Frøken Antonsen

Hvorfor får jeg ikke sove, selv om jeg er utslitt?

51 innlegg i emnet

Vet jo at en av de viktigste tingene for å få de resultatene man ønsker, er nok søvn og hvile. Det er noen ganger lettere sakt enn gjort... Skulle tro, med all den harde treningen, at jeg skulle Svime av på puta om kvelden. Men, Neida... Ligger våken med verk i kroppen og en frykterlig Hodepine rett som det er. Spesielt etter trening! Hva kommer dette av ? Flere som har problemer med å sovne om kvelden? Eller har noen tips for å få gjort det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hender jeg bruker fres.. Men virker det så lenge da:/? Selv om jeg ikke har så mye å stresse over, blir det alikevel mye tanker og mas i hodet om kvelden.. Men klarer liksom ikke stenge det ute.. Blir mer og mer stressa når jeg ser klokka bli mer og mer..:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Lys fra Pc skjerm kan faktisk være en stor årsak for enkelte i forhold til søvnproblemer:

Dersom vi frikopler oss fra den naturlige døgnrytmen ved å sove lenge om morgenen og sitte oppe foran TV- eller PC-skjerm om natten, virker det forstyrrende på kroppens døgnrytme og melatoninutskilling. Hvis vi våkner om natten, f. eks. for å gå på toalettet, er det viktig å ikke tenne lyset, for da kan melatoninproduksjonen stoppe, og det blir vanskeligere å sovne igjen. Også det lille lyset fra et kjøleskap som åpnes, eller fra en digital klokke, kan være nok til å stoppe melatoninproduksjonen. For en god natts søvn og en god hormonbalanse er det viktig å skru av TV og PC i god tid før man skal sove, og dempe lyset i rommet man sitter i. Enda bedre er det å gå en liten tur og se dagslyset svinne. Det gir en viktig signal til kroppen om at det er kveld, og at melatoninproduksjonen kan begynne. Like viktig for døgnrytmen er det å få dagslys gjennom øynene hver morgen, og helst gå en liten tur ute. Det er det fullspektrede dagslyset det er viktig å få gjennom øynene. Hvis man bruker solbriller eller sitter bak glass blir det ikke det samme. Om sommeren når man er på ferie og er ute hele dagen sover de fleste som steiner om natten. Morgen- og kveldsturer som gir en god søvn er noe av det viktigste du kan gjøre for din fysiske og psykiske helse.

burny_, IdaL007, Magnus og 1 annen liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Hørtes ikke dumt ut. Legger meg i ganske grei tid..(23.30 ca) og klokka ringer samme tid hver dag.. Men blir en del tid forran skjermen de siste timene før senga kaller.. Er liksom alltid trøtt, helt til jeg får lakt meg. Kansje en ide å prøve skjerpe inn på pc tittinga før leggetid....:/ prøve hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lys fra Pc skjerm kan faktisk være en stor årsak for enkelte i forhold til søvnproblemer:

Dersom vi frikopler oss fra den naturlige døgnrytmen ved å sove lenge om morgenen og sitte oppe foran TV- eller PC-skjerm om natten, virker det forstyrrende på kroppens døgnrytme og melatoninutskilling. Hvis vi våkner om natten, f. eks. for å gå på toalettet, er det viktig å ikke tenne lyset, for da kan melatoninproduksjonen stoppe, og det blir vanskeligere å sovne igjen. Også det lille lyset fra et kjøleskap som åpnes, eller fra en digital klokke, kan være nok til å stoppe melatoninproduksjonen. For en god natts søvn og en god hormonbalanse er det viktig å skru av TV og PC i god tid før man skal sove, og dempe lyset i rommet man sitter i. Enda bedre er det å gå en liten tur og se dagslyset svinne. Det gir en viktig signal til kroppen om at det er kveld, og at melatoninproduksjonen kan begynne. Like viktig for døgnrytmen er det å få dagslys gjennom øynene hver morgen, og helst gå en liten tur ute. Det er det fullspektrede dagslyset det er viktig å få gjennom øynene. Hvis man bruker solbriller eller sitter bak glass blir det ikke det samme. Om sommeren når man er på ferie og er ute hele dagen sover de fleste som steiner om natten. Morgen- og kveldsturer som gir en god søvn er noe av det viktigste du kan gjøre for din fysiske og psykiske helse.

Og hvis man kan sove som en stein mellom 0400 og 1200, hvordan forklares det?

Jester liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter i perioder med at jeg er kjempetrøtt og sovner med engang, men så våkner jeg 1-2 timer senere og er lys våken for så å ligge våken til i 6tiden. Det er utrolig irriterende :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du flink til å drikke nok under og etter trening da ? Jeg vet jeg får mye vondt i hodet når jeg ikke får i meg nok væske. Og det alene er jo nok til at man ikke får sove :0)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier slite med nattesøvnen om jeg trener for hardt heller kjører lavt på kcals på diett.. men da sovner jeg som regel , og så våkner jeg etter ca 3 timer og ikke får sove igjen.. trener du på kvelden så kan du også evnt prøve å trene tidligere på dagen

Maja, Evjo og CamillaLor liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I perioder har jeg hørt på Relax med Andrew Johnson (får den som app til iPhone bla.). En skotte meg veldig behagelig stemme som snakker deg i søvne. Slår meg ut hver gang jeg prøver.

Frøken Antonsen liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg sliter i perioder med at jeg er kjempetrøtt og sovner med engang, men så våkner jeg 1-2 timer senere og er lys våken for så å ligge våken til i 6tiden. Det er utrolig irriterende :(

ja, det hørtes ikke noe bedre ut det.....:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

føler jeg drikker mye.. men man trenger vel enda mer enn det når man trener så mye.. så får prøve skjerpe på det..:) og ikke trene alt for sent. men er ikke så lett å få til i en travel hverdag. er så trøtt på morgnen at jeg ikke høre klokka eller noe..:/

sånn type relax har jeg ikke prød... men vet jo at spa musikk er veldig beroligenede, så er sikkert verd et forsøk:)

Eileen liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener Ricola har en te som er fin og avslappende. brukte den når jeg jobbet skift, og syntes den fungerte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd zma? jeg sover som en stein når jeg bruker det :) ellers så er det ikke dumt å legge bort pc`n 1 times tid før du legger deg. Drikk litt te, lag en spillliste med sanger som roer deg ned :) Når det gjelder hodepine så er nok væsketapet som gjør størstedelen av det. Man skal i utgangspunktet drikke opp mot 2 liter vann om dagen (mange fordeler med det, man får blant annet rener hud påståes det!) så hvis du drikker under 2 liter og trener går jo balansen litt i minus :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå