Gå til innhold

DN: Fettrik diett fører til dårligere uthholdenhet


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har gått ned 26kg på ganske mye fett over de siste 10mnd (40bmi til 30), over 50% samtidig som jeg har gradvis trent meg opp. Om 5 dager skal jeg delta i en triathlon og har trent mye utholdenhet det siste halve året. Jeg er ikke av den raske typen, men kan holde på i evigheter føles det som.

Siste løpet mitt var en 5km på 30min, som sagt ikke rask. På lørdag løp jeg 10km slow pace på 1t10min før frokost.

Kroppen min har lært seg bruke fett som energi, jeg kjører ikke refeeds på karbs før noen løp eller lengre treningsøkter og alt under 2 timer drikker jeg bare vann.

Jeg løper nå ca 25-30km i uka, men det kommer til å øke frem mot halvmaraton i september....på lavkarbo.

Jeg løfter og 2-3 dager i uka, og ikke lett heller.

Ikke for å være frekk, men dette er jo ikke spesielt store distanser? Jeg antar at du ville argumentere for at lavkarbo funker fordi du klarer å trene som du gjør, men det kan vel være at det er dette som holder igjen ytelsen din? Jeg har ca. samme BMI og har trent kondisjon i ca. et år, og kan løpe én tur tilsvarende hele ukestotalen din uten større problemer. Har du forsøkt å erstatte fettet med karbohydrater, og ellers holde det isokalorisk?

Ellers all kred i verden for en fantastisk god vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men dette er jo ikke spesielt store distanser? Jeg antar at du ville argumentere for at lavkarbo funker fordi du klarer å trene som du gjør, men det kan vel være at det er dette som holder igjen ytelsen din? Jeg har ca. samme BMI og har trent kondisjon i ca. et år, og kan løpe én tur tilsvarende hele ukestotalen din uten større problemer. Har du forsøkt å erstatte fettet med karbohydrater, og ellers holde det isokalorisk?

Ellers all kred i verden for en fantastisk god vektnedgang!

Jeg har ikke lengre distanser fordi jeg har måtte holde tilbake pga dårlig kne, har bare de siste 2 mnd løpt mer (da vekten er lavere og det er mindre belastning på kneet), ellers har det blitt en del km på sykkel, og sist jeg sjekket så er det utholdenhets sport det og, samt at jeg svømmer noen km i uka.

Kroppen min tåler ikke for mye stivelse, jeg blir dorsk, hovner opp, dårlig søvn, vondt i ledd, utslett, uren hud, etc.

Å trene når du veier over 100kg var ikke lett i starten, så jeg har brukt tid på å bygge opp, jeg er heller ikke skapt for fart, men kan holde det gående ganske lenge.

Før da jeg spiste karber, etter løp var jeg alltid død, nå har jeg fremdeles masse energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fettrik diett gjør deg mindre utholdende - DN.no

Kjører virkelig folk på med 55% fett hvis de holder på med lavkarbo? :S

Ja, sist jeg sjekket lå E% hos meg på henholdsvis 65, 25 og 15 fra fett, protein og karbohydrat.

Det er ikke mange helgene siden jeg for hånd spadde ut to stappfulle traktortilhengerlass med jord/sand. Jeg brukte ca. 5,5 time på jobben. Det eneste jeg tok til meg av næring var 3 - 4 liter vann mens jeg holdt på. Når jeg var ferdig spiste jeg et kilo grillet indrefilet med en søtpotet til.

Artikkelen er bullcrap, selv om jeg er et n=1 eksperiment. Utholdenhet er overhodet ikke et problem på en fettrik diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag fullførte jeg min første sprint triathlon (750m svømming/22km sykling/5km løping) på 1.49.20. (brakk albuen for 8 uker siden) Den begynte kl 13 og det var 30 grader ute. Kl 0930 spiste jeg 2 lavkarbo lumper med masse smør og ost, og en til kl 1130. Da jeg kom i mål var jeg ikke sliten etter løpet, men det var varmen som satte meg ut. Under løpet drakk jeg bare vann. Etter løpet drakk jeg vann, spiste 2 speltlumper med smør og tagatesse samt et egg. Spiste igjen et par timer senere, da ostepølse med bacon.

Neste dag stod jeg opp kl 7 og jogget litt over 11km før frokost. Null problem.Dette er etter 10mnd på smartkarbo.

Jeg vil påstå at når det gjelder min kropp så viser det at fettrik mat fører ikke til dårligere utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...