Gå til innhold

Kosthold for små barn


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha noen tips om hvordan man legger opp et sunnest mulig kosthold for små barn. Har selv en jente på 14mnd hvor det sikkert er litt forbedringspotensiale. Går utifra at Asle har noen tusen ord om dette siden han har en liten selv.

Vi kjører variert mat med proteinkilder, mye frukt og de grønnsakene som blir spist frivillig. Prøver også å ikke ty til brødmat hjemme, siden ungen allerede blir dyttet full av dette i barnehagen. Selolje er også en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du sier selolje er en selvfølge så regner jeg med du er klar over omega3 fettsyrenes viktighet for utviklingen , da spes. hjernen, men jeg synes du skal kjøre på med fet fisk istedet så får du med d-vitamin i samme slengen!

Edit: Ikke gi opp på grønnsakene, fikk med meg fra enellerannen (jeg ønsker meg klisterhjerne til jul) undersøkelse at barn må smake på noe ukjent ca 7 ganger før de liker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorvidt det er relevant for dere, men boka "barn i balanse" av Fedon Lindberg og "kjernesunn familie" av Ninka-Bernadette Mauritson. Kjernesunn familie kan bli litt to much, men det sier hun faktisk selv i bok nummer to hvis jeg ikke husker feil:p Men det er interessante ting som står i begge bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan oppsummere litt fra en forelesning om småbarnsernæring vi hadde for litt siden:

Styr unna kommersiell barnemat så langt det lar seg gjøre. Disse inneholder for lite fett og for mye sukker. Disse bør tilføres hvertfall omega-3-fett om barnet ikke vil spise noe annet (det må jo få mat).

D-vitamintilskudd kan være fornuftig, for å unngå rakitt. Doser på 400µg det første året er anbefalt.

Morsmelk er rik på MCT-fett, noe du finner i kokosfett. Kanskje innkjøp av kokosolje er en god plan, som du kan blande i hjemmelagde frukt/grønnsaks-puréer.

Ellers, som flere over har nevnt, er det viktig at barnet får smake på mye, for å utvikle smakssansen. Som pappa er det såklart ditt ansvar at det først og fremst er sunne matvarer som står på bordet. Det værste jeg ser er små barn med brus på tåteflasken, det er helt på grensen til barnemishandling. Mange foreldre bruker også ting som søte kjeks og små sjokolader som belønning, f.eks. for å unngå grining i butikken. At en liten unge sitter i handlevognen og spiser sjokolade/kjeks, synes jeg ikke er noe særlig bedre enn brus i tåteflasken. Disse tingene bidrar bare til å utvikle et søtbehov, som barnet helt klart vil ha det bedre uten, og jeg ser ikke noen god grunn til å introdusere barnet for slikt før det er stort nok til å ønske det selv, og da begynner jobben med å begrense mengden (lørdagsgodt).

Fra en studie jeg nå driver å skriver rapport fra, ble det sett en sammenheng mellom høyt proteininntak de første to leveårene og økt overvekt og fettprosent i voksen alder. Dette kan henge sammen med at magesyren ikke er fullstendig utviklet før barnet er ca 2 år gammel. Hvor mye som skal legges i slike assosiasjoner er ikke lett å gi noe svar på, men det er hvertfall ikke veldig store proteinmengder som behøves i starten. Mange proteiner er også fremmed for kroppen, og stor eksponering kan føre til utvikling av allergier.

Det må også understrekes at optimal diett for de første leveårene ikke er kjent, da det ikke finnes gode studier å bygge disse anbefalingene på. Først og fremst fordi slike forsøk hadde vært ganske uetiske å gjennomføre. Hvilke mat barnet får er derfor i større grad styrt av kultur og overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har egne barn, så er jeg kategorisk mot å sette barn på noen som helst form for diett. Hvis man får barn til å spise ala 60- eller 70-tallet, så har de det bra. I tillegg til bevegelse, for man kan jo bare anta hva som skjer med insulinfølsomhet om man drikker cola hele ettermiddagen mens man spiller xbox ;)

Når det er sagt, så er jeg jo (ref over) mot all ferdigmaten også.

Har noen sett på langtidsstudier på barn som ikke er vant med "normale" mengder karbohydrater når de blir eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pittelitt OT dette også, men det handler om kosthold og småbarn...

Jeg var på butikken en tidlig morgen, og samtidig med meg gikk det inn ei dame og to unger. Alle hadde "litt for mye", men det første barna gjør er å fosyne seg av skoleboller og andre søte bakevarer. Etterpå gikk turen over til kjølehyllene hvor sukkerholdig brus stod for å hente seg hver sin brus.

Jeg er en forkjemper mot spiseforstyrrelser, og syntes at det sunne noen ganger kan gå litt for langt. MEN det blir akkurat like feil den andre veien også! Det virker som om det er vanlig at små barn skal sitte i barnevogna å gomle på boller mens mor er på shopping - flere ganger i uka. Hvis det er det eneste de får av søtsaker, så er det jo forsåvidt ikke så mye. Men jeg ganske sikker på at det ikke er tilfellet!

Personlig er jeg ikke imot barnemat på glass, jeg syntes faktisk det er ganske bra jeg. Men utvalget kunne kanskje økt litt. Alle inneholder nesten det samme, dvs kjøtt/kylling/fisk, grønnsaker, pasta/ris/potet og saus. De kunne med fordel hatt noen retter hvor det var litt alternative ingredisenser. Jeg er ikke noen lavkarbo-fan, men noen av glassene kunne vært pasta/ris/potetløse. Mange barn får ikke nok grønnsaker, og lærer seg heller aldri hvor godt det kan smake hvis det blir riktig tilberedt. Personlig syntes jeg ikke alltid grønnsaker er så godt å spise uten noe annet, men er det riktig tilberedt, kan det bli kjempegodt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror på et variert kosthold, slik at man kan være sikker på at barna får i seg alle de riktige næringstoffene de trenger. Jeg tror også at man bør passe seg for å være ekstrem sunn da dette kan ha en negativ effekt. Enig med Lilly her at både ekstrem sunn og ekstrem usunn er like ille. Sånn jeg ser det er det ikke så enkelt å gjennomføre at barnet skal kun spise sunn mat. Jeg har 3 barn og den største utfordringen jeg har hatt er å få i barna nok mat. Barn spiser sjeldent om de ikke får mat de liker/ønsker. Barn ønsker ofte å være med å bestemme selv, og det tror jeg er viktig. Barn helt ned i 11 mnd er lagt inn på sykehus med spiseforstyrrelser, fordi foreldrene har vært for kontrollerende når det gjelder maten. Og en ting de minste barna kan kontrollere selv er matinntaket, Så derfor tror jeg det er viktig å være variert, la barnet være med å bestemme,lage maten selv så man vet sånn nogelunde hva de får i seg, og gi de sunne og næringsrike valg, så lenge man har muligheten.. :)

Min erfaring er jo større barnet blir, jo større blir utfordringen når det gjelder maten. De blir påvirket i barnehage, venner, media osv.

Hun eldste datteren min er toppidrettsutøver (svømming) jeg hadde i lang tid problemer med å få i henne nok mat. Sunne matpakker ble kastet, og hun kunne gå hele dagen uten mat, for så å dra på 4 timers trening etter skolen på helt tom mage. Så da måtte jeg krype til korset, og innse at selv om maten hun ønsket var ikke sunn i mine øyne, alikevel var nyttig for henne. Så er det bare å håpe at hun en dag skjønner selv at kostholdet hennes har viktig betydning for prestasjonene hennes.

Jeg tror også det er viktig å tenke på at barn er i vekst og i aktivet største deler av dagen, og dermed trenger ett annet kosthold enn en voksen, som kanskje sitter på rumpa store deler av dagen og kvelden eller gamlemor på sykehjemmet..

På den mellomste datteren min fikk jeg spørsmål under konferansetimen om jeg muligens kunne smøre sjokoladepålegg på brødskiva en gang i blant. Det viste seg at hun nektet spise maten sin, og dermed fikk mat fra andre i barnehagen som hadde sjokoladepålegg på. Jeg ante ikke at hun visste hva sjokoladepålegg var engang! Så da var det bare å krype til korset igjen å dra på butikken å kjøpe Sjokade. Den satt hardt inne for en som mener at sukker og raffinerte karbohydrater er roten til alt vondt.. hehe! Heldigvis er sjokadeepoken over og nå går det i pesto, uten "frøklumper" i brødet.

Hver alder har sin sjarm og hver alder har sin utfordring Jeg tror at så lenge man gjør så godt man kan og får i barnet sitt nok av sunne og essensielle næringsstoffer, så får man bare tåle at noe av det hverken er sunt eller hensiktsmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang barnemat på glass så er det like enkelt å lage maten selv. Mine barn er fullammet til de er 8 mnd, etter dette har de spist den maten jeg spiser. Tror mange foreldre tenker at barnematen på glass er sunnere enn maten man lager selv, men så lenge man lager maten selv så vet man også hva barnet får i seg. Hvis foreldene derimot har en usunt kosthold, så er det nok bedre at barnet får fra glass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på et variert kosthold, slik at man kan være sikker på at barna får i seg alle de riktige næringstoffene de trenger. Jeg tror også at man bør passe seg for å være ekstrem sunn da dette kan ha en negativ effekt. Enig med Lilly her at både ekstrem sunn og ekstrem usunn er like ille. Sånn jeg ser det er det ikke så enkelt å gjennomføre at barnet skal kun spise sunn mat. Jeg har 3 barn og den største utfordringen jeg har hatt er å få i barna nok mat. Barn spiser sjeldent om de ikke får mat de liker/ønsker. Barn ønsker ofte å være med å bestemme selv, og det tror jeg er viktig. Barn helt ned i 11 mnd er lagt inn på sykehus med spiseforstyrrelser, fordi foreldrene har vært for kontrollerende når det gjelder maten. Og en ting de minste barna kan kontrollere selv er matinntaket, Så derfor tror jeg det er viktig å være variert, la barnet være med å bestemme,lage maten selv så man vet sånn nogelunde hva de får i seg, og gi de sunne og næringsrike valg, så lenge man har muligheten.. :)

Min erfaring er jo større barnet blir, jo større blir utfordringen når det gjelder maten. De blir påvirket i barnehage, venner, media osv.

Hun eldste datteren min er toppidrettsutøver (svømming) jeg hadde i lang tid problemer med å få i henne nok mat. Sunne matpakker ble kastet, og hun kunne gå hele dagen uten mat, for så å dra på 4 timers trening etter skolen på helt tom mage. Så da måtte jeg krype til korset, og innse at selv om maten hun ønsket var ikke sunn i mine øyne, alikevel var nyttig for henne. Så er det bare å håpe at hun en dag skjønner selv at kostholdet hennes har viktig betydning for prestasjonene hennes.

Jeg tror også det er viktig å tenke på at barn er i vekst og i aktivet største deler av dagen, og dermed trenger ett annet kosthold enn en voksen, som kanskje sitter på rumpa store deler av dagen og kvelden eller gamlemor på sykehjemmet..

På den mellomste datteren min fikk jeg spørsmål under konferansetimen om jeg muligens kunne smøre sjokoladepålegg på brødskiva en gang i blant. Det viste seg at hun nektet spise maten sin, og dermed fikk mat fra andre i barnehagen som hadde sjokoladepålegg på. Jeg ante ikke at hun visste hva sjokoladepålegg var engang! Så da var det bare å krype til korset igjen å dra på butikken å kjøpe Sjokade. Den satt hardt inne for en som mener at sukker og raffinerte karbohydrater er roten til alt vondt.. hehe! Heldigvis er sjokadeepoken over og nå går det i pesto, uten "frøklumper" i brødet.

Hver alder har sin sjarm og hver alder har sin utfordring Jeg tror at så lenge man gjør så godt man kan og får i barnet sitt nok av sunne og essensielle næringsstoffer, så får man bare tåle at noe av det hverken er sunt eller hensiktsmessig..

Takk for at du delte dette! Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal takle dagens utfordringer når det kommer til kosthold og barn, og ikke minst disse faktorene man ikke selv har kontroll på (venner, media, skole osv)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang barnemat på glass så er det like enkelt å lage maten selv. Mine barn er fullammet til de er 8 mnd, etter dette har de spist den maten jeg spiser. Tror mange foreldre tenker at barnematen på glass er sunnere enn maten man lager selv, men så lenge man lager maten selv så vet man også hva barnet får i seg. Hvis foreldene derimot har en usunt kosthold, så er det nok bedre at barnet får fra glass..

Barnemat på glass inneholder for mye sukker og for lite fett. Om man velger å bruke disse så bør man i det minste tilsette ekstra fett i form av kokosfett og omega-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemat på glass inneholder for mye sukker og for lite fett. Om man velger å bruke disse så bør man i det minste tilsette ekstra fett i form av kokosfett og omega-3.

Kjøpte et par glass med hjem for teste smak og konsistens, og ta vare på glassene til egen babymat til neste år.. Fy søren, jeg ble dårlig i magen :huh: Greit at det er barnemat, men... Man skal vel ikke bli oppblåst, vindfull og få vondt i magen av mat, vel?? Ikke smakte det noenting heller... ugh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par glass med hjem for teste smak og konsistens, og ta vare på glassene til egen babymat til neste år.. Fy søren, jeg ble dårlig i magen :huh: Greit at det er barnemat, men... Man skal vel ikke bli oppblåst, vindfull og få vondt i magen av mat, vel?? Ikke smakte det noenting heller... ugh...

Si det til de som sverger til babymatdietten! Ikke rart de går ned i vekt, det kan jo ikke være mulig å spise nok babymat til å holde vekten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...