Gå til innhold

Kosthold for små barn


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den oppskriften så god ut! :) Hvordan er det med sukrin til små barn egentlig? De skal vel ikke ha kunstig søtning, men sukrin er jo egentlig naturlig eller?

Hm.. Det vet jeg ikke, men ble uansett suksess her i huset. Går sikkert an å erstatte sukrin med noe annet lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppskriften så god ut! :) Hvordan er det med sukrin til små barn egentlig? De skal vel ikke ha kunstig søtning, men sukrin er jo egentlig naturlig eller?

Sukrin er ikke bare egentlig naturlig, det er helt naturlig. Sukrin består av erythritol, som er en sukkeralkohol som finnes naturlig i ulike matvarer. Den sukrinen du får kjøpt er hentet fra pærer og sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

HEI! på tide å røre opp i gammel tråd i håp om å få noen svar :p Jeg skal skrive en bacheloroppgave om barn og kosthold. Er det noen av dere som vet om relevant teori ift dette? Eller forslag til HVA jeg skal fokusere på (det er i fht barnehage) og problemstilling er ikke bestemt :) Kom med alt av tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barn og kosthold, så er det vel ganske mange temaer å ta av;

Kosthold og adferdsproblemer

- Noen barn i barnehage sliter med adferdsproblemer, men kan noe av det forbedres med kosthold? Studier har vist at ADHD og omega-3(EPA/DHA)- mangel kan være en av årsakene.

Fordeler/ulemper med mer proteiner i barns kosthold.

- Jeg tenker ikke at barn skal gå på noen form for PSMF eller noe i den duren. Men at noen barn spiser ALT for lite protein i maten, det er jeg ganske sikker på. Tror ikke det er SÅ mye som skal til heller ;)

Hvor lant tid tar det å venne barn til sunnere mat?

- Stadig får man høre av foreldre at; "barnet mitt liker ikke det". Og jeg tror dem jeg, men jeg tror også at man ikke har introdusert dem for maten på en barnevennlig måte. Barn foretrekker ofte anderledes mat enn voksne, i hvert fall anderledes tilberedning. Mens voksne syntes det er godt med oppskjærte tomater, foretrekker barn dem mer i form av en tomatsaus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan fortelle litt om hvordan barna mine på 3,5 og snart 5 år spiser.

Som Espen sier så får barna masse brød i barnehagen, synd å si det men sånn er det bare.

Mine barn spiser stort sett det samme som meg. Jeg spiser sunne, rene matvarer uten for mye fett og sukker. Lakseolje inntas også, barna får den samme. Smaker nesten som appelsin :D

Noen mateksempler:

  • Mager kesam\ original kesam\vaniljekesam med havregryn og friske bær\frukt eller hjemmelaget syltetøy
  • Pannekaker ala Kristine Weber
  • Havregrøt med kanel og sukrin eller frukt\bær\nøtter ( varierer mye her )
  • Wok med svin\kylling\storfe og masse grønnsaker og ris
  • Hjemmelaget lapskaus med masse kjøtt ( mørbrad e.l), grønnsaker og potet
  • Ovnsstekt kylling fylt og penslet med pesto og litt ost over, ovnsstekte poteter og salat
  • Kyllingsalat med masse cherrytomater, minimais, isbergsalat, agurk o.l.
  • Lasagne, taco og pizza liker de fleste, jeg lager min sunnere versjon

Kunne holdt på i evigheter her, men har tatt med noen eksempler.

Eldstejenta her likte heller ikke grønnsaker, men de må alltid være på tallerkenen. Plutselig spiser de alt. Det skjedde i alle fall med jenta mi. Minstejenta sitter å spiser store "brokkolibusker" med hendene. Hun er enda mer glad i sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tar meg friheten til å ta opp igjen tråden!

Jeg har en datter på 1 år. Til middag får hun det vi spiser i en eller annen variant, til lunsj får hun brødskive, med som regel makrell i tomat siden det er favoritten, ellers blir det leverpostei, prim, etc. Men til frokost og kvelds får hun babygrøt, nå den for 12 mnd. Etter "min smak" synes jeg hun får i seg for lite proteiner. Og grøten har jeg nesten litt dårlig samvittighet for å gi hun, jeg blir uvel av å smake på den. Jeg tilsetter litt olje (hun trenger det) og gjerne noen andre smaker, men jeg føler det absolutt er rom for mer prottis. Noen som har forslag? Jeg lager gjerne frokost og kvelds til hun helt fra bunn av, grøt eller ei, bare jeg blir peilet inn på rett spor. Merker på småen når jeg rører sammen grøten den forbanna Müsligrøten med eple og pære at hun ser på meg og tenker "Døh, pappa, seriøst? Grøt? Igjen?" og så kommer det en krokodilletåre som får selv de mest hardbarka til å føle medlidenhet.

Jeg har planer om å prøve å kutte ut brødmaten, må bare overtale fruen i huset. Jeg spiser ikke brød, fruen sier hun skal slutte å spise brød når hun finner et godt alternativ, men uansett hva jeg foreslår vender hun tilbake til brødskiven. J*vla kje..... Neida, hun er søt!:-)

Eller så må noen skrike til meg "GRØT OG BRØD FOR DATTEREN ER AKKURAT DET HUN SKAL HA", da skal jeg heller fortsette i dagens spor.

Help.....me?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å ta opp igjen tråden!

Jeg har en datter på 1 år. Til middag får hun det vi spiser i en eller annen variant, til lunsj får hun brødskive, med som regel makrell i tomat siden det er favoritten, ellers blir det leverpostei, prim, etc. Men til frokost og kvelds får hun babygrøt, nå den for 12 mnd. Etter "min smak" synes jeg hun får i seg for lite proteiner. Og grøten har jeg nesten litt dårlig samvittighet for å gi hun, jeg blir uvel av å smake på den. Jeg tilsetter litt olje (hun trenger det) og gjerne noen andre smaker, men jeg føler det absolutt er rom for mer prottis. Noen som har forslag? Jeg lager gjerne frokost og kvelds til hun helt fra bunn av, grøt eller ei, bare jeg blir peilet inn på rett spor. Merker på småen når jeg rører sammen grøten den forbanna Müsligrøten med eple og pære at hun ser på meg og tenker "Døh, pappa, seriøst? Grøt? Igjen?" og så kommer det en krokodilletåre som får selv de mest hardbarka til å føle medlidenhet.

Jeg har planer om å prøve å kutte ut brødmaten, må bare overtale fruen i huset. Jeg spiser ikke brød, fruen sier hun skal slutte å spise brød når hun finner et godt alternativ, men uansett hva jeg foreslår vender hun tilbake til brødskiven. J*vla kje..... Neida, hun er søt!:)

Eller så må noen skrike til meg "GRØT OG BRØD FOR DATTEREN ER AKKURAT DET HUN SKAL HA", da skal jeg heller fortsette i dagens spor.

Help.....me?

godt innlegg:)

Kan du ikke bytte den kjipe nestle grøten ut med hjemmelaga grøt, er veldig enkelt å lage havregrøt og tar bare 5 min lenger:)

Jeg koker det m melk, linfrø pluss har kanskje litt eplebiter oppi mens det koker så de blir myke(alt rosiner, bær,pære,ananas, kiwi osv) .. Gjorde det samme når de var rundt ett år..

Brød er det svært lite av hjemme siden de får det så mye i barnehagen.

Når det gjelder proteiner er jeg nøye med middagene, tallerkene deres består av kjøtt & grønnsaker/salat & bittelitt ris / poteter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle hvordan det er hos meg da:)

De er to stk på 3 & 4 år:) Ikke kresne på noenting, og egentlig ikke kunnet blitt det da de alltid har blitt servert og lite spurt om hva de vil ha:) hehe huff høres strengt ut:)

Meeen en god virkning har det hatt fordi de er så godt vant med sunn mat at når vi har taco måtte jeg en gang si det er torske taco:rofl:

Typisk dag hjemme hos oss :

07:30 Frokost = Havregrøt laga med melk.. Varierer med topping / innhold (eple, kanel,bær,ananas, pære,rosiner,linfrø, nøtter, eller det jeg har for hånden:) Drikke: ferskpressa juice eller vann.. De foretrekker begge to vann, og velger selv det..

11:30 På dagen er de i barnehagen, her har de varm mat 3 dager i uka, vi får tilsendt menyen og den er 90%av tiden husmannskost med sunne varianter. Veldig fornøyd med barnehagen på dette punktet.. De to dagene det ikke er varmmat er det brød, kokte egg osv..

14:00 frukt &skive til de ungene som er sultne (fortsatt i barnehagen)

17:00 Middag hjemme . Typisk middag hos oss er : biff & grønnsaker+ris eller poteter til de, kyllingfilet med grønt & tilbehør, fisk i alle varianter har vi ca 3 ganger i uka, hjemmelaga lapskaus & gryter med mye grønt i og kjøtt ikke pølser.

Til absolutt alle middager koker jeg grønt eller lager salat.. Hvis det er vanskelig å tilpasse det inn, feks pasta med kjøttdeig lager jeg sausen selv, og moser oppi grønt :) Vi spiser lite saus da ingen av oss tre liker det noe særlig, men freser kanskje opp noe løk eller litt pesto / salsa.. Kommer ann på hva vi har til middag:)

De legger seg 18:30 på ukedagene så jeg synes det er vanskelig å presse inn ett måltid til da de som regel ikke er sultne igjen til da..

Men det hender ofte vi lager fruktsalat eller noe sånt:)

I helgene lager vi oss eksta god lunsj som regel med egg i den varianten de velger, hjemmelaga rundstykker osv:)

De får snop / godteri på lørdagene, i selskap og hvis vi er ute på noe ekstra som kino..

Jeg bruker ekstremt lite ferdig produkter, og det gjorde jeg ikke heller når de var små..

Mye forbereder jeg i helgene, eller noe lager jeg ferdig på søndagen sånn som lapskaus og gryter som tar lang tid..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle hvordan det er hos meg da:)

Du er en engel! (Jeg tok vekk det meste av innlegget, trenger ikke gjenta det i sitat:p )

Jeg er også opptatt her hjemme av at hun ikke skal være kresen, og det er hun heller ikke. Vi spiser fisk minimum 3 ganger i uken, og ellers noe av f.eks hjort, elg, storfe, kylling etc. Lager alltid middag fra bunnen av og fabrikat er ikke noe vårt kjøkken ser stort til. Bortsett fra babygrøt! Og mme, hehe. Vi spiser veldig lite "karbs-delen" av middagen, det kommer til andre tider, og om noe, så spiser vi poteter, og enda sjeldnere pasta og ris. Da bruker jeg å skjære pottitt i terninger og dampe det sammen med masse grønnsaker og mose det og krydre med alt slags krydder utenom salt. Så hun lille vakre får som regel (alltid) fisk/kjøtt og en salig blanding av forskjellige grønnsaker til middag. Så der mener jeg vi er flink! Håper jeg.

Vi prøver å få til 4 måltider til hun, fordi hun trenger det. Hun våkner i 6-tiden, får frokost - så lunsj i 10-11 tiden - middag i 3-tiden og kvelds halv 6-6 før hun legger seg. Hun har ikke begynt i barnehage ennå, fordi vi gjør ferdig permisjonene først, jeg har 9 uker igjen av min.

Så i første omgang er jeg mest opptatt av å gjøre noe med grøtmåltidene, så jeg takker for dine tips!

Jeg har lagd havregrøt noen ganger, med litt frukt, en knipe kanel og forskjellig. Men om det er et "fullverdig måltid" ifht kjøpebabygrøt, det vet jeg ikke. Så jeg har gjort "som alle andre", siden jeg ønsker datteren min alt godt, og jeg ennå ikke har hørt om noen som har blitt livstruende skadd av kjøpegrøt. Men så leste jeg et sted (garantert mammanett.no eller noe) at man ikke skal ha melk/mme i grøten fordi det hindrer opptaket av jern. Og så har det bare blitt sånn. Men fra nå av er det andre grøter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en engel! (Jeg tok vekk det meste av innlegget, trenger ikke gjenta det i sitat:p )

Men fra nå av er det andre grøter!

hehe Lo godt når jeg leste..:) Er lett å bli litt forvirret om hva man bør og ikke bør gjøre.. Merker selv jeg blir usikker ofte om det jeg gjør er rett i forhold til andre....

Jeg har ikke hørt så mye negativt om babygrøtene jeg... Men så lenge hun er 1 år og har så variert kost vil jeg tro hun får i seg alt hun trenger :)

Mine fikk begge vanlig melk fra ca 10 mnd når de slutta med mm:)

Var veldig greit:)

Oh heldig som har ni uker igjen av perm da, da kan dere storkose dere:)

Virker som du har ganske orden på kosten deres og er bevisst på de valga du tar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er ofte veldig glad i pannekaker, så hva med å lage en mer proteinrik variant av pannekaker? Ved å basere den på bl.a. egg og skyr, kesam eller cottage cheese, så blir den mye mer proteinrik en tradisjonelle pannekaker. De kan brukes som både frokost, middag og dessert, det er i grunn bare å bytte tilbehøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbehovet til barn er veldig lite. Husk at du raskt kommer opp i ganske mange gram per kg kroppsvekt når de er små!

Kjøpegrøt har ofte et høyt sukkerinnhold og lavt fettinnhold. Disse bør hvertfall suppleres med fett i form av en god olje, og i tillegg bør ungene få i seg omega-3 fra et tilskudd av god kvalitet, siden dette er viktig for hjerneutviklingen. Aller helst bør du lage grøten selv, men om kjøpegrøt er alternativet kan disse grepene gjøre den vesentlig mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke unger selv, og har ikke så mye å komme med av kunnskaper når det kommer til barns næringsbehov o.l. men tenkte bare å gi dere masse skryt! :) Dere er skikkelig flinke (og inspirerende) når det kommer til hva dere gir barna deres! :) Ser altfor mange som er flinke med seg selv og glemmer barna litt oppi det hele. Skal definitivt huske disse rådene til den dagen jeg får unger selv! :thumbsup: for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen får tran hver dag. Når jeg henter flasken klapper hun i hendene og sier "mmmmmm". Og så pleier jeg å ha litt olje i grøten. Fra nå av blir det havregrøt i forskjellige varianter. Takker for tips!

Ungene mine elsker også kesam som de får i stedet for youghurt.. Lager med forskjellige smaker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...