Gå til innhold

Biorytmedietten - Måltidseksempel


Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk primært interessert i hvordan det påvirker generell dagsform, om noen har opplevd (vesentlig) forskjell ift ting som energi, konsentrasjon, metthet, søvn osv.

Når det er sagt, så er jeg etter dette for tiden mest opptatt av bygging - så hvis noen har erfaring om at det er mulig å minimere fettlagring på bulk ved å være litt smart mtp næringsfordeling, evt. kjøre litt syklisk osv, så er jeg lutter øre!

Ja, det hadde vært morsomt å høre fra folk som har kjørt dietten over en periode!

Selv fungerer jeg som sagt meget bra på et slikt type opplegg, skjønt jeg nå spiser enda lavere på karbohydratene enn hva biorytme tilsier. Føler at det metter bedre eller på en annerledes måte og gir meg mye mindre sultfølelse. Går fort 4 timer mellom et måltid uten store problemer.

Generelt føler jeg at jeg holder fettprosenten mye bedre i sjakk etter at jeg redusere karbohydratinnholdet i kosten min. Trenger ikke være lavkarbo nødvendigvis, men gjerne moderatkarbo og så timing av karbo hvor det er mest hensiktsmesssig (etter trening).

Høykarbo føler i hvert fall jeg at er en fin måte å legge på seg på, så sant man ikke har et veldig høyt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er faktisk primært interessert i hvordan det påvirker generell dagsform, om noen har opplevd (vesentlig) forskjell ift ting som energi, konsentrasjon, metthet, søvn osv.

Når det er sagt, så er jeg etter dette for tiden mest opptatt av bygging - så hvis noen har erfaring om at det er mulig å minimere fettlagring på bulk ved å være litt smart mtp næringsfordeling, evt. kjøre litt syklisk osv, så er jeg lutter øre!

Jeg prøvde det i en periode, rett og slett for å se om det gav bedre energi på trening. Jeg tror det er veldig individuelt men jeg slet veldig og måtte slutte med "dietten"/spiserytmen fordi jeg aldri ble mett på karbohydratene når jeg kom til måltidene på kvelden og jeg fikk ikke mer energi heller. Cravet rett og slett alle slags karbohydrater fra kl 18 til leggetid, hver kveld. Konsentrasjonen var helt ok på dagtid, merket aldri forskjell på skolen. Søvnen ble faktisk noe bedre, men ikke så mye at det var verdt det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært morsomt å høre fra folk som har kjørt dietten over en periode!

Selv fungerer jeg som sagt meget bra på et slikt type opplegg, skjønt jeg nå spiser enda lavere på karbohydratene enn hva biorytme tilsier. Føler at det metter bedre eller på en annerledes måte og gir meg mye mindre sultfølelse. Går fort 4 timer mellom et måltid uten store problemer.

Generelt føler jeg at jeg holder fettprosenten mye bedre i sjakk etter at jeg redusere karbohydratinnholdet i kosten min. Trenger ikke være lavkarbo nødvendigvis, men gjerne moderatkarbo og så timing av karbo hvor det er mest hensiktsmesssig (etter trening).

Høykarbo føler i hvert fall jeg at er en fin måte å legge på seg på, så sant man ikke har et veldig høyt aktivitetsnivå.

Har spist etter biorytme ca ett år, og gjør det fordi det er et spisemønster jeg trives med. Er ikke noen vidunderdiett, bare et spisemønster som kroppen min liker.

Jeg blir sulten/"sugen" av karbohydrater, men det tok sin tid før jeg fant ut av det...Spiste havregrøt til frokost i lang tid, men snoket etter mer mat bare en time etterpå;) Det var den største forskjellen for meg.

I begynnelsen påvirket det søvnen positivt, men nå er jeg en person som tidvis sliter med søvnen pga andre ting, så det hjelper ikke stort på det nå lenger (kan ha noe å si at jeg har ligget litt lavere på karbsene en stund). Trives best med moderat karbo, selv om jeg trener mye, og synes det er lettere å regulere dette når jeg spiser etter biorytme.

Har aldri merket mindre energi eller dårligere konsentrasjon, heller ikke i begynnelsen da jeg måtte "avvenne meg" fra grøtfrokosten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt oppsett basert på biorytmedietten. Har brukt samtlige web artikler og forum innlegg som jeg kom over til underlag. Kom gjerne med tilbakemeldinger. Jeg har nå vært noen dager på dietten, hvor jeg har fulgt planen slavisk. Det har fungert kjempe fint, holder meg god og mett gjennom hele dagen, masse energi til å gjennomføre harde treningsøkter på ettermiddagen. Trenger 5-7 dager i uken.

Personlig foretrekker jeg å holde et relativt høyt kalori inntak nå i starten av dietten, intensjonen med oppsettet er å finne en fin balanse mellom fettforbrenning og muskelbygging.

Eventuelle korrigeringer vil bli tilpasset fortløpende for å oppnå en kontrollert og jevn forbrenning.

Vekt: 87 kg, høyde 178 cm. medium fettprosent, vil tippe ca 15-17%.

PS. en flau skivefeil i oppsettet er nylig oppdaget! "Findus wok grønnsaker" er utelukket, har bestemt meg for å alltid lage denne retten med friske og ferske grønnsaker!! :)

Kostholdsplan%202014-page-001%20(2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flott ut det!

Om målet er å redusere fettprosenten hadde jeg kanskje kuttet litt karbohydrater tidligere på dag. For bygging fungerer det sikkert fin-fint. Nøkkelen blir vel å korrigere underveis.

Ellers for å pirke litt, kan du kanskje ta kylling i siste måltid og ta karbonadedeigen i et tidligere måltid, da du helst skal ha minst mulig fett på de siste måltidene. Selv driter jeg i dette som regel, men etter boken er det mer korrekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flott ut det!

Om målet er å redusere fettprosenten hadde jeg kanskje kuttet litt karbohydrater tidligere på dag. For bygging fungerer det sikkert fin-fint. Nøkkelen blir vel å korrigere underveis.

Ellers for å pirke litt, kan du kanskje ta kylling i siste måltid og ta karbonadedeigen i et tidligere måltid, da du helst skal ha minst mulig fett på de siste måltidene. Selv driter jeg i dette som regel, men etter boken er det mer korrekt. :)

Yes, er enig i mindre karbs tidligere på dagen, i praksis har jeg egentlig kutta litt allerede, hopper over bananen. Blir mett av måltidet uten banan, så sparer jeg de karbohydratene. Som nevnt, øvrige korrigeringer skjer fortløpende til jeg finner en fin balanse.

Er også enig i det du skriver vedrørende siste måltidet, men ser ikke på det som noe krise enda. Har studert oppsett som er sammensatt av Børge selv som består av både 300 gr og 400 gr karbonadedeig på siste måltidet. Det anbefales at det også inntas en lav mengde fett i dette måltidet også, 11 gr ser jeg ikke på som noen problem foreløpig :) Det er bagateller som jeg heller får korrigere underveis :)

Jeg gikk fra 78 kg til 90 kg på 4 måneder (okt - jan), jeg kjørte en heavy bulke periode. Nå skal jeg gradvis og kontrollert kvitte meg med vinterpelsen som jeg la på meg i denne perioden. Bulking er ikke noe for meg, det var kjekt styrkemessig. Men foretrekker å holde en mer balansert vekt året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yes, er enig i mindre karbs tidligere på dagen, i praksis har jeg egentlig kutta litt allerede, hopper over bananen. Blir mett av måltidet uten banan, så sparer jeg de karbohydratene. Som nevnt, øvrige korrigeringer skjer fortløpende til jeg finner en fin balanse.

Er også enig i det du skriver vedrørende siste måltidet, men ser ikke på det som noe krise enda. Har studert oppsett som er sammensatt av Børge selv som består av både 300 gr og 400 gr karbonadedeig på siste måltidet. Det anbefales at det også inntas en lav mengde fett i dette måltidet også, 11 gr ser jeg ikke på som noen problem foreløpig :) Det er bagateller som jeg heller får korrigere underveis :)

Ja, det er jo bare en slags kostholdsfilosofi som i all enkelhet sier at du skal spise majoriteten av karbohydratene på kvelden og henholdsvis fett/protein tidlig på dag. Om du skal over et visst kalorinivå blir det nødvendigvis mer karbohydrater tidligere på dag også.

Så jeg tror det er vanskelig å gjøre noe feil sånn sett. Om du skal ned i fettprosent, er det sikkert fornuftig å bare korrigere gradvis og da starte med å kutte på karbohydratene du spiser tidlig per dag.

Lykke til og hold oss oppdatert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamGold, det går utrolig bra faktisk. Grunnet reise i helgen som var fikk jeg ikke gjennomført oppsettet like strukturert som ønskelig, men jeg holdt meg til biorytmeretningslinjene.

Jeg har utarbeidet 2 oppsett nå, ett oppsett jeg følger på treningsdager og ett oppsett for hviledager. Oppsettet for treningsdager har blitt mer skreddersydd en tidligere postet.

Jeg synes at begge oppsettene er utrolig enkle å etterfølge. Har bra overskudd på treningsdager og alt ser lovende ut. Etter 1 uke, med mye tilpasning er det for tidlig å si hvilken retning dette vil ta med tanke på fettforbrenning og muskelbygging :)Kostholdsplan%202014%20trening-page-001.jpgKostholdsplan%202014%20treningsfri-page-001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! :)

Joiner deg på Biorytme om et par uker når jeg er ferdig med kaloriunderskudd. :)

Du hadde vel nesten ikke hviledager, men om du ønsker å begynne å miste fett, kan du legge deg i underskudd på disse dagene og overskudd/vedlikehold på treningsdagene. Mange som har gode resultat med det, i stedet for å kjøre jevnt underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Holder på å teste ut biorytme nå etter at jeg var på seminar med Børge Fagerli. Er 190cm og 100 kg. Målet er å få ned fettprosenten fra 15-20% til 8-12% med mest mulig styrke. Dette er planen jeg har satt opp.

M1 - 2 egg, 125g laks og 1 ss olje

M2 - 250g cottage cheese, 50g peanøttsmør og 1 eple

M3 - 1 scoop whey og 150g havre

M4 - 300g karbonadedeig, 150-300g ris og 1 ss olje + grønnsaker

Blir ca. 2700-3300 kcal, 180g protein, 250-350g karbohydrater og 120g fett. Justerer mengden avhengig av aktivitetsnivå og sultfølelse. Viss ting står stille i 2 uker tar jeg vekk ca 200 kcal fra karbs. Har alternative måltider som jeg byttet litt mellom, med samme næringsinnhold.

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å teste ut biorytme nå etter at jeg var på seminar med Børge Fagerli. Er 190cm og 100 kg. Målet er å få ned fettprosenten fra 15-20% til 8-12% med mest mulig styrke. Dette er planen jeg har satt opp.

M1 - 2 egg, 125g laks og 1 ss olje

M2 - 250g cottage cheese, 50g peanøttsmør og 1 eple

M3 - 1 scoop whey og 150g havre

M4 - 300g karbonadedeig, 150-300g ris og 1 ss olje + grønnsaker

Blir ca. 2700-3300 kcal, 180g protein, 250-350g karbohydrater og 120g fett. Justerer mengden avhengig av aktivitetsnivå og sultfølelse. Viss ting står stille i 2 uker tar jeg vekk ca 200 kcal fra karbs. Har alternative måltider som jeg byttet litt mellom, med samme næringsinnhold.

Ser dette greit ut?

Ca 2700-3300? 600 kalorier i forskjell? Regner med det er fordi du ikke har finregnet på det.

Det virker uansett som et godt utgangspunkt og er i tråd med biorytmeprinsippene slik jeg kjenner de. Om du nettopp har vært på seminar, vet du nok mer om dette enn meg.

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok spist litt mer proteiner i de første måltidene og gått for enn litt høyere total til fordel for å kutte litt karbohydrater på M3 og M4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 2700-3300? 600 kalorier i forskjell? Regner med det er fordi du ikke har finregnet på det.

Det virker uansett som et godt utgangspunkt og er i tråd med biorytmeprinsippene slik jeg kjenner de. Om du nettopp har vært på seminar, vet du nok mer om dette enn meg.

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok spist litt mer proteiner i de første måltidene og gått for enn litt høyere total til fordel for å kutte litt karbohydrater på M3 og M4.

Kan forklare punktene ut ifra det jeg lærte på seminaret:

- Jeg har 3000 kcal som utgangspunkt. Kaloriinntaket kan varieres 10 % i hver rettning ut ifra hvor aktiv og sulten man er den dagen. Det en en ganske naturlig form for carb cycling

- Jeg spiser bevisst mer protein utover dagen fordi man klarer å bruke meir protein utover dagen. Det kalles circadian rythm protein timing. Børge Fagerli har skrevet litt om å øke proteininntaket spesielt i siste måltidet i noen av de nyeste artikklene om proteininntak.

- 1.8g protein per kg kroppsvekt er visst det maksimale man kan få noe ut av med tanke på proteinsyntese. Menno Henselmans har en artikkel om dette som nettopp ble delt her på forumet.

http://www.humanengine.com/index.php/articles/nutrition/item/nutrient-timing-endures-circadian-rhythm-protein-timing?category_id=3

http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har kjørt biorytme ei stund nå, og sultfølelsen er desidert bedre enn hvis jeg spiser havregrøt til lunsj eller frokost. Sånn sett er jeg veldig fornøyd, sover godt og våkner opp med mye energi. Men blir så dårlig i magen om morgenen, trolig fordi jeg spiser loads med havregrøt og/eller frukt, blir jo en goood del fiber på kort tid tenker jeg da. Har dere tips til meg som kan være uten mye fiber, men gir mye karbohydrater? Har dessverre allergi mot fisk, gluten og melk. Har tenkt litt på å lage lapper med rismel og banan eller annet mel som ikke gir så mye fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loads med havregrøt/frukt til frukost høres ikke ut som biorytme?

Men om du skal fordele det til senere på dag blir det vel 'loads' da også, så da er du vel like langt.

Prøvd bokhvete? Vet at Mr Børge var/er en fan av det. Kanskje du kan bake et eller annet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biorytme er fantastisk om man følger det ca 80%.

*Sover bedre

*Magen har det mye bedre

*Ikke den enorme cravingen på kvelden etter et solid måltid med karbs

*Mer energi på morgenen

Fantastisk enkelt og følge, og reglene er såpass lette og huske at det er ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loads med havregrøt/frukt til frukost høres ikke ut som biorytme?

Men om du skal fordele det til senere på dag blir det vel 'loads' da også, så da er du vel like langt.

Prøvd bokhvete? Vet at Mr Børge var/er en fan av det. Kanskje du kan bake et eller annet med det.

Mente det i at jeg spiste det til kveldsmat, og var dårlig i magen da jeg står opp.. bokhvete var et fint forslag ja, det skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det nærmer seg sommer, og i den anledning har jeg redusert det daglige kalori inntaket fra 3346 kcal til ca. 2550 kcal. Målet er å kjøre dette inntaket flatt både på treningsdager og treningsfrie dager.

Da jeg startet på Biorytmedietten i fjor høst hadde jeg en kroppvekt på 90 kg. Jeg er nå nede i 84 kg, og vil tippe min fettprosent på ca. 12%. Målet er å være under 10% kroppsfett innen 22 juni.

Kostholdsplan-page-001.jpg

Ser det har kommet en skriveleif på måltid 18:30, dette måltidet har jeg 35g proteinpulver blandet i 3 dl melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...