Gå til innhold

Fun light


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg drikker aspartam nesten hver dag. Dere kan ta kontakt med meg om 79 år, da er jeg 100år gammel, og spørre meg om jeg noen gang fikk kreft av Fun Light-safta, om noen skulle være interesserte. Stiller frivillig opp som testobjekt :!:

Til deg som mener aspartam er giftig, men gladlig drikker alkohol. Ta heller ett kjappt google-søk på hvilke sykdommer/helsefarer alkohol kan føre/fører med seg. Tror personelig det er tryggere å drikke 5,5 liter Pepsi Max om dagen, enn å drikke betydelige mengder alkohol hver lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt når Vegard påpeker det å gi søtningsstoffer til barn som "idiotisk", men allikevel er det "ansett som trygt" å gi større mengder til voksne. Burde jo ringe noen bjeller her...

Du kan kanskje argumentere mot begrunnelsen min i stedet for å prøve å latterliggjøre meg på bakgrunn av noe jeg ikke har sagt?

Jeg har ikke sagt at det er idiotisk å gi barn søtstoff (men når vi er inne på det så er det jo det, og det er også anbefalt å ikke gjøre det). Det som er idiotisk er å be folk gi masse søtstoff til barna sine for å bevise at det er giftige for voksne. Det handler om kontekst, og et barn er ikke en voksen.

Systemene som bryter ned og skiller ut tilsetningsstoffene er ikke ferdig utviklet, og tåleevnen er derfor mindre. I tillegg er kroppsvekten lav, noe som gjør at konsentrasjonen av tilsetningsstoff i organismen blir langt høyere, og det er faktisk det som har noe å si på om man får toksiske effekter eller ikke.

Ikke noe uvanlig lesning ifra Vegard dette her. Han maner til fredfull tilbakemelding, når han skriver på samme herskemåte selv.

Men det skjønte han tydeligvis ikke utifra det svaret han fikk av meg. Har nok fått betydelig påfyll av søtstoff den gutten der ;)

Du fortsetter å diskutere på person i stedet for sak ser jeg... Hvor har jeg skrevet "på samme herskemåte selv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje argumentere mot begrunnelsen min i stedet for å prøve å latterliggjøre meg på bakgrunn av noe jeg ikke har sagt?

Jeg har ikke sagt at det er idiotisk å gi barn søtstoff (men når vi er inne på det så er det jo det, og det er også anbefalt å ikke gjøre det). Det som er idiotisk er å be folk gi masse søtstoff til barna sine for å bevise at det er giftige for voksne. Det handler om kontekst, og et barn er ikke en voksen.

Systemene som bryter ned og skiller ut tilsetningsstoffene er ikke ferdig utviklet, og tåleevnen er derfor mindre. I tillegg er kroppsvekten lav, noe som gjør at konsentrasjonen av tilsetningsstoff i organismen blir langt høyere, og det er faktisk det som har noe å si på om man får toksiske effekter eller ikke.

"?

Toksiske effekter eller ikke.. Så du innrømmer at det er gift da?

Er ikke sikkert man får toksiske effekter om man spiser bittelitt rottegift heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toksiske effekter eller ikke.. Så du innrømmer at det er gift da?

Er ikke sikkert man får toksiske effekter om man spiser bittelitt rottegift heller ;-)

Paracelcius: Alt er en gift, det er dosen som avgjør. Dette er det grunnleggende dogme innen toksikologi.

Ingenting tilsier at aspartam er farlig i de dosene vi eksponeres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting nei... Forskere er vel uenig om akkurat det. Men vi kan prate frem og tilbake om dette i all evighet, noe jeg ikke gidder mer. Du har vist til studier som viser at det er "Greit i moderate mengder", jeg har vist til noen som sier at det ikke er greit. Enige om å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vist til noen studier. Jeg viser til konklusjonene fra et internasjonalt ekspertpanel som har laget retningslinjer for hva som er trygt å tilsette i mat, basert på den friske befolkningen. Du hevder at det er negative effekter i doser under NOAEL, altså de høyeste dosene der det aldri er OBSERVERT negative effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hevder at det er gift, that's it. At reaksjonene kan variere ift dose og consumer har jeg sagt meg enig i hele tiden. Du er helt umulig å prate med altså...

Ja men hvorfor kverulerer du på det da? Alt er en gift avhengig av dose og kontekst. Det eneste jeg har sagt er at de dosene vi eksponeres for ikke medfører noen problemer for den friske befolkningen.

Det er ikke sånn at noe enten er en gift eller ikke, alt er doseavhengig. Noe er en gift i ekstremt små doser, og det er disse som klassisk betegnes som giftig. Alle næringsstoffene er giftig om de kommer i store nok doser, men de regnes ikke som gifter av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt HELE veien at jeg ser poenget ditt!

Det er DU som er så ufattelig opptatt av å kverulere, at du fatter det ikke selv engang.

Aspartam er gift, og kjemisk fremstilt. Å sammenlikne dette med næringsstoffer som er naturlige er ren manipulasjon.

"Det er ikke SÅ giftig." "Det er ikke skadelig ved SMÅ doser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt HELE veien at jeg ser poenget ditt!

Det er DU som er så ufattelig opptatt av å kverulere, at du fatter det ikke selv engang.

Aspartam er gift, og kjemisk fremstilt. Å sammenlikne dette med næringsstoffer som er naturlige er ren manipulasjon.

"Det er ikke SÅ giftig." "Det er ikke skadelig ved SMÅ doser"

Du er enig det Vegard sier, men siden det er kjemisk fremstilt så MÅ det være giftig uavhengig av inntaket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er ikke aspartam noe å bekymre seg for i små doser?

Jeg ville ikke hatt noe større problem med å drikke en diet coke i fylla, for å si det slik. Men aspartambrus dag inn og dag ut, som mange holder på med, det tror jeg ikke er bra for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke hatt noe større problem med å drikke en diet coke i fylla, for å si det slik. Men aspartambrus dag inn og dag ut, som mange holder på med, det tror jeg ikke er bra for noen.

Da er vi inne på sunn fornuft og måtehold, og der er vi helt på linje. Jeg har aldri sagt at det er bra å drikke lettbrus dag ut og dag inn, men om man gjør det har man nok større problemer i kostholdet enn aspartam :)

Angående metanol så kan du finne større konsentrasjoner av dette i fruktjus enn i lettbrus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prater i mot deg selv... Og at man finner mer metanol i juice enn i lettbrus er det værste pisset jeg noen gang har hørt. Har du lest det på hovedsiden til produsenten eller? :D Rimelig godtroende type du!

GG bro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prater i mot deg selv... Og at man finner mer metanol i juice enn i lettbrus er det værste pisset jeg noen gang har hørt. Har du lest det på hovedsiden til produsenten eller? :D Rimelig godtroende type du!

GG bro!

Sitat fra Næringsmiddeltoksikologi, s.135

Ved inntak av ADI-verdien (40mg/kg) [aspartam] vil man innta ca. 4mg metanol/kg kroppsvekt, altså langt unna toksisk dose. For øvrig kan metanol forekomme i fruktjuice i konsentrasjoner på 140mg/liter, sannsynligvis som resultat av spalting av pektin.

Du er velkommen til å etterprøve min påstand (med kilder), men vennligst dropp å diskutere på person...

EDIT:

Tar med et nytt sitat angående inntaket, basert på en kostholdsundersøkelse fra 1998 (side 139 om du vil sjekke).

Både gjennomsnittlig og høyt inntak (95-percentilen) [av aspartam, cyklamat, sakkarin og acesulfam K] ble undersøkt. Resultatene viste at de høye inntakene av acesulfam K, aspartam og sakkarin kun utgjorde 4-10% av ADI, mens tilsvarende tall for cyklamat var 26%.

Med andre ord, i den gruppen som inntok mest aspartam fikk de i seg 0,04mg metanol (4mg aspartam)/kg kroppsvekt.

Kommer over mye artig i disse eksamenstider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol... "dropp å diskutere person". Du er en av de mest nedlatende folka her inne, så ikke la meg spy. Vedr argumentene dine: jeg skal sjekke det når jeg er hjemme.

Rart det der at man kan ha såpass forskjellige synpunkter. For meg fremstår han som en av de mest opplyste på fitnessbloggen, og som en av de mest nøytrale i en kostholdsdebatt, og som ett menneske med såpass god innsikt i ernæring og helse at man så absolutt bør være åpen for de argumenter han presiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspartame: 92 Symptoms listed by the FDA - including Death!

"

It has been pointed out that fruit juices and alcoholic beverages contain small amounts of methanol. It is important to remember, that the methanol in natural products never appears alone. In every case, ethanol is present, usually in much higher amounts. Ethanol is an antidote for methanol toxicity in humans."

"

1. The amount of methanol ingested from aspartame is unprecedented in human history. Methanol from fruit juice ingestion does not even approach the quantity of methanol ingested from aspartame, especially in persons who ingest one to three liters (or more) of diet beverages every day. Unlike methanol from aspartame, methanol from natural products is probably not absorbed or converted to its toxic metabolites in significant amounts as discussed earlier."

Snakker om hersketeknikker... Spre manipulerende læresetninger som: "Fruktjuice har mer methanol enn aspartam. Aspartam må jo være trygt!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...