Gå til innhold

Biorytmedietten - Måltidseksempel


Anbefalte innlegg

Føler energinivået om morgenen er blitt bedre med biorytme dietten.

Frokost: 6 egg (3 hele, 3 hviter) eller tunfisk boks og mandler

Lunsj: Grove pitabrød med kylling, CC osv.

Middag: Varierer enormt.

Kvelds: som regel torsk og masse ris.

Rett før seng tar jeg meg en proteinshake med kasein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M1: 25g valnøtter eller hasselnøtter, 30g proteinshake blandet med 2ss MCT olje

M2: 2 Wasa Spelt knekkebrød, 3 egg, tomat, paprika agurk

M3: 1 håndfyll hasselnøtter, 1 håndfyll valnøtter, 1 håndfyll mandler

M4: 150g kesam med bær, evt. smoothie med kesam og bær

M5: Varierer voldsomt - ofte kylling med div. tilbehør

Kalori: ca. 1750-2000

Treningen skjer mellom M4 og M5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har prøvd å finne ut hvordan det blir om man trener tidlig om morran, type 7-8.30. Noen som har erfaringer rundt det?

Altså hvordan gjøre det med karbs og fett. Jeg vil tro det "riktige" blir sånn:

06 - lett opptagelig proteiner, karbo og litt fett - whey, litt havregryn, litt bær/frukt, litt kokosmelk

på vei til gymmet - en frukt

15-30min etter økta - smoothy ala whey, banan, bær og litt kokosmelk

innen 1.5 time etter økta (klokka 9-10): ? Det er dette måltidet jeg lurer på. Kjører vi da på et måltid med fett, protein og lite karbo fordi klokka er lite, eller kjører vi på meg raske+treige karbo, protein og lite fett siden man akkuratt har trent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne ut hvordan det blir om man trener tidlig om morran, type 7-8.30. Noen som har erfaringer rundt det?

Altså hvordan gjøre det med karbs og fett. Jeg vil tro det "riktige" blir sånn:

06 - lett opptagelig proteiner, karbo og litt fett - whey, litt havregryn, litt bær/frukt, litt kokosmelk

på vei til gymmet - en frukt

15-30min etter økta - smoothy ala whey, banan, bær og litt kokosmelk

innen 1.5 time etter økta (klokka 9-10): ? Det er dette måltidet jeg lurer på. Kjører vi da på et måltid med fett, protein og lite karbo fordi klokka er lite, eller kjører vi på meg raske+treige karbo, protein og lite fett siden man akkuratt har trent?

Jeg ville bare flyttet pre og post workout måltidene til å passe med treningen og så gått tilbake til vanlig igjen. På dager jeg trener klokken 16.00 så spiser jeg slik:

M1: Egg, proteinpulver og kokosmelk (muffins).

M2: Karbonadedeig, grønnsaker og laksolje.

M3 (etter trening): Blåbær, banan, kokosmelk, proteinpulver. (smoothie)

M4: Kylling og ris

M5: Kylling, ris og kesam.

Når jeg trener om morgenen ser det slik ut:

M1 (før trening): Blåbær, banan, kokosmelk og proteinpulver. (smoothie)

M2 (etter trening): Kylling og ris.

M3: Egg, proteinpulver og kokosmelk (muffins).

M4: Karbonadedeig, grønnsaker og laksolje.

M5: Kylling, ris og kesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare flyttet pre og post workout måltidene til å passe med treningen og så gått tilbake til vanlig igjen. På dager jeg trener klokken 16.00 så spiser jeg slik:

M1: Egg, proteinpulver og kokosmelk (muffins).

M2: Karbonadedeig, grønnsaker og laksolje.

M3 (etter trening): Blåbær, banan, kokosmelk, proteinpulver. (smoothie)

M4: Kylling og ris

M5: Kylling, ris og kesam.

Når jeg trener om morgenen ser det slik ut:

M1 (før trening): Blåbær, banan, kokosmelk og proteinpulver. (smoothie)

M2 (etter trening): Kylling og ris.

M3: Egg, proteinpulver og kokosmelk (muffins).

M4: Karbonadedeig, grønnsaker og laksolje.

M5: Kylling, ris og kesam.

Allright. Takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Hei! Har lyst å prøve dette :) målet er å få ned fettprosenten litt. Godt kjent med styrketrening. Jente 18 163 cm, usikker på vekt men rundt 60 kanskje litt pluss. Øverste magemusklene er synlige men kunne tenkt meg som sagt å få litt mindre fettprosent. Har noen forslag til oppsett? Ikke kresen men har allergi mot fisk melk og gluten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har lyst å prøve dette :) målet er å få ned fettprosenten litt. Godt kjent med styrketrening. Jente 18 163 cm, usikker på vekt men rundt 60 kanskje litt pluss. Øverste magemusklene er synlige men kunne tenkt meg som sagt å få litt mindre fettprosent. Har noen forslag til oppsett? Ikke kresen men har allergi mot fisk melk og gluten :)

Kesam,karbdeig,salat,havregryn(glutenfri) + shake og riskake og banan til trening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

lurer på om dette er noe for meg, har hatt lyst teste det ut en stund men er det noe jeg er dårlig på er det å lage klar måltider om morgenen pga meg og sengen er litt for gode venner og står alltid opp i siste liten:P har også prøvd å lage klart kvelden før med de resultatene at jg stort sett glemmer maten i kjøleskapet hehe... (er litt sløv) Har grei arbeidstid mandag til fredag hvor jeg jobber 0630-0930 så frokosten blir ofte inntatt ca kl10, er det dumt å vente 3 timer før jeg spiser første måltidet?

jeg vil ned i fettprosent da jeg kunne ha gått av å minske magen litt, selv synes jeg ikke jeg ser så overvektig ut i fht at jeg veier 80 kg på mine 165cm over bakken (24år gammel). bruker str M/L på jakker og gensre(kommer litt an på hvor de kjøpes)

Jeg har trent seriøst med styrketrening i ett år nå med greie resultater i form av at jeg har blitt mindre her og der samt fått løfta rumpa, kvittet meg med bingovingene samt strammet opp, men synes at magen er den som henger lengst etter på kroppen min. Har også stagnert litt den siste tiden. Har ikke vært oppptatt av å telle kalorier og vekten har vært 80kg siden jjeg startet.... men prøvd å spise variert og sunt hver dag... i tillegg til styrketreningen driver jeg kondisjonstrening i form av fotball, har også en relativt aktiv jobb da eg jobber i en idrettshall, De travleste dagene kommer jeg vel kanskje opp i 12-14000 skritt på en vakt.

men det jeg er usikker på hvor skal jeg legge meg i fht kaloriunderskudd og den biten...

og om det blir for mye trening med 3 økter i uken på styrke og 1 ren kondisjonsøkt og 1 fotballtrening?

Jeg tar imot tips og hjelp med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at for mange er det magefettet som er det siste som forsvinner/det som tar lengst tid å få gjort noe med, men det er bare å fortsette (høres jo ut som at der har blitt ålreit med resultater på deg hittils:))

Hvordan føler du at du presterer på trening? Hva spiser du i løpet av dagen? Og hvordan er treningsprogrammet ditt lagt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at for mange er det magefettet som er det siste som forsvinner/det som tar lengst tid å få gjort noe med, men det er bare å fortsette (høres jo ut som at der har blitt ålreit med resultater på deg hittils:))

Hvordan føler du at du presterer på trening? Hva spiser du i løpet av dagen? Og hvordan er treningsprogrammet ditt lagt opp?

Presterer greit på trening i grunnen har som regel nok energi og litt til på trening.... Men har jo stagnert litt nå siste måneden men akkurat byttet treningsprogram(bytter hver tredje mnd for variasjonen)

Mandager har jeg et maksstyrkeprogram, onsdager er det volumprogram og fredager er det høyrep program... Fotballtreningen varierer litt på hvilke dager eg kan men stort sett en gang i uken mandag eller onsdag, svært sjeldent 2 ganger i uken... Kjører noe Cardio etter styrken de dagene jeg ikke har fotballen (ca 30 min løp)

En typisk dag hos meg på matfronten er:

M1 To skiver grovt brød med Norvegia og en.proteinshake

M2 2 grove skiver med pålegg eller salat eller rester av middag dagen før

M3 frukt og proteinshake etter trening

M4 wok med ris. Middager varierer veldig men jeg elsker wok og lager det ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mener dere som følger denne dietten at den gir bedre resultater enn andre type dietter gitt samme kaloriinntak?

Spiser ikke helt biorytme selv nå om dagen, men jeg spiser lavkarbo og føler meg egentlig veldig bra på det. Kan av og til bli litt utfordrende (og dyrt) med kostholdet, men generelt føler jeg meg mye bedre enn om jeg spiser mer karbohydrater.

Har nå hatt to dager med kun sporkarbohydrater i kosten og føler meg sterk og energisk.

Mulig jeg kommer til å gå tilbake/over til biorytme etter hvert, da lavkarbo passer meg midt i blinken ser det ut som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å dele, så spiste jeg dette forrige gang jeg fulgte Biorytme:

M1: 5 egg + 50-70 g bacon

M2: 200 g karbonadedeig + 200 g potet + brokkoli + 75/100 g kokosmelk (med karri og piffikrydder blant annet: himmelsk måltid)

M3: 50 g proteinpulver + 50 g nøtter.

M4: 200 g kylling + grønnsaker + 350 g poteter (om jeg husker rett)

Treningsdager var omtrent det samme, men økte mengden med kokosmelk til 100g, 2 bananer i M3 før trening og 150 g ris etter trening.

Dette gir omtrent 2800 kcal på treningsdager og 2150 kcal på fridager, noe som i teorien skulle gi et marginalt overskudd på treningsdager og et lite underskudd på fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet nylig opp igjen med Biorytmedietten og i den anledning lurer jeg litt på om MCT olje er en fin kilde å hente fettet fra?

2 spiseskjeer med Olimp MCT sammen med 2 dl melk og 30 g Axa Havre Flakes gir følgende ernæring:

Fett: 35 gram

Karbs: 41 gram

Protein: 41 gram

Noe som skal være en fin balanse i forhold til Biorytmediettens retningslinjer. Bare usikker på om MCT er god nok fettkilde eller om jeg burde få fettet fra fast føde som feks. nøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet nylig opp igjen med Biorytmedietten og i den anledning lurer jeg litt på om MCT olje er en fin kilde å hente fettet fra?

2 spiseskjeer med Olimp MCT sammen med 2 dl melk og 30 g Axa Havre Flakes gir følgende ernæring:

Fett: 35 gram

Karbs: 41 gram

Protein: 41 gram

Noe som skal være en fin balanse i forhold til Biorytmediettens retningslinjer. Bare usikker på om MCT er god nok fettkilde eller om jeg burde få fettet fra fast føde som feks. nøtter?

Uten å være en autoritet på noe som helst, så tror jeg MCT passer utmerket. Rimelig sikker på at i hvert fall Børge er en tilhenger av MCT. Det eneste er jo at nøtter kanskje gir mer magefyll og sådan metter mer, men det er jo opp til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe galt i å benytte seg at MCT en del av tiden (Skal jo være veldig sunt, kokosolje, som er stort sett MCT, sies jo å være noe av det sunneste fettet pga. hvordan det metaboliseres osv), dog ved eksklusivt å holde deg til MCT så går du kanskje glipp av endel næringsstoffer som f.eks nøtter, egg o.l vil gi deg (de er jo konger mtp god ernæring). Så prøve å variere litt, er nok det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Er det mange her som følger Biorytme-oppsettet om dagen?

Hvordan vil dere si det virker på dere, kontra et mer tradisjonelt kosthold?

Mtp kroppssammensetning, energi, søvn og alt det andre som det sies at det virker positivt på..?

Leker litt med tanken på å teste det ut, men hadde vært gøy å høre noen up-to-date-erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Er det mange her som følger Biorytme-oppsettet om dagen?

Hvordan vil dere si det virker på dere, kontra et mer tradisjonelt kosthold?

Mtp kroppssammensetning, energi, søvn og alt det andre som det sies at det virker positivt på..?

Leker litt med tanken på å teste det ut, men hadde vært gøy å høre noen up-to-date-erfaringer :)

Tenker du å kjøre det for å miste fett eller for å bygge muskler? Har hørt at noen får til begge deler samtidig, men vet ikke hvor enkelt det er.

Selv kjører jeg noe lignende på det jevne og jeg føler meg veldig bra på lav/moderat-karbo med mye fett og protein. Føler at det er en fin måte å holde fettprosenten i sjakk på i hvert fall og generelt føler jeg meg bedre, mer stabilt og mer mett enn på et kosthold som er rikere på karbohydrater.

Akkurat nå spiser jeg tilnærmet null-karbo på fridager og kun karbo etter trening på en diett jeg kjører, men kommer nok til å gå tilbake til Biorytme med litt mer kalorier når jeg er ferdig med dette.

Men jeg er også interessert i å høre om noen faktisk får bedre resultater gitt samme kalorinivå eller om det bare går på trivsel og at det er en mer behagelig måte å spise på. Er en kalori en kalori eller vil ulike makrosammensetninger gi ulike resultat? Karbohydrater øker jo insulinnivåene og promoterer således fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å kjøre det for å miste fett eller for å bygge muskler? Har hørt at noen får til begge deler samtidig, men vet ikke hvor enkelt det er.

Selv kjører jeg noe lignende på det jevne og jeg føler meg veldig bra på lav/moderat-karbo med mye fett og protein. Føler at det er en fin måte å holde fettprosenten i sjakk på i hvert fall og generelt føler jeg meg bedre, mer stabilt og mer mett enn på et kosthold som er rikere på karbohydrater.

Akkurat nå spiser jeg tilnærmet null-karbo på fridager og kun karbo etter trening på en diett jeg kjører, men kommer nok til å gå tilbake til Biorytme med litt mer kalorier når jeg er ferdig med dette.

Men jeg er også interessert i å høre om noen faktisk får bedre resultater gitt samme kalorinivå eller om det bare går på trivsel og at det er en mer behagelig måte å spise på. Er en kalori en kalori eller vil ulike makrosammensetninger gi ulike resultat? Karbohydrater øker jo insulinnivåene og promoterer således fettlagring.

Jeg er faktisk primært interessert i hvordan det påvirker generell dagsform, om noen har opplevd (vesentlig) forskjell ift ting som energi, konsentrasjon, metthet, søvn osv.

Når det er sagt, så er jeg etter dette for tiden mest opptatt av bygging - så hvis noen har erfaring om at det er mulig å minimere fettlagring på bulk ved å være litt smart mtp næringsfordeling, evt. kjøre litt syklisk osv, så er jeg lutter øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...