Gå til innhold

Video: teknikk knebøy og markløft


Jostego

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som vil gi litt tilbakemelding på teknikken min?

Squat: http://www.youtube.com/watch?v=vlBBS2QwF20

Deadlift: http://www.youtube.com/watch?v=VfdhNFC8TQs

Jeg kan kritisere meg selv og si at jeg burde ha rumpa laver i utgangsposisjonen for markløft, samt ikke rykke i stanga når jeg starter løftet. Enige?

Tusen takk :)

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg rekker bare den første videoen nå.

Knebøy:

Vanskelig å kommentere fotposisjon pga filmingen. Du mister spennet helt nederst. Når du går ned så skal du klemme knærne ut. Da aktiverer du abduktormusklene og det blir også enklere å holde spennet i bunnposisjon. Mulig beina kommer litt i veien for deg? Det er det vanskelig å avgjøre ut fra filmingen din. Ville også holdt armene noe mer vertikal (10 grader+/-). Du puster også alt for tidlig ut. Dette er uheldig for styrken din i tillegg til at det gjør stabiliteten i rygg/mage svakere. Vil anbefale deg å stramme magemusklene og holde pusten, samtidig som at du skulle klemt den ut (men ikke får det til fordi munnen er lukket). Om du forstår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker bare den første videoen nå.

Knebøy:

Vanskelig å kommentere fotposisjon pga filmingen. Du mister spennet helt nederst. Når du går ned så skal du klemme knærne ut. Da aktiverer du abduktormusklene og det blir også enklere å holde spennet i bunnposisjon. Mulig beina kommer litt i veien for deg? Det er det vanskelig å avgjøre ut fra filmingen din. Ville også holdt armene noe mer vertikal (10 grader+/-). Du puster også alt for tidlig ut. Dette er uheldig for styrken din i tillegg til at det gjør stabiliteten i rygg/mage svakere. Vil anbefale deg å stramme magemusklene og holde pusten, samtidig som at du skulle klemt den ut (men ikke får det til fordi munnen er lukket). Om du forstår :)

Wow, mye bra tips. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre tyngre vekter? Er mye lettere å se hva du eventuelt gjør feil når vektene blir tunge.

Teknikken svikter før styrken, så hiv på mer kilo.

Ang marken, gjelder det samme. Mer vekt. Prøv også å senk blikket lenger ned, hodet kommer i en ganske uheldig posisjon.

Se ett par meter ned fra deg, finn ett fast punkt og hold blikket der under hele løftet. Vet det er kult å se seg i speilet med blodårer som popper frem og slikt, men du kan gå på en smell etter hvert.

Edit: Ville også presset frem brystkassen mer.Fokuser også på å press frem hofta mer enn du gjør nå. Tenk at når stanga når kneet, så skal du vise alle hvor stor "ting" du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode tips.

Vel jeg følger et program som heter 5x5 stronglift og det har en veldig strikt definert progresjon. Jeg er heller ikke noe interessert i max-rep greia, men jeg kan jo legge ut video når jeg har kommet lenger i programmet :)

Bra tips med blikket. Tas til etterretning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og gode tips.

Vel jeg følger et program som heter 5x5 stronglift og det har en veldig strikt definert progresjon. Jeg er heller ikke noe interessert i max-rep greia, men jeg kan jo legge ut video når jeg har kommet lenger i programmet :)

Bra tips med blikket. Tas til etterretning :)

Skjønner. Men bare kjør på, og legg ut video når du kommer litt høyere på vektene, det er da vi ser om du bør rette på noe.

Startet selv med Stronglift, funker bra. Lykke til, kjør på og spis bra mat.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men bare kjør på, og legg ut video når du kommer litt høyere på vektene, det er da vi ser om du bør rette på noe.

Startet selv med Stronglift, funker bra. Lykke til, kjør på og spis bra mat.;)

Ja, jeg skal kjøre på :-) Hva er nok vekt da? 1Xkroppsvekt... Er det "nok"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, min pers i mark er 170kg - med bra teknikk. Klarer å løfte opp mot 210, men da på bekostning av teknikken.

Hva som er "nok" for deg, vet jeg ikke, men poenget er at det er når vektene blir tunge at man prøver å "cheate" vekten opp.

Utifra løfta, så ser det ikke ut som dette er noe match for deg - du er sterkere enn dette. Men mulig om du f.eks hadde tatt dobbelt av det du har i videoene, så hadde "feil" begynt å komme mer til syne, om du skjønner?:)

Men bare jobb deg sakte men sikkert oppover, så legger du ut video igjen å ser hvilken dom du får. hehe.

Selv tar jeg videoer av alle "store" løft (benk, bøy, mark, stangroing), for å evaluere etter hvert som jeg stiger på vektene hvordan teknikken ligger ann. Godt tips å ta med seg det siste der, også!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, min pers i mark er 170kg - med bra teknikk. Klarer å løfte opp mot 210, men da på bekostning av teknikken.

Hva som er "nok" for deg, vet jeg ikke, men poenget er at det er når vektene blir tunge at man prøver å "cheate" vekten opp.

Utifra løfta, så ser det ikke ut som dette er noe match for deg - du er sterkere enn dette. Men mulig om du f.eks hadde tatt dobbelt av det du har i videoene, så hadde "feil" begynt å komme mer til syne, om du skjønner?:)

Men bare jobb deg sakte men sikkert oppover, så legger du ut video igjen å ser hvilken dom du får. hehe.

Selv tar jeg videoer av alle "store" løft (benk, bøy, mark, stangroing), for å evaluere etter hvert som jeg stiger på vektene hvordan teknikken ligger ann. Godt tips å ta med seg det siste der, også!;)

Jeg skjønner hva du mener. Jeg får kjøre på til jeg kjenner at det begynner å bli skikkelig tungt, så får jeg (vi :-)) reevaluere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde generelt bruke mer tid i starten i markløft : ) Du ser sikkert selv at du må en måte rykker litt i stanga før den forsvinner fra gulvet. Gjør du dette med tyngre vekter vil det føre til at rumpa di forsvinner opp i være og du blir hengende litt etter med overkroppen og det er fort gjort å krumme ryggen.

Fokuser på som Zain sier å kjør brystet fram og stram latsen. Så tenker du at du skal bruke beina og kjøre beina ned i gulvet.

Veldig viktig å huske at i første del av markløften er det kun bein som blir brukt :) Det kan fort være litt tungt i starten. Men når du finner teknikken så vil du øke raskere i styrke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...