Gå til innhold

" Derfor anbefaler jeg ikke banan"


Anbefalte innlegg

Problemet var at det var kl 0100 proteindosa til dørvaktsjefen, han ble helt preplex når han kom inn 20min etterpå og fant en tomme kartongen i søpla, dette var som sagt kl 0100 på natta og midt i jobbøkta, mannen kjørte sporenstreks hjem og laget en ny dose, inntok denne, og kom ned på jobb igjen hehe.

Legendarisk!

Fortell mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er mest positivt er jo hvor langt fitnessbloggen har kommet seg ved de milelange diskusjonene vi har hatt opp gjennom, fra karbo som den største fienden i verden og hvor en skje sukker kunne drepe til en mye mer nyansert tanke rundt sunnhet.

Vedr. spesialtilpassede dietter kan sikkert banan være ødeleggende, men det bør man vel ta opp med en som setter sammen en spesialtilpasset diett, og ikke fra en blogg som drives av en som har fokus på egen fremgang og det som måtte passe hennes mål.

Det som er dumt er jo at hundrevis av unge jenter som er normalvektige nå velger bort banan fordi én person har sagt at det er NEI-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag tipser hun om hvor viktig det er å fjerne mais og krutonger fra salaten, fordi det verken metter eller gir energi. Hun foreslår heller å tilsette en fettkilde for å bli merr, noe jeg for så vidt er enig i. Men å unngå mais ... Flott råd til noen som spiser ketogent, men for Ola Nordmann er det ikke mais i salaten som er årsaken til ekstrakiloene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag tipser hun om hvor viktig det er å fjerne mais og krutonger fra salaten, fordi det verken metter eller gir energi. Hun foreslår heller å tilsette en fettkilde for å bli merr, noe jeg for så vidt er enig i. Men å unngå mais ... Flott råd til noen som spiser ketogent, men for Ola Nordmann er det ikke mais i salaten som er årsaken til ekstrakiloene

Ville nok beholdt krutongene, maisen OG fylt på med rømme, avocado og litt nøtter..

Ja takk begge deler! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

ååh nei:/ ikke mer fra skrullekjerringa:( make it staph plz.



"

"- Vet ikke Bornstein at fruktsukker er sunnere enn det døde sukkeret det er i en melkesjokolade? Hun bruker seg selv som referanse, og det blir litt tynt, mener Kristiansen. 

Den profesjonelle løperen har selv skrevet et blogginnlegg om bananen der hun blant annet påpeker at den gule frukten har mer karbohydrater enn de fleste frukter, og at det nettopp er derfor banan er velegnet som treningsmat."

Altså... 2 points for trying,2 points for å være klar på at folk er forskjellige og sånn , men  minus 50 points for bullshit biochemistry answer. Dødt sukker? Er dette noe nytt noe eller? Og at fruktose er sunnere enn glukose er vel heller ikke skrevet i stein noe sted?

*ARGH!*

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh nei:/ ikke mer fra skrullekjerringa:( make it staph plz.


"

"- Vet ikke Bornstein at fruktsukker er sunnere enn det døde sukkeret det er i en melkesjokolade? Hun bruker seg selv som referanse, og det blir litt tynt, mener Kristiansen. 

Den profesjonelle løperen har selv skrevet et blogginnlegg om bananen der hun blant annet påpeker at den gule frukten har mer karbohydrater enn de fleste frukter, og at det nettopp er derfor banan er velegnet som treningsmat."

Altså... 2 points for trying,2 points for å være klar på at folk er forskjellige og sånn , men  minus 50 points for bullshit biochemistry answer. Dødt sukker? Er dette noe nytt noe eller? Og at fruktose er sunnere enn glukose er vel heller ikke skrevet i stein noe sted?

*ARGH!*

Så fantastisk! Visste ikke at sukker var levende og kunne dø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel funnet ut1 at rafinnert (hvitt) sukker er verre enn både brunt sukker, fruktose og glukose fordi det hemmer opptaket av andre næringsstoffer. Hvis man spiser mye rafinnert sukker, så kan man få mangelsykdommer selv om man egentlig spiser nok av sunne matvarer.

1) Jeg må innrømme at jeg er litt på tynn is her og siterer fritt etter hukommelsen. Jeg leste om det for et års tid siden relatert til forskning på hvitt sukker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel funnet ut1 at rafinnert (hvitt) sukker er verre enn både brunt sukker, fruktose og glukose fordi det hemmer opptaket av andre næringsstoffer. Hvis man spiser mye rafinnert sukker, så kan man få mangelsykdommer selv om man egentlig spiser nok av sunne matvarer.

1) Jeg må innrømme at jeg er litt på tynn is her og siterer fritt etter hukommelsen. Jeg leste om det for et års tid siden relatert til forskning på hvitt sukker.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til noe slik forskning(men jeg er veldig interessert i å lese den,hvis du finner en link!:)), men jeg har hørt at enkelte typer sukker med mindre raffineringsgrad er en litt bedre kilde til enkelte næringsstoffer, brunt sukker er feks en bedre kilde til kalium, og enkelte B-vitaminer enn hvitt sukker. Nå er jo ikke hvitt sukker en særlig god kilde til noen av disse næringsstoffene i utgangspunktet(litt som at en baconcheeseburger er en bedre kilde til protein enn en cheeseburger) så hvis man har et høyt forbruk av brunt vs hvitt sukker vil man jo få i seg  mer av enkelte mikronæringsstoffer. At det finnes enkelte næringsstoffer som hindrer opptak av vitaminer( som fytinsyre i korn) er jeg klar over,men jeg har derimot ikke kommet over påstander som sier at hvitt sukker aktivt tapper kroppen for vitaminer/mineraler ved å virke på en lignende måte

. Jeg kan selvfølgelig ta feil her, og setter pris på å bli korrigert om så er tilfellet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttiggjøring av energi forbruker mikronæringstoffer, både anabolisme og katabolisme (metabolisme). Mye raffinert sukker øker behovet og vil ofte gå på bekostning av annet sunnere mat. Altså vil biosyntese "koste" mikronæringstoffer. Eksempel vitamin B1 fungerer som en kofakter ved å utøve dekarboksylering. Annet at vitamin B3 er elektronbærere for NAD/NADP. Men dette er ikke det samme som at sukker hemmer opptaket av andre næringstoffer.
 

Endret av Danisan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til noe slik forskning(men jeg er veldig interessert i å lese den,hvis du finner en link!:)), men jeg har hørt at enkelte typer sukker med mindre raffineringsgrad er en litt bedre kilde til enkelte næringsstoffer, brunt sukker er feks en bedre kilde til kalium, og enkelte B-vitaminer enn hvitt sukker. Nå er jo ikke hvitt sukker en særlig god kilde til noen av disse næringsstoffene i utgangspunktet(litt som at en baconcheeseburger er en bedre kilde til protein enn en cheeseburger) så hvis man har et høyt forbruk av brunt vs hvitt sukker vil man jo få i seg  mer av enkelte mikronæringsstoffer. At det finnes enkelte næringsstoffer som hindrer opptak av vitaminer( som fytinsyre i korn) er jeg klar over,men jeg har derimot ikke kommet over påstander som sier at hvitt sukker aktivt tapper kroppen for vitaminer/mineraler ved å virke på en lignende måte
. Jeg kan selvfølgelig ta feil her, og setter pris på å bli korrigert om så er tilfellet:)

Jeg skal prøve å finne det.

Det eneste jeg fant i farta var denne, men jeg regner ikke klikk.no som en god og vitenskapelig kilde til medisinske fakta ;) http://www.klikk.no/kvinneguiden/article1507649.ece

Det var litt annen begrunnelse her enn det jeg mente å huske. Det som sies her er at kroppen forbruker mineraler til å forbrenne sukkeret, og at rafinnert sukker er renset for mineraler og andre næringsstoffer. Det kan godt tenkes at jeg husker feil - at det ikke blokkerer opptaket av næringsstoffer.

Jeg leste om det fra en mer troverdig kilde enn klikk.no. Hvis jeg bare kunne komme på hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...