Gå til innhold

Dagens negative


Tuba

Anbefalte innlegg

I slike tilfeller kan det hjelpe å begrunne argumentet sitt. Altså ikke bare si at det er feil, men hvorfor det er feil og hva det fører til og hvordan det bør gjøres korrekt og hvorfor det er korrekt. Da kommer du med et velbegrunnet argument og ikke bare en påstand, og dermed blir det mer krevende å argumentere mot siden det ikke lenger bare er en påstand som kan avfeies.

Nå kan det jo godt hende at du gjorde det, og da blir det for dumt av læreren å forsvare seg til tross for at han gjør feil. Mennesker har vondt for å innrømme feil, spesielt rundt andre mennesker. Miste ansikt og alt det der. Det blir en smule ironisk når en lærer gjør dette :whistle:

Jeg prøvde å forklare, men det var litt vanskelig når læreren reagerte så kraftig. Jeg fikk nesten ikke inn et ord og siden jeg satt på sidelinja i dag kunne jeg ikke vise heller. Det var en veldig uventet reaksjon og jeg ble helt ærlig litt satt ut. Så det endte med at jeg strakk henda i været og ga meg. Så fikk det bare kjøres Kettlebells Swing med lukket grep mens de løftet kula opp og hofta ble dyttet frem og tilbake helt tilfeldig. Ikke at jeg har noe god greie på trening med Kettlebells sånn egentlig, men altså... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde å forklare, men det var litt vanskelig når læreren reagerte så kraftig. Jeg fikk nesten ikke inn et ord og siden jeg satt på sidelinja i dag kunne jeg ikke vise heller. Det var en veldig uventet reaksjon og jeg ble helt ærlig litt satt ut. Så det endte med at jeg strakk henda i været og ga meg. Så fikk det bare kjøres Kettlebells Swing med lukket grep mens de løftet kula opp og hofta ble dyttet frem og tilbake helt tilfeldig. Ikke at jeg har noe god greie på trening med Kettlebells sånn egentlig, men altså... :huh:

Altså en dustelærer som lærer bort shitty teknikk. Much fail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hvorfor det? Nå vet ikke jeg mye om kettlebells, men har fått med meg at Dan John anbefaler tohåndsgrep med KB swing fordi etthåndsgrep kan føre til vridning pga. ujevn belastning.

Fordi kettlebells brukes originalt til girevoy sport, der to hånds kettlebellswing, hvor kula går til høyde med hodet eller over, ikke har noe overføringsevne til sporten - for meg blir det dermed litt som å bruke en z-stang til olympiske løft, selv om det er litt teit. Kettlebellatleter liker vel at de skal brukes til det de er lagd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kettlebells brukes originalt til girevoy sport, der to hånds kettlebellswing, hvor kula går til høyde med hodet eller over, ikke har noe overføringsevne til sporten - for meg blir det dermed litt som å bruke en z-stang til olympiske løft, selv om det er litt teit. Kettlebellatleter liker vel at de skal brukes til det de er lagd for?

Jo, jeg ser for så vidt den. Det blir litt purist-syn ;) Forskjellen er jo at en z-stang ikke er egnet til olympiske løft, men en kettlebell er egnet til f.eks. kettlebell swing eller turkish get-up osv.

Hvis vi ser bort fra girevoy sport som idrett og anser kettlebell som et verktøy til styrke og kondisjonstrening så er kettlebell swing med tohåndsgrep ikke så dumt? Man kan jo gjøre samme øvelse med en manual, men med en kettlebell så får man bedre grep og tyngdepunkt, right? Altså kan det være et velegnet verktøy til trening, selv om det går utenfor bruk av kettlebell som sport i seg selv.

Høres jo veldig ille ut nå da. Læreren er egentlig veldig snill og trivelig, flink i mye og er en person jeg ser opp til. Men ble veldig skuffet over å bli uthengt der og da.

Dette er Internett. Fuck that guy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Selvfølgelig blir det det - men for meg som kan kettlebell, så ser en american kettlebellswing like dumt ut som olympiske løft med ez-stang ser ut for de som kan olympiske løft, om du skjønner?

Neida, det er ikke så dumt - det er sikkert en grei øvelse, og kulene er veldig alsidige når det kommer til trening - men, som en litt sta kettlebellutøver kan jeg dra mitt eksempel videre, og si at vil du få effekt av markløft/bøy med ez-stang også, selv om det egentlig ikke er det stangen egner seg til.

(nå er jeg bare teit og kranglete her, det vet jeg - som jeg nevner, så er ikke kettlebell swing den dummeste øvelsen, og den er sikkert nyttig den også, men jeg mener at det ikke er den mest effektive måten å bruke kula på, om du skjønner?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir det det - men for meg som kan kettlebell, så ser en american kettlebellswing like dumt ut som olympiske løft med ez-stang ser ut for de som kan olympiske løft, om du skjønner?

Neida, det er ikke så dumt - det er sikkert en grei øvelse, og kulene er veldig alsidige når det kommer til trening - men, som en litt sta kettlebellutøver kan jeg dra mitt eksempel videre, og si at vil du få effekt av markløft/bøy med ez-stang også, selv om det egentlig ikke er det stangen egner seg til.

(nå er jeg bare teit og kranglete her, det vet jeg - som jeg nevner, så er ikke kettlebell swing den dummeste øvelsen, og den er sikkert nyttig den også, men jeg mener at det ikke er den mest effektive måten å bruke kula på, om du skjønner?)

Jeg tror jeg skjønner. Det viktige her er konteksten. Du driver med kettlebell som idrett, og ser det fra det perspektivet. Andre kan se på kettlebells som et generelt verktøy, ikke bundet til en idrett med bestemte øvelser. En ez-bar er ikke egnet til markløft eller knebøy så fremt man ikke er helt nybegynner fordi det fort blir begrenset hvor mye vekt som kan legges på + dårligere balansering pga. den korte lengden.

Til swings virker det for meg som kettlebells er bedre egnet enn manualer pga. grep og tyngdepunkt. Fint for å lære hip hinge, fint for finishers i en treningsøkt, fint for glutes. Altså anser jeg KB swings som en legitim øvelse som kan gi god treningseffekt. Og det er det som teller for generell styrke-/kondistrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kettlebells brukes originalt til girevoy sport, der to hånds kettlebellswing, hvor kula går til høyde med hodet eller over, ikke har noe overføringsevne til sporten - for meg blir det dermed litt som å bruke en z-stang til olympiske løft, selv om det er litt teit. Kettlebellatleter liker vel at de skal brukes til det de er lagd for?

Du kan overføre den til sporten! I alle fall har jeg gjort den fordi M mener den hjelper på teknikken i bunnposisjon. :)

Edit: men ikke sånn kråssfitt-sving da :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Du kan overføre den til sporten! I alle fall har jeg gjort den fordi M mener den hjelper på teknikken i bunnposisjon. :)

Edit: men ikke sånn kråssfitt-sving da :giggle:

Men har du noen gang sett M eller Nils trene det? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...