Gå til innhold

BCAA-Tråden


Lachfaderen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Widding
Dette står garantert skrevet et sted i denne tråden, men gidder ikke å lese gjennom hele for å finne det.

HVA gjør egentlig BCAA, og HVORFOR bør man ta det?

Er det noen som evt. IKKE bør ta det? :)

Gjør ingenting magisk, men har veldig store effekter(i rette doser) om du tar de på rett tidspunkt og under rette omstendigheter. Det nærmeste optimale forbruket i min mening er 15-30g under fastende trening (og evt 5-15g før økten også). Dette hjelper på mye rart, men av personlig erfaring mindre stølhet/DOMS og bedre resultat på kcal underskudd trening(någe greier om proteinsyntese osv eg ikkje orke å setta meg inn i pr dags dato).

Hvorfor du bør må du finna ut sjøl, men korfor ikkje? Uten tvil et top5(iaff top10) kostillskudd for min del, men eg driver mye med fasting også. Er du lite intr. i kostillskudd, fuckit..

Om du får i deg nok protein og spise i stort kcal overskudd og allerede har någe du drikke på under trening (F.eks shake me prot+karbs o.l) e det lite vits me bcaa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding
Kan man bruke bcaa istedenfor proteinpulver? Eller er det en fordel å bruke begge ?

Er opptil deg. proteinpulver kan du bruke eller mindre som måltidserstatter med litt karbs+fett, mens bcaa er helst noe du tar før kardio om morningen, og drikker under trening(helst fastende).. Tar du høye nok doser trenger du ikke så mye proteinpulver, men kan fort bli litt dyrt også da.. hadde anbefalt begge. 2proteinshaker og 1bcaa-shake under trening er min protokol(utifra mine behov og mål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd på fitnessprat at man går opp i fett % av BCAA? En gutt som skrev han hadde gått opp 13 kg i fett på 1(!) mnd!? Kjøpte meg en boks med dette idag, og om dette skjer kommer jeg til å droppe dem. Jeg vil jo ikke øke i fett, men i muskler:p

Det var et troll som ble banna rimelig fort ;)

BCAA=3aminosyrer (Leucein, Isoleucein og Valein).

Disse finner man i de fleste matvarer som inneholder proteiner, det er således ikke et magisk nyutviklet produkt fra proteinlabs2000 eller no sånt :p

Man bruker egentlig bare BCAA i forbindelse med tre ting.

Rett før og under trening, type styrke eller relativt hard kardio. For å forhindre at man går katabol

Om man har trent om morgenen, eller ganske lenge før spisevinduet begynner pulser man med BCAA hver annen time frem til man skal spise. For å forhindre at man går katabol

Tungt fysisk arbeide, eksempelvis om man jobber som tømrer eller har en annen fysisk jobb. For å forhindre at man går katabol

BCAA utløser insulinrespons, og som vi vet fyrer man mindre med fett jo mer insulin man har i omløp. Derfor anbefales det ikke å drikke i fasteperioden med mindra man skal gjøre tungt fysisk arbeide. Ikke det at man ikke forbrenner, men man gjør det tyngre for kroppen å få det til...

Les http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html for mere info om akkurat det... :)

Edit: BCAA er ubrukelig med mindre man følger periodisk faste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han mener at du kan likegodt bruke proteinpulver hvis du ikke faster da BCAA ikke bryter faster men det gjør proteinpulver
Jess!

Denne trenger litt forklaring...

Om man spiser frokost, lunch, middag kveldsmat har man en kontinuerende strøm av disse aminosyrene. Om man faster til 15oo f.eks. så har man ikke disse aminosyrene i blodet og kan med klar fordel innta disse siden de kun vil gå til å forhindre at man går katabol under trening.

Har man da som sagt et tradisjonelt kosthold med inntak av mat gjennom hele dagen er det meningsløst å bruke penger på enkeltstående BCAA siden det finnes BCAA i omtrent all mat man spiser til vanlig...

Eller som "the Hodgetwins" sa: is just som e expensiveass coolaid... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne på PF med 16t faste og 8 timer spisevindu. Står opp kl 0600 og begynner å jobbe kl 0700. Første måltid blir da kl 1200 og neste i 16-18.00 tiden og siste i 20-21.00 tiden etter trening. Jobber som snekker og har derfor et fysisk arbeid.

Vil det da være en fordel å bruke bcaa istede for første måltid som vanligvis er kl 0900 da? og evnt 5-10g kl 0700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne på PF med 16t faste og 8 timer spisevindu. Står opp kl 0600 og begynner å jobbe kl 0700. Første måltid blir da kl 1200 og neste i 16-18.00 tiden og siste i 20-21.00 tiden etter trening. Jobber som snekker og har derfor et fysisk arbeid.

Vil det da være en fordel å bruke bcaa istede for første måltid som vanligvis er kl 0900 da? og evnt 5-10g kl 0700?

Har ca samme spisevindu selv, går på skole men tar likevel en dose BCAA etter jeg har stått opp, vet ikke om det har så mye for seg siden jeg sitter i ro. Jeg hadde vertfall gjort det hver 2. time fram til kl 12 om jeg skulle hamre og bære hele dagen. Gi gjerne tilbakemelding på hvordan dette funker, da jeg har samme arbeidstid som deg på sommerjobb og vil fortsette med PF (er elektriker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange plasser anbefales det å innta 5-10 g BCAA før trening og deretter kjøre på med BCAA frem til første måltid.

Med kapsler (http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-mega-caps-300-caps) så blir dette en del

kapsler som skal ned.

Bruker folk 5-8 kapsler før trening?

Tenkte å ta 2 kapsler til frokost, 2 før trening og 2 etter trening (dagens første måltidet kommer som oftest etter trening, event forsette med 2 kapsler 2. hver time til måltid).

Er det et greit opplegg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Widding
Leser at mange sverger til BCAA explode! Kan jeg spørre hvorfor? Jeg er lost i BCAA jungelen, aner ikke hva jeg skal kjøpe:confused:

Ingen fasit. Spørs ka du vil og kossen du spise generelt.

Scivation Xtend er veldig grei. Trenger du mer mengde(om du f.eks faster før trening) kan du me fordel kjøpa i bulk på f.eks http://www.myprotein.com/ Kjøper selv 1kg bcaa+1kg l-leucine der og blander 10-15g av hver under trening. Billig og varer veldig lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fasit. Spørs ka du vil og kossen du spise generelt.

Scivation Xtend er veldig grei. Trenger du mer mengde(om du f.eks faster før trening) kan du me fordel kjøpa i bulk på f.eks http://www.myprotein.com/ Kjøper selv 1kg bcaa+1kg l-leucine der og blander 10-15g av hver under trening. Billig og varer veldig lenge

Hmm, okei:) Jeg faster før trening ja! Vet du om det er noe forskjell på hvilke man bruker om målet er opp eller ned i vekt :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at mange sverger til BCAA explode! Kan jeg spørre hvorfor? Jeg er lost i BCAA jungelen, aner ikke hva jeg skal kjøpe:confused:
Kjøp BCAA som har aminosyrene Leucein, Isoleucien og Valein i forholdet 4:1:1... Å kjøpe BCAA som heter Max muscles BCAA extra pump supernutrition 2000 er meningsløst, ingenting annet enn god markedsføring...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding
Hmm, okei:) Jeg faster før trening ja! Vet du om det er noe forskjell på hvilke man bruker om målet er opp eller ned i vekt :)?

Ikke noe stor forskjell om du kjøper den rene "kilden" til BCAA. Kjøper du produkt som XTEND, BCAA xplode osv er det mye tilleggsgreier + ekstrakostnader for navnet. Anbefaler deg som sagt å kjøpe 1kg bcaa og blande me 1kg l-leucine(som er den viktigste og mest anabole aminosyren i bcaa). Da blander du disse med 50/50 hver får du det berømte "4:1:1" forholdet til en billig penge :)

Bruker du 10g av hver(bcaa og l-leucine mix) på trening vil dette vare til 100treninger(10g av 1000g) og det varer jo lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe stor forskjell om du kjøper den rene "kilden" til BCAA. Kjøper du produkt som XTEND, BCAA xplode osv er det mye tilleggsgreier + ekstrakostnader for navnet. Anbefaler deg som sagt å kjøpe 1kg bcaa og blande me 1kg l-leucine(som er den viktigste og mest anabole aminosyren i bcaa). Da blander du disse med 50/50 hver får du det berømte "4:1:1" forholdet til en billig penge :)

Bruker du 10g av hver(bcaa og l-leucine mix) på trening vil dette vare til 100treninger(10g av 1000g) og det varer jo lenge :)

Okei:) Tusen takk for svar:D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...