Gå til innhold

Alder


Katarina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uten å si noe bastant så er vel den gamle læren at skjelettet skal være ferdig utvokst. 16år+.

Derimot er kroppsvektøvelser ingen hindring ;)

I agree, men er det 16 års grense på treningssentere? Synes mange av ungguttene ser så ekstremt unge ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge artikkelen ovenfor så er jeg og deg utdatert frøken :( helt ned i 8år :eek:

Gosj, jeg er 23 og er allerede gått ut på dato.

Etter å ha blitt avhengig av denne bloggen blir jeg så opplyst om hvor lite jeg faktisk vet at det er jo helt pinlig.

deprimerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høhøh, bare vent.. snart står det vel på Dagbladets forside:

"Ny forskning viser at tung styrke er det beste for DITT barn!"

"..spesielt bra er det hvis man spiser kanel og chilli."

haha!

Beste for barnet er det faktum at det for lov til å ha det gøy, om barnet vil bruke kroppsvektøvelser eller løfte relativ lette vekter så ser jeg ingen grunn til hvorfor ikke.

Men med tanke på tung styrketrening og teknikk, å hva jeg ser 16,17,18 åringer ikke gidder å lære seg engang, så blir jeg med ett litt redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener må man ha tillatelse fra foreldre hvis man er under 18. Synes det er sykt at barn som går i 10.klasse og nedover skal kunne dra på treningssenter. Med mindre de hadde hatt en trener som kunne være med og vise teknikk o.l så synes jeg egentlig ikke at det burde vært lov:confused: Med feil teknikk over tid kan det jo gå ordentlig galt :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også si "kommer an på". Selv begynte jeg å trene vekter som et supplement til judo da jeg var 12 år. Det viktigste å tenke på, slik jeg ser det, er at benender ikke er ferdig vokst enda så de er myke og kan skades. 16-18 bør være helt greit.

Sett ungen på judo, bryting eller turning, så er han eller hun sterk som fy når tiden kommer. En fordel er at de også har støttemuskulatur og kan lettere starte med baseløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener må man ha tillatelse fra foreldre hvis man er under 18. Synes det er sykt at barn som går i 10.klasse og nedover skal kunne dra på treningssenter. Med mindre de hadde hatt en trener som kunne være med og vise teknikk o.l så synes jeg egentlig ikke at det burde vært lov:confused: Med feil teknikk over tid kan det jo gå ordentlig galt :eek:

Dette med at styrketrening kan være så farlig og slikt synes jeg er vanvittig oppblåst, og samtidig er alder en fryktelig dårlig indikasjon på hvor kompetent man er på treningsstudioet. Tatt i betraktning hvor mange godt voksne mennesker som ikke får til skikkelig teknikk på hverken det ene eller det andre, ser jeg ingen grunn til at det skulle vært mye verre hos den yngre garde.

Går du i 10. klasse er du faktisk 15 eller 16 år gammel. I sistnevnte tilfelle har du faktisk lov til å kjøre moped, og da er det ganske mange verre ting du kan gjøre deg enn å løfte litt feil på markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at styrketrening kan være så farlig og slikt synes jeg er vanvittig oppblåst, og samtidig er alder en fryktelig dårlig indikasjon på hvor kompetent man er på treningsstudioet. Tatt i betraktning hvor mange godt voksne mennesker som ikke får til skikkelig teknikk på hverken det ene eller det andre, ser jeg ingen grunn til at det skulle vært mye verre hos den yngre garde.

Går du i 10. klasse er du faktisk 15 eller 16 år gammel. I sistnevnte tilfelle har du faktisk lov til å kjøre moped, og da er det ganske mange verre ting du kan gjøre deg enn å løfte litt feil på markløft.

Du har sikkert rett. Men jeg snakker ikke om å løfte litt feil på markløft, jeg snakker om de som ikke vet hvordan man skal gjøre øvelsene, og bare gjør noe de tror er riktig. Har sett noen av de der jeg er, men du har jo rett i at alder ikke trenger å ha noe å si. Jeg tenker litt på at kanskje en liten, kanskje ikke utvokst, kropp vil ta mer skade av feil teknikk og tunge vekter feks, enn en voksen kropp som tåler litt bank. Kan hende jeg tar feil, er bare noe jeg synes virker logisk. Voksne er også flinkere til å spør om ting og spør om veiledning har jeg fått inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er motsatt! Mange voksne er for stolte til å spørre om hjelp. Jeg har lest en del rundt om styrketrening og alder, og mitt syn på det er at det egentlig ikkje betyr så mye så lenge ungen blir lært opp til å trene riktig. Markløft er jo det samme som at du skulle satt ungen din til å fjerne haugen med stein i hagen, så ser ikke poenget med dette med "ikke ferdig utvokst" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med aldersgrensen for å trene på treningsstudio i Norge er helt idiotisk, synes jeg. Det er akkuratt som folk synes det blir noe helt annet med en gang man får struktur på ting, altså at man trener på studio/ hører på en instruktør isteden for å "leke". Det er så typisk norsk å synes at det er helt greit å sende 2 år gamle barn i slalomløyper (som jo krever enorm lårstyrke), men med en gang ordet "trening" kommer inn i bildet så er det fyfy og de lirer utav seg alle de gamle mytene angående styrketrening for barn. Jeg forstår ikke at folk ikke har forståelse for at det å f eks spille håndball (hvor en motspiller holder rundt deg mens du skjermer ballen før du hopper av full kraft opp og prøver å avlevere ett skudd) er en minst like stor belastning som det styrketrening er. Det viser seg jo også at styrketrening er mye tryggere enn idrett om man ser på skadestatistikk.

Jeg er såklart fullstendig enig i at man skal legge treningen opp på en måte som gjør at "barnet" synes det er underholdene og ikke opplever det som tvang, men det er vel ingen tvil om at slik aktivitetsnivået er nå så bør man gjøre noe for å snu trenden. Hadde det vært noe i de gamle mytene om at styrketrening for unge er farlig, så hadde selvfølgelig saken vært en helt annen. Til og med på PT-kurs og i pensumbøker fra olympiatoppen så anbefaler de barn å trene styrketrening fra ung alder. At treningen skal være lystbetont, skje under oppsyn og ikke være nært oppunder maks er jo en selvfølge,

Hadde valget vært enten lek og vanlig aktivitet eller styrketrening så hadde jeg uten tvil valgt det første. Det er jo det som hadde vært det naturlige og optimale. Men nå er jo en gang situasjonen slik at de fleste barn (i alle fall de jeg kjenner til) er utrolig late. Belastningsskader, diabetes og andre sykdommer/lidelser som tidligere var forbeholdt de eldre begynne jo å bli "vanlig" helt ned i 10 års-alderen. Broren min er 13 og har prestert å dataspille seg til en større ubalanse mellom frem- og bakside enn jeg har greid etter 7år med prioritering av bryst og nedprioritering av rygg.

Jeg synes Norge er utrolig dårlige til å tilpasse seg hvordan samfunnet endrer seg når det gjelder trening og kosthold. På samme måte som de mener at tradisjonelt norsk kosthold er ypperlig for å gå ned i vekt selv om vi bare blir feitere og feitere -bare for at det fungerte før da folk var i aktivitet- så skal de nye genrasjonene unngå trening i annen form en vanlig lek, selv om jeg mistenker at besteforeldrene til denne genrasjonen snart er i bedre form enn sine barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg kritisk til å senke alderen.

Det f.eks markus beskriver ovenfor er for det meste lek pakket inn i sport, det jobbes med kroppsvekt og er generelt aldri noe reell fare for barnet.

Problemet med treningssenter er at å tillate slike barn til å trene krever MYE oppmerksomeht, når ikke engang 16åringer klarer å ta vare på sin egen sikkerhet under trening på et gym har jeg liten tro på at noen av lavere aldre klarer det.

Mister du en 20kilos plate på en løpende unge skjer det noe fatalt, garantert.

Der jeg er enig derimot er hvor vi alt for hever øya når det er snakk om Trening og Barn. Spesielt styrketrening, som nevnt over, er det ingen problem å la et barn få utvikle styrken sin. Hvordan dete gjøres kan det altid stilles spørsmål med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg kritisk til å senke alderen.

Det f.eks markus beskriver ovenfor er for det meste lek pakket inn i sport, det jobbes med kroppsvekt og er generelt aldri noe reell fare for barnet.

Problemet med treningssenter er at å tillate slike barn til å trene krever MYE oppmerksomeht, når ikke engang 16åringer klarer å ta vare på sin egen sikkerhet under trening på et gym har jeg liten tro på at noen av lavere aldre klarer det.

Mister du en 20kilos plate på en løpende unge skjer det noe fatalt, garantert.

Der jeg er enig derimot er hvor vi alt for hever øya når det er snakk om Trening og Barn. Spesielt styrketrening, som nevnt over, er det ingen problem å la et barn få utvikle styrken sin. Hvordan dete gjøres kan det altid stilles spørsmål med.

Med styrketrening for barn har jeg alltid sett på meg noe ala sal-timer hvor de er under oppsyn, eventuelt trening i små grupper, ikke at de valser rundt i treningsstudioet alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...