Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I hovedsak smaker de veldig likt, spesielt om du kjøper oppdrettsfisk. Om man har muligheten til å få tak i ørret som ikke er oppdrett, synes jeg personlig at ørret er bedre enn laks. Det smaker ikke like... fett? :huh: (i mangel på bedre ord)

"Fettsmak" pleier jo å være positivt for smaksopplevelsen, men det er den særegne laksesmaken jeg ikke er så fan av...

Fortsetter under...

"Fettsmak" pleier jo å være positivt for smaksopplevelsen, men det er den særegne laksesmaken jeg ikke er så fan av...

Smaken i laksen er jo utpreget på grunn av fettet, så det er jo i fettet laksesmaken sitter.

Du får rett og slett bare prøve deg på en ørretbit og se om du synes det smaker bedre, det samme eller "verre" av ørret enn laks. Men som sagt, får du tak i fisk som ikke er oppdrett, vil disse ofte smake litt mindre :thumbsup:

Smaken i laksen er jo utpreget på grunn av fettet, så det er jo i fettet laksesmaken sitter.

Du får rett og slett bare prøve deg på en ørretbit og se om du synes det smaker bedre, det samme eller "verre" av ørret enn laks. Men som sagt, får du tak i fisk som ikke er oppdrett, vil disse ofte smake litt mindre :thumbsup:

Må nok teste det ut ja ;)

Hvis du ikke får fisken ned, finnes jo ihvertfall krabbe, reker, scampi, kamskjell og slike saker, om du liker det :) Laks er det veldig synd at du ikke liker, for det er jo supergodt! Prøvd deg fram med div. fiskepålegg på boks og til pålegg. Selv om du ikke liker f.eks. torsk, så smaker det helt forskjellig om du koker det, steker det eller har det i en suppe. Er helt sikker på at du får noen aha-opplevelser om du prøver deg litt fram! Ville uansett gått for et omega-3 tilskudd for din del!

Nokon fiskekaker har eit høgt innhald av fisk, og er gode.

Det er lett å lage heimelaga fiskesuppe, i den kan du bruke dei fleste typar fisk.

Ovnsbakt laks og grønsaker i folie, namnam

Tunfisk og kesam!

Love sushi!

Kanskje du bør bla litt i ei kokebok og finne noko du synes ser godt ut?

Jeg smakte ikke forskjell på røkt laks og røkt ørret i hvert fall.

Til trådstarter; prøv å mariner hvit fisk. Da eliminerer du så og si all fiskesmak. Jeg pleier å blande sitronsaft, koriander, chilli og gurkemeie. Skjærer opp kveite i biter og lar bitene ligge i denne blandingen i 30 minutter før jeg steker de sammen med en soppblanding og ris. Yummi.

Annonse

Heimelaga fiskekaker er knallgodt og du veit akkurat kva dei inneheld. I forhold til å kjøpe ferdigvare på butikken.

Når det gjeld fisk så er tilbereding og krydring/saus viktig for å få ein god smak. Den største jobben er å finne oppskrifter og prøve dei. Finn du først gode oppskrifter så er det mykje lettare å kjøpe og ete fisk frå veke til veke. Om du ikkje har peiling på tilbereding av fisk er og sjansen for at du kjøper det når du står i butikken ganske stor.

• 2 måneder senere...
Trodde ikke det var så mye protein i denne? Men kanskje jeg har oppfattet det feil?

Den inneholder ca. 15g protein per 100g. OK proteinmengde, men næringsinnholdet generelt er dårligere enn annen fisk. For å dekke anbefalt daglig inntak av fettsyrer fra fisk må du faktisk spise 700g pangasius mot 100g torsk.

Oppdrettsmetoden av denne fisken er horribel nok til å droppe den, mener jeg da. Den fôres hovedsaklig med rismel og bananer, men ifølge en fransk dokumentarfilm fôres de også med avføring og død fisk. I tillegg skal de bli sprøytet med et veksthormon som skilles ut fra urin til gravide kvinner.

Den inneholder ca. 15g protein per 100g. OK proteinmengde, men næringsinnholdet generelt er dårligere enn annen fisk. For å dekke anbefalt daglig inntak av fettsyrer fra fisk må du faktisk spise 700g pangasius mot 100g torsk.

Oppdrettsmetoden av denne fisken er horribel nok til å droppe den, mener jeg da. Den fôres hovedsaklig med rismel og bananer, men ifølge en fransk dokumentarfilm fôres de også med avføring og død fisk. I tillegg skal de bli sprøytet med et veksthormon som skilles ut fra urin til gravide kvinner.

Der forsvant all lysten min i alle fall :thumbsup:

Coop sine "skjærgårdsburgere" er tilbake i butikken.... ELSK!!!! såpass mye fisk at du kan SE fiskebitene i dem.. og fy så gode.. =) Tidenes beste fiskekaker!!

for dem som bryr seg om slikt (per 100g- 85 kcal, 13gprotein, 7 g karbo, 1g fett)

All fisk er bra fisk i sunnhetsperspektiv.

Fiskepinner, fiskekaker, fiskeboller, panerte greier, fiskegrateng etc er ikke fisk.

jo...... pliis da...for dissefiskekakene er så SINNSYKT gode. :-| 70% fisk er jo ikke ille... særlig ikke når øvirge ingredienser er eggehvite, vann og løk..

Annonse

Laks/panert torsk i tacowraps er himmelsk godt. Prøvd sild på skiven? Finnes flere varianter, selvom det er litt sært er det mange som liker det, personelig synes jeg røkt saltet kveite på brødskiva er kjempegodt.

Du må nok bare prøve deg frem TS, alle kan finne sunn fisk de liker !

jo...... pliis da...for dissefiskekakene er så SINNSYKT gode. :-| 70% fisk er jo ikke ille... særlig ikke når øvirge ingredienser er eggehvite, vann og løk..

Kommer 7 gram karbo fra løken da? Føler det mangler noe her ;)

Men fiskekaker kan være sunt nok så lenge det er laget på skikkelig vis.

Hva med scampi og reker?:DEr for tunfisk jeg også,både som fisk du kjøper i frysedisken eller i fiskedisken på meny feks eller bare i vann i hermetikk:) Sunt og godt,stappa med prottiser og magert:D spis det til middag,lunsj,på skiver,i lomper i salat bare fra boksen,eller ja..hva som heslt..tunfisk<3:D

Kommer 7 gram karbo fra løken da? Føler det mangler noe her ;)

Men fiskekaker kan være sunt nok så lenge det er laget på skikkelig vis.

ja... det er den nye ehhh....høykarbo løken.. ;) Den er ganske inn for tiden - akkurat som kortvokst mat.... ;)

Fiskekakene i butikken med 79 og 85% fisk, som er det meste jeg har kommet er over, er fantastisk gode og har et utrolig bra næringsinnhold. Fiskekaker må jo inneholde litt mer enn bare fisk for å henge sammen, og de med så høy prosentandel har en ellers svært flaterende ingredienseliste.

Problemet er at prisen stiger med fiskeprosenten ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...