Gå til innhold

Fitness Utdaning? - Si din mening


Tor

Anbefalte innlegg

Andy her på forumet trollet - neida ikke trollet, stygt sagt - loggen min her en dag med spørsmål anngående min utdanning ved AE. Etter et alt for langt svar og en natt med søvn fant jeg ut at det kunne likesågodt lages en diskjonstråd til dette. Slik at loggen min forblir en logg! haha den var tørr.

Her kan dere hyppig diskutere eventuelle erfaringer til forskjellige Fitness utdannelser osv. Du skjønner tegninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel greite å poste svaret mitt til andy når jeg tenker meg om.

Leste i det andre tråden at du har studert PT ved AE. Hvordan var det? Er det mye bullcrap og broscience?

Leker litt med tanken på et PT studie, så kunne vært greit å vite litt om det.

Stemmer det, jeg likte AE's opplegg meget godt. Gode forelesere, og jeg var svær heldig med klassemiljøet da vi var klistret.

Jeg har lite og veie AE opp mot med tanke på at det er den eneste Fitness relaterte utdaninngen jeg har.

Selv følte jeg at det var svært lite bullcrap og broscience, leste den tiden her på fitnessbloggen (het vel bedreviteren da?) og mye av infoet vi fikk der stemte overeens med det jeg fant her og på ellers på nett. De var flinke til og oppgi refferanser på studier og foreleserne holdt seg til ting som var bevist via forskning - noe vi gang på gang hadde heftige diskusjoner om da broscience tydeligvis er meget utbredt noen plasser/personer.

Min oppfattning var dette: kunne du ikke bevise dine påstander med faktaopplysninger (hennholdsvis artikler eller studier) ble det sett på som en personlig erfaring - ikke at du ble neglisjert pga dette.

Dog er dette min subjektive mening, jeg vet at AFPT har et mye strengere regimé en hva jeg hadde på AE da mange av mine kolleger har tatt/og tar utdanningen sin der. Jeg opfattet AE som en seriøs skole og med tanke på at du blir sertifisert PT på lik linje som en utdannelse ved NIH eller AFPT så tror jeg ikke de har smisket til seg den standaren.

Jeg har noen venner og kollegaer som går AE i år og kan fortelle at de synes det er overall bra. AE har også fått egne lokaler og en del nye forelesere, det tror jeg bare har styrket dem.

Slenger med på Andy her! Har selv snust litt på PT-studiet til AE på Bali, rett og slett fordi det ser artig ut.

Bali kurset sies å være ganske bra, vet at DN skrev en artikkel akkurat om dette bare for noen uker siden. etter hva jeg har hørt fra andre som har vært der stemmer artikkelen ganske godt med realiteten. http://www.dn.no/dnaktiv/article2210781.ece

Nå skal det sies at jeg gikk halvårs kurs her i Oslo og har ikke selvvært på bali :)

Noen som har erfaringer med andre utdanninger? Speak your word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha lest pensumet til både NIH Personlig trener og utdanningen til Akademiet for personlig trening. Jeg synes begge gir en grei A4 innføring i det som er nødvendig - men de er alt for snevre i forhold til programoppsett og hvordan man kombinerer variablene intensitet, frekvens og volum. I tillegg burde de gått dypere inn på periodisering, prioritering, og spesialiseringer - ut fra målsetting. Å kunne jobbe og forstå ulike behov og ønsker (kontekst) er veldig viktig for resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha lest pensumet til både NIH Personlig trener og utdanningen til Akademiet for personlig trening. Jeg synes begge gir en grei A4 innføring i det som er nødvendig - men de er alt for snevre i forhold til programoppsett og hvordan man kombinerer variablene intensitet, frekvens og volum. I tillegg burde de gått dypere inn på periodisering, prioritering, og spesialiseringer - ut fra målsetting. Å kunne jobbe og forstå ulike behov og ønsker (kontekst) er veldig viktig for resultatet.

Min sjef sa noe liknende om NIH, hva anngår AFPT vet jeg ikke. Jeg for min del har ikke lest noen av nevntes pensum.

Hos AE var nok mye av det samme standariserte som du nevner over, men vi hadde en foreleser (som jeg tror enda underviser) som ga oss det lille ekstra da det var også høy fokus på kundebehandling og kontekst, min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse- og fitnesstrening (treningsveileder, personlig trener og/eller gruppetrener) ved Universitetet i Agder, Kristiansand

1 semester, Vår. (Ikke for sent å søke tror jeg)

Positivt

- Dyktig forelesere i styrke og kondisjon

- Bra innføring i anatomi

- Fokus på viktige elementer som periodisering, frekvens osv

- Får utdelt lettleste kompendiepakker innen hvert emne

- Gratis trening på Spicheren hele semesteret - styrketrening, klatrevegg, haller og basseng.

Negativt

- Stresset og nyutdannet foreleser i kosthold der det fokuseres på gamle myter om frokost, spise hver 3. time osv

- Få timer forelesing innen kosthold

- Stort fokus på ulike typer dietter men ingenting om ulike måter å sette opp dietter til hver enkelt person ut fra behov.

Alt i alt er jeg fornøyd med studiet. At det var lite timer med kosthold var bare bra for meg, for det holdt på å vrenge seg inni meg da hun snakket om gamle myter! Hadde ikke taklet stort flere timer med det der. Men jeg har lært såpass mye på egenhånd at jeg forkaster alt jeg lærte om kosthold der og følger heller med i tiden.

For min del fikk jeg mest igjen for å lære om anatomi og utholdenhetstrening.

Les mer her: http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/helse-_og_fitnesstrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra tilltak Tor. Da slipper jeg(vi) å spamme loggen din :p Skulle gjerne hørt fler erfaringer med AE. Ser de blant annet har boka til Raastad i pensumlista, som visstnok skal være veldig bra. Men de andre bøkene har jeg ikke hørt noe om. Noen innspill på disse?

Jeg ser for meg at jobb som PT må være genialt ved siden av andre studier. Har jeg et poeng her? Det gir jo fleksible arbeidstider og muligens gratis tilgang på treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilltak Tor. Da slipper jeg(vi) å spamme loggen din :p Skulle gjerne hørt fler erfaringer med AE. Ser de blant annet har boka til Raastad i pensumlista, som visstnok skal være veldig bra. Men de andre bøkene har jeg ikke hørt noe om. Noen innspill på disse?

Jeg ser for meg at jobb som PT må være genialt ved siden av andre studier. Har jeg et poeng her? Det gir jo fleksible arbeidstider og muligens gratis tilgang på treningsstudio.

Er sikkert flere som spotter denne ettervært, om ikke an du prøve google ;) rastaad og strength anatomy training(delavier) er de to vi brukte mest, resterende er vell pensum-mat standarer.

PT-jobb er genialt på siden av studie, men sett av mye tid i begynnelsen da kunder ikke vokser på trær.. Ettervært er det ganske gode grunker for noen timers kveldsjobb i uka, jeg tjente inn den studieavgiften før jeg var ferdig utdanna. Så absolutt vært det om du går all in

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv PT-utdanning ved AE på Bali i vår, og er veldig fornøyd! Hvis du er seriøs og leser så får du mye igjen for det. Hadde også veldig flinke forelesere i år. Men som dere sier, det er jo når man begynner å jobbe at man lærer ting! Jeg lærer noe nytt hver dag og leser i tillegg mye på egenhånd, viktig å hele tiden utvikle seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Helse- og fitnesstrening (treningsveileder, personlig trener og/eller gruppetrener) ved Universitetet i Agder, Kristiansand

1 semester, Vår. (Ikke for sent å søke tror jeg)

Positivt

- Dyktig forelesere i styrke og kondisjon

- Bra innføring i anatomi

- Fokus på viktige elementer som periodisering, frekvens osv

- Får utdelt lettleste kompendiepakker innen hvert emne

- Gratis trening på Spicheren hele semesteret - styrketrening, klatrevegg, haller og basseng.

Negativt

- Stresset og nyutdannet foreleser i kosthold der det fokuseres på gamle myter om frokost, spise hver 3. time osv

- Få timer forelesing innen kosthold

- Stort fokus på ulike typer dietter men ingenting om ulike måter å sette opp dietter til hver enkelt person ut fra behov.

Alt i alt er jeg fornøyd med studiet. At det var lite timer med kosthold var bare bra for meg, for det holdt på å vrenge seg inni meg da hun snakket om gamle myter! Hadde ikke taklet stort flere timer med det der. Men jeg har lært såpass mye på egenhånd at jeg forkaster alt jeg lærte om kosthold der og følger heller med i tiden.

For min del fikk jeg mest igjen for å lære om anatomi og utholdenhetstrening.

Les mer her: http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/helse-_og_fitnesstrening

Har tenkt til å ta dette neste år! :D

Angående pensum så er det jo mye en skal få gjennompraksis etterpå. I tilegg BØR en jo ha en god del bakgrunnskunnskap fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menne dere, en ting til...

Er det noen som har noen formening om videre studier? Tar nå som sagt ernæring, mat og kultur, tenker å ta helse og fitness neste år, og deretter ta en bachelor i noe treningsrelatert.

Det har stått mellom Idrettsvitenskap, bevegelsesvitenskap ELLER fysioterapi.

Når det gjelder fysio er det fordi jeg synes det er spesielt interesant med skadeforebyggende trening, men ser ikke for meg at jeg vil JOBBE på en fysioklinikk.

Er det noen som har tatt noen av disse utdanningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal studere fysio selv, masse retninger en kan velge der! :)

Ja, det er jo det! Eneste jeg snakket med en rådgiver, og hun mente at jeg kom til å bli skuffet over hvor mye vekt det er på trening av eldre på studiet. Egentlig så frarådet hun det til meg, men jeg klarer ikke helt å legge det fra meg;-)

Hvor skal du studere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...