i begynnelsen jeg og med lette vekter....ble bedre når det ble tyngre...er enig i video nr 2 at det ser ut som du løfter med armene....men synes det iallefall var bedre enn nr 1. Regner med at du merket vesentlig forskjell når du brukte olympiske vekter?

Merker stor forskjell. Men jeg vet fortsatt ikke HVOR jeg skal plassere foten under stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre enn forrige gang.

Du tenderer til sprettmark framfor å legge stanga død for hver repetisjon.

Der synder jeg vel for så vidt litt selv på oppvarmingen, og jeg ser at du har mange flere kilo inne også.

Men ja, det ser ikke så ille ut det der, bare pass på å spenne skikkelig opp for hver repetisjon, i hvert fall når du legger på mer vekt.

Skal jeg ta en repetisjon, legge ned stangen, gå i startposisjon igjen å kjøre en repetisjon til osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...