Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det høres ut som om du ligger forferdelig lavt på protein. Det er faktisk fysisk umulig å ikke gå ned i vekt på en PSMF, med mindre man gjør noe veldig dumt som å kutte kaloriene for mye, trene for mye cardio eller å gå for lenge uten å justere opp leptin.

Hvordan justerer man opp leptin? Og hvor ofte bør man gjøre det?

Fortsetter under...

Vært på denne dietten i snart 2 uker nå, gatt ned litt over 6kg. Har holdt meg beinhardt til dietten hele veien, men virker som om vektnedgangen har stoppet opp. Ikke sett noen videre vektnedgang de siste 3 dagene. Noen som vet om det er normalt? Lurer på om det kan ha en sammenheng med at jeg ikke har hatt en oppkarbing enda. Trener moderat 2-3 ganger i uka. Veier 130kg nå startet på 136 kg.

Har du spist lite i lang tid? Det er fysisk umulig å ikke gå ned på ca 1000kcal om dagen, med mindre det er noe alvorlig galt med deg ;)

Har som sagt holdt meg veldig strengt til dietten. Spiser hovedsakelig kyllingfillet, karbonadedeig, hvit fisk og svinefilet, samt litt scampi av og til. Prøver å veie proteinkilden også, holder meg til under 300g. Tar meg en boks mager kesam med fun light av og til, mest for å ikke gå på en søtsmell. Bare å si ifra om jeg gjør noe feil, første gang jeg er på diett :p

Har satt målvekt på rundt 120kg, men ser mest på hvordan jeg ser ut på magen. Lyst til å senke fettprosenten, og få litt flatere mage. Beklager om jeg spørr litt dumt, men er litt usikker på hva du mener med makronene? næringsstoffer? har isåfall ikke helt kontroll på det eksakte inntake av det forskjellige næringsstoffene.

1. Om du hadde lest litt i denne tråden hadde du visst nøyaktig hva jeg mener med "makroer". Men ja, det er protein, karbo og fett.

2. "Ikke helt oversikt"...Failing to plan is planning to fail

Uten at du vet hva du spiser og hvordan du trener, så er det ingen ting noen kan hjelpe deg med før du hjelper deg selv.

Fair enough. Skal notere ned alt jeg spiser i morgen, og prøve å regne ut g protein/kg kroppsvekt etc, samt få en fullstendig oversikt over hvor mye fett, proteiner og karbohydrater jeg får i meg i løpet av dagen. Takk svar :)

Da skal jeg også starte på PSFM! Starter imorra ;) Jeg velger å spise en boks mager kesam med mandler og selolje til frokost, fordi dette har vært en god vane for meg i et par år nå. Jeg kan ikke se for meg å starte dagen med kylling og brokkoli.

Annonse

Gjest Ukjent666
Der misforsto du meg litt :) Jeg kommer til å ha 3 kjøtt- og grønnsakermåltid, men også et måltid med en boks mager kesam;)(frokost) Jeg ser at mange spiser bare kjøtt og grønnsaker.

Han misforstod ikke:) Du spiser ikke et PSMF hvis du spisermandler+1 boks mager kesam:) karbohydrater og fett inntak!

Han misforstod ikke:) Du spiser ikke et PSMF hvis du spisermandler+1 boks mager kesam:) karbohydrater og fett inntak!

Okei, jeg leste nemlig et sted at det var greit å spise en kesam eller en cottage cheese iløpet av dagen? Men hvis det bare er kjøtt og grønnsaker, skal jeg nok klare det også:D

Jeg har kjørt det 2-3 ganger selv, og satt venner på det. Stor fan av PSMF for alle som har OG har hatt stabil psyke. Ville ikke satt 16-17 år gamle jenter, eller folk som drikker 2 ganger i uka på det, men ellers tror jeg ikke det er så vanvittig uheldig for kroppen.

Jeg er for tiden på det nå og har klart 10kg på en mnd uten nevneverdig tap av masse, og da har jeg ikke kjørt helt strikt eller fulgt det absolutt alle dager.

De fordelene jeg ser med det fremfor en mer moderat diett

• Enkel å følge, man vet akkurat hva man skal gjøre, og man slipper å spise halvkjip mat og telle kalorier i et halvt år.
  • Mister sultfølelsen. Individuelt.
  • Kraftig økt fokus og ofte mer energi. Dvs det er enklere å jobbe effektivt. Det gjelder neppe de med tungt fysisk arbeid.
  • Fort ferdig, så man kan komme tilbake til en av de viktige tingene i livet, nemlig å bygge masse

Bakdeler

• Svimmel hvis jeg går for lenge uten cheatmeals/oppcarbing
  • Noia for å miste muskler, og til dels kjedelig å trene når prestasjonene er lavere

For de som ikke har sjekket artikkelen på en stund, så er det oppdatert med endel nye matbilder nederst.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

Nå er dette veldig gammelt, men insinuerer du her at dersom du drikker to ganger i uken så har du ikke en stabil psyke?

Annonse

Er det virkelig det han sier, det han prøver å si, eller det du ønsker å lese ut av det? Personlig synes jeg ikke folk som drikker to ganger i uken fast (og da snakker vi ikke om en pils til middag, men folk som "må" ha en sixpack eller mer) er stabile i noen særlig grad - men faktum er at folk som drikker to ganger i uken ikke *kan* være på en PSMF. Alkohol er tilnærmet det samme som sukker, bare at det totalt stopper forbrenning av alt annet, og det skal man ikke ha på denne dietten...og om man ikke klarer å holde seg unna alkohol når man er på diett så *har* man et problem. Faktisk.

Jeg spør han selv hva han mener, grunnen er at jeg synes en del av fitnessmiljøet har en overdrevent skeptisk holdning til alkohol, og en til tider nedlatende holdning til mennesker som drikker. Alkohol har fint lite å si for trening(som Martin Berkham har skrevet en del om) for de aller fleste av oss (med mindre du har et alvorlig alkoholproblem altså). Har selv gjennomført PSMF og drukket alkohol, og det samme gjorde FHM-redaktøren som nylig var med i "Sixpack på 12 uker" -prosjektet. Drikker du tørr hvitvin/rødvin eller brennevin(evt brennevin med kalorifritt blandevann) er kalorimengden du får i deg minimal. Dersom du har et sosialt liv som består i å blant annet drikke alkohol betyr ikke dette at du har et problem, og dersom du (som veldig mange studenter) drikker ofte to ganger i uken, så betyr ikke dette at du har en svak psyke.

Å si at du ikke kan drikke i det hele tatt er dårlig reklame for denne dietten(drikker du for mye derimot vil du merke det veldig, veldig godt dagen etter - tro meg =P) fordi det egentlig ikke er noe krav. Akkurat som det ikke er noe krav for god fremgang i treningen at du er avholdsmann.

Nå er dette veldig gammelt, men insinuerer du her at dersom du drikker to ganger i uken så har du ikke en stabil psyke?

Tror kanskje det han mente med stabil psyke er de som har f eks spiseforstyrrelser, depresjoner osv, og at han ikke laga en direkte kobling mellom de to. Les posten hans på nytt.

Så du overså det jeg skrev om "en pils til middag"?

Uansett kan du ikke sette en PSMF i samme kategori som IF-en til Martin. Det er for mange forskjeller :)

Nei altså, jeg mente ikke en pils til middag. Jeg mente type en flaske vin, elller flere drinker i sosialt lag. Artikkelen er ganske omfattende om alkohol, kosthold og trening generelt. Anbefales sterkt å lese =) ( Tl;DR; De aller fleste skadevirkninger av alkohol iht trening er overdrevne eller ikke-eksisterende).

Tror kanskje det han mente med stabil psyke er de som har f eks spiseforstyrrelser, depresjoner osv, og at han ikke laga en direkte kobling mellom de to. Les posten hans på nytt.

Leste den flere ganger og var usikker. Som jeg forklarer lengere oppe er grunnen til at jeg spør en del holdninger jeg har møtt på i fitnessmiljøet før mot mennesker som drikker alkohl som er ganske ufine. Jeg anklager ingen for noe altså, men spør fordi jeg lurer ;)

Nei, at folk som drikker to ganger i uka ikke prioriterer helse og vektnedgang nok til at de bør eller trenger å velge en ekstrem løsning. Det er neppe sunt (eller veldig trygt) å drikke mye på PSMF. Såvidt jeg vet (Asle/Vegard kan arrestere meg), så hiver alkohol ut veldig mye næringsstoffer fra kroppen, og da er det heller ikke bra å følge et kosthold som allerede inneholder for lite av alt.

Jeg spør han selv hva han mener, grunnen er at jeg synes en del av fitnessmiljøet har en overdrevent skeptisk holdning til alkohol, og en til tider nedlatende holdning til mennesker som drikker. Alkohol har fint lite å si for trening(som Martin Berkham har skrevet en del om) for de aller fleste av oss (med mindre du har et alvorlig alkoholproblem altså). Har selv gjennomført PSMF og drukket alkohol, og det samme gjorde FHM-redaktøren som nylig var med i "Sixpack på 12 uker" -prosjektet. Drikker du tørr hvitvin/rødvin eller brennevin(evt brennevin med kalorifritt blandevann) er kalorimengden du får i deg minimal. Dersom du har et sosialt liv som består i å blant annet drikke alkohol betyr ikke dette at du har et problem, og dersom du (som veldig mange studenter) drikker ofte to ganger i uken, så betyr ikke dette at du har en svak psyke.

Mulig det, men det gjelder nok ikke meg. Om man dropper en bytur med venner (en som man faktisk har lyst til å delta på) til fordel for maksimal sunnhet så mener jeg det har gått litt langt. Det blir selvfølgelig en annen sak om man har et betydelig progrem (kraftig overvekt) som man tar tak i, eller man jobber mot en konkurranse i ett eller annet. Jeg for min del har ca aldri droppet en bytur kun for å få bedre treningsresultater, selv om jeg nå for lengst er ferdig med flatfylla hver helg (moderatortreff i Oslo ikke inkludert).

Å si at du ikke kan drikke i det hele tatt er dårlig reklame for denne dietten(drikker du for mye derimot vil du merke det veldig, veldig godt dagen etter - tro meg =P) fordi det egentlig ikke er noe krav. Akkurat som det ikke er noe krav for god fremgang i treningen at du er avholdsmann.

Mulig det er dårlig reklame å ikke anbefale alkohol på PSMF, men vi har faktisk ingen spesiell interesse av at den dietten skal bli alt for populær, siden den kun bør brukes av folk som gjør det skikkelig. Vi er mer opptatt av at ikke en eller annen ung person skal havne på sykehus etter å ha vært uforsiktig med sterk alkohol på dietten.

Det er helt riktig at han drakk vin, men å drikke litt vin på kvelden er noe helt annet enn de to fyllekulene i uka jeg viste til, og som du i utgangspunktet startet å argumentere mot. Jeg ga han forresten beskjed om å måke på med litt cognac en gang eller to for å drive ut vann og se fremgangen bedre.

Altså...masse alkohol flere ganger i uken her ikke noe på diett å gjøre. Greit nok at det kanskje ikke har noe å si direkte på treningen din, men det vil ha mye å si for resultatet på dietten din. Spesielt på en PSMF. Martin sier jo liksom ikke at du skal drikke 10l med alkohol i uken heller, gjør han vel?

Det du sier med fitnessmiljøet blir litt ensidig tankegang. De sier at BigMac er dumt for deg også, men de sier ikke at man ikke kan kose seg med en i ny og ne. Saken med alt er måtehold.

Om du ønsker å drikke masse flere ganger i uken, så for all del - bare ikke syt om hva folk i fitnessmiljøet mener om vanene dine. Det blir litt som om vi skulle henge med narkisene i Oslo og klage over at de ikke likte våre verdier. Det er faktisk ikke verre.

Personlig gir jeg beng i hva miljøer mener om mine holdninger. De er mine. Jeg oppsøker folk som har like holdninger som meg og holder meg unna dem som ikke har det. Så lett er det.

Og i tilfelle du ikke visste det, så fungerer alkohol som en gift i kroppen. Jeg sier ikke at det *ER* gift, men den fungerer som det. Kroppen slår av all annen metabolisme så lenge det er alkohol i systemet, og så vidt jeg vet er alkoholmetabolismen jevn uansett hva du gjør eller hvor lite du spiser. Så i prinsippet kan du gjøre slik at kroppen din ikke forbrenner noe annet enn alkoholen fra i går i veldig mange timer. Om det er greit for deg, så er det greit for meg. Det er din kropp, men dette er en diett-tråd.

Dette synes jeg egentlig var et ganske usaklig innlegg, men du demonstrerer vel litt det jeg sikter til, særdeles der du implisitt hevder motsetningen mellom mennesker som er opptatt av trening og kosthold og praktiserer dette, men som også drikker alkhol og mennesker med nøyaktig de samme interessene, men ikke drikker alkhol, er like stor som forskjellen mellom treningsentusiaster og narkomane. Jeg vil også si meg sterkt uenig i at jeg "syter om hva folk i fitnessmiljøet mener om mine vaner". Jeg reagerer på det jeg selv oppfatter som spedring av myter og en usunn holdning mot noe som er helt normalt, også blant de aller fleste over gjennomsnittlig fitnessinteresserte jeg kjenner.

Når det gjelder det siste avsnittet ditt vil jeg anbefale å lese hele artikkelen til Martin Berkham, som tar for seg dette.

Og poenget mitt er uansett at dietten fint kan fungere med alkohol. Leser du artikkelen om FHM-redaktøren ser du at han drakk ca mengder jeg sikter til, noe som beviser dette i praksis.

Nei, at folk som drikker to ganger i uka ikke prioriterer helse og vektnedgang nok til at de bør eller trenger å velge en ekstrem løsning. Det er neppe sunt (eller veldig trygt) å drikke mye på PSMF. Såvidt jeg vet (Asle/Vegard kan arrestere meg), så hiver alkohol ut veldig mye næringsstoffer fra kroppen, og da er det heller ikke bra å følge et kosthold som allerede inneholder for lite av alt.

Mulig det, men det gjelder nok ikke meg. Om man dropper en bytur med venner (en som man faktisk har lyst til å delta på) til fordel for maksimal sunnhet så mener jeg det har gått litt langt. Det blir selvfølgelig en annen sak om man har et betydelig progrem (kraftig overvekt) som man tar tak i, eller man jobber mot en konkurranse i ett eller annet. Jeg for min del har ca aldri droppet en bytur kun for å få bedre treningsresultater, selv om jeg nå for lengst er ferdig med flatfylla hver helg (moderatortreff i Oslo ikke inkludert).

Mulig det er dårlig reklame å ikke anbefale alkohol på PSMF, men vi har faktisk ingen spesiell interesse av at den dietten skal bli alt for populær, siden den kun bør brukes av folk som gjør det skikkelig. Vi er mer opptatt av at ikke en eller annen ung person skal havne på sykehus etter å ha vært uforsiktig med sterk alkohol på dietten.

Det er helt riktig at han drakk vin, men å drikke litt vin på kvelden er noe helt annet enn de to fyllekulene i uka jeg viste til, og som du i utgangspunktet startet å argumentere mot. Jeg ga han forresten beskjed om å måke på med litt cognac en gang eller to for å drive ut vann og se fremgangen bedre.

Ok, da har jeg misforstått deg. Kan ikke huske å ha nevnt noe om fyllekuler men jeg kan klart se hensikten med å ikke gjør dietten for populær. Er forøvrig veldig med deg i synet på sunnhet vs byturer ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...