Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ja, hodet mitt klarer ikke helt å tro på disse regnestykkene med kcal. Ikke før jeg fikk testet det ut i alle fall og så med egne øyne at vekta holdt seg. Nå kan det bare gå én vei, og det er nedover!:D (hørtes nesten negativt ut, haha)

Etter en periode med PSMF tenker jeg å kjøre psmf på hviledager bare. Sånn at jeg kan få på meg litt mer muskler(hovedsaklig sprettrumpe) til sommern:)

Hvis vedlikeholdet ditt er rett over 1500 bør du sjekke forbrenningen din eller i det minste bygge litt muskler før du går i gang med en PSMF. Selv på PSMF-nivå vil du kun komme deg så vidt over 500kcal i underskudd, og om du ikke klarer å gå ned mer enn halvkiloen i uken på begynnelsen av en PSMF er det noe alvorlig galt. Min mening er at det du driver på med nå er direkte usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vedlikeholdet ditt er rett over 1500 bør du sjekke forbrenningen din eller i det minste bygge litt muskler før du går i gang med en PSMF. Selv på PSMF-nivå vil du kun komme deg så vidt over 500kcal i underskudd, og om du ikke klarer å gå ned mer enn halvkiloen i uken på begynnelsen av en PSMF er det noe alvorlig galt. Min mening er at det du driver på med nå er direkte usunt.

Hva tror du er det beste og mest hensiktsmessige for meg? Med tanke på det jeg har skrevet tidligere her!

Hadde vært supert med et svar fra deg, siden du har en god del peiling på PSMF og generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er det beste og mest hensiktsmessige for meg? Med tanke på det jeg har skrevet tidligere her!

Du må nok bare innse at du må være litt tålmodig og følge de rådene du ellers har fått. Ikke vondt ment, men å gå ned i vekt er en prosess som tar tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare innse at du må være litt tålmodig og følge de rådene du ellers har fått. Ikke vondt ment, men å gå ned i vekt er en prosess som tar tid:)

Jeg har enda ikke fått noe "logisk" svar syns jeg :p Kan virke som om jeg er veldig utolmodig, men jeg er klar over at vektnedgang tar tid...men ikke på en PSMF, dette er jo en ekstrem diett for nettopp hurtig vektnedgang! Om jeg hadde valgt en annen måte å gå ned i vekt på som er mere moderat, så ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedlikeholdet ditt er rett over 1500 bør du sjekke forbrenningen din eller i det minste bygge litt muskler før du går i gang med en PSMF. Selv på PSMF-nivå vil du kun komme deg så vidt over 500kcal i underskudd, og om du ikke klarer å gå ned mer enn halvkiloen i uken på begynnelsen av en PSMF er det noe alvorlig galt. Min mening er at det du driver på med nå er direkte usunt.

Hæ? Har jeg sagt at hvileforbrenningen min er 1500kcal?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er det beste og mest hensiktsmessige for meg? Med tanke på det jeg har skrevet tidligere her!

Hadde vært supert med et svar fra deg, siden du har en god del peiling på PSMF og generelt :)

Kom dere opp på et nivå der dere kan ligge på 2500kcal om dagen uten vektøkning, og så kan dere prøve på nytt igjen. 1500kcal er et nivå der dere allerede skulle rast ned i vekt, og at dere ikke gjør det tyder på at dere har gjort noe annet snodig fra før. Jeg ville sagt at dere skulle legge dere på høyest mulig nivå der dere ikke går opp i vekt og så øke med ca 200kcal i uken frem til dere når minst 2500kcal. Så ligge der i et par uker før dere går over på diett igjen - SPESIELT om dere vurderer en ekstrem-diett.

Dere får unnskylde meg for å være kort og kontant, men av grunner jeg ikke har tenkt å diskutere her har jeg bestemt meg for ikke å poste noe med mindre noen utsetter seg selv eller andre for fare - og jeg mener det du og Caped driver med nå høres ut som om det er på feil siden av den grensen.

Sjekk hva basalmetabolismen deres bør være og gang med 1.5-1.6 for å finne ut hva dere minst bør takle å ligge på uten å gå opp i vekt når dere driver med moderat trening. Er det langt under kan dere se på det som en liten, blinkende, rød varselstrekant i det fjerne...

EDIT: For en jente på 50kg, 160cm og 25 år som trener 3-4 ganger i uken bør man takle 2100kcal i snitt per dag i minst to uker før man begir seg inn på en diett. Om ikke annet, så for å få bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Har jeg sagt at hvileforbrenningen min er 1500kcal?:p

Ja jeg skal nok oppdatere både her og i loggboka:)

Fikk anbefalt å spise normalt i 3-4 uker først. Har nå spist mellom 1500-2200kcal daglig i 3 uker(uten å gå opp:D) så nå er jeg ivrig på å komme igang igjen.

Nei, men du har sagt du har prøvd å resette forbrenningen din med rett over 1500kcal i tre uker. "1500-2200" er like nøyaktig når du skal resette forbrenningen din som å spørre en 5-åring hvor mye penger de har i sparebøssen sin, og slik jeg leser det skriver du "jeg aner ikke hva jeg har spist, men jeg tror jeg har spist litt mer enn vanlig"

EDIT: Jeg har forresten ikke sagt at hvileforbrenningen din er på 1500, men det kan godt hende den er. Det jeg snakker om er faktisk kaloribruk i løpet av dagen, og da må du gange opp med en faktor som gjenspeiler aktivitetsnivået ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere opp på et nivå der dere kan ligge på 2500kcal om dagen uten vektøkning, og så kan dere prøve på nytt igjen. 1500kcal er et nivå der dere allerede skulle rast ned i vekt, og at dere ikke gjør det tyder på at dere har gjort noe annet snodig fra før. Jeg ville sagt at dere skulle legge dere på høyest mulig nivå der dere ikke går opp i vekt og så øke med ca 200kcal i uken frem til dere når minst 2500kcal. Så ligge der i et par uker før dere går over på diett igjen - SPESIELT om dere vurderer en ekstrem-diett.

Dere får unnskylde meg for å være kort og kontant, men av grunner jeg ikke har tenkt å diskutere her har jeg bestemt meg for ikke å poste noe med mindre noen utsetter seg selv eller andre for fare - og jeg mener det du og Caped driver med nå høres ut som om det er på feil siden av den grensen.

Sjekk hva basalmetabolismen deres bør være og gang med 1.5-1.6 for å finne ut hva dere minst bør takle å ligge på uten å gå opp i vekt når dere driver med moderat trening. Er det langt under kan dere se på det som en liten, blinkende, rød varselstrekant i det fjerne...

Brukte en eller annen kalkulator for å regne ut hvor mye jeg kunne spise for å vedlikeholde, og fikk da 2200kcal. Sleit litt med å komme opp dit. Vanskelig å spise mer når man er mett. Men har stortsett spist rundt 2000kcal de siste ukene.

Før første runde psmf levde jeg på rundt 1500kcal, og fikk jo vite at det da ikke var lurt å gå fra så lite til psmf. Så der har jeg lært.

Men jeg gikk ikke ned noe når jeg spiste 1500kcal i et par måneder. Synes det er litt snodig.

Men skal bruke det regnestykket ditt og se hva jeg får da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en eller annen kalkulator for å regne ut hvor mye jeg kunne spise for å vedlikeholde, og fikk da 2200kcal. Sleit litt med å komme opp dit. Vanskelig å spise mer når man er mett. Men har stortsett spist rundt 2000kcal de siste ukene.

Før første runde psmf levde jeg på rundt 1500kcal, og fikk jo vite at det da ikke var lurt å gå fra så lite til psmf. Så der har jeg lært.

Men jeg gikk ikke ned noe når jeg spiste 1500kcal i et par måneder. Synes det er litt snodig.

Men skal bruke det regnestykket ditt og se hva jeg får da.

Jeg regnet på det, og som jeg skrev over bør en jente på 160cm, 50kg, 25 år ligge på minst 2100kcal i et par uker for å få et bra resultat. Det er gjennomsnitt, så om du ligger på 2000 en dag og 2200 en annen blir det det samme, men "ca 1500-2200" holder ikke vann om du skal få kroppen til å fungere optimalt på diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gikk ikke ned noe når jeg spiste 1500kcal i et par måneder. Synes det er litt snodig.

Da er jo spørsmålet: Hvordan spiste du før du spiste 1500 i et par mnd? Hvordan var aktivitetsnivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere opp på et nivå der dere kan ligge på 2500kcal om dagen uten vektøkning, og så kan dere prøve på nytt igjen. 1500kcal er et nivå der dere allerede skulle rast ned i vekt, og at dere ikke gjør det tyder på at dere har gjort noe annet snodig fra før. Jeg ville sagt at dere skulle legge dere på høyest mulig nivå der dere ikke går opp i vekt og så øke med ca 200kcal i uken frem til dere når minst 2500kcal. Så ligge der i et par uker før dere går over på diett igjen - SPESIELT om dere vurderer en ekstrem-diett.

Dere får unnskylde meg for å være kort og kontant, men av grunner jeg ikke har tenkt å diskutere her har jeg bestemt meg for ikke å poste noe med mindre noen utsetter seg selv eller andre for fare - og jeg mener det du og Caped driver med nå høres ut som om det er på feil siden av den grensen.

Sjekk hva basalmetabolismen deres bør være og gang med 1.5-1.6 for å finne ut hva dere minst bør takle å ligge på uten å gå opp i vekt når dere driver med moderat trening. Er det langt under kan dere se på det som en liten, blinkende, rød varselstrekant i det fjerne...

EDIT: For en jente på 50kg, 160cm og 25 år som trener 3-4 ganger i uken bør man takle 2100kcal i snitt per dag i minst to uker før man begir seg inn på en diett. Om ikke annet, så for å få bra resultat.

Du må lese før du uttaler deg....da jeg lå på 1400-1500 kcal i 4 uker, så tok jeg av meg 6 kg og mistet 60 cm på målbandet, så at det har skjedd noe er vel ingen tvil om. Er ikke der spørsmålet ligger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese før du uttaler deg....da jeg lå på 1400-1500 kcal i 4 uker, så tok jeg av meg 6 kg og mistet 60 cm på målbandet, så at det har skjedd noe er vel ingen tvil om. Er ikke der spørsmålet ligger :p

Da synes jeg du skal oppsummere, for akkurat som at alle som kommer inn hit ikke gidder å lese alt som blir skrevet, så kan man anta at selv de som forsøker å hjelpe heller ikke gjør det.

6kg på fire uker er bra, men sier ikke noe om hva du mistet. Hvor mye mistet du første uken av dette? Selv kan jeg fint gå ned 7kg på en uke ;) Det beste hadde vært om du kunne fortelle endring i fettprosent, men det forstår jeg at folk ikke kan...Uansett må jeg si at om du har mistet 6kg på 4 uker, så er det ganske bra - spesielt om du var på diett før dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di 4 ukene jeg snakker om var ikke PSMF, det var et opplegg for fettreduksjon, vel og merke minimalt med karbohydrater. Bestod av reine proteinkilder, grønnsaker, magre meieriprodukter og litt bær + frimåltid en gang i uken! Før disse 4 ukene, var det søppelmat og lite eller ingen aktivitet i x antall måneder :p 6 kg på 4 uker er ikke så aller værst, fettprosenten har jo garantert gådd ned en del siden jeg fikk best utbytte på målebandet, 60 cm er jo trossalt en halv meter ;) Trente såpass mye styrke iløpet av di 4 ukene, så det er jo helt klart at muskelmassen har økt og fettprosenten har minket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg du skal oppsummere, for akkurat som at alle som kommer inn hit ikke gidder å lese alt som blir skrevet, så kan man anta at selv de som forsøker å hjelpe heller ikke gjør det.

6kg på fire uker er bra, men sier ikke noe om hva du mistet. Hvor mye mistet du første uken av dette? Selv kan jeg fint gå ned 7kg på en uke ;) Det beste hadde vært om du kunne fortelle endring i fettprosent, men det forstår jeg at folk ikke kan...Uansett må jeg si at om du har mistet 6kg på 4 uker, så er det ganske bra - spesielt om du var på diett før dette også.

7 kg i uka??? OMG :o Hvordan er det mulig, helt fantastisk jo :D

Det må være genene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du har sagt du har prøvd å resette forbrenningen din med rett over 1500kcal i tre uker. "1500-2200" er like nøyaktig når du skal resette forbrenningen din som å spørre en 5-åring hvor mye penger de har i sparebøssen sin, og slik jeg leser det skriver du "jeg aner ikke hva jeg har spist, men jeg tror jeg har spist litt mer enn vanlig"

EDIT: Jeg har forresten ikke sagt at hvileforbrenningen din er på 1500, men det kan godt hende den er. Det jeg snakker om er faktisk kaloribruk i løpet av dagen, og da må du gange opp med en faktor som gjenspeiler aktivitetsnivået ditt.

Vet 1500-2200 høres litt vagt ut. i følge diett.no har jeg stortsett ligget rundt 2000. Men det var noen dager med laber matlyst hvor jeg lå på rundt 1500. Men jeg kunne vel skrevet gjennomsnittet heller.

Skal jeg spise rundt 2500kcal så er det jo mer enn jeg noen gang har spist. Selv før jeg kutta ut sukker og unødvendige karbs. lå jeg på ca. 1500-2200kcal. Og det er så mye jeg har orket å spist i løpet av en dag. Har ikke prøvd å slanke meg ved å spise mindre før.

Så jeg skjønner hva du mener, men jeg har bare tatt utgangspunkt i at jeg hadde stabil vekt før og spiste da i snitt kanskje 1900kcal daglig. Så i mitt hode tenkte jeg da at rundt 2000kcal var vedlikehold. Og trakk dermed fra 500kcal da jeg leste at 500kcal underskudd var greit om man ville ned i vekt. Egentlig skulle jeg gå ut i fra den kalkulatoren som sa 2200kcal og dermed spise 1700kcal. Men da jeg kutta ut brød og sukker ble det plutselig vanskelig å komme så "høyt".

Så jeg har sikkert spist for lite i alle de år da sikkert? Jeg bare leste at rører ikke vekta seg så er man antageligvis i energibalanse. Så da tenkte jeg enkelt og greit at det bare var å kutte ned litt på kaloriene. Men virker som det hele er mer komplisert enn jeg først trodde da:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg i uka??? OMG :o Hvordan er det mulig, helt fantastisk jo :D

Det må være genene ;)

Tja, om man har fulle glykogenlagre på forhånd, kan man miste bare et halvkilo der. I tillegg binder glykogen en god del vann. Mister man 500 g glykogen, mister man en del kg vann i samme slengen. Spiser man mindre, får man mindre volum i mage og tarm - dermed kan man miste noen kg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om man har fulle glykogenlagre på forhånd, kan man miste bare et halvkilo der. I tillegg binder glykogen en god del vann. Mister man 500 g glykogen, mister man en del kg vann i samme slengen. Spiser man mindre, får man mindre volum i mage og tarm - dermed kan man miste noen kg der også.

Ergo, det var ikke rette tidspunktet for meg å hiv meg rundt på PSMF rett etter 4 uker på 1400-1500 kcal :p

Å der følte jeg endelig at ting falt på plass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo spørsmålet: Hvordan spiste du før du spiste 1500 i et par mnd? Hvordan var aktivitetsnivået?

Aktivitetsnivået mens jeg spiste 1500kcal var 3 dager styrke(baseøvelser) i uka, + 2dager kardio.

Før jeg gikk over til det underskuddet spiste jeg rundt 2000kcal(mye karb, lite protein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg i uka??? OMG :o Hvordan er det mulig, helt fantastisk jo :D

Det må være genene ;)

Husk på at om noen veier 90kg og går ned 1kg i uka kan være det samme for en som veier

55kg og går ned 0.5kg :)

Utgangspunkt og effekt av en diett vil variere..

Har lest noe av det du har skrevet de siste dagene, Mitt forslag er at du tar noen uker hvor du spiser mere.

Nyter påsken med litt bedre mat, øker intensiteten på trening og la kroppen og hodet hente seg litt inn etter 4 uker med høyt underskudd..

Synes du er litt for opphengt i detaljer og raske resultater.

Om du klarer å holde ut til sommeren med diett, bra for deg :)

Men om du ikke stresser så mye med det, kanskje du holder ut til vinteren og tenk for et resultat det kan bli!

Uansett, kanskje dette blir deg ? :)

http://myrevolution.no/isabella/pt-kunde-fremgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg i uka??? OMG :o Hvordan er det mulig, helt fantastisk jo :D

Det må være genene ;)

Som Thookdee og nano skriver. Glykogen og tarminnhold kan ha mye å si. På en lavkarbo-diett mister man også en del vann. Så...første uken på diett går jeg glatt ned 6kg som *ikke* er fett, men som heller ikke er muskler. Derfor er det viktig å vite hvor du kom fra for å vite resultatet ditt. Som regel kan du se bort fra vekttapet første uken. Det er ikke at det ikke er betyr noe eller at man ikke går ned i fettvekt, men rett og slett at det er umulig å si hvor mye som kom fra "andre kilder".

Ergo, det var ikke rette tidspunktet for meg å hiv meg rundt på PSMF rett etter 4 uker på 1400-1500 kcal :p

Å der følte jeg endelig at ting falt på plass :D

Det var litt det jeg forsøkte å komme frem til, ja. Å gå ned til 1400-1500kcal vil gi veldig gode resultater om du forbrenner 2000-2500kcal i uken, men det vil ikke gi optimale resultater videre. De fleste diett-coacher anbefaler å ta et par uker fri fra dietten med jevne mellomrom for å få optimal effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...