Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke sove, selv om jeg er utslitt?


Frøken Antonsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du prøvd zma? jeg sover som en stein når jeg bruker det :) ellers så er det ikke dumt å legge bort pc`n 1 times tid før du legger deg. Drikk litt te, lag en spillliste med sanger som roer deg ned :) Når det gjelder hodepine så er nok væsketapet som gjør størstedelen av det. Man skal i utgangspunktet drikke opp mot 2 liter vann om dagen (mange fordeler med det, man får blant annet rener hud påståes det!) så hvis du drikker under 2 liter og trener går jo balansen litt i minus :(

hva er zma? ja, prøvd mye av det, men hodepinen kommer snikende forde.. og etter å ha ligget å vridd meg en good stund, hender det jeg står opp. for å ta noe for det og bare gjøre noe annet til jeg blir trøtt. men utrolig dårlig å stå opp... det ødlegger jo hele søvn rytmen..:( men blir gal av å bare ligge der. føler jeg drikker mye.. men aner ikke hvor mye egentlig. kansje sjekke hva jeg får i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zma er en vitamin_mineralformel som består av zink,magnesium og vitamin B6. ved hard fysisk trening, stress, diett kan den hjelpe kroppen din med å optimalisere hormonnivået :) Den kan gi bedre søvnkvalitet, muskelkramper og restitusjon:)

Har sliti mye med å sove selv av ulike grunner. Etter jeg begynte på zma sliter jeg ikke med å sove i det hele tatt:)

Når det gjelerder drikkingen (hørtes nesten ut som alkohol det var snakk om:P) så prøv å spre det utover dagen. Du kan føle du drikker mye hvis du tømmer 1 flaske på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliti mye med søvn selv :/ ikke gøy det altså.

Koffein har mye av grunnen, da det ligger i kroppen opptil 8 timer. Også at jeg trener seint på kvelden, stresser hjem med t-bane og drit..

Også pc'titting rett før man legger seg trur jeg heller ikke lurt :p noe jeg gjør vær kveld, men hva faen annet skal man finne på da? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte gjør man for mye rart før man skal legge seg.. Hva med å koble ut og holde seg unna media ett par timer før leggetid.. ?

Zma og GABA kan hjelpe..

Selv får jeg problemer med å sovne til rimelig tid når jeg trener seint eller spiser for lite.. Ja og selvfølgelig når jeg "bare skal" sjekke noe på nett, da flyr tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir utbrent fra treninga i perioder. Slitter jeg mye med søvnløshet, samtidig som jeg er utrolig trøtt hele ettermiddagen/kveld/natt. Utrolig tungt for kroppen ja. Ødeleger fordøyelsen min å :(

Bruker ZMA og tar ikke noe koffein i det heletatt.

Eneste som hjelper for MEG er å ta en fri uke fra trening. (Tar bare et par dager med cardio i steden for 5-splitt)

Dette er MIN erfaringa da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har tenkt masse på søvn; og har i den forbindelse samlet noen strategier som jeg opplever funker bra for meg.

Halveringstid på koffein er nevnt; sliter du med å sovne kan dette være en ide å kutte ut.

Dropp kunstig lys fra tv/pc ol. like før du legger deg; Les heller noen sider i en bok eller et blad. Skal du noe dagen etterpå; forbered deg praktisk til dette. Pakk treningsbag, legg fram klær, rydd i stuen (med tven av)

Når du er i sengen:

Blir du liggende å tenke og løse verdensproblemer? Skriv ned det du tenker og få det ut av systemet.

Blir du liggende uten å få sove? Stå opp - flytt deg inn på stuen/kjøkkenet eller lignende. Da unngår du å forsterke negative følelser i sengen. Legg deg på ny en halvtime senere.

Om du våkner i løpet av natten; ikke sjekk klokken! det tilsetter bare unødvendig stress - hvorfor skal du måtte regne på hvor lenge det er til klokken ringer, ringe gjør den jo uansett (Dette fungerer utrolig godt for meg, jeg våkner stort sett en gang i løpet av natten, og etter jeg kuttet ut å sjekke klokken sovner jeg langt dypere igjen. Om jeg bare får sove en time eller fire til har jeg ikke peiling på. Og det er ganske befriende.)

lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...