Gå til innhold

Deres mening om "salstyrketimer"?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle trene på Sats idag gikk jeg forbi salene på vei mot styrkerommet. I den ene salen danset drev de med noe aerobic greier, og i den andre salen trenet de med vekter. Vektene kan ikke ha veid mer enn fire kg og noen av damene var ikke svette engang, enda det var slutten av timen. Hva er deres mening om "salstyrketimer", altså saltimer der man trener styrke, som body pump osv? Personlig kan jeg ikke helt se at det skal ha særlig effekt, ihvertfall ikke når det gjelder å bli sterkere, eller er det jeg som er helt på jordet?

Personlig holder jeg meg unna saltimer, det er lite som ser så dumt ut som 30 jenter som står oppe på hverandre og repeterer de samme bevegelsene om og om igjen... Men har disse timene noe effekt hvis vi sammenligner dem med for eksempel frivekter, eller er det en måte å lokke flere på trening på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man vet åssen man kan bruek saltimer så er det kjekt.

Når det gleder sal-stykretimer så er det en del pros and cons.

Pros

  • bra for folk som ellers ikke trener (sett at teknikken ikke er ræv)
  • et alternativ til styrkeboden
  • utholden styrke (i bestefall)

Cons

  • Dårlig nivå for utvikling mtp vekt
  • Går på tid, slurving av teknikker?
  • Ikke i tråd med styrkeprinsipper fra faglitteraturen

For å si det slik. Slike saltimer kommer ikke til å hjelpe deg å bli særdeles mye sterke, ei eller bedre i benkpress osv. Dette må folk forstå (er nemlig noen som tror førstnevnte). For morroskyld eller som restutisjonstrening fungerer det sikkert helt greit.

Men for all del, bedre at folk kommer seg på en slik time en ikke opp av sofaen i det hele tatt. Folk må bare skjønne at de ikke nødvendigvis klarer å løfte barn/barnebarn noe særlige mye enklere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv instruert i bodypump og spinning og jeg mener at bodypump er en veldig god trening for "kari nordmann". for de som ikke liker å oppholde seg i styrke- avdelingen så føler jeg at de må få lov til å føle det! Det er bedre å trene bodypump enn å ikke trene noen form for styrke. Aerobic styrker ingen muskelgrupper slik bodypump gjør, så jeg ville nok anbefalt den treningsformen til "amatørene"....... moahaha :) For meg blir det vertfall viktig å respektere at ikke alle er like, ikke alle liker å trene på den måten sikkert flertallet her gjør, så da må de ha litt alternativer :) Flott for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan fungere som GPP på dager utenom skikkelig styrketrening. Og for de som ikke trener styrke er det bedre enn ingenting.

Var med på en corebar økt en gang sammen med kona. Ble rimelig utslitt av det for å si det sånn, men er jo for høye repsserier til at det vil utvikle styrkeøkninger over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv instruert i bodypump og spinning og jeg mener at bodypump er en veldig god trening for "kari nordmann". for de som ikke liker å oppholde seg i styrke- avdelingen så føler jeg at de må få lov til å føle det! Det er bedre å trene bodypump enn å ikke trene noen form for styrke. Aerobic styrker ingen muskelgrupper slik bodypump gjør, så jeg ville nok anbefalt den treningsformen til "amatørene"....... moahaha :) For meg blir det vertfall viktig å respektere at ikke alle er like, ikke alle liker å trene på den måten sikkert flertallet her gjør, så da må de ha litt alternativer :) Flott for dem!

Du sier noe der :) Men får man noe ut av det over lengre tid? Får man noen fremgang? Nå er det jo selvsagt bedre enn å ikke bevege seg selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier noe der :) Men får man noe ut av det over lengre tid? Får man noen fremgang? Nå er det jo selvsagt bedre enn å ikke bevege seg selvsagt :)

Kan jeg svare?

vel jeg gjør det uansett..

Jeg har en svak mistanke om at etter et vist nivå så blir det bare vedlikedhold.. In the end, så varer ikke timen nå lengre, du klarer ikke pushe deg langt nok og du får ikke lagt på nok vekter.. True Facts

Men som nevnt. Bra alternativ for dem som ikke har lyst til å gjøre noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg svare?

vel jeg gjør det uansett..

Jeg har en svak mistanke om at etter et vist nivå så blir det bare vedlikedhold.. In the end, så varer ikke timen nå lengre, du klarer ikke pushe deg langt nok og du får ikke lagt på nok vekter.. True Facts

Men som nevnt. Bra alternativ for dem som ikke har lyst til å gjøre noe annet!

Hehe, svar i vei for min del, jeg er jo nysgjerrig :p

Men hvis de melder seg på timer som bodypump så kan det jo faktisk virke som om de faktisk har tenkt litt på dette med styrketrening? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, svar i vei for min del, jeg er jo nysgjerrig :p

Men hvis de melder seg på timer som bodypump så kan det jo faktisk virke som om de faktisk har tenkt litt på dette med styrketrening? Eller?

Jeg vil tippe at det er et mindre tall. OM de melder seg på en slik time er det fordi de tror at grevinnehenget og magefettet forsvinner. Det er generaliserende men de fleste jeg spør ut angående dette svarer nettop det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv glad i enkelt saltimer, men det er kun timer som zumba og andre danse timer (shaaaake that aaas) men det er kun fordi det er så grådig gøy. Blir absolutt svett!

Når det gjelder styrketimer er de fleste instruktørene bevisste på å oppmuntre de til å ta tyngre, men vanskelig å kontrollere det. JEG hater de timene, men det er fordi jeg kan ikke fordra å ta knebøy i takt med 20 andre damer. Tror de er veldig brae for damer (og andre) som er litt frivekt redde. Jeg blir glad når jeg ser at det er mange som er der inne, men håper de en dag vil få øynene opp å innse at dettrengs progresjon for å bli enda bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at man får mer utbytte av styrktrening tilpasset individuelle behov/mål og evt instruksjoner dertil (les: bruk av pt), fremfor å delta på fellesøvelser for en hel gruppe. Men - for oss som ikke kan noe nevneverdig om trening (hjelpeløse i apparatsalen uten instruksjon/pt) og som ikke inntar et halvt kg proteinpulver før middag, flekser i speilet hver halvtime osv, k a n gruppetimer være veldig bra.

Avhenger av instruktøren (eks hva vedk kan av teknikk, krever av deltakerne mht å legge på vekt, hva slags program vedkommende kjører).

Enig i at fins pro og kontra - men uenig i at man ikke kan øke grunnstyrke på gruppetimer.

Litt vel generaliserende kanskje? Man trenger ikke å drikke proteinpulver og flekse i speilet for å få noe ut av styrketrening. Vil du bli bedre så er det bare å be om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar man dips, fransk press, smale push-ups ol på gruppetimer, 2-3 ganger pr/uke i ett halvt år, skjer det noe med grevinnehenget for de fleste....

Forsvinner magefettet om man setter føttene inn i frivektsområdet..?

Hvilke gruppetreningstimer kjører du dips på? I noen opplegg har jeg sett smale pushups, og litt flere franskpress.. Men det er så skjeldent. Ikke nokk kontinutet imo.

Uansett poenget mitt var at folk tasser inn på slike gruppetimer med mål som ikke står i stil med treningen. De færreste tasser inn i frivektsområdet og tror at fettet forsvinner, det samme kan ikke sies om gruppetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på body pump før! 2 ganger. Ble veldig sliten av det. Det blir jo beskrevet som utholdende styrke, og det er det jo. Det er rom for litt progresjon, mtp. at man kan øke litt på vektene - men med så mange repetisjoner blir det jo aldri supertungt, og man vil nok ikke bli supersprek.

Men det er helt ålreite timer, tror man får litt mer ut av det enn aerobic-timer.

Den store fordelen med gruppetimer må jo være motivasjonen det bringer. Er alltid lettere å pushe seg selv litt lenger når det er en instruktør som maser på deg.. og man vil jo ikke være dårligere enn de andre, he-he. Akkurat så gøy synes jeg ikke body pump er, jeg synes det var fælt (vondt!) de gangene jeg var på det, men det var deilig når det var slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv trent en del på styrketimer i sal. Begynte med PowerStep og siden Bodypump, da jeg trengte en tyngre time (og var lei av steppen. Kneet mitt var også lei av steppen). Hvor mye man får ut av timen synes jeg kommer an på intruktøren. Noen er flinke og går kjapt igjennom teknikk før hver øvelse, og noen går til og med rundt og retter opp kritiske feil, mens andre er helt på trynet ræva og bare står og skriker, og skal ha resten av salen til å skrike med seg (og blir skikkelig snurt om ingen responderer).

Har syntes BodyPump har fungert en stund, da jeg har vært demotivert med mitt eget program, som mest har vært litt på måfå basert på øvelser jeg har lært på nevnte styrketimer. Timene har da vært mer effektive enn egentrening fordi man blir pusha litt og får et konkret opplegg.

Nå har jeg fått interessen for litt mer målrettet styrketrening og har ikke lenger behov for styrketrening i sal. Det er heller ikke til å stikke under en stol at man ikke får grundig nok innføring i teknikk. Det er mye "tut og kjør" hva utførelse av øvelser angår.

Dog er disse timene grunnen til at jeg har fått øynene opp for styrketrening in the first place, og DET er positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke folk gå helt av skaftet og glemme det viktigste.

Det er å finne noe man trives med.

Hvis Solveig og Solrunn syntes det er utrolig gøy og dra på Styrke m/stang to ganger i uken, framfor og gå på Cafê, så forstår eg det veldig godt.

Men ja, eg forstår selvfølgelig at Solveig burde heller trene knebøy,markløft ++ hvis hun vil få best mulig resultat.

Spørs helt hvilke mål folk har, og der er vi alle forskjellige.

Og var det ikke du som klikka helt fordi at folk var "Jævla bedrevitere" ? ( http://forum.fitnessbloggen.no/threads/j%C3%A6vla-bedrevitere.345/ )

Nå høres du ut som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er veldig mye bedre enn ingenting at folk går på gruppetimer! Sofasliting < mosjon

Jeg mener også at gruppetimer er et bra tiltak for folk som finner det demotiverende å surre rundt på egenhånd. Selv har jeg klart å ta av meg en del kilo med gruppetimer noen ganger i uka, fordi gruppetimer ofte er GØY, og trening skal etter min mening være gøy. Da er det lettere å holde på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...