Gå til innhold

Svakt grep


Kriss

Anbefalte innlegg

Jeg er under den overbevisningen som sikkert mange andre her inne at man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd. pAkkurat nå er dette Grepet mitt/underarmene. vil påstå at underarmene ikke vokser proposjonalt med resten :p

Så uten videre dikkedarer, er det noen som har vært plaget med svakt grep og funnet noen tiltak som fungerer? eller eventuelt andre som har noe å tilføye?

Jeg bruker aldri reimer eller lignende fordi jeg er stor fan av å trene uten for mange eksterne fysiske hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg trener grep så pleier jeg å holde den siste reppen i markløft så lenge jeg klarer. Ellers så holder jeg meg så lenge jeg klarer i et chinsstativ, når det ble lettere gikk jeg over til en og en arm. En jeg kjenner holder seg med en arm samtidig som han holder en vekt i den andre. Sånne grepstrenere hjalp ikke noe særlig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige måter å trene grep på.

Husker ikke hva de heter, men får man ikke slike ting å klemme på?

Et forslag kan være å henge et hådkle over chinsstativet (vi bruker gjerne gi-buksa) og kjør hang ups ved å holde i håndkleet og ikke rundt stanga. Grepstrening med å holde en vektskive fungerer også fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noen av dere vet dette:)?:

Jeg er i grunnen veldig rookie når det gjelder tung styrketrening... (suprise, suprise...)- men når jeg kjører biceps med stang, så blir jeg først sliten i underarmen, og helt 'hard'- har jeg feil teknikk (går ut ifra det, men HVA gjør jeg feil?). Kan ikke se at jeg skal ha lettere vekt på stangen, da jeg allerede synes det er 'lett' nok- help:)!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ta en stor vektplate og klem den mellom fingre og tommel i hver hånd

2. Hold til man ikke klarer lenger.

3. Ta en litt mindre vektplate i hver hånd og repeter

4. Gå til 3 så lenge det er mulig å holde noe som helst

5. Gråt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Fokuser på å alltid klemme så hardt du kan hver gang du holder i en vekt på gymmet. Klem alt du kan under oppvarmingssettene i mark, når du trener bicepcurls, benkpress, whatever.

- Tren en annen dra-øvelse etter markløft. Selv kjører jeg alltid pullups de dagene jeg kjører markløft. Da kjenner jeg det godt i underarmene på slutten av økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klyp så hardt i stangen som du klarer! Jeg synes ikke det er vits å begynne med noe hokkuspokkus øvelser for å sterker grepstyrken. Det enkleste å best er bare å tren øvelser der du bruker mye grep, F.eks Hantelroing og roing øvelser. Bare klip så hard du klarer hver gang du tar i en stang og hvis det ikke er nokk så kan du ta å trene underarmene spesifikk på slutten av treningsøkten der du ikke bruker noe særlig underarmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du magnesium/kalk? Hvis du ikke gjør dette bør du skaffe det. Finnes sånn flytende på flaske som ikke lager noe søl veit jeg. Ellers bør du ta overhåndsgrep i mark helt til dette ikke går lenger, og slenge inn litt øvelser som preger grepet veldig. Er det mest hypertrofi av underarmene du ønsker funker det nok bra med hammercurls og øvelser som går spesifikt på dette.

Captain of crush (sånne klypegreier) er bra for å øke størrelsen på underarmene, og gir veldig økt klypestyrke. Tror derimot ikke at det er veldig overførbart til grep i feks markløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Sliter selv med grepet, etter markløft klarer jeg ikke å ta hangups engang -.- får også træler som bare det, prøver å se Marc riptoes video om grep som mange anbefaler, men må vell bare øve litt :))

Hjalp noen av rådene for å øke styrken/utholdenheten din i underarm og grep ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du magnesium/kalk? Hvis du ikke gjør dette bør du skaffe det. Finnes sånn flytende på flaske som ikke lager noe søl veit jeg. Ellers bør du ta overhåndsgrep i mark helt til dette ikke går lenger, og slenge inn litt øvelser som preger grepet veldig. Er det mest hypertrofi av underarmene du ønsker funker det nok bra med hammercurls og øvelser som går spesifikt på dette.

Captain of crush (sånne klypegreier) er bra for å øke størrelsen på underarmene, og gir veldig økt klypestyrke. Tror derimot ikke at det er veldig overførbart til grep i feks markløft

Det fungerte veldig bra for grepsstyrken min i markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri reimer eller lignende fordi jeg er stor fan av å trene uten for mange eksterne fysiske hjelpemidler.

Dette er en grei innstilling, men det er ikke nødvendigvis slik at man blir sterkest i det man trener mest og hardest. Min erfaring er at grepet vil bli sterkere om man faktisk avlaster det med reimer en gang i blant. Jeg bruker reimer til tunge sett med chinups og kroc rows (samme som hantelroing, bare litt mer liberal holdning til hva som er korrekt teknisk utførelse), men ikke til markløft.

Jeg liker det Rippetoe skriver om grepstrening:

Mark Rippetoe

07-16-2011, 08:50 AM

The grip is easy to overtrain. Very easy, in my experience. Beating it to death because you didn't have time to correctly train the deadlift will not solve the problem.

Litt gripper trening (2-3 sett) som er litt hard (men ikke til failure) en gang i uka er greit.

Det går også an å ta litt grepstrening rett og slett med markløft. Hold stanga noen ekstra sekunder etter siste rep på siste sett. Legg evt. på litt ekstra vekt og tren grepet med markløft fra over knærne. Heller ikke her til failure.

If in doubt, do less.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...