Gå til innhold

Video: Markløft. Hva gjør jeg feil?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes også det ser ut som om du ikke presser sammen skulderbladene på toppen av løftet? Fikk bare følelsen av at du ikke "reiser ryggen" helt opp, men kanskje det nærmer seg overspenn da? Correct me if I'm wrong! :)

Skulderbladene trenger ikke komme noe mer sammen eller bak, men jeg er enig i at lockouten er litt ufullstendig. Stram rumpa og vær tight i magen for å bli kvitt Dondald Duck-holdningen på toppen :)

I tillegg til at platene er for små, bøyer du alt for tidlig i knærne på vei ned, ikke rart de er gule og blå. Markløft er en hofteøvelse. Få knærne lenger bak i bunnposisjon.

Se og lær:

(prøv å følg med på teknikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulderbladene trenger ikke komme noe mer sammen eller bak, men jeg er enig i at lockouten er litt ufullstendig. Stram rumpa og vær tight i magen for å bli kvitt Dondald Duck-holdningen på toppen :)

I tillegg til at platene er for små, bøyer du alt for tidlig i knærne på vei ned, ikke rart de er gule og blå. Markløft er en hofteøvelse. Få knærne lenger bak i bunnposisjon.

Se og lær:

(prøv å følg med på teknikken)

Aaaah, nå ga livet mening.

Skal prøve å poste en video i neste uke så får dere avgjøre om jeg har forbedret meg eller ikke.

Tusen takk for videoen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleks sa i grunn det jeg hadde tenkt å påpeke.

1.Lockout ikke var komplett

2. Lær deg å spenne opp skikkelig

3. Ikke se til siden før løftet(litt bob bob her, men du kan i grunn gjøre det for å se om du er spent opp riktig for så å se frem slippe spennet og spenne igjen for å løfte).

4. Hold stangen inntil kroppen(ser ikke ut som du alltid gjør det på videoen).

5. Bruk riktig grep, da det ser ut som du holder inni håndflaten din:

Noen av disse punktene har allerede blitt nevnt av folk ovenforbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleks sa i grunn det jeg hadde tenkt å påpeke.

1.Lockout ikke var komplett

2. Lær deg å spenne opp skikkelig

3. Ikke se til siden før løftet(litt bob bob her, men du kan i grunn gjøre det for å se om du er spent opp riktig for så å se frem slippe spennet og spenne igjen for å løfte).

4. Hold stangen inntil kroppen(ser ikke ut som du alltid gjør det på videoen).

5. Bruk riktig grep, da det ser ut som du holder inni håndflaten din:

Noen av disse punktene har allerede blitt nevnt av folk ovenforbi.

Mistet spennet pga for lave vekter, om du hadde lest litt ovenfor så ville du vist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mistet spennet pga for lave vekter, om du hadde lest litt ovenfor så ville du vist det.

Kan hende, men litt tvilsomt. Jeg brukte litt små vekter i begynnelsen og har klart å holde samme spenn siden da, skal prøve å filme det siden folk klandrer alt med spennet på vektene. Vekter spiller utvilsomt en rolle, men jeg avventer heller til du kommer med neste film :)

P.S. *Visst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke konkludere med det sånn uten videre. Les det Lloyd sier og ta det til deg, han kommer med gode tips!

Med tanke på at jeg fokuserte mer på å komme langt ned nok å få brystet opp så er det en veldig stor sjanse for at det var størrelsen på vekten sin feil. Og som konstantinovs sa, dette her er lavere enn en "standard" markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg fokuserte mer på å komme langt ned nok å få brystet opp så er det en veldig stor sjanse for at det var størrelsen på vekten sin feil. Og som konstantinovs sa, dette her er lavere enn en "standard" markløft.

Ja greit at det gir god mening, men det skal være mulig å ha bra spenn selv om vektene er små. For meg ser det ut som du nesten dupper litt med rumpa, og må få en mye kortere og jevnere løftebane.

Hovedgrunnen til første innlegget mitt var at Lloyd var snill, hyggelig, og kom med konstruktiv kritikk og punktvis hjelp, mens du blankt avfeide alt han kom, og etter min mening var litt krass.. Mente bare at du burde ta til deg den kunnskapen du kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit at det gir god mening, men det skal være mulig å ha bra spenn selv om vektene er små. For meg ser det ut som du nesten dupper litt med rumpa, og må få en mye kortere og jevnere løftebane.

Hovedgrunnen til første innlegget mitt var at Lloyd var snill, hyggelig, og kom med konstruktiv kritikk og punktvis hjelp, mens du blankt avfeide alt han kom, og etter min mening var litt krass.. Mente bare at du burde ta til deg den kunnskapen du kan få :)

Jeg avfeide ikke det han kom med, og jeg beklager om han og andre oppfattet det som det.

Jeg tar imot alle tips jeg får :)

Ja, det skal være mulig å ha bra spenn når vektene er små, men jeg har jo ikke korte ben heller.

Og til kommentaren til Lloyd Selv om du greier å holde spennet med så småe vekter, så er det ikke alle andre som klarer det :)

Jeg er fortsatt ny på dette her med markløft, og jeg sier ikke at det må være størrelsen på vektene som avgjør at jeg greier å holde spennet eller ikke, jeg sier bare at det er en stor sjanse for at det kan påvirke det. Jeg beklager for misforståelsene :)

Vi får bare vente å se til jeg får lagt ut en video til om noen dager om jeg er heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du mister spennet er selvfølgelig en kombinasjon av flere ting.

1. Platene er for små, noe som setter større krav til bevegeligheten din

2. Som jeg påpekte har du knærne for langt frem i bunn -> hoftene er for langt ned -> skuldrene kommer nesten bak stanga sett fr siden -> det blir utrolig mye større moment på ryggen. Denne feilen gjør du i set-upen din når du går bort til stanga og tar tak, stanga er allerede her omtrent over tærne dine. ;)

3. Styrke i korsrygg spiller også selvfølgelig inn.

Men du er absolutt på rett vei da, hiv opp ny video!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Du treffer knærne fordi du bøyer hofte og knær før ryggen på vein ned. Husk fasinga, rygg, bein på vei ned og motsatt på vei opp.

2) I start posisjonen for hofte de er for langt ned før du starter å løfte, dette er ikke knebøy og korsryggen din er til tider for krum. Det er lagt ut gode videor av Ripptoe, så følg de eller, elitefts sin kanal på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Du treffer knærne fordi du bøyer hofte og knær før ryggen på vein ned. Husk fasinga, rygg, bein på vei ned og motsatt på vei opp.

2) I start posisjonen for hofte de er for langt ned før du starter å løfte, dette er ikke knebøy og korsryggen din er til tider for krum. Det er lagt ut gode videor av Ripptoe, så følg de eller, elitefts sin kanal på youtube.

Jeg forstår ikke helt det med hoftene. Skal hoftene være lengre opp mot taket når jeg er i startposisjon? altså at jeg ikke sitter på huk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Du treffer knærne fordi du bøyer hofte og knær før ryggen på vein ned. Husk fasinga, rygg, bein på vei ned og motsatt på vei opp.

2) I start posisjonen for hofte de er for langt ned før du starter å løfte, dette er ikke knebøy og korsryggen din er til tider for krum. Det er lagt ut gode videor av Ripptoe, så følg de eller, elitefts sin kanal på youtube.

Glem det, etter videoen til Mark Rippetoe så forsto jeg hva du mente.

Takker for alle tips :) håper på å få filmet en video innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To do list:

-Bytte til Olympiske vekter.

-Bedre spenn i ryggen.

-ikke så langt ned med hoftene.

-Hodet skal gå i ett med ryggen.

-Ned med ryggen først så bein motsatt på vei opp.

Edit:

-Bedre lockout.

Alexander V Hva mente du med "skuldrene kommer nesten bak stanga sett fra siden" og "stanga er allerede her omtrent over tærne dine" ?

Er det noe jeg har glemt, eller noe mer jeg burde huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke filmet video idag uheldigvis, men jeg fikk noen til å se på hva jeg gjorde feil.

-Jeg greier ikke holde spennet i ryggen, ryggen er krum når jeg er nede i bunnposisjon.

-Rumpa går opp i været før ryggen.

Noen som har tips på øvelser som jeg evt kan gjøre for å greie å holde spennet og ikke få rumpa opp i været?

Eller må jeg bare øve mer og mer?

Edit: rettet på det, var krum i ryggen jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke filmet video idag uheldigvis, men jeg fikk noen til å se på hva jeg gjorde feil.

-Jeg greier ikke holde spennet i ryggen, ryggen er svai når jeg er nede i bunnposisjon.

-Rumpa går opp i været før ryggen.

Noen som har tips på øvelser som jeg evt kan gjøre for å greie å holde spennet og ikke få rumpa opp i været?

Eller må jeg bare øve mer og mer?

Jeg regner med at du er "spennet" og klar i begynnelsen av løftet? Og problemet oppstår på vei ned? I så fall så må du bare øve, og minne deg selv på å ikke slippe spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...