Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nope dessverre. Men det er sikkert et par andre her som kan mer om hvordan det teoretisk sett bør fungere. Selv foretrekker jeg å bli fortest mulig ferdig med noe som potensielt kan fjerne muskelmasse. Jeg for min del blir også sulten om jeg spiser noe carbs på dietten, men mister totalt sultfølelsen når jeg kjører det strict.

Fortsetter under...

jeg planlegger å kjøre oppkarbing i morgen etter 18 dager på psmf med 2 spisevinduer på 6timers varighet (en gang per uke). Jeg har liggi på ca 700kcal, 145g protein, 10g fett, og 10g karbs.

Nå lurer jeg på hvor mye jeg egentlig skal ha i meg i morgen?

har satt opp en plan som ser sånn ut: 1467 kcal, 106g protein, 214g karbs og 16g fett.

Før dietten veide jeg 57kg og er 162cm høy.

Er dette opptimalt ? eller hva bør jeg evt. endre ?

Dette mener Børge Fagerli:

Den beste måten å avbryte dietten på er med en spisedag – men ikke gå amok med masse junkfood og godteri. Jeg vil heller anbefale deg å spise fokusere på mye karbohydrater og lite fett…noe som dessverre begrenser matutvalget litt. Nå kan du spise masse frukt og bær igjen, ris (ikke brunris) og riskaker (Snack-A-Jacks med barbecue, eller vanlige riskaker med kanel), potet og for de som tåler hveteprodukter (mange gjør ikke det) – finbrød, bagels og baguetter med syltetøy eller annet godt pålegg. Serveres sammen med litt kjøtt, kylling eller proteinshaker – men strengt tatt er ikke proteininntaket så kritisk akkurat i denne korte perioden for karbohydrat-oppfylling. Spis til du er mett, og gjenta det samme noen timer senere. Etter dette kan du unne deg litt sukkerbasert godteri, men begrens deg litt og spis det kun etter at du har fått i deg de andre måltidene.

Annonse

Etter å ha fullført to uker (på en riktignok litt modifisert, havnet opp mot 1000 kcal istedet for 800 planlagte), har jeg et par tips og tanker å komme med.

På disse to ukene har jeg hatt ei uke hvor det var fullt eksamenskjør - og ei uke med stikk motsatt. Det gikk faktiskt greiest i den travle uka, for da ble mat mer en plikt som måtte gjennomføres, istedet for noe jeg gikk og ventet på konstant. Men på den andre siden er det ikke noe jeg vil anbefale - jeg tror nok konsentrasjonen hadde vært bedre (og kanskje litt færre nerver..?) med litt mer mat i magen.

Etter ei uke tok jeg meg oppkarbing hvor det sklei ned en pakke tortillalefser med pålegg, en pose bær og et halvkilo poteter. Resultatet: vondt i magen, oppblåst og forstoppet til de grader. Følte meg helt forferdelig og hadde ingen energi i to hele dager - det kan riktignok ha noe med matvalget å gjøre - men akkurat oppkarbingen kunne jeg faktiskt ha vært foruten når dietten bare skulle vare i to uker!

Jeg anbefaler PF på det sterkeste på psmf. Det å ta knekken på sulten med to store måltider hver dag er adskillig mye mer effektivt enn å trigge enda mer sult med seks mikromåltider fordelt utover dagen. Og for all del - ikke kast bort de få kaloriene du har på proteinshake, fyll opp magen med skikkelig mat heller!

Siden jeg spiste litt mer enn jeg skulle (avdanket bulimiker, og har ingen ønsker om å trigge megselv tilbake igjen) fikk jeg heller ikke optimale resultater - men det har definitivt skjedd noen forandringer - jeg har minsket et par centimeter rundt bilringen (hvor flesket sitter som støpt), vekten har jeg ikke fulgt så mye med på siden det er opp og ned i hytt og pinevær - men jeg har gått ned ca 2 kg

Jeg trodde dette skulle bli forferdelig og var forberedt på å bryte - men på en måte har det vært forfriskende! Jeg har riktignok hatt latterlig lite energi, og jeg har mang en gang tenkt at jeg trives så mye bedre med litt mer mat og muligheten til å trene mye mer, men på samme tid har det vært en fin måte å rydde opp i kostholdet på. For det første har sultfølelsen omtrent ikke vært tilstede. Og man blir flinkere til å høre etter på kroppen - jeg har lært at jeg fungerer VELDIG bra på lavkarb. Dessuten har jeg blitt veldig matlei på disse to ukene, og har etter min mening fått et litt sunnere perspektiv på mat - hva som er bra og hvilken effekt det har på kroppen. Man blir også mer kreativ i matveien! Jeg har to dager igjen av "psmf", og jeg gleder meg virkelig til å spise enda renere og trene enda hardere fremover :)

Siste notis blir vel at søvnen på psmf har vært........ inteteksisterende (derfor klokkeslettet på innlegget.....zzz)

Hei :)

Jeg er i gang med PSMF men blir litt forvirret med tanke på det HØYE inntaket av protein pr dag!

Jeg er jente, veier 107 kg og er 167cm høy, og hvis jeg skal ligge på 2 gram protein pr kg kroppsvekt vil det si et inntak på 214 gram protein pr dag. Jeg spiser etter PF og har 3 måltider pr dag (første måltid kl 12.00 og siste kl 22.00). For å ta et eksempel, så må jo jeg få i meg ca 10 kyllingfileer iløpet av mine 3 måltider for å komme opp i angitt inntak av protein pr dag....å da skjønner jeg ikke hvordag man skal klare å ligge på et underskudd...sunn mat er også kalorier! Jeg er stappmett etter 1 kyllingfile, og vil ikke "trompe" i meg når kroppen sier stopp. Så hva gjør jeg? Kan jeg putte inn proteinshaker til hvert måltid isteden for å trompe i meg x antall kyllingfileer?

Et eksempel på mitt daglige inntak på denne dietten er :

12.00 Frokost : 200 gram karbonadedeig og brokkoli/blomkål, 1 SS omega 3

17.30/17.00 Middag: 200 gram kyllingfile og grønnsaker

22.00 Kvelds: 200 gram biff eller strimlet svinekjøtt

Spiser ikke alltid grønnsaker til hvert måltid, kjører det litt intervallvis. Ligger på stortsett 800-900 kcal pr dag, kan varier litt, men aldri over, da er det heller under. Jeg klarer meg utmerket på denne dietten, har masse energi og ingen tegn til sult. Syns karbohydrater er oppskrytt, tar meg et "frimåltid" en gang i uken eller hver 14 dag...kommer helt ann på hva jeg føler for :)

Meg selv:

Du kommer iallefall til å rase ned i vekt på 800-900 kalorier, det er jeg ganske så sikker på!

En ting det kan være verdt å merke seg: Når man ligger på kaloriunderskudd (og psmf er ganske heftig) vil man kanskje ikke i starten merke så mye sult (slik du beskriver), men underskuddet vil over tid tære og dermed kan det sakte men sikkert bli tyngre og tyngre. Det som da er viktig er å tåle å spise litt mer med jevne mellomrom, og å være bevisst på at kroppen lever på stort underskudd. Vil bare påpeke det slik at du er bevisst på det når det butter imot, kan være lett å få litt panikk eller alt/ingenting tanker når det som funka så bra plutselig begynner å bli tyngre.

Lykke til, med motivasjonen på plass går det helt sikkert kjempebra :D

Hei :)

...

Det du lister opp er antageligvis nok proteiner til at du ikke vil miste muskelmasse når du har såpass høy fettprosent, men om du spiser 200 gram proteiner så er det fortsatt et gigantisk underskudd og du vil garantert gå ned i vekt. Du kan eventuelt prøve å få i deg litt ekstra proteiner til kveldsmåltidet siden det da er lenge til neste måltid.

Som artikkelen sier holder det med 1,5 gram pr kg når du har en høy fettprosent.

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Det du lister opp er antageligvis nok proteiner til at du ikke vil miste muskelmasse når du har såpass høy fettprosent, men om du spiser 200 gram proteiner så er det fortsatt et gigantisk underskudd og du vil garantert gå ned i vekt. Du kan eventuelt prøve å få i deg litt ekstra proteiner til kveldsmåltidet siden det da er lenge til neste måltid.

Som artikkelen sier holder det med 1,5 gram pr kg når du har en høy fettprosent.

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/[/quote]

Det som er mest vesentlig er at jeg ikke mister muskelmasse, og om du tror jeg beholder massen på det inntaket jeg ligger på idag så kjører jeg på å fortsetter med det :) Skal prøve som du sier å få i meg litt ekstra protein til kvelds! Jeg vil også prøve å oppnå mest mulig vekttap fram til 1. juli, og da føler jeg at jeg må kjøre så ekstremt som mulig...og forhåpentligvis så er fettprosenten min normalisert seg til da...iallefall på go vei, og da kan jeg endelig begynne å bygge litt og endre fysikken på kroppen min totalt :)

Annonse

Meg selv:

Du kommer iallefall til å rase ned i vekt på 800-900 kalorier, det er jeg ganske så sikker på!

En ting det kan være verdt å merke seg: Når man ligger på kaloriunderskudd (og psmf er ganske heftig) vil man kanskje ikke i starten merke så mye sult (slik du beskriver), men underskuddet vil over tid tære og dermed kan det sakte men sikkert bli tyngre og tyngre. Det som da er viktig er å tåle å spise litt mer med jevne mellomrom, og å være bevisst på at kroppen lever på stort underskudd. Vil bare påpeke det slik at du er bevisst på det når det butter imot, kan være lett å få litt panikk eller alt/ingenting tanker når det som funka så bra plutselig begynner å bli tyngre.

Lykke til, med motivasjonen på plass går det helt sikkert kjempebra :D

Jeg har nå levd i snart 5 uker på underskudd, med minimalt inntak av karbohydrater! Jeg har vært med på et opplegg i 4 uker hvor hovedfokuset har vært fettreduksjon, ganske strikt diett (1400-1500 kcal pr dag), og hard styrketrening pluss litt intervall og cardio. Men nå er jeg over på PSMF, og har gådd 1 uke på denne dietten....går fortsatt veldig fint med allmentilstanden etter disse snart 5 ukene på underskudd, men som du sier...jeg er klar over at ting kan butte imot etter hvert som tiden går, men da kommer jeg til å legg inn et frimåltid en gang i blandt med hovedvekt på karbohydrater, for å skape litt mere balanse i kroppen :) Dette SKAL jeg klare, motivasjonen er fortsatt på topp...men ja, den kommer til å falle i perioder, og da er det veldig viktig å påminne seg selv hvorfor jeg gjør akkurat dette! Jeg har fem til nå tatt formbilder, og bare det gir meg full pott når det gjelder motivasjon, man blir så gira av å se gode fremskritt på så kort tid :)

Er det foresten noen som vet og har peiling på om det er hensiktsmessig og legg in 24timers faste 1 gang pr uke på denne dietten?? :)

Jeg gjorde et forsøk på dette, ikke til å anbefale. Er allerede på kraftig underskudd og en 24 timer var på,tur å knekke meg fysisk. Ikke psykisk altså, resultater kan fint oppnås uten ;)

Min erfaring

Jeg gjorde et forsøk på dette, ikke til å anbefale. Er allerede på kraftig underskudd og en 24 timer var på,tur å knekke meg fysisk. Ikke psykisk altså, resultater kan fint oppnås uten ;)

Min erfaring

Okei, ser den! Kan jo være at det funker greit for meg, tror kanskje jeg må prøve for å finne ut :) Men som du sier, underskuddet i seg selv er såpass stort, så det er vel ikke akkurat et must ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...