Fitplease Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Nå er jeg helt forvirret. Har så mange tanker i hodet at jeg vet ikke en gang om jeg klarer å få alt skrevet ned.. Har lest mye om kosthold og kommet over mye forskjellig. (Har hovedsaklig lest her på fb) Men jo mer jeg har lest jo mer forvirret har jeg blitt.. Jeg vet det er mange veier til Rom, og jeg forstår at det nok er tilfellet med dietter også.. men det jeg egentlig savner er en full diett/kostholdsoversikt. Eller ihvertfall over de mest populære. Hva er hva, hvordan, hvorfor osv.. Gjerne også sammenlikninger mellom de ulike diettene. Så ja, det finnes flere dietter; lav karbo, biorytme, psmf og sikkert mange flere. Men hvordan vet man hva man skal velge? Tipper standardsvaret her er "Det som passer best for deg". Et svar som ikke gjør meg noe klokere.. Og nei, jeg skjønner også at det ikke er så enkelt å bare si "psmf til deg og lavkarbo til deg!". Og noen snakker om oppkarbingsdager. Oppkarbingsdager fra hva? Betyr det automatisk at de går på en diett med lav karbo? Og om de går på lavkarbo vil ikke en oppkarbingsdag ødelegge hele opplegget med lavkarbo dietten? Og på oppkarbingsdag skal man ligge lavt på fett og proteiner, men hva om man trener styrke samme dagen? Da skal man jo ha masse proteiner. Det er mye snakk her om hvor mange kalorier man skal ligge på for å gå med et moderat kaloriunderskudd, og mange henvises til kalkulatorene. Om det viser seg at for å ligge i moderat kaloriunderskudd betyr å ligge på ca 1200 kalorier om dagen så mener folk at det er gale, men hvordan skal denne personen gå ned i vekt ved å ligge høyere om vedlikehold er f.eks 1700 kalorier? Noen kommenterer at man ikke må ligge så mye i underskudd for da går kroppen i sparebluss. Altså hæ? Og hva med de på psmf som ligger under 1000 kalorier om dagen? Og ja jeg vet at psmf kun er for en periode, men det kan jo godt være er tilfelle også for disse andre som holder på med dietter på rundt 1200 kalorier. Åhh kjenner jeg er så forvirret at jeg ikke klarer å uttrykke meg. Er det fb's egen felle at her kan alle svare og kommentere og at leseren tolker det som det riktige? STRONG DAD, Groenhaug, Annix og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storoe Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Bra innlegg. Jeg blir noen ganger forvirret selv, for det skrives og sies så mye forskjellig at det er langt ifra lett å vite hva som er "rett og galt". Selv har jeg prøvd å lese meg opp på artiklene som blir postet, eller tar et enkelt søk i søkefeltet om jeg vil lese mer om et emne. Prøver meg for det meste frem selv når det kommer til kosthold og nå mine mål. Men jeg kan ikke si jeg akkurat er imponert over hjelpen og tilbakemeldingen man får når man poster et innlegg, der man tydelig spør etter råd og veiledning. Som regel er det ett kort svar, og du klør deg i hodet og lurer på hvorfor du får det svaret og om det i det hele tatt er riktig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flexxnes Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 for meg tok det flere år og finne en vei som passet meg. etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg mer og mer tilpasset treningen og kosten til resten av livet. før så tok det litt for mye plass. og det er absolutt noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde tidligere! jeg vet ikke hvor gammel du er, men mitt råd er uansett; senk skuldrene, nyt livet og ikke tenk så mye på kalorier og vekt. du kommer ikke til å angre på det hvertfall! Tineh 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Altså jeg forstår veldig godt at det er vanskelig og gjerne også umulig å gi 100% riktig kostholdsråd når man ikke kjenner absolutt alle faktorene ved en person, og jeg forventer heller ikke at noen her på fb skal ta seg tid til det, da bør man kanskje oppsøke en profesjonell som tar seg betalt. Men jeg er forvirret. Veldig forvirret. Edit: Og jeg mente ikke dette som noe angrep på fb eller på de som kommer med råd. Jeg er evig takknemlig for fb og folkene her som har hjulpet meg masse. :thumbsup: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det hjelper nok om du utdyper litt om hva målene er, hva du ønsker og oppnå, høyde/vekt, aktivitetsnivå, treningsprogram og nåværende kost Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziggy Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Kjenner meg veldig igjen i innlegget ditt Fitplease. Dette er ikke myntet på noen spesielle, men generelle svar som "nyt livet", "stress hjelper i hvertfall ikke på formen", "alle er forskjellige", "det går seg til" osv, gjør meg bare enda mer frustrert! Jada, skjønner poenget ,og slike svar har jo noe i seg selvfølgelig,.... men ARGHHH! Da skjønner jeg hvertfall ikke mer... edit: Det er kjempemange flinke på forumet som gir svar altså, er mer generell frustrasjon over egen forvirring for min del. edit 2: Opprettet faktisk en tråd for det jeg lurte på ang. kosthold og trening i kjølevannet av dette, og der fikk jeg gode svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ILU Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor ikke lage en samletråd da? Mekk en tråd med de mest populære diettene, stats, erfaringer og hva man bør inkludere/eksludere i en slik diett. Janeee 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-403866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Litt av problemet er det at det finnes ingen fasit. Du må prøve deg frem og du må selv finne ut hva som passer for deg, både valg av eventuell diett, kosthold, treningsprogram... alt. Det er en grunn til at man sier "stress ned" og "jobb med å finne ut av det selv". Det er den eneste lykkelige veien til det resultatet man ønsker. Cecilie!, Shenjing og oslove 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-404087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Også greit å få deg en oversikt over hva som er dietter, og hva som er spisemønstre/kostholdsplaner. Periodisk Faste er ikke det samme som vektnedgang, men en måte å spise på som kanskje passer for deg. PSMF derimot er en kortvarig diett, og ikke en kostholdsplan ment for å bruke i åresvis. Selv om lavkarbo ofte er brukt ifbm vektnedgang, er ikke det enstydig med at det ikke kan brukes for vektoppgang. Det er bare en måte å spise på, om det er diett eller ikke vil jo avhenge av hva målet er. Derfor er det først viktig å vite hva man vil, før man velger verktøyene for å komme dit Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-404159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MEvsME Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Grunnen til at her ikke finnes eksakte diettoppsett er som du selv var inne på at alle er ulike og en diett skal tilpasses vedkommende som går på dietten. Én spesifikk diett for deg passer nødvendigvis ikke for en annen. Når det gjelder hvilken diett du skal velge i havet av dietter så kommer det, som du selv igjen var inne på, an på deg og hva du foretrekker. Videre kommer det an på hvilke målsettinger du har. Er du ekstremt overvektig og skal ned MANGE kilo? Ønsker du å bygge muskelmasse? Øke styrke? Vedlikeholde vekten etter vektreduksjon? En sunnere livsstil? Hva og hvordan foretrekker du å spise? Liker du mange små eller få og store måltider? Dette er blant annet noen spørsmål som bør besvares før man kan velge type diett og spisemønster. I tillegg spiller jo høyde, vekt og aktivitetsnivå inn for å komme frem til riktig kaloriinntak. Når det gjelder oppkarbingen så er dette for å fylle opp glykogenlagerene i kroppen og øke leptinnivåene. (Leptin er et hormon som styrer blant annet forbrenning, appetittregulering og næringspartisjonering. Alle karbohydrater brytes ned og lagres ved et tidspunkt som glukose som videre lagres i musklene som glykogen). Ved trening og diett er ofte resultatet lave glykogenlagre og en oppkarbing er gunstig for både fremgang, motivasjon etc. Sparebluss er en tilstand som gjør at du ikke går ned i vekt til tross for kaloriunderskudd. Det er diskusjoner om det er tilfelle at dette eksisterer eller ikke. Jeg har ikke noe mer inngående peiling på sparebluss. Når det er sagt så er dette en god artikkel som bør leses ved stagnasjon i vektnedgang på underskudd. Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution. Når det gjelder PSMF og andre ekstreme tilfeller av dietter på lavt kaloriinntak så er PSMF ment som bare midlertidig som du selv er inne på. Resultatet av så lave inntak kommer helt an på vekt og fettprosent. En som er svært overvektig kan uten store fysiologiske problemer klare seg med veldig lite mat over lenger tid enn en normalvektig gjør på grunn av alt fettet kroppen kan tære på. Her har jeg ikke gått så veldig dypt i forklaringene da dette er ganske store temaer, men jeg håper dette oppklarer litt for deg:) Kristin Charm, McBain, oslove og 5 andre 8 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-404800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziggy Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Veldig bra forklart MEvsME 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-404851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabrielle Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Har du sett hva de som har vært opptatt av kosthold og trening skriver de spiser på bloggene sine? Om du ser en som har en kropp som ligner din eller din om en stund, som trener som du gjør eller har tenkt til å gjøre og som har vært opptatt av kosthold i lang tid kan du kanskje spise som henne? Jeg synes gjengangern er : nok protein, ren mat du lager selv, masse grønnsaker, litt frukt/bær, ikke godteri og sukker men egenbakt lavkarbokake etc. søtet med sukrin/stevia, proteinpannekaker, litt sunt fett fra fet fisk og kaldpresset olje, ikke brød men evnt. litt havregryn. Altså mye protein fra kjøtt/fisk/egg/mager ost og litt karbo og fett som energikilde. Jeg kan anbefale tre bloggere som vet hva de gjør: Trening, bodyfitness og fordommer. Discipline Your Dedication - Silje Mariela - BodyWork - Fitness is a journey,not a destination Fitplease 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzhia Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Har du sett hva de som har vært opptatt av kosthold og trening skriver de spiser på bloggene sine? Om du ser en som har en kropp som ligner din eller din om en stund, som trener som du gjør eller har tenkt til å gjøre og som har vært opptatt av kosthold i lang tid kan du kanskje spise som henne? Jeg synes gjengangern er : nok protein, ren mat du lager selv, masse grønnsaker, litt frukt/bær, ikke godteri og sukker men egenbakt lavkarbokake etc. søtet med sukrin/stevia, proteinpannekaker, litt sunt fett fra fet fisk og kaldpresset olje, ikke brød men evnt. litt havregryn. Altså mye protein fra kjøtt/fisk/egg/mager ost og litt karbo og fett som energikilde. Jeg kan anbefale tre bloggere som vet hva de gjør: Trening, bodyfitness og fordommer. Discipline Your Dedication - Silje Mariela - BodyWork - Fitness is a journey,not a destination Dette virker som et godt råd du bør følge Gode folk som kan sine ting! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Takk for alle tilbakemeldingene Egentlig handler det ikke om at jeg personlig ønsker råd fra noen om kosthold, for slik jeg har trent og spist de siste månedene har fungert veldig bra. (og det er med råd fra dere her på fb ) Det er bare det at jeg blir forvirret av all informasjon som ligger ute, og mye er selvmotsigende som gjør meg enda mer forvirret. Og i går måtte jeg bare få det ut.. Det er mulig jeg ikke bør lese så mye om det som jeg gjør, spesielt ikke nå som jeg er på riktig spor. Man kan bli ganske obsessed Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabrielle Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Det er kanskje forvirrende men det er jo fint at flere ting funker også? Og alt har både negative og positive sider, så det tar tid å bli klok på dette temaet og man kan ikke bli utlært heller. Kropp er komplisert. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Nå er jeg helt forvirret. Har så mange tanker i hodet at jeg vet ikke en gang om jeg klarer å få alt skrevet ned.. Har lest mye om kosthold og kommet over mye forskjellig. (Har hovedsaklig lest her på fb) Men jo mer jeg har lest jo mer forvirret har jeg blitt.. Jeg vet det er mange veier til Rom, og jeg forstår at det nok er tilfellet med dietter også.. men det jeg egentlig savner er en full diett/kostholdsoversikt. Eller ihvertfall over de mest populære. Hva er hva, hvordan, hvorfor osv.. Gjerne også sammenlikninger mellom de ulike diettene. Så ja, det finnes flere dietter; lav karbo, biorytme, psmf og sikkert mange flere. Men hvordan vet man hva man skal velge? Tipper standardsvaret her er "Det som passer best for deg". Et svar som ikke gjør meg noe klokere.. Og nei, jeg skjønner også at det ikke er så enkelt å bare si "psmf til deg og lavkarbo til deg!". Og noen snakker om oppkarbingsdager. Oppkarbingsdager fra hva? Betyr det automatisk at de går på en diett med lav karbo? Og om de går på lavkarbo vil ikke en oppkarbingsdag ødelegge hele opplegget med lavkarbo dietten? Og på oppkarbingsdag skal man ligge lavt på fett og proteiner, men hva om man trener styrke samme dagen? Da skal man jo ha masse proteiner. Det er mye snakk her om hvor mange kalorier man skal ligge på for å gå med et moderat kaloriunderskudd, og mange henvises til kalkulatorene. Om det viser seg at for å ligge i moderat kaloriunderskudd betyr å ligge på ca 1200 kalorier om dagen så mener folk at det er gale, men hvordan skal denne personen gå ned i vekt ved å ligge høyere om vedlikehold er f.eks 1700 kalorier? Noen kommenterer at man ikke må ligge så mye i underskudd for da går kroppen i sparebluss. Altså hæ? Og hva med de på psmf som ligger under 1000 kalorier om dagen? Og ja jeg vet at psmf kun er for en periode, men det kan jo godt være er tilfelle også for disse andre som holder på med dietter på rundt 1200 kalorier. Åhh kjenner jeg er så forvirret at jeg ikke klarer å uttrykke meg. Er det fb's egen felle at her kan alle svare og kommentere og at leseren tolker det som det riktige? En full diettoversikt virker ganske uoverkommelig, ettersom det finnes omtrent tusen dietter, og de fleste av dem er egentlig ganske like. Bare for å gjøre forvirringen din ytterligere så har du lavkarbo, LCHF, nullkarbo, høykarbo, smartkarbo, lutz, south beach, atkins, veganer, PSMF, periodisk faste, biorytme, fedon lindberg, health and fitness concept etc etc. Mitt standardsvar i 98% av tilfellene er "tilstrekkelig nok proteiner, mer fett og gode karbohydrater, og for all del ikke glem grønnsakene dine". Det er ingen hemmelighet at jeg anser "lavkarbovarianter" som den mest sunne tilnærmingen til ett kosthold, og at jeg ikke liker kornvarer i det daglige kostholdet. Jeg velger å kalle min diett naturlig kosthold. Men noen ganger sier jeg også "mer karbo, eat more carbs". Det kommer vel an på situasjonen. Får man ikke resultater på det man driver med, så er det på tide å prøve noe annet. Lavkarbovarianter av ett kosthold kan strekke seg fra 0-150 gram karbohydrater om dagen, Altså ett veldig bredt spekter som gir rom for de fleste matvarer. Man trenger nødvendigvis ikke å spise noe mer fett enn hva man gjør i ett tradisjonelt, norsk kosthold. I lavkarboretninger vil man først og fremst holde seg unna matvarer som har raske karbo, evt GI (altså Glykemisk index, selv om glykemisk index i seg selv er en tullete måte å måle en matvare på, da vi sjelden spiser en matvare alene) og matvarer som har stivelse i seg. Man vil også forsøke å unngå gluten og spise mer naturlig mat, som fisk, kjøtt og grønnsaker. Eksempler på ting man kan/bør holde seg unna, alt etter hvilket nivå av lavkarbo man ligger på er kornvarer, poteter, ris, pasta, blandingsprodukter og halvfabrikata. Hensikten er å stabilisere insulinet i kroppen. LCHF står for low carb high fat, og det ligger i ordet at slike folk spiser mer fett og mindre karbo. Det er ikke dermed sagt at de trør innpå med meierismør intravenøst da energi alltid handler om energitetthet og ikke mengder. Typiske slike dietter er atkins, ketolyse, skaldeman, fettfestivalen og GI Null. Fordelingen av næringsstoffene er ofte i ratioen 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater, hvor man bør strebe etter at karbohydratene er grønnsaker og/eller ikke har mer enn ca 5g karbo pr hundre gram. Slike dietter er ofte litt mer strikse på inntaket av karbo utenom grønnsakene og grønnsakene skal helst være av typen som vokser over jorda.Hensikten er fortsatt å stabilisere insulin. Begge disse retningene er populære spesielt for vektreduksjon fordi kroppen har lettere for å forbrenne av sitt eget kroppsfett når den ikke får tilført tilstrekkelig nok karbohydrater. Lavkarboretninger er også brukt for å lindre eller kurere helseproblemer som infertilitet, diabetes, ADHD, epilepsi, autisme, konsentrasjonsproblemer, betennelser etc etc. Biorytmedietten er i sin enkelhet at man bør spise hoveddelen av karbohydratene sine sent på dagen, hvorpå det siste måltidet før man legger seg er det som inneholder mest karbo (og det måltidet etter trening). Dette er altså stikk motsatt av hvordan flerparten av det norske folk spiser, med mest karbo tidlig på dagen for å unngå at fettlagrende nisser kommer snikende om natten og gjør om alle karboene i kroppen til fett. Biologisk sett er dette veldig galt, og det er her biorytmedietten er genial, da det viser seg at vår biologiske klokke også er regulert av når vi inntar næringsstoffene. Å spise på denne måten er populært både fordi det bryter med tradisjonelle mønstre, men også fordi dette gir kroppen de rette signalene når vi tilfører kroppen vår de ulike næringsstoffene til rett tid. PSMF er en proteinsparende modifisert diett, hvor man begrenser inntaket av mat til å gjelde kun x antall gram proteiner, 10-20 gram fett og grønnsaker hver dag. Dette er en type kræsjdiett som ikke er meningen man skal spise over veldig lang tid. Ofte havner man under1000 kcal pr dag, og man skal/bør ikke trene mer enn 2-3 lette styrkeøkter pr uke på denne dietten.Kardio utgår. Populært fordi den markedsføres som en enkel vei til ROM, noe det ikke er. Det medfører å fjerne to makroer fra kosten sin, og basere den lille næring man får på kun proteiner i begrensa mengder, og dette vil naturlig nok medføre noen ulemper, som sult og lite energi. Periodisk faste er egentlig ingen diett, men ett spisemønster som noen befinner befriende, siden all man fordeles over få måltider, og så faster man i 12-16 timer. Hensikten er at kroppen bruker opp tilført energi innen ca 10-12 timer, og de siste timene vil da kroppen oppleve en stressrespons som gjør det lettere å slippe gjenstridig fett. Man kan trene med ett slikt spisemønster, og gjør man det korrekt kan man også merke en viss framgang ved å trene under fasten. Dette krever imidlertidig riktige kosttilskudd. Hensikten er at det skal være befriende å kunne spise seg skikkelig mett på 2-4 måltider istede for å spise nøyaktig hver fjerde time og huske på å dra med seg tupperwareboksene med nøye oppmålt tunfisk og brokkoli hvor man drar. Oppkarbingsdager gjør mer nytte enn det gjør skade. Vi har ett fint lite hormon i kroppen som kalles leptin. Etter 4-5 dager på diett er leptin redusert med 50%. Det er ikke kroppsfettet. Leptin kontrollerer en god del responser i kroppen og lave leptinnivåer gjør ofte til at man er mer disponert for sykdommer, lavt immunforsvar etc etc. Mennesker med lav fettprosent har mindre leptin enn mennesker med høy fettprosent. Ironisk nok er det karbohydrater som hjelper mest for å stabilisere leptin, og når man tar en dag med oppkarbing er kroppen tilbake til "square one" og klar til å jobbe for full maskin igjen, istede for en kvart maskin. Ting går altså mye bedre og raskere med litt karbo innabords etter noen dager på diett. Mennesker som har over 20-22% i fettprosent trenger dog ikke å karbe opp for noen annen grunn enn for sin egen motivasjons skyld, ettersom de har en del leptin som varer en stund. Mennesker med normal til lav fettprosent kan karbe opp ca hver tiende til fjortende dag, mens mennesker med lav fettprosent bør karbe opp minimum en gang i uken.Du skal alltid spise tilstrekkelig nok proteiner uansett om du trener eller ikke. Det er tre måter å miste vekt/fett på Spise mindre energi/justere på makroeneBevege seg merEn kombinasjon av de to øvre En kombinasjon er absolutt å foretrekke. Jenter har ofte den grandiose illusjonen av om at dersom man spiser veldig lite og trener ekstremt mye, spesielt kardio, så vil kiloene bare renne av. Så de lever på to salatbladet og 2 timers joggetur hver dag. Funker fett ganske lenge, til kroppen begynner å protestere. Den vil hige etter drittmat og jentene krasjer fort i en 200grams sjokolade og en pizza. Og så straffer de seg selv med mer kardio. Og resultatene er minimale. DAT ASS uteblir og hvor blir sixpacken av? Faktum er at jenter som spiser ordentlig med mat og trener fornuftig er de jentene alle vi andre jenter ønsker å se ut som. Mer mat = bedre resultater. Det betyr ikke at man skal spise 10 000 kalorier. Det betyr at man skal spise mer næringsrik mat, godt med proteiner, gode karbohydrater og JA OGSÅ FETT, ffs! Om man har ett vedlikehold på 1700 og spiser mye proteiner og trener mye så har man allikevel skapt ett tilstrekkelig nok underskudd. Det er skrevet artikler om hva jenter gjør galt når de trener og hvorfor man ikke får resultater på lite mat. En av anbefalingene er å øke matmengden betraktelig over en periode for å la kroppen "falle til ro", roe ned trening og droppe all kardio. Hvordan man skal spise avhenger av ulike faktorer som Målsetningen med kostholdetHvordan og hvor mye man trenerVekt og fettprosentSykdomshistorie og helseproblemerTrivsel og ønskerHvordan man spiser nåResultater En lavkarboretning passer utmerket godt for noen med en del helseproblemer, for de som bare vil redusere fettprosenten sin kjapt, ekstremt overvektige, sedate mennesker etc etc. Det er ikke dermed sagt at det passer like godt for en overvektig person som er ganske aktiv, for det er en kjennsgjerning at jo mer aktiv du er, jo mer karbo kan du faktisk unne deg, og samtidig få gode resultater. De mest ekstreme lavkarboentusiaster vil selvsagt bestride dette, men det finnes altså aktive, ekstremt overvektige mennesker som har gått ned mange kilo på flere hundre gram karbo om dagen. Alt er mulig. Når man ser på kostholdet til en person, se alltid etter noen ting; korn, proteinnivå, fettnivå, karbokilder, energiinntak og i hvilken utstrakt grad vedkommende faktisk spiser MAT. Noen drikker shaker og spiser måltidsbarer hele tiden istede for å spise skikkelig mat. Noen baserer kostholdet sitt utelukkende på brødskiver og kan ikke skjønne hvorfor de har vondt magen, mangler energi eller ikke får vekta til å rikke seg. Andre igjen spiser en pakke vanlig kjøttdeig med ost på, samt spiser 2 dl fløte med jordbær hver dag. Disse tingene alene utgjør nesten to tusen kcal og svært lite protein. I tillegg må man se på aktivitet + målsetning og fettprosent. Og hvorfor man må spise protein? Fordi det har høy termisk effekt (kroppen må bruke energi for å spalte ned proteinet og dermed får man ett underskudd), god metthetsfølelse og hjelper å bygge muskler. That's why. Men man mååå ikke spise 2,5ganger sin egen kroppsvekt i protein. 30-40 gram i ett måltid holder i massevis, skal vi tro nyere forskning. Generelt sett kan man si at det er noen gyldne regler for en bedre kropp Spis fisk. Feit fisk minst 2-3 ganger i uka, og hvis ikke så burde man ta omega3-tilskudd så man slipper at kroppen straffer deg når du er 60 for manglende EPA og DHASpis kvalitetsmat mesteparten av tiden. Fiskeboller dynka i karri er dessverre ekstremt, ekstremt godt. Dessverre er det 5% fisk og mye hvetemel og annen dritt man egentlig ikke vil vite hva er. Ergo, kvalitetsmat er mat som har hatt en mor eller kommer fra moder jord. Ostepop f.eks, kommer ikke fra moder jord og har ihvertfall ikke hatt en mor.Eat you veggies. Ingen liker ihjelkokte brokkolitopper uten smak, og derfor lager vi dem heller smakfulle og deilige og spiser minst en halv til en kilo grønnsaker om dagen.Spis mat du likerUnn deg selv kake, godis eller whatnot av og til, men la det høre til unntakene, og ikke begynn med lørdagssnopet på fredag klokka 14 og stopp på søndag når du legger deg. McBain, Annix, oslove og 9 andre 12 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg syntes mange begynner i feil ende. De begynner med diettoppsettet uten å forstå hvorfor det er satt opp slik. Når man ikke kan basisen har man heller ikke særlig grunnlag for å vurdere hvorvidt en diett er hensiktsmessig eller ikke. Kristin Charm og Velvet 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabrielle Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Jeg syntes mange begynner i feil ende. De begynner med diettoppsettet uten å forstå hvorfor det er satt opp slik. Når man ikke kan basisen har man heller ikke særlig grunnlag for å vurdere hvorvidt en diett er hensiktsmessig eller ikke. Helt enig. Om man vil vurdere en type diett er det lurt å være grundig; lese noen bøker og artikler om den. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McBain Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Helt enig. Om man vil vurdere en type diett er det lurt å være grundig; lese noen bøker og artikler om den. Mente mer generell kunnskap om ernæring, ikke studere enkeltdietter i ekstrem detalj MEvsME 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslove Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Velvet, KNALLBRA innlegg!! Tror flere nybegynnere hadde hatt godt av å lese dette!!!! STRONG DAD 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10676-forvirret/#findComment-405712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.