Gå til innhold

Hvorfor skal du ned i vekt?


Anbefalte innlegg

For en liten stund siden så jeg en artikkel i avishyllen om at en spørreudnersøkelse hadde funnet ut at meget store deler av befolkningen nå ønsker å slanke seg, uten at jeg leste hele artikkelen eller husker detaljene. Det er uansett ikke viktig, men det fikk meg til å tenke: Hvorfor skal 'alle' ned i vekt?

Moderat overvekt er ikke nødvendigvis helseskadelig, spesielt ikke om du er fysisk aktiv. Vi skal heller ikke glemme at undervekt kan være meget skadelig. Uansett, om vi tar en gjennomsittlig, moderat overvektig person - Må denne nødvendigvis ned i vekt?

Det virker som mange, spesielt i miljøer som 'henger' her på fitnesbloggen, tenker at alle som er overvektige MÅ ønske seg ned i vekt. Min tanke: Om det ikke er noe stort medisinsk behov, og det ei heller eksisterer en stor motivasjon hos den spesifikke personen - 'MÅ' ikke denne personen ned i vekt. Faktisk tror jeg at tankegangen de fleste går rundt med, om at de bør ned i vekt - vil gå negativt utover den mentale helsen.

Så, enkelt og greit; jeg tror mange vil få et bedre liv om de rett og slett gir litt faen. Så vidt det ikke er medisinske behov for å gå ned i vekt, eller andre kraftige motivasjoner.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig kort oppsummert så tror jeg mye av problemet er mangel på kunnskap kombinert med skremselsoppslag i media og ikke minst psykiske forstyrrelser i kombinasjon med kroppspresset som generelt er i samfunnet.

På toppen her kan man krydre med spørsmål om hva som er god helse, hva er dårlig helse, hva er optimal helse, hva er sunt, hva er usunt.. osv :-)

Og ja, jeg kan si meg enig i at det sannsynligvis er mange som ville fått et bedre liv ved å gi mer faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg :) Når jeg veide rundt 75 kg var jeg i godt hold, men trente 4-5 ganger i uken og var i veldig god form ellers. Så bra ut og følte meg frisk. Nå veier jeg derimot over 100 kg, og må jo faktisk bare komme meg ned i vekt. Føles ikke bra, ser ikke bra ut osv.

Kjenner flere tynne jenter som både røyker og drikker seg til dårlig helse, og flere større som trener ofte og lever ganske sunt. Nå kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg utover det siden jeg ikke er legen deres, men jeg er i bunn og grunn enig med deg i at det går an å ha noen kilo for mye (altså ikke 20+ kanskje) uten at det er noen fare. Trivselsvekt er vel også stikkordet der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett overvektige lever i gjennomsnitt lengre enn normalvektige. En lett overvektig, men aktiv person, har sannsynligvis bedre helse enn en normalvektig og inaktiv person.

Felles for alle slike observasjoner er at det gjelder sammenligning av ulike mennesker. Er det da overførbart til enkeltindividet?

At lett overvektige i gjennomsnitt lever lengre normalvektige, betyr det at en lett overvektig kan forvente å leve kortere om han/hun går ned til normalvekt? Betyr det at en normalvektig kan forvente et lengre liv ved å legge på seg litt?

At en lett overvektig, men aktiv person har bedre helse enn en inaktiv, normalvektig person, betyr det at ikke den første personen vil få en enda bedre helse ved å gå ned til normalvekt, sammenlignet med å forbli lett overvektig?

Jeg har ikke svaret på disse spørsmålene, men syns likevel de er viktige å stille og tenke over før man trekker konklusjoner ut ifra observasjonsdata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Lett overvektige lever i gjennomsnitt lengre enn normalvektige. En lett overvektig, men aktiv person, har sannsynligvis bedre helse enn en normalvektig og inaktiv person.

All i needed to know :) Polstring for helsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange folk vil ned i vekt på grunn av det som blir sett på som "normalt" i dagens samfunn. Det er press fra aviser, tv, reklame og til og med medmennesker. Selv er jeg langt fra overvektig, men har kjærlighetshåndtak og det lille ekstra å ta i både her og der, og har alltid hatt en litt bred kroppsbyggning i forhold til hva som blir sett på som "idealt" i dag. Jeg trener, men ikke for å bli tynn og slank, men for å komme meg dit jeg en gang var - det punktet hvor jeg selv var fornøyd med kroppen min. Ikke for å please andre, men for å få det godt med meg selv.

Er helt enig med dere over her, flere burde gi litt mere faen, så lenge vekta ikke er et problem helsemessig, og man lever et sunt og aktivt liv! Alle er bygd forskjellig, og ingen er skapt for å være like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett overvektige lever i gjennomsnitt lengre enn normalvektige. En lett overvektig, men aktiv person, har sannsynligvis bedre helse enn en normalvektig og inaktiv person.

Felles for alle slike observasjoner er at det gjelder sammenligning av ulike mennesker. Er det da overførbart til enkeltindividet?

At lett overvektige i gjennomsnitt lever lengre normalvektige, betyr det at en lett overvektig kan forvente å leve kortere om han/hun går ned til normalvekt? Betyr det at en normalvektig kan forvente et lengre liv ved å legge på seg litt?

At en lett overvektig, men aktiv person har bedre helse enn en inaktiv, normalvektig person, betyr det at ikke den første personen vil få en enda bedre helse ved å gå ned til normalvekt, sammenlignet med å forbli lett overvektig?

Jeg har ikke svaret på disse spørsmålene, men syns likevel de er viktige å stille og tenke over før man trekker konklusjoner ut ifra observasjonsdata :)

Helt enig Vegard, og disse dataene er faktisk hva som fikk meg til å virkelig tenke over dette spørsmålet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er fornøyd med seg selv, lykkelig, føler seg frisk og er aktiv, syns jeg det er opp til hver enkelt person om de vil ha litt ekstra å ta i eller ei:)

Har flere venninner som er ganske så overvektige, men de er fornøyde med seg selv og trives slik de er, så de velger å ikke gjøre noe med det. For meg er det helt greit! Kanskje ikke det sunneste i verden, men det er opp til dem hvordan de vil leve livene sine.

Det er jo helt vanvittig mye fokus på vekt, kosthold, trening, utseendet og ALT som har med dette å gjøre nå, så ja, jeg tror folk hadde hatt det bedre om de bare ga faen (deriblant meg selv:p). De fleste vil nok ned i vekt fordi det er det som er normalt å ville gjøre, gresset er jo grønnere på den andre siden, eller? Ellers er det jo blitt populært å spise sunt, være sunn, trene og ganske ofte være tynnest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer helt ann på. Er man tydelig overvektig og i fare for livstilssykdommer mener jeg de bør gå ned i vekt uansett hvor fornøyde de måtte være. Alternativt sørge for at de dekker utgiftene sine egne kostholdsrelaterte plager og sykdommer medbringer, og ikke kreve at samfunnet fikser alt fordi de er så glad i sjokolade. Ta forbehold om at jeg her sikter til generelt overvektige, ikke overspisere/personer med udiagnostiserte hormonelle plager, men den typisk passive matforbruker som ikke gidder og gjemmer seg bak unnskyldninger. Kanskje en vel kynisk holdning, men det er like fult min mening.

Men det er klart, alle har godt av å gi litt faen av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en liten stund siden så jeg en artikkel i avishyllen om at en spørreudnersøkelse hadde funnet ut at meget store deler av befolkningen nå ønsker å slanke seg, uten at jeg leste hele artikkelen eller husker detaljene. Det er uansett ikke viktig, men det fikk meg til å tenke: Hvorfor skal 'alle' ned i vekt?

Moderat overvekt er ikke nødvendigvis helseskadelig, spesielt ikke om du er fysisk aktiv. Vi skal heller ikke glemme at undervekt kan være meget skadelig. Uansett, om vi tar en gjennomsittlig, moderat overvektig person - Må denne nødvendigvis ned i vekt?

Det virker som mange, spesielt i miljøer som 'henger' her på fitnesbloggen, tenker at alle som er overvektige MÅ ønske seg ned i vekt. Min tanke: Om det ikke er noe stort medisinsk behov, og det ei heller eksisterer en stor motivasjon hos den spesifikke personen - 'MÅ' ikke denne personen ned i vekt. Faktisk tror jeg at tankegangen de fleste går rundt med, om at de bør ned i vekt - vil gå negativt utover den mentale helsen.

Så, enkelt og greit; jeg tror mange vil få et bedre liv om de rett og slett gir litt faen. Så vidt det ikke er medisinske behov for å gå ned i vekt, eller andre kraftige motivasjoner.

Hva tenker dere?

Eg er i kategorien overvektig og aktiv. Min bmi er rundt 26, og eg har nokon kilo som eg gjerne vil gå ned for å bli normalvektig. For meg er ikkje tallet på vekta det viktigaste, men eg ønsker å føle meg vel og være tilfreds med kroppen min, og for å komme dit må eg redusere fettprosenten. Eg er ikkje i risikosone for nokon medisinske følger, men eg ønsker å ha ein sunn og aktiv livvstil, og let vektreduksjonen bli ein konsekvens av livsstilen, heller enn motsatt der andre går på diett og så prøver å holde vekta i etterkant.

Eg tenker at mange andre som er lett overvektige ønsker å gå ned for å sjå bra ut, og få positive tilbakemeldingar på kroppen og vektreduksjonen. Eg er einig i at denne gruppa ikkje nødvendigvis treng å stresse med å gå ned.

Den andre kategorien er dei som bør ta ansvar for sin eigen helse, og det er dei som er så overvektige at det er farleg for dei. Eg har eit familiemedlem som er veldig overvektig, og som nettopp har blitt hjerteoperert, som har fått rehabilitering, men som allikevel ikkje klarer å ta grep for å gå ned i vekt, sjølv om det faktisk står om livet. Det er ein heilt annan diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp gått opp for meg at jeg IKKE skal gå ned i vekt, for en gangs skyld. Aldri vært hverken over- eller undervektig, men likevel, alltid trent mtp å gå ned i vekt. Etter å ha hoppa av konkurransedeff tidligere i sommer, fått litt avstand til vekt, kropp og diett er det så godt å koble av litt. Jobber med å banke vett i hodet, være bra nok som jeg er :)

Har ikke noen som helst lyst til å trene styrke for tiden, men syns det er herlig å ha krefter til lange løpeturer. Akkurat nå ligger treningsgleden der hvor den skal være, er blid og glad og det tror jeg de rundt liker også. Selvfølgelig skal man ta ansvar for egen helse, men når gleden forsvinner så mener jeg livskvaliteten svekkes. Balansen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...