Gå til innhold

Hvilke øvelser gir best resultater??


ChristinaGJ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen bestemte øvelser som "strammer opp" mer enn andre. Det å "stramme opp" krever rett og slett at du bygger større muskler og fjerner fett fra kroppen. Større muskler får du av styrketrening, mindre fett på kroppen får du av å ikke spise for mye mat i forhold til hvor mye du trener og beveger deg.

Hvor tungt du skal begynne, er det ingen som kan fortelle deg. Det kommer jo an på hvor sterk du er i de forskjellige øvelsene. Når det gjelder antall reps per sett er alt fra 3 til 12 greie tall, avhengig av øvelsen. Ikke kast bort tiden med flere reps enn det.

Vil du fokusere på mage, rumpe og lår, så kjør tung knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du passer den stereotype litt cluelesse jenten som tror enkeltøvelser kan 'stramme opp' kroppen. Det du spiser og det du gjør over tid bestemmer om du er stram eller ikke, ikke en øvelse eller to.

Med det sagt vil de øvelsene du belaster musklene du vil trene best være mest hensiktsmessig, så om du står og vakler med 10 kg i knebøy kan det være en ide å f.eks bruke beinpress som hovedøvelse for beina mens du lærer god teknikk i knebøy.

Jeg er av den oppfatning at jenter med fordel kan ha et noe høyere repetisjonsantall per serie før de begynner å bli avanserte og ha gode resultater med det - sjelden en jente er eksplosiv eller intens nok til å ha nytte av serier med få repetisjoner.

Et greit kosthold sammen med både rolig og lang og kort og intens aktivitet burde få deg stram.

Om du vil fokusere på mage, rumpe og lår er det få ting som slår å finne en bakke på 50-60 m, sprinte opp den, gå ned, og gjenta det 5-10 ganger noen ganger i uken.

Det som er problemet mitt,er at jeg er så lei av av at jeg spiser sunt og trener masse men blir ikke så stram som jeg vil. Spes magefetteter no dritt.. Pr dagsdato er jeg så usikker på hva som er de beste øvelsene så jeg gjør dermed en hel haug forskjellig hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg kjenner meg igjen i 'stramme-opp' spørsmålet ditt da jeg begynte å trene for x-antall år siden, og holdt selv på med masse idiotisk 'dill' i årevis uten resultater.

Har heldigvis etterhvert lært at ved å være ydmyk til de som har fått resultater av sin trening og ikke tro at man selv vet best (på noen områder...) er ganske smart i grunn;) Som, både Asle og Plyo her har nevnt, basisøvelser hvor du belaster musklene mest mulig, kommer til å fungere, enten du tror på det, eller ikke, men få noen til å lære deg teknikken, få deg en treningsdagbok hvor du konkurrerer med deg selv for hver gang og gå for progresjon.

Selv fikk jeg resultater (les: strammere kropp) av å tøre å trene tungt med 'de store gutta'....og ja jeg var superskeptisk, følte at jeg ikke hadde trent (ble ikke sliten på samme måten som med min høyrep-trening) og engstelig for at lårene skulle bli store etc etc., men tok heldigvis sjansen :) Etter denne perioden, hvor jeg lærte min egen kropp å kjenne, føler jeg at jeg kan alternere mellom mange treningsformer og allikevel få progresjon, men start med 'det enkle' og lytt til de som har erfaring her inne også vedr. ditt kosthold som du vurderer som 'sunt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også skrive under på deportista sin kommentar her: Jeg valgte også tilslutt å våge meg inn i styrkerommet. Nå var jeg så heldig å ha et lite privat styrkerom, der jeg var mye alene, og kunne derfor leke meg litt med vektene uten å være redd for stygge blikk (noe jeg forsåvidt ikke har merket til noe etter å ha begynt på treningsenter!) Etter å ha byttet ut mange joggeturer og zumbatimer, til mer hard styrke, har jeg fått mye strammere og "fittere" kropp, og i tilegg er betennelsen i leggene mine så og si borte.

Øvelser som trener store deler av kroppen er best, tungt og hardt, det er eneste måten. Ikke dropp kardioen, men ha mer styrke. Dans zumba som aldri før, ikke fordi at det er den beste formen for trening, men fordi det er en gøy måte å holde seg i aktivitet for. Men ikke la dette gå utover energien i forhold til styrketreningen!

Å forme kroppen sin tar tid. Det skjer ikke over natten. For min del tok det lang tid å få fettet jeg fikk på meg, og da måtte jeg beregne like lang tid på å få det av meg, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et flott program for nybegynnere i styrketrening:

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Det viktigste er at du holder deg til et program i starten og prøver å ha progresjon fra gang til gang på hver øvelse. Når du blir sterkere og musklene vokser vil du også bli strammere i kroppen (så lenge du ikke har lagt på deg mer fett i perioden).

Ikke flakk fra øvelse til øvelse eller program til program i søken etter den magiske øvelsen som gjør rompa stram på en uke. Det er som Cheese sier tålmodighet over tid som gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er medlem av vektklubb og prøver å spise 1500kcal pr dag. Men der er tydelig at jeg gjør noe galt for går jo pokker ikke ned....

Hvis du veier opp vektklubb med fitnessbloggen på antall erfarne og kompetente fagfolk(+ vanlige folk/idrettsutøvere) ang trening og kosthold for å komme i form og ikke bare ned i vekt håper jeg du ikke får deg en overraskelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...