Gå til innhold

Hvilke øvelser gir best resultater??


ChristinaGJ

Anbefalte innlegg

De beste øvelsene, er de øvelsene som gir deg god progresjon (fremgang). I og med at det er enklere å øke fra 120 til 125 i markløft, enn det er å øke feks 2,5kg i en isolasjonsøvelse - så bør du ha fokus på tunge, store baseøvelser. Kombinerer du et program med tunge øvelser som gir deg fremgang - med et sunt og noe energiredusert kosthold, så blir du i bra form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er medlem av vektklubb og prøver å spise 1500kcal pr dag. Men der er tydelig at jeg gjør noe galt for går jo pokker ikke ned....

Er ikke så enkelt. Kutter du bare ned i antallet kalorier, setter kroppen ned forbrenningen. Kutt ned på sukker, for dette må forbrennes veldig fort for at du ikke skal legge på deg. Ikke erstatt sukker med aspartame, for hos enkelte personer kan også dette sløve ned forbrenningen. Sist, men ikke minst: Spis mer protein; kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn på å bryte ned karbohydrater.

Jeg har gått fra ca. 120 kg til 74 kg og 7% kroppsfett, så jeg vet litt om akkurat dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så enkelt. Kutter du bare ned i antallet kalorier, setter kroppen ned forbrenningen. Kutt ned på sukker, for dette må forbrennes veldig fort for at du ikke skal legge på deg. Ikke erstatt sukker med aspartame, for hos enkelte personer kan også dette sløve ned forbrenningen. Sist, men ikke minst: Spis mer protein; kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn på å bryte ned karbohydrater.

Jeg har gått fra ca. 120 kg til 74 kg og 7% kroppsfett, så jeg vet litt om akkurat dette. :)

Ok, tusen takk, det var noe å tenke på. Gratulerer så mye med vekttapet, det var jo veldig mye og da, skulle ønske jeg var like flink... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så enkelt. Kutter du bare ned i antallet kalorier, setter kroppen ned forbrenningen. Kutt ned på sukker, for dette må forbrennes veldig fort for at du ikke skal legge på deg. Ikke erstatt sukker med aspartame, for hos enkelte personer kan også dette sløve ned forbrenningen. Sist, men ikke minst: Spis mer protein; kroppen bruker mer energi på å bryte ned proteiner enn på å bryte ned karbohydrater.

Jeg har gått fra ca. 120 kg til 74 kg og 7% kroppsfett, så jeg vet litt om akkurat dette. :)

Kan jeg spørre hva du spiste for å gå ned? sliter med matvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye handler om erfaring, ikke bare teori. Hvis du drikker vanlig brus til vanlig, så er cola zero et bra valg i steden. De at forbrenningen kan bli utsatt er gjort på rotter og ikke på oss "tobeinte". (Hit me, hvis det har blitt gjort forskning på mennesker i den seneste tiden)

Erfaringsmessig så er det å løpe/sykle/ro/svømme osv de beste hjelpemidlene til å gå ned i vekt. Løpe vil du forbrenne mest pga. dette ikke er teknisk krevende å gjøre.

Men spørsmålet ditt er jo hvem øvelser som strammer opp mest :)

Styrketrening alene er ikke den mest effektive treningsformen i forhold til vektreduksjon, men styrketrening kan medføre reduksjon i total fettmasse, inkludert visceralt fett, samtidig som den kan øke muskelmassen dersom treningsmotstanden og anstrengelsen din er høy nok :).

Men ikke kutt ut styrketreningen, dette vil hjelpe deg til å motvirke reduksjon av muskelmasse. Derfor ha med dette i programmet, Men også ta med løping f.eks. Hvis du er i startfasen av en vektreduksjon så ha et hovedmål, men også ha delmål.

F.eks du løp 30min i en fart på 10 km/t, så kan du ha et mål om å løpe 11 km/t en annen gang i 30 min :)

Hvis en bil da f.eks kjører i 100 km/t i 60 min, og en identisk bil kjører i 110 km/t i 60 min. Så forbrenner den bilen mest ;) Dette er jo veldig logisk.Derfor er det veldig viktig med progresjon, De å våge seg til neste steg kan være vanskelig for noen, og lett for noen andre. alltid ha noe positivt i bakhodet med det du gjør. "Dette skal jeg klare!", " neste gang skal jeg ta 100 kg i knebøy!"

Og motgang er det alltid, men når det er motgang er det alltid noe positivt i vente når dette er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du spiste for å gå ned? sliter med matvalg...

Kuttet ut alkohol og junk food, i tillegg til at jeg innså at jeg ikke hadde spesielt god forbrenning og ikke kunne spise horn med ost og skinke i kantina hver dag slik som mange andre kunne. Spiser mye kylling, tunfisk og egg. Karbohydrater får jeg i meg fra havregryn, frukt, rugbrød og salat.

Drikker også svært mye kaffe; må være avhengig av noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut alkohol og junk food, i tillegg til at jeg innså at jeg ikke hadde spesielt god forbrenning og ikke kunne spise horn med ost og skinke i kantina hver dag slik som mange andre kunne. Spiser mye kylling, tunfisk og egg. Karbohydrater får jeg i meg fra havregryn, frukt, rugbrød og salat.

Drikker også svært mye kaffe; må være avhengig av noe. :)

Jeg drikker kanskje 1 gang annenhver mnd, men det som er det største problemet mitt er vafler og kaker i helgene. og at jeg underspiser i hverdagene. Jeg spiser for lite proteiner, det går veldig mye i knekkebrød... men har prøvd å bytte det det ut til max 4 om dagen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye handler om erfaring, ikke bare teori. Hvis du drikker vanlig brus til vanlig, så er cola zero et bra valg i steden. De at forbrenningen kan bli utsatt er gjort på rotter og ikke på oss "tobeinte" .

En rotte har et fordøyelsessystem som er veldig likt det man finner i mennesker. ;) Ang. hvordan overdrevne doser aspartame påvirker mennesker:

http://www.rense.com/general3/asper.htm

http://suewidemark.com/aspartam.htm

Allikevel tror jeg at de andre farene med aspartame er sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur det meste av aspartam er overdrevet ;) er aspartam i kylling å. Skal vi slutte å spise det å da ;)

Tror det er farligere å puste inn luften i byene, og jeg har ikke tenkt å kutte ut det heller :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kanskje 1 gang annenhver mnd, men det som er det største problemet mitt er vafler og kaker i helgene. og at jeg underspiser i hverdagene. Jeg spiser for lite proteiner, det går veldig mye i knekkebrød... men har prøvd å bytte det det ut til max 4 om dagen :p

Du spiser for lite i ukedagene og for dårlig ernæringsmessig. Dette gjør at kroppen din kompenserer med å få deg til å overspise i helgene. Ved å spise litt mer (og mer balansert) i ukedagene, helst ved å øke proteininntaket, vil du få mindre behov for å dytte i deg kaker etc. i helgene.

For meg virker det som du ser på ukedagene (og helt sikkert Mandagen) som 'straffedager' og at du slipper ut på 'perm' i helgene ;) Det å være 'fit' året rundt krever en livstilssendring, ikke en 'hokus pokus' diett.

Ta en 'prat med deg selv' og forsøk å finn ut hvorfor du har dette behovet for å skeie ut i helgene; emosjonelt, pga for lite mat i ukedagene, stress etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det meste av aspartam er overdrevet ;) er aspartam i kylling å. Skal vi slutte å spise det å da ;)

Selvsagt er mye av det overdrevet; det samme gjelder også for tobakk og mye annet man bør unngå om man satser høyt. Men drikker du halvannen liter med lettbrus om dagen, vil du merke at forbrenninga går ned. Enkelte opplever også å få et karakteristisk moonface i perioder hvor de har drukker mye Cola Light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for lite i ukedagene og for dårlig ernæringsmessig. Dette gjør at kroppen din kompenserer med å få deg til å overspise i helgene. Ved å spise litt mer (og mer balansert) i ukedagene, helst ved å øke proteininntaket, vil du få mindre behov for å dytte i deg kaker etc. i helgene.

For meg virker det som du ser på ukedagene (og helt sikkert Mandagen) som 'straffedager' og at du slipper ut på 'perm' i helgene ;) Det å være 'fit' året rundt krever en livstilssendring, ikke en 'hokus pokus' diett.

Ta en 'prat med deg selv' og forsøk å finn ut hvorfor du har dette behovet for å skeie ut i helgene; emosjonelt, pga for lite mat i ukedagene, stress etc.

Du har helt rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er mye av det overdrevet; det samme gjelder også for tobakk og mye annet man bør unngå om man satser høyt. Men drikker du halvannen liter med lettbrus om dagen, vil du merke at forbrenninga går ned. Enkelte opplever også å få et karakteristisk moonface i perioder hvor de har drukker mye Cola Light.

Jepp enig. Det handler jo om å ikke overdrive. Jeg snuser selv og vet at dette er negativt for det ene og det andre, men er man så tjukk i huet så slutter jeg ikke før det blir svindyrt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er mye av det overdrevet; det samme gjelder også for tobakk og mye annet man bør unngå om man satser høyt. Men drikker du halvannen liter med lettbrus om dagen, vil du merke at forbrenninga går ned. Enkelte opplever også å få et karakteristisk moonface i perioder hvor de har drukker mye Cola Light.

Jeg drikker en halvliterpepsi max hver dag. er litt avhengig, men har byttet ut med vann så det er kun til middag. Før drakk jeg det på jobben også. Men i helgene blir det kanskje 1,5l om dagen. prøver å drikke sukkerfri iste istedetfor, men pepsi max er vanskelig å slutte helt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...