Gå til innhold

Fun light


Anbefalte innlegg

Mange jeg kjenner gjør da det, i tillegg er det jo utallige personer på Internett og rundt omkring som deler negative erfaringer med stoffet.

Så når det da er en viss prosentandel som "rapporterer" å ha bivirkninger, en prosentandel som ikke bruker aspartame og da ikke har bivirkninger, en til andel som sikkert reagerer, men ikke vet det, da er det jo ikke store andelen igjen som ikke har noe som helst bivirkninger eller reaksjoner på noen som helst måte. Det kan da ikke være mange? eller? Rett meg gjerne hvis jeg er helt ute på jordet her:)

Ja, du er på jordet. Om du har lest at 20 stykker reagerer på aspartam på nettet når det er et par hundre tusen som inntar lightbrus hvert eneste år, så er det ikke vanlig. Jeg har lest om flere på internett som mener de blir syke av mobilstråling også, men det betyr verken at det er reelt eller at det er vanlig. Dessuten har de "mest lidende" en tendens til å ta veldig mye plass og skrive veldig mye om aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange jeg kjenner gjør da det, i tillegg er det jo utallige personer på Internett og rundt omkring som deler negative erfaringer med stoffet.

Så når det da er en viss prosentandel som "rapporterer" å ha bivirkninger, en prosentandel som ikke bruker aspartame og da ikke har bivirkninger, en til andel som sikkert reagerer, men ikke vet det, da er det jo ikke store andelen igjen som ikke har noe som helst bivirkninger eller reaksjoner på noen som helst måte. Det kan da ikke være mange? eller? Rett meg gjerne hvis jeg er helt ute på jordet her:)

Hvor stor andel av den totale befolkningen reagerer på aspartam i de mengdene vi normalt er eksponert for? Jeg snakker da ikke om et overdrevet stort inntak av lettbrus osv.

Jeg har ikke noen konkrete tall på det selv, men for de fleste andre tilsetningsstoffer er trenden at blant folk uten andre allergier/intoleranser er prevalensen 1-2%, mens blant de som er disponert for intoleranser eller har andre plager som eksempelvis astma, er prevalensen høyere, 10-20%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er på jordet. Om du har lest at 20 stykker reagerer på aspartam på nettet når det er et par hundre tusen som inntar lightbrus hvert eneste år, så er det ikke vanlig. Jeg har lest om flere på internett som mener de blir syke av mobilstråling også, men det betyr verken at det er reelt eller at det er vanlig. Dessuten har de "mest lidende" en tendens til å ta veldig mye plass og skrive veldig mye om aspartam.

Har ikke lest noen som har reagert på det jeg da, men det er jo flere faktorer å regne inn enn de som har skrevet om bivirkninger på Internett og de som ikke har... Tror ikke jeg helt forstår hva du mener med de "mest lidende"? Psykisk mener du?

Uansett så har ikke jeg koblet aspartame til hodepine gjennom å lese noen blogginnlegg på Internett, har funnet det ut på egenhånd. Jeg har ikke noe imot at noen inntar aspartame hvis de har tatt et bevisst valg om å gjøre det, men ville opplyse trådstarter om at jeg har opplevd bivirkninger, og mener selv at det ikke er et av de mest heldige stoffene man kan få i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis en person mener h*n reagerer på aspartam, vil vedkommende være langt mer tilbøyelig til å poste dette i tråder som omhandler aspartam på internett. De færreste gidder å dra inn i en tråd bare for å si "jeg drikker lettbrus, men har det fint".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så har ikke jeg koblet aspartame til hodepine gjennom å lese noen blogginnlegg på Internett, har funnet det ut på egenhånd. Jeg har ikke noe imot at noen inntar aspartame hvis de har tatt et bevisst valg om å gjøre det, men ville opplyse trådstarter om at jeg har opplevd bivirkninger, og mener selv at det ikke er et av de mest heldige stoffene man kan få i seg.

Så ved å drikke noe som har mange forskjellige ingredienser så vet du at det er aspartam som forårsaker problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten er jeg litt nysgjerrig på hvordan man "reagerer, men ikke vet det". Det er litt som når jeg leste om en sånn alternativ device som skulle "redusere stress før det oppsto".

Mener da at hvis du for eksempel går rundt og ikke husker hvor du la bilnøklene dine, er det svært usannsynlig at du da tenker at du lider av hukommelsestap på grunn av inntak av aspartame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ved å drikke noe som har mange forskjellige ingredienser så vet du at det er aspartam som forårsaker problemet?

Er da ikke de samme ingrediensene i alt som inneholder aspartame da, og hvis det er så er det større sannsynlighet for at det er aspartame jeg reagerer på og ikke et av de andre felles stoffene som sikkert er i andre matvarer som ikke inneholder aspartame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis en person mener h*n reagerer på aspartam, vil vedkommende være langt mer tilbøyelig til å poste dette i tråder som omhandler aspartam på internett. De færreste gidder å dra inn i en tråd bare for å si "jeg drikker lettbrus, men har det fint".

Var jo forsåvidt det trådstarter gjorde da? Og flere av de som har postet her inne stiller seg positive til stoffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener da at hvis du for eksempel går rundt og ikke husker hvor du la bilnøklene dine, er det svært usannsynlig at du da tenker at du lider av hukommelsestap på grunn av inntak av aspartame.

Kanskje ikke så rart, når det er langt mer sannsynlig at du for eksempel sliter med hukommelsen fordi du har sovet dårlig, er stresset eller under en annen påkjenning enn å ha drukket litt for mye pepsi max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke de samme ingrediensene i alt som inneholder aspartame da, og hvis det er så er det større sannsynlighet for at det er aspartame jeg reagerer på og ikke et av de andre felles stoffene som sikkert er i andre matvarer som ikke inneholder aspartame.

Reagerer du på proteinpulver? Hva med pepsi max eller cola zero? Går noen av disse fint?

Fun light inneholder mange andre stoffer som du kan reagere på, tror det var det konstantinovs ville fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo forsåvidt det trådstarter gjorde da? Og flere av de som har postet her inne stiller seg positive til stoffet

Fordelingen blir uansett forferdelig skjev. Om så at fitnessbloggen har 200 stk som reagerer på aspartam, ville det fortsatt druknet 11800 poster av folk som ikke merker noen ting. Da er det lett å tro at frekvensen man ser på internett faktisk er frekvensen som eksisterer i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart, når det er langt mer sannsynlig at du for eksempel sliter med hukommelsen fordi du har sovet dårlig, er stresset eller under en annen påkjenning enn å ha drukket litt for mye pepsi max.

Så klart er jo det også en mulighet, men det er ikke en gyldig grunn til å utelukke aspartame som problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg heller aldri sagt, men det gjør ikke "aspartam-intoleranse" noe mindre usannsynlig heller. Det er alltid en god plan å begynne med den mest sannsynlige forklaringen først :) (Med mindre man har en sannsynlighet for at det er noe veldig alvorlig, da skal det sjekkes først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer du på proteinpulver? Hva med pepsi max eller cola zero? Går noen av disse fint?

Fun light inneholder mange andre stoffer som du kan reagere på, tror det var det konstantinovs ville fram til.

Av det jeg har oppfattet så gjør jeg det, ja. Drikker ikke pepsi max eller annen brus så kan dessverre ikke uttale meg om det.

Ja, var vel ikke den beste forklaringen min, men det jeg prøvde å forklare var ihvertfall at hos meg er aspartame det mest sannsynlige problemet. Nå er det mulig jeg har astma, så det kan jo være en forklaring på reaksjonene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri sagt, men det gjør ikke "aspartam-intoleranse" noe mindre usannsynlig heller. Det er alltid en god plan å begynne med den mest sannsynlige forklaringen først :) (Med mindre man har en sannsynlighet for at det er noe veldig alvorlig, da skal det sjekkes først)

Var vel noe lignende jeg prøvde å komme frem til. Selv om det ikke er den mest sannsynlige forklaringen, kan det faktisk være problemet. Altså man kan ha bivirkninger av aspartame bruk uten å direkte koble det, og heller skylde det på noe annet. Har litt problemer med å forklare meg selv her, er litt trøtt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt når Vegard påpeker det å gi søtningsstoffer til barn som "idiotisk", men allikevel er det "ansett som trygt" å gi større mengder til voksne. Burde jo ringe noen bjeller her... Jeg forstår at noen er mer eller mindre følsomme for dette, men at det er gift er jeg ikke i den minste tvil om.

Det blir pratet om hersketeknikker her, men allikevel spyr man ut propaganda som "Det er ikke SÅ farlig", og "Man dør av vann og, om man drikker for mye. Drikker du vann??? ;)"

Faller på sin egen urimelighet dette her, i min mening.

Kanskje ikke så rart, når det er langt mer sannsynlig at du for eksempel sliter med hukommelsen fordi du har sovet dårlig, er stresset eller under en annen påkjenning enn å ha drukket litt for mye pepsi max.

Ja, la oss alle spekulere i lange baner om alt annet det kan være enn aspartamen.

Da kan vi nyte vår lettbrus med god samvittighet fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at aspartam er synderen er faktisk en usannsynlig løsning. Jeg kan tro at det er det at jeg har mye løvetann i hagen som gjør at det ikke er ordentlige løver der, eller at den viktigste grunnen faktisk er at det er ganske uvanlig å finne løver i den subtempererte sonen. Ingen av forklaringene kan utelukkes, men det gjør ikke at den ene fortsatt ikke er langt mer sannsynlig enn den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Ikke noe uvanlig lesning ifra Vegard dette her. Han maner til fredfull tilbakemelding, når han skriver på samme herskemåte selv.

Men det skjønte han tydeligvis ikke utifra det svaret han fikk av meg. Har nok fått betydelig påfyll av søtstoff den gutten der ;)

Les gjerne edel om matvareindustrien generelt sett. Se hva som er blitt godkjent nå av forskjellige teknikker for å fremstille mat.

Hva egentlig storfe er nå, kontra før f.eks

Hva som er foreslått av nye metoder.

Les hva ting egentlig inneholder av ferdigproduker.

Så kan du lese om bivirkningene av forskjellige e-stoff og søtstøffer. ( Selv om det selvfølgelig ikke er skadelig )

Hvis man fortsatt ikke er blitt skeptisk til mye av det vi får i oss? Ta deg en deltidsjobb hos en av de store matvareprodusentene.

Da finner du nok ut at det er mye som er LOV etter bestemmelser ifra EU, som du sannsynligvis vil vrenge magen din over.

Og hvorfor er det slik ?

Fordi du er overfølsom selvfølgelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart er ikke aspartam synderen. Det er ikke "så giftig".

Det er helt sikkert en annen naturlig forklaring. Alt annet enn aspartam, vil jeg si!

La oss dokumentere dette med alle de subsidierte studiene fra forskere som har eksterne hender i sine lommer, og glemme alle de uavhengige studiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...