Gå til innhold

Perfekt Knebøyteknikk


Runeabo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Noen greie poenger, men bøyen som utføres er ikke dyp nok. Ergo ikke en knebøy. Det finnes knebøy og så har du alt det andre (kalt kvartbøy osv)

Det er litt forskjellige syn på hvor stanga bør ligge, hvor man bør se, om albuene skal mye inn under eller opp og bak, men en ting er alle enige om, knebøyen må være dyp nok, det er de ikke på denne filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Det er ikke noe som er "for langt ned", men det er veldig mye der ute som er "alt for høyt".

Men det er variasjoner hvor man stopper, så lenge det er dypt nok, avhengig av mobilitet/fleksibilitet etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen greie poenger, men bøyen som utføres er ikke dyp nok. Ergo ikke en knebøy. Det finnes knebøy og så har du alt det andre (kalt kvartbøy osv)

Det er litt forskjellige syn på hvor stanga bør ligge, hvor man bør se, om albuene skal mye inn under eller opp og bak, men en ting er alle enige om, knebøyen må være dyp nok, det er de ikke på denne filmen.

Bortsett ifra altfor bredt grep så begynner vi vel å nerme oss.. right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. men å gå heilt ned i sittestilling er for langt ned sant? (eg gjør det av og til)

Det er vel "for langt" i den forstand at du sikkert mister spennet i kroppen, og kollapser litt i nederste stilling. Da er det lurt å lære seg å finne en riktig stilling hvor du unngår at du faller for langt ned og i tillegg lærer deg å stanse på rett plass. Et korrekt utført knebøy vil alltid ha minst den dybden hvor låret nærmest hofta er lavere sett fra siden enn et tilsvarende punkt på kneet. Noe dypere enn dette vil ikke gi noe mye mer effekt, og det vil da være hensiktsmessig å finne en grei dybde ut i fra det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Bortsett ifra altfor bredt grep så begynner vi vel å nerme oss.. right?

Fra siden så det helt ok ut mht dybden, men bakfra var vanskeligere. Antar at det også var greit, så ja.

Når det gjelder bredden på grepet er det helt individuelt, mye avhengig av hvor myk man er, og hvem man har lært bøy av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Mye bra innspill her! Men lurer på 1 ting.

Hvordan er det med grepet på stangen, ser noen bruker med tommel og noen bruker uten?

Jeg sliter veldig med at jeg får sykt vondt i håndleddet når jeg har tunge bøy. Skal prøve å få lagt ut en videosnutt så dere får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får vondt i håndledd når du tar bøy kan det være at du bøyer håndleddet ditt ganske mye, prøv med håndledd bind ( lignende knebind ) det stivet av ganske så bra. Veldig mange bruker det både i knebøy og benkpress når de løfter tungt :) Angående tommel, bruk tommel dersom du har tommel!! Den er til for å brukes, og man får mye bedre grep med enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Leste nettopp denne artikkelen, og reagerte på at han som demonstrerer på de tre bildene ved siden av hverandre har da knærne altfor langt frem i forhold til tærne..!?? Knebøy - hvor dypt bør du gå? - Fitnessbloggen

Jeez, slapp av med det der. For det første er det ikke mulig å ta dype knebøy med strak rygg uten at knærne vil gå over tærne. For det andre sparer du noe sånt som 22% av torsjonen i knærne ved å ikke gjøre det. Den kraften forsvinner ikke, men bidrar til en økning på rundt 1000% i hofteleddet. Au da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, slapp av med det der. For det første er det ikke mulig å ta dype knebøy med strak rygg uten at knærne vil gå over tærne. For det andre sparer du noe sånt som 22% av torsjonen i knærne ved å ikke gjøre det. Den kraften forsvinner ikke, men bidrar til en økning på rundt 1000% i hofteleddet. Au da.

Det gjelder jo det midterste bildet og som er "vanlig knebøy". Og jeg spør fordi det er det jeg alltid har hørt fra personlige trenere og instruktører, så jeg trodde det var relativt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...