Gå til innhold

DN: Fettrik diett fører til dårligere uthholdenhet


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Undersøkelse på rotter!! Undersøkelser på mennesker viser også dårlig form de første ukene på kjapp omlegging til fettrik og lavkarbo kost, men det skyldes at kroppen ikke er vant til å bruke fett som hovedkilde til energi. Jeg var slapp i nesten 7 uker før jeg var normal igjen. Det er derfor lurt å ta omleggingen gradvis. Noen kjører mer enn 55 %. Ketolyse og skaldemanndietten er ekstrem i så måte. Jeg klarte aldri så mye fett fordi jeg spiser så mye proteiner. Nå ligger jeg litt under 50% fra fett. 90g fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle folk med iq >90 skjønner vel at lavkarbo fungerer best for folk som ikke er særlig aktive, og at kun aktive mennesker trenger masse karbz.

Nå betyr ikke lavkarbo at man spiser masse fett, det betyr bare at man spiser lite karbo. Det er LCHF det er snakk om her.

LCHF=Low carb HIGH fat :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle folk med iq >90 skjønner vel at lavkarbo fungerer best for folk som ikke er særlig aktive, og at kun aktive mennesker trenger masse karbz.

Nå betyr ikke lavkarbo at man spiser masse fett, det betyr bare at man spiser lite karbo. Det er LCHF det er snakk om her.

strømsgodset kjører vel lavkarbo, og ligger likt med molde og har en kamp mindre spilt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettrik diett gjør deg mindre utholdende - DN.no

Kjører virkelig folk på med 55% fett hvis de holder på med lavkarbo? :S

Noen spiser ikke mer fett enn de som spiser normalt norsk kosthold. Noen spiser mye fett, på ketogene dietter er anbefalt fordeling på 75% fett, 20% protein og 5% karb, mens på de helt ekstreme diettene, eliminert for karbo kan fettandelen være 90-95%. Anbefalt fra myndighetene er omtrent 30% fett.

Min nye diett inneholder ca 70 gram fett. Det utgjør omtrent 40% av energien min. Mitt fett kommer fra 30 gram olje + en halv avocado + whatever fett som ville vært i evt laks, mager kesam eller kylling. Det er slettes ikke mye i den store sammengen. Det er altså relativt lett å spise 55% fett i dietten sin. For min del ville det utgjort en ekstra ss olje. Samtidig spiser jeg 50% protein og 10% karb.

Er det mye fett? Proentfordelingen sier lite om mengde fett. Det er prosenten av mengde inntatt energi, og det vil altså variere veldig fra person til person. Fett har i tillegg dobbelt så mye kalorier som protein og karb, og mengdefordelingen er dertil mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spiser ikke mer fett enn de som spiser normalt norsk kosthold. Noen spiser mye fett, på ketogene dietter er anbefalt fordeling på 75% fett, 20% protein og 5% karb, mens på de helt ekstreme diettene, eliminert for karbo kan fettandelen være 90-95%. Anbefalt fra myndighetene er omtrent 30% fett.

Min nye diett inneholder ca 70 gram fett. Det utgjør omtrent 40% av energien min. Mitt fett kommer fra 30 gram olje + en halv avocado + whatever fett som ville vært i evt laks, mager kesam eller kylling. Det er slettes ikke mye i den store sammengen. Det er altså relativt lett å spise 55% fett i dietten sin. For min del ville det utgjort en ekstra ss olje. Samtidig spiser jeg 50% protein og 10% karb.

Er det mye fett? Proentfordelingen sier lite om mengde fett. Det er prosenten av mengde inntatt energi, og det vil altså variere veldig fra person til person. Fett har i tillegg dobbelt så mye kalorier som protein og karb, og mengdefordelingen er dertil mindre :)

går du ned i vekt av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 26kg på ganske mye fett over de siste 10mnd (40bmi til 30), over 50% samtidig som jeg har gradvis trent meg opp. Om 5 dager skal jeg delta i en triathlon og har trent mye utholdenhet det siste halve året. Jeg er ikke av den raske typen, men kan holde på i evigheter føles det som.

Siste løpet mitt var en 5km på 30min, som sagt ikke rask. På lørdag løp jeg 10km slow pace på 1t10min før frokost.

Kroppen min har lært seg bruke fett som energi, jeg kjører ikke refeeds på karbs før noen løp eller lengre treningsøkter og alt under 2 timer drikker jeg bare vann.

Jeg løper nå ca 25-30km i uka, men det kommer til å øke frem mot halvmaraton i september....på lavkarbo.

Jeg løfter og 2-3 dager i uka, og ikke lett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette fra?

Var litt feil å generalisere der, vet selvsagt ikke hvordan alle fotballspillere som spiser lavkarbo legger det opp, men her er ihvertfall hva Lars-Kristian Eriksen skrev om hvordan han gjør det:

Hvis jeg tar utgangspunkt i en uke med kamp søndag – søndag, så spiser jeg LCHF fra mandag til fredag. Lørdag er spisedag, hvor jeg spiser MASSE karbo og fett, og normalt med proteiner. Da fyller jeg på glykogenlagrene til kamp. På kampdag spiser jeg igjen LCHF. Hadde jeg ikke vært fotballspiller, hadde jeg droppet den spisedagen.

Du kan godt kalle definisjonen “løs” på flere måter. Jeg spiser opp mot 3500 – 4000 kcal i løpet av en dag, og kommer derfor opp mot 100 gram karbo, da i form av meieriprodukter, grønnsaker, nøtter, etc. På dagen før kamp har jeg ikke noe eksakt tall, men tipper det kan komme opp mot 500 gram.

Dette var i en kommentar han hadde på bloggen til Børge:

MyRevolution – Børge Fagerli | Fat or skinny-fat vs athletic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt feil å generalisere der, vet selvsagt ikke hvordan alle fotballspillere som spiser lavkarbo legger det opp, men her er ihvertfall hva Lars-Kristian Eriksen skrev om hvordan han gjør det:

Dette var i en kommentar han hadde på bloggen til Børge:

MyRevolution – Børge Fagerli | Fat or skinny-fat vs athletic?

Hehe, Lars Kristian Eriksen spiller vel først og fremst for Odd Grenland, og følger sitt eget opplegg fra tiden som Lillestrømspiller.

Dette med en ekstrem oppkarbing dagen før kamp er ikke vanlig praksis i verken Strømsgodset eller Odd såvidt meg bekjent. Det de derimot gjør er å fylle på underveis i kamp med sportsdrikk, mens de holder seg til vann utenom kamp. De følger heller ikke et veldig strengt lavkarbokosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller vel først og fremst for Odd Grenland...

same same, it's still football....

Dette med en ekstrem oppkarbing dagen før kamp er ikke vanlig praksis i verken Strømsgodset eller Odd såvidt meg bekjent. Det de derimot gjør er å fylle på underveis i kamp med sportsdrikk, mens de holder seg til vann utenom kamp. De følger heller ikke et veldig strengt lavkarbokosthold :)

Sikkert forskjellig praksis her ja. Synes ihvertfall man burde vært flinkere til å definere hva som er lavkarbo og hva som er LCHF når man snakker om slike ting. Veldig stor forskjell på om en idrettsutøver går på LCHF eller om en spiser på et moderat lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

same same, it's still football....

Sikkert forskjellig praksis her ja. Synes ihvertfall man burde vært flinkere til å definere hva som er lavkarbo og hva som er LCHF når man snakker om slike ting. Veldig stor forskjell på om en idrettsutøver går på LCHF eller om en spiser på et moderat lavkarbo.

Det er jeg enig i, men helt ærlig så ser jeg ikke helt behovet for å kalle kostholdet det ene eller det andre. Det handler om å finne et kosthold som passer for den enkelte utøveren. At folk skal diskutere opp og ned hvorvidt det skal kalles lavkarbo, LCHF eller noe annet er mindre interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk skal diskutere opp og ned hvorvidt det skal kalles lavkarbo, LCHF eller noe annet er mindre interessant!

Enig i det. Problemet er bare at folk leser om idrettsutøvere som praktiserer lavkarbo og tror dermed at all av karbs er bannlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...