Gå til innhold

Kosthold for små barn


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnemat på glass inneholder for mye sukker og for lite fett. Om man velger å bruke disse så bør man i det minste tilsette ekstra fett i form av kokosfett og omega-3.

Vi kjøpte middagsglass til ungene noen ganger da de var babyer, visst vi var ute på farten eller noe. Produsentene skriver jo at de ikke tilsetter sukker eller salt i maten for de under ett år, har vel ikke lov å skrive det visst det ikke er sant? Stod ikke noe om sukker under ingrediensene heller. Vet ikke hvordan det er for de over ett år da, kan godt hende de er fulle av sukker. Og jeg er så klart helt enig i at det beste er å lage maten selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemat på glass inneholder for mye sukker og for lite fett. Om man velger å bruke disse så bør man i det minste tilsette ekstra fett i form av kokosfett og omega-3.

Ja, men hvis foreldrene har et dårlig kosthold så tror jeg babyglassene er bedre enn deres mat. Spiser du Toro, fjordland osv hver dag, har nok babyen det bedre med babyglass. Uansett så må er det retningslinjer babymatprodusentene må holde seg innenfor som ikke Toro må forholde seg til.

Man lager enkelt babymat ved å mose kjøtt, fugl, fisk osv sammen med litt potet og grønnsaker. Gulrøtter gir litt sødme, det samme med banan. Jeg har brukt meierismør og olivenolje for salt og fett/saus. Det som er viktig hvis barnet skal spise den samme maten som deg er at du ikke salter maten mens du lager den. Din porsjon kan evt tilføres salt etter. den er ferdig.

Lightprodukter forsøker jeg å holde barna mine unna, de inneholder ofte mye sukker, stivelse og/eller aspartan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om mat og barnehager?

Jobber selv i barnehage og føler ofte at jeg går å tenker over dette med mat og barn uten helt å si det høyt. Maten i barnehagen består som regel mest av brød.

Det jeg "sliter" mest med er hvis et barn ikke vil spise. Da tenker jeg OK, samma for meg. Men flertallet "tvinger" liksom barna til å spise, siden vi kanskje skal gå ut på tur, eller det er "lenge" til neste måltid. Jeg mener at barna må få bestemme selv, i den graden det lar seg gjøre, bare de får i seg mat i løpet av dagen (foreldrene må da også ha et ansvar ift mat hjemme).

Når dagen starter kommer trøtte barn inn og det første spørsmålet eller temaet er "har de spist frokost?" og hvis de ikke har det så SKAL de det. selv om barnet sier at det ikke er sulten. De får liksom ikke leke før de har spist den brødskiva med prim (esj).

Men hvorfor skal de tvinges til det? de klarer jo fint å leke uten?

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om mat og barnehager?

Jobber selv i barnehage og føler ofte at jeg går å tenker over dette med mat og barn uten helt å si det høyt. Maten i barnehagen består som regel mest av brød.

Det jeg "sliter" mest med er hvis et barn ikke vil spise. Da tenker jeg OK, samma for meg. Men flertallet "tvinger" liksom barna til å spise, siden vi kanskje skal gå ut på tur, eller det er "lenge" til neste måltid. Jeg mener at barna må få bestemme selv, i den graden det lar seg gjøre, bare de får i seg mat i løpet av dagen (foreldrene må da også ha et ansvar ift mat hjemme).

Når dagen starter kommer trøtte barn inn og det første spørsmålet eller temaet er "har de spist frokost?" og hvis de ikke har det så SKAL de det. selv om barnet sier at det ikke er sulten. De får liksom ikke leke før de har spist den brødskiva med prim (esj).

Men hvorfor skal de tvinges til det? de klarer jo fint å leke uten?

Tanker?

Har selv jobbet i forskjellige barnehager og har tenkt akkurat det samme!

Spesielt når det kommer til kosthold i barnehagene. Det varierer veldig fra barnehag til barnehage hvordan dem vektlegger maten. I den ene barnehagen (privat) hadde dem egen kokk og varmmat til lunsj hver dag (hver dag hadde sin greie, alt fra grøt til fiskeretter, hjemmelaget pølsegrateng osv.). De serverte frokost til barna (brød, knekkebrød, sunne pålegg og oppkuttet grønnsaker) og foreldrene kunne gjerne delta på frokosten om dem ville.

Mens i de andre barnehagene jeg har vært innom, uavhenig om det var privat eller kommunal, så gikk det kun i brød, brød, brød og oppkuttet frukt/grønnsaker på ettermiddagen. Hvis man ville lage noe annet til lunsj måtte dette lages selv i samarbeid mellom avdelingene fordi der ikke var ansatt noe kokk.

Og det med å "tvinge" i ungene mat er jeg litt delt. Det kan være vanskelig å skille de som "trasser" og de som rett og slett ikke er sulten. Og om dem har spist eller ikke kan gi utslag på humør og energi...

Jeg er blitt kresen på barnehager etter at jeg har jobbet i noen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skremt over hvor mange foreldre som gir ungene egne barne menyer...foreldrene spiser feks biff og ungene får pølse osv..dette ser jeg ofte. Jeg laget all barnemat selv til ungene når de var små, og de har fått alt vi har spist, og de liker stort sett alt. Og det tror jeg kommer av at de ble introdusert for forskjellige smaker tidlig. Barnemat på glass smaker ingenting , så ikke rart at ungene blir kresne. Og barne menyer med kun usunn mat, skulle ikke vært lov. Når vi har spist ute, har vi bedt de lage små "voksen " retter til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er vesla bare 16 måneder men en ting jeg ikke har kontroll over er maten i barnehagen! I planen til barnehagen står det at de spiser ett varmt måltid rundt 14:30. Sist jeg kom dit rundt da spiste de brødskiver. Jeg har ett intrykk av (utifra hva jeg har sett flere ganger) at de bare spiser brødskiver til hvert eneste måltid. Jeg kjenner jeg blir veldig sint av dette. Personalet, barnehagen og barna er fantastiske. Vesla trives kjempegodt.. Men de har noe å jobbe med når det gjelder kosthold!!! Vi prøver å gi datteren vår så lite brød,pasta og sukker som mulig hjemme. Dette barnehage kostholdet er uakseptabelt! Helt ærlig må jeg innrømme at jeg personlig har problemer med å begynne å si ifra om dette nå fordi vesla akuratt har begynt der og jeg vil ikke være den "Kjipe mamman"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at kostholdet i barnehagen er altfor dårlig. Her hjemme er det totalt sukkerfritt, ikke snakk om søtpålegg her i gården. Men ofte når jeg henter ungene i barnehagen er hele fjeset deres smurt inn med prim, det synes jeg ikke noe om. Det går bare i halvgrove brød i barnehagen, ikke noe bra i det hele tatt. Tvillingene mine spiser som regel frokost i barnehagen, og da sender jeg ofte med dem cottagecheese-lapper eller lignende, så der har jeg kontroll, men lunsjen er det barnehagen som serverer. Synes de får kake og is rett som det er også, hver gang noen har bursdag det... Problemet her er vel at mange av de ansatte i barnehagen tror det er kjempesunt med halvgrovt brød med brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt tips til barne/babymat, er avocado most sammen med banan. Min sønn på ett år elsker det! Jeg synes også det er utrolig godt selv:) Det er ett sundt og næringsrikt alternativ til yoghurt o.l. Jeg leste ett sted at avocado er den mest brukte babymaten på verdensbasis, synd det er så lite brukt i Norge. Blandet med banan blir avocado er skikkelig dessertaktig deilig greie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett godt tips til barne/babymat, er avocado most sammen med banan. Min sønn på ett år elsker det! Jeg synes også det er utrolig godt selv:) Det er ett sundt og næringsrikt alternativ til yoghurt o.l. Jeg leste ett sted at avocado er den mest brukte babymaten på verdensbasis, synd det er så lite brukt i Norge. Blandet med banan blir avocado er skikkelig dessertaktig deilig greie:)

Banan og avocado er nydelig sammen! Pleier å mose det sammen med gresskarkjerner og andre frø-typer og spise selv... nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det opp med foreldrerepresentant, hvis du ønsker. Da slipper du å ta det direkte med barnehaven selv. Tror ikke du blir sett på som "kjip" hvis du legger det fram på en "ikke-sint måte":) Kost er noe som opptar mange foreldre og et svært vanlig (diskusjons)tema på foreldremøter. Særlig i barnehaven, men også på tidlige trinn i barneskolen.

Jeg gjorde det i går kveld. Han satt og tegnet og jeg er ikke sikker på om han hørte etter.. Det siste han sa var: jeg vet ikke jeg og jobbet videre med ideene sine! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superenkle pannekaker!

5 egg

2 bokser cottage cheese

Havregryn

Mel, valgfri type. Brukte vanlig hvetemel

Kardemomme

Sukrin + litt salt

Ble kjempegode, og kjappe å putte i matpakken i morgen.

Kjempegode med blåbær, brunost eller syltetøy på! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...