Gå til innhold

Alder


Katarina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, la oss si at vi senker alderen. Noen er jo kanskje utvokst når de er 16 og voksne nok.

Problem: Skjærer vi alle over en kam og lar alle få lov, eller må vi kreve lapp hjemmefra?

Problem: HVOR setter vi grensen?

Problem: Ok, så vi satt grensen ved X, men Vidar er skikkelig dårlig utviklet i toppetasjen. Skal vi si at alle unntatt han får komme?

Problem: Julie, vår ansvarsfulle alenemor på 17 som både røyket og drakk under svangerskapet vil ikke bruke penger på barnepass mens hun trener. Hun skal trene negativer i "good girl, bad girl"-maskinen fordi hun trenger mye trening for å bli en good girl. Hun sleger fra seg barnevognen ca 5m bak Roy som har lagt på 50kg for mye på stanga i knebøy...

Nei, jeg synes 18 er en helt grei grense, jeg, og den synes jeg bør være hard med mindre man har spesielle behov eller lapp hjemmefra (og helst noen som følger en). Markløft, benkpress, knebøy, chins o.l. kan de fleste barn gjør i gymsalen på skolen om de virkelig vil - og da gjør de det under oppsikt og med alt for lite utstyr til å skade seg selv. Greit nok at det kanskje er teit mot enkelte, men da slipper vi at de skader seg, og så slipper jeg han gutten på 40 kg som skal trene benkpress med bare stangen i safety-racket jeg hadde tenkt å bruke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at både Vidar og Julie gjør ting som er farligere enn å gå på treningsstudio i hverdagen. Vidar, som er over 18 men skikkelig dårlig utviklet i toppetasjen, er kanskje ute og sykler i trafikken, og er tilbøyelig til å gjøre et tåpelig stunt i nærheten av barnevognen til Julie, som hun har satt fra seg utenfor butikken.

Det er bare et dårlig eksempel, men poenget mitt er at vi må se på realiteten; hvor mange skader forekommer det faktisk, eller ville det faktisk ha forekommet, på et treningsstudio som tillater personer under 18 år å trene? Jeg tror forståelsen om at dette med treningsstudio er noe farlig for voksne på et vis er indoktrinert hos oss, uten at det faktisk har rot i virkeligheten. Hver gang du setter deg på sykkelen, gjør du etter min mening noe som fort kan være langt farligere enn å dra på treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange skader forekommer det faktisk, eller ville det faktisk ha forekommet, på et treningsstudio som tillater personer under 18 år å trene?

Jeg er ikke sååå bekymret for skadene der og da, men langtidsskadene av noen som belaster beinender som ikke er faste enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå bekymret for skadene der og da, men langtidsskadene av noen som belaster beinender som ikke er faste enda...

Akkurat det argumentet kan jeg forstå. Jeg skal ikke uttale meg videre om det, ettersom jeg ikke har noen kompetanse når det gjelder kombinasjonen "vekst" og styrketrening. Tror Robert kan svare godt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det argumentet kan jeg forstå. Jeg skal ikke uttale meg videre om det, ettersom jeg ikke har noen kompetanse når det gjelder kombinasjonen "vekst" og styrketrening. Tror Robert kan svare godt på dette.

Ja, jeg er ingen ekspert selv heller, men har hørt at beinendene er myke frem til man slutter å vokse, og at de kan deformeres. Jeg fikk streng beskjed om aldri å låse ut ledd når jeg begynte å trene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...