Gå til innhold

Metthetsfølelse: Protein vs fett vs karbohydrater

Anbefalte innlegg

Hva blir du mett av og hva holder deg mett i lengre tid?

Jeg har eksperimentert litt i det siste med min egen metthetsfølelse og har oppdaget at for min del så metter ikke proteiner spesielt mye.Jeg får større og mer langvarig metthetsfølelse av de to andre makronæringsstoffene.

Protein: Metter veldig raskt. Jeg greier ikke å spise mye når proteinet utgjør størsteparten av tallerkenen før jeg føler meg behagelig mett. Samtidig blir jeg sulten en time senere. Eks: karbonadedeig og grønnsaker.

Karbohydrater: Metter, men ikke før jeg har spist en del karbohydrater i kalorier. Karbohydrater går sånn "sulten, sulten, STAPPA og gravid i 17.måned". Måltid med hovedsakelig karbo holder meg mett ett par timer, men når mettheten går over går det rett over på skrubbsulten. Eks: Grovbaguette med est og skinke.

Fett: Metter greit og holder meg mett i timesvis. Det går en fin linje mellom mett og stappmett her, så det må man passe på. Virker også som om vanninntak spiller en trille her. Mettheten går gradvis over til å være sulten igjen. Eks. laksefilet og blomkålgrateng.

Dette sier meg at metthetsfølelsen bør i alle høyeste grad defineres som individuell, og ikke etter hva som burde mette mest etter termisk effekt. Spent å se hva dere andre blir mette på.

Fortsetter under...

Denne maten spiser jeg: Egg,kjøtt,fisk,fugl,frukt,grønnsaker,salat,bær,mager kesam/skyr og cottage cheese,rugbakte knekkebrød og havregrøt med rosiner og kanel.

Jeg er stappmett hele dagen ved å spise masse grønnsaker /salat,mager kesam eller CC eller skyr eller begge deler blandet,med bær frukt osv.;) med en scoop proteinpulver i etter trening feks og mye kylling og fisk-LITE av det røde kjøttet for det blir jeg dorsk av. Knekkebrødettil frokost eller kvelds,eller havregrøt til kvelds hvis knekkebrød ble frokost.

Helt ærlig tror jeg det handler om mengdene du bruker av de forskjellige matvarene...bruker du MYE grønnsaker så vil du bli veldig mett pga at du kan spåise så mye mer av det og det eren del vann i det...skikkelig magefyller tenker jeg da. Og samme med meieriproduktene som har høyt proteininnhold. så kjøttet,fordi det vil tynge magen litt mer synes jeg.

Havregrøten og knekkebrødene er så som så...noen dager er det så mettende at jeg dævver,andre dager er jeg like sulten etter jeg har spist...så her er nok den type næring minstmettende:)))Så det jeg opplever er : på grønnsaker og magre meieriprodukter og feks mye kylling er jeg stappmett.:D

Har eksperimentert med det her selv til lunsj, mange ganger ikke med vilje :p

Har i en stund spist et par knekkebrød og en skyr til lunsj, noe som holder meg mett i 2-3 timer. Glemmer jeg skyren blir jeg ikke mett i det hele tatt. Ellers spiser jeg mager kesam eller CC med syltetøy, og dette blir jeg mett av. Spiser jeg et par kyllingfileter med grønnsaker blir jeg stappmett.

I fjor var jeg på et nyansatt kurs på jobben, der fikk vi baguetter til lunsj (loff alså). Jeg og en kompis var dritsultne og stappa i oss fra start til slutt. Ble i alle fall 5-6 baguetter. Vi var begge fortsatt sultne etter lunsj :p

Sult = psykisk følelse. Jeg har jobba knallhardt med å programmere meg selv til å være sulten når jeg skal spise, ellers ikke.

Fungerer veldig bra.

Javel? Hvordan gjorde du det?

Psykisk og psykisk ...det er en reell ting:P

Annonse

Sult = psykisk følelse. Jeg har jobba knallhardt med å programmere meg selv til å være sulten når jeg skal spise, ellers ikke.

Fungerer veldig bra.

Jaa, litt enig faktisk. Jeg blir automatisk sulten på bestemte tidspunkter hver dag, fordi det er da jeg er vant til å spise. Selv om jeg spiser mindre til frokost en dag blir jeg likevel ikke sulten før til samme tid som når jeg spiser mer. Tror det er litt psykisk, though ikke 100%.

Salat med diverse grønt, cottage cheese, et egg og et par cashewnøtter.

150g kylling med wok grønnsaker.

Omelett med 1 helt egg, 2 eggehviter, cottage cheese, tomat mm.

Hjemmelagde knekkebrød med egg (nam!)

Laksefilet med kokt brokkoli og en liten dæsj ekstra lett rømme.

Hjemmelaget tomatsuppe med to egg

Brokkoli/blomkål mos med stekt kyllingkjøttdeig over, gratinert med et par oste skiver.

Forholdsvis lite kalorier, mye proteiner, kjempegodt og god metthetsfølelse :D

Proteiner - høy akutt metthetsfølelse, men ikke nødvendigvis så veldig langvarig.

Karbohydrater - kommer ann på formen, men generelt sett høy akutt metthet som går fort over i sterk sultfølelse.

Fett - ikke så voldsomt sterk metthetsfølelse, men jevnere og mer langvarig energinivå.

Kombinasjonen av fett og proteiner holder meg mett i lange perioder.

Salat med diverse grønt, cottage cheese, et egg og et par cashewnøtter.

150g kylling med wok grønnsaker.

Omelett med 1 helt egg, 2 eggehviter, cottage cheese, tomat mm.

Hjemmelagde knekkebrød med egg (nam!)

Laksefilet med kokt brokkoli og en liten dæsj ekstra lett rømme.

Hjemmelaget tomatsuppe med to egg

Brokkoli/blomkål mos med stekt kyllingkjøttdeig over, gratinert med et par oste skiver.

Forholdsvis lite kalorier, mye proteiner, kjempegodt og god metthetsfølelse :D

Jeg bare lurer litt, men sikker på at de måltidene med egg ikke styres av eggene da?

Egg metter meg utrolig. Jeg er mett etter ett egg og ganske stappa etter to, og det selv om jeg spiser de bare som egg.

Jeg bare lurer litt, men sikker på at de måltidene med egg ikke styres av eggene da?

Egg metter meg utrolig. Jeg er mett etter ett egg og ganske stappa etter to, og det selv om jeg spiser de bare som egg.

Haha, jeg kan spise 12 om gangen hvis jeg vil :)

Jeg er veldig rar:p Vært på PF straks ett år og uansett om jeg har spist 6 boller + en plate Bergenes melk, eller stor karbonadedeig salat + boks med CC og 4 knekkebrød SKRIKER magen så fort jeg har kommet igang med dagen.

Altså jeg kan spise HAUGER med både usunt og sunt, men allikevel blir jeg sulten..

Annonse

Da jeg gikk over hva "normalt" kosthold med mye karbohydrater og lite fett til mer fett og veldig mye mindre karbohydrater så ble jeg utrolig mett av fettet, men etter en stund når jeg ble vant til mer fett så mettet det ikke på samme måte. Jeg blir nå hovedsaklig mett av proteiner, og det er det som holder meg mett lenge. Kommer litt annpå hva jeg spiser også, blir fortere sulten av fisk enn feks kylling og egg feks.

Karbohydrater kan jeg spise uendelig av, særlig brød og med unntak av grønnsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...