Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ett lite spørsmål til, er det fy fy og ta avocado i salaten i stede for sopp, er ikke spesielt glad i sopp, deler opp avocadoen i 4, så blir ikke mye. Men er det for mye fett ? Og man kan vel drikke så mye vann man bare orker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett lite spørsmål til, er det fy fy og ta avocado i salaten i stede for sopp, er ikke spesielt glad i sopp, deler opp avocadoen i 4, så blir ikke mye. Men er det for mye fett ? Og man kan vel drikke så mye vann man bare orker ?

Det er veldig mye fett i avokadoen, så jeg ville heller ha valgt noe annet.. Hva med squash f.eks??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo:)

Jeg har tenkt å begynne på PSMF dietten denne uken og gå på den i 3 måneder (jeg har nok og ta av). Vil ha et spark i rumpa og etter de 3 mnd gå over på mer lavkarbo mat. MEN jeg lurer på et par ting angående dietten som jeg håper noen kan svare på:

1. Kan man spise egg/eggehvitter?

2. Melk skal man ikke drikke? Hva kan man egentlig drikke? Finner ikke noe over dette, finnes det en regel over hvor mye karb-fett osv? Jeg liker ikke kullsyre så brus er ikke noe problem å styre unna men er veldig glad i ISTE white peach som er uten sukker - kan jeg drikke denne? (Jeg regner og med at juice ikke er greit siden man skal holde seg unna frukt) :)

Jeg skjønner at det går i vann og det er helt greit, men hvis man kan drikke litt av noe annet innimellom.

3. Hva slags "saus" eller "dressing" kan man lage som er ok?

Håper noen har peiling på dette og gidder å svare meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hallo:)

Jeg har tenkt å begynne på PSMF dietten denne uken og gå på den i 3 måneder (jeg har nok og ta av). Vil ha et spark i rumpa og etter de 3 mnd gå over på mer lavkarbo mat. MEN jeg lurer på et par ting angående dietten som jeg håper noen kan svare på:

1. Kan man spise egg/eggehvitter?

2. Melk skal man ikke drikke? Hva kan man egentlig drikke? Finner ikke noe over dette, finnes det en regel over hvor mye karb-fett osv? Jeg liker ikke kullsyre så brus er ikke noe problem å styre unna men er veldig glad i ISTE white peach som er uten sukker - kan jeg drikke denne? (Jeg regner og med at juice ikke er greit siden man skal holde seg unna frukt) :)

Jeg skjønner at det går i vann og det er helt greit, men hvis man kan drikke litt av noe annet innimellom.

3. Hva slags "saus" eller "dressing" kan man lage som er ok?

Håper noen har peiling på dette og gidder å svare meg:)

Hvis du hadde lest de siste par sidene så hadde du fått mye svar: egg nei, eggehvite ja;)

Og ang drikke: sjekk kcal/fett/karbs.... Mange lager funlight gele, så går utifra den skal gå fint å drikke også evt!;)

3.Saus/dressing er vel nesten ikke lov grunnet ofte mye fett;) eller karb;) Men finnes sikkert noe. Husk at du bør prøve å komme deg under 20g fett/karb.. enkelt og greit;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo:)

3. Hva slags "saus" eller "dressing" kan man lage som er ok?

Håper noen har peiling på dette og gidder å svare meg:)

Jeg tar litt ekstra vann i pannen, det blir faktisk ganske godt etter kjøtt, grønnsaker og krydder har kost seg der litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kalorier man teller på en PSMF. Man teller makroene, altså fett, karbo og protein. Om du forteller oss hva de er og hva målvekten din er så kanskje vi kan svare...

LETC: Du skal ha kredd for at du orker å svare på alle spm her. Har lest hele forumet, og det er ikke få spørsmål som går igjen, eller at folk ikke har satt seg særlig inn i hva psmf er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SooSHOWoff

Noen som har bra forslag til hvordan jeg skal spise for å komme meg under 20g fett om dagen. Spiser jeg en spiseskje med tran og 2g protein/kg. Kylling eller tunfisk f.eks. Så ryker man over 20g rimelig fort.

Noen som har noen GODE tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjerne arrestere meg, men Tran / omega 3 å fett som dette er essensielle fettsyrer for kroppen, som alle anbefales å ta daglig. derfor pleier folk som oftest ikke å ta dette med når man teller opp "kvoten" sin.

Har selv funnet ut at jeg sliter mye mer når det kommer til å holde seg under grensen på fett, den karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Må gjerne arrestere meg, men Tran / omega 3 å fett som dette er essensielle fettsyrer for kroppen, som alle anbefales å ta daglig. derfor pleier folk som oftest ikke å ta dette med når man teller opp "kvoten" sin.

Har selv funnet ut at jeg sliter mye mer når det kommer til å holde seg under grensen på fett, den karbohydrater.

Er helt enig i det du skriver. Var bare en på forumet her som skrev at man skulle under 20g på karb og fett for å kalle det PSMF. Noe jeg stusset ganske så mye på. For det å komme under 20g fett med tran i kroppen pluss at man skal ha i seg mye proteiner. Er ikke lett. Tunfisk og kylling har svært liten andel av fett. Men man kommer over uansett. Derfor lurer jeg på om det er noen som tar et annet "bedre" tilskudd enn tran ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet her etter å ha lest litt om PSMF på bloggen!

Har veldlig lyst å teste det ut, men har noen ting jeg lurer på.

P.d.d er jeg 21 år, 175 cm høy og veier 95 kg. Har nylig begynt igjen med kickboxing etter flere års opphold, så trener dette to ganger i uken. I tillegg sykler jeg ca 1 time hver dag istedenfor å ta buss. Jeg har også ekstremt lyst til å begynne med CrossFit etter en prøvetime for noen uker siden. Jeg har aldri klart å holde motivasjonen oppe ved tradisjonell vekttrening, og fant derfor ut at CrossFit er den eneste løsningen for meg mtp styrketrening.

Det jeg da i hovedsak lurer på er om denne aktiviteten jeg har (kickboxing og sykling) vil fungere optimalt med denne dietten? Vil jeg kunne trene CrossFit eller blir det rett og slett for hardt?

Jeg har veldig lyst til å ta en Dexa måling for å finne ut nøyaktig fettprosent. Hvilket proteinintak bør jeg forholde meg til pr kg kroppsvekt om jeg finner ut at min fettfrie kroppsvekt er 65 kg?

Og ja, jeg har lest programmet/artikkelen flere ganger, men dette er fortsatt ubesvart for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Om folk tar det med eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det er kalorier, selv om de brukes annerledes i kroppen enn andre fettsyrer. Det blir som å krangle med bilen når tanken er tom fordi du mener at tomgang ikke skal tas med i regnestykket ;)

Det var du som påstod at det var mulig å komme under 20g fett totalt. Så spurte jeg hva slags EFA du tok for å klare det? Har jeg ikke fått noe svar på. Venter fortsatt på det svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk tar det med eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det er kalorier, selv om de brukes annerledes i kroppen enn andre fettsyrer. Det blir som å krangle med bilen når tanken er tom fordi du mener at tomgang ikke skal tas med i regnestykket ;)

I stand to be corrected!

Må nesten bare spørre, har du noe utdanning innenfor ernæring, fysiologi ect.

Eller har du rett og slett bare innarbeidet deg kunnskapen selv?. som nevnt tidligere så svarer du på gud bedre meg alt her inne, har du flere timer i døgnet den resten av oss andre, eller lukter det bare rimelig svidd av tastaturet ditt? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Ny på forumet her etter å ha lest litt om PSMF på bloggen!

Har veldlig lyst å teste det ut, men har noen ting jeg lurer på.

P.d.d er jeg 21 år, 175 cm høy og veier 95 kg. Har nylig begynt igjen med kickboxing etter flere års opphold, så trener dette to ganger i uken. I tillegg sykler jeg ca 1 time hver dag istedenfor å ta buss. Jeg har også ekstremt lyst til å begynne med CrossFit etter en prøvetime for noen uker siden. Jeg har aldri klart å holde motivasjonen oppe ved tradisjonell vekttrening, og fant derfor ut at CrossFit er den eneste løsningen for meg mtp styrketrening.

Det jeg da i hovedsak lurer på er om denne aktiviteten jeg har (kickboxing og sykling) vil fungere optimalt med denne dietten? Vil jeg kunne trene CrossFit eller blir det rett og slett for hardt?

Jeg har veldig lyst til å ta en Dexa måling for å finne ut nøyaktig fettprosent. Hvilket proteinintak bør jeg forholde meg til pr kg kroppsvekt om jeg finner ut at min fettfrie kroppsvekt er 65 kg?

Og ja, jeg har lest programmet/artikkelen flere ganger, men dette er fortsatt ubesvart for meg :)

Heisann.

Som en relativt habil syklist vil jeg påstå at det kan bli veldig tøft å sykle. Det kommer selvfølgelig an på tempo og stigninger. Flatt, ingen vind og god tid, så er det mulig. Hvis det er bakker, dårlig tid til jobben ville jeg ikke ha gjort det. Du finner det fort ut om du møter veggen. Da er det bare å stoppe. Jeg sykler ikke på PSMF. Rett og slett for mye bakker og jeg tar i for mye.

Proteininntaket liker jeg å ligge høyt. 2-2.6g per kg. Da føler jeg meg mere sikker på at det ikke ryker noen muskler :) Som det ennå ikke har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...