Gå til innhold

Negative kalorier


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spesielt kaldt vann, som også må varmes opp!

drikker man en liter vann som har 4 grader, så bruker kroppen 32 kalorier på å varme denne opp til kroppstempratur.. (kalorier ikke kcal, så er ikke mye :( , men det samme gjelder jo når en drikker kald pils :D )

Definisjon [rediger]

En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære.

Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule.

Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal).

En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikker man en liter vann som har 4 grader, så bruker kroppen 32 kalorier på å varme denne opp til kroppstempratur.. (kalorier ikke kcal, så er ikke mye :( , men det samme gjelder jo når en drikker kald pils :D )

Definisjon [rediger]

En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære.

quote].

Det er vel omtrent 1000 gram i en liter vann, så da kreves det 32 kcal og heve temperaturen 32 grader/kelvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig hvis en fryser så må jo kroppen jobbe mye for å holde varmen. Så alle kalorier blir negative om en bare kler for lite og går konstant og fryser. Medfølgende sykdom med eventuell redusert matlyst blir å regne som bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig hvis en fryser så må jo kroppen jobbe mye for å holde varmen. Så alle kalorier blir negative om en bare kler for lite og går konstant og fryser. Medfølgende sykdom med eventuell redusert matlyst blir å regne som bonus.

Det fikk vi beskjed om i fysisk helse undervisning. Men økningen i forbrenning var så minimal at det ikke hadde en betydelig effekt :p De modererte seg litt i det minste, sånn at vi ikke kledde oss i bikini når det er -20 C ute :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte logikken rundt negative kalorier og is, men det gjelder ikke når man allerede har konsumert mer enn 1 liter. Det vet nemlig jeg fordi det skjedde med meg. Den tiden jeg spiste 2 liter is annehverdag gikk jeg opp 6kg. Så negative kalorier gjelder BARE når man kunn spiser 1liter om dagen. Eller nøyaktig 5982 gram. Siden det er nesten 2/3 av 7000kcal som er vekten på fett.

Komplisert men trenger ikke rakketudanning for å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste øvelsen ever for underarm-pump. Men det er viktig å holde høy intensitet! Enten ved å kjøre på tid,eller ved å ha høyt volum. AMLmFløteAP?

Hvor lang tid bruker DU til å piske en liter med fløte til krem? Evt 4 liter?

Har du noen gang prøvd å piske krem av matfløte? :-) Det ligger noen seriøse negative kalorier i den fløten skal jeg love deg!!! :-P

Jeg skal piske noe krem nå faktisk. Og nyte en kopp kakao med to-fem marshmellows og en dæsj håndpisket krem på toppen. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang prøvd å piske krem av matfløte? :) Det ligger noen seriøse negative kalorier i den fløten skal jeg love deg!!! :-P

Jeg skal piske noe krem nå faktisk. Og nyte en kopp kakao med to-fem marshmellows og en dæsj håndpisket krem på toppen. NAM!

Matfløtevisping.. ai laik!:D Det skal man jaggu prøve seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...