Gå til innhold

Fra stilk til.... eh... litt mere stokk


Gjest =xXx=

Anbefalte innlegg

Ok. Prøver meg her

Dette er en ukjent greie for meg:huh: . Tidligere tynnfeit, klarte mål om muskelbygging og sixpack, men 70,6 kg fordelt på 178 cm...o_O nope! Det er ikke en permanent løsning, men ok, 44 år gammel gubbe klarte målet, uten å sulte meg i hjel (lå på ca 2200 kcal per dag).

Normalvekta ligger på rundt 73 kg (pluss/minus, mest pluss). Det er heller ikke mye:dry:, selv om jeg ikke lengre er så steika stilkete:whistle: .

Trener x-size (digger det programmet), 4 ganger i uka, en gåtur i ny og ne som litt cardio. Ligger nå på ca 2600 kcal (reversert diett med i forkant av ferie, men 3 uker i USA har løftet vekta opp til 73,7 gitt, jeg har IKKE problemer med å få til vektøkning og kan ete en hest:cool: )

 

Tenker på bulking (har lest artikkelen om smartbulking):

 

  1. Hva tenker dere er god vekt for en gammel mann?
  2. Hvordan ville dere gjort dette? Bulke og så deffe ned til ønsket vekt, eller bulke opp til ønsket vekt uten deffing?
  3. Vurdere coaching?
  4. Andre forslag folkens?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For normale sofapoteter er antall cm over metern i kilo grovt regnet en "ok" vekt som utgangspunkt. For de som har litt mer junk in the trunk, så ligger jo vekta over dette. Hva som er en passende vekt for deg kommer jo og litt an på hvor tømmerhugger du har lyst til å bli, går du for "åfyttihelventehankisendersernojævligsterkut"-looken,så må man evt opp mot 85-90-100+ kg,men da må man som regel også regne med at det blir litt flesk med på kjøpet og.

Hvis ønsket er å bli større og sterkere, så ville jeg vurdert å bare lagt meg i et beskjedent kalorioverskudd og kjørt styrketrening til jeg var fornøyd med hvordan jeg så ut og hvor tungt jeg klarte å løfte. Jobbe jevnt og trutt og konsekvent gir sabla bra resultater over tid. Når det kommer til kroppsvekt ville jeg nok startet med å jobbe meg opp mot 78 kg, og sett hva jeg syntes når jeg nærmet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For normale sofapoteter er antall cm over metern i kilo grovt regnet en "ok" vekt som utgangspunkt. For de som har litt mer junk in the trunk, så ligger jo vekta over dette. Hva som er en passende vekt for deg kommer jo og litt an på hvor tømmerhugger du har lyst til å bli, går du for "åfyttihelventehankisendersernojævligsterkut"-looken,så må man evt opp mot 85-90-100+ kg,men da må man som regel også regne med at det blir litt flesk med på kjøpet og.

Hvis ønsket er å bli større og sterkere, så ville jeg vurdert å bare lagt meg i et beskjedent kalorioverskudd og kjørt styrketrening til jeg var fornøyd med hvordan jeg så ut og hvor tungt jeg klarte å løfte. Jobbe jevnt og trutt og konsekvent gir sabla bra resultater over tid. Når det kommer til kroppsvekt ville jeg nok startet med å jobbe meg opp mot 78 kg, og sett hva jeg syntes når jeg nærmet meg.

Mottatt, takk ska du bættere ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det et uhumsk antall variabler ute og går. Hvor lenge har du ligger på 2600 kalorier per dag? Hvordan påvirker det vekt og midjemål? Hvordan er disse kaloriene fordelt på protein, karbohydrater og fett? Hva ligger baseløftene dine på per idag?

Det første jeg ville ha gjort var å pensjonere ordene "bulk" og "deff". Dette på generelt grunnlag.

Deretter ville jeg ha fortsatt med 2600 kalorier om dagen (vær nøye) i minst 7 dager, helst 14. Når du så ser hvordan dette faktisk påvirker variablene 1) vekt, 2) midjemål, og 3) progresjon i vektrommet kan du gjøre nødvendige justeringer. Disse kan vi snakke om når vi vet mer om hvordan kostholdet ser ut nå.

Mitt aller første mål ville ha vært å komme meg til 80kg kroppsvekt på en fornuftig måte. Det vil si: ikke via pizza og cola intravenøst, men via havregryn og et evig ras av egg og kylling. Hvis du virkelig vil knekke koden på kroppen din må du følge alle kaloriene nøye, minst i et halvt år til du kan alt utenat og veit hva og hvor og hvem og hvorfor på alt du putter i munnen. Aller helst spiser du minst 90% "single ingredient food", altså ikke ferdigblandet søl.

Personlig ville jeg ha utsatt coaching til jeg faktisk fant ut om jeg kunne klare oppgaven selv eller ikke. Du lærer ingenting hvis du setter bort oppgaven til noen andre, og uten kunnskap kan det være at du en dag sitter og lurer på akkurat det samme igjen.

44 år gjør ingen gammel mann. En god vekt er en hvor du trives og hvor styrken du bygger opp vil hjelpe deg når du en dag faktisk blir en gammel mann og trapper blir en helt reell utfordring. Merk dog at du kan ha utbytte av redusert treningsfrekvens, men dette kan også peiles inn litt nærmere når kostholdet er i boks. Først da vet man hvordan treningsprogresjon påvirkes av frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill/respons!

Lå på nøyaktig 2200 kcal (klarte sixpack, veide da 70,6 kg, midje på 80 cm). Reverserte dietten før USA turen.

Ligget på nå 2555 kcal (regner ikke med grønnsaker og salat) siste uke, MEN det har vært LAAAAAANGT over siste tre uker i USA;)

Dagens fordeling er: 216,78 gr protein, 212,45 gr karbo og 89,8 gr fett (ja det går på komma her, men det er fordi jeg er vanemenneske og spiser det samme i ukedagene, så jeg vet nøyaktig hva jeg spiser, blir omtrent aldri avvik) all mat er selvlaget og rein (fisk/tunfisk, havregryn/quinoa, kylling, grønnsaker og salat).

Spiser normalt ikke snop/junk (en sjelden gang, men da sjokkis i mengder) og drikker ikke bruks/alkohol (alkohol kanskje MAX 6 ganger i året).

Midt i ferien var vekt (inkludert eget hode og innmat på 77,9 kg) men det var bare vann, og magen stå som ei garnblåse, innveiing ankomst Norge var på 77,7 kg, midje på 90 cm (full av luft, j.... oppblåst). I dag er morgenvekta på 72,5 kg, midje på 84 cm (fortsatt er magan som en halvpunktert ballong).

Greit å vite at karbo og sukker/alkohol tirrer migrene. Det har vært en del av den gunstige effekten etter livsstilsendringen - til de grader. Så jeg sliter litt med å klare mye mer av dette.

Baseløftene er ikke så mye å skryte av (da er dette arbeidsvekt, har ikke turt å teste max på en del av øvelsene, grunnet 3 ryggprolapser):

Benk: 90 kg (ønsker 100 kg innen utgangen av året)

Knebøy: 140 kg (mål på 150 kg ved utgang av året)

Markløft: 130 kg (mål på 150 kg ved utgang av året)

Strakmark: 110 kg

Skulderpress: 57,7 kg

Hiptrust: 140 kg

Dips: + 40 kg

Pullups: + 20 kg

Tenker 78-80 kg blir målet, legger meg på 2555 kcal i 14 dager, ser hva som skjer. Kommer tilbake når det har gått et par uker (må vel la kroppen stabilisere seg etter feriefråtsingen).

Bulk og deff = pensjonert (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ressursene til det ville jeg så absolutt vurdert en coach.

Ellers tenker jeg at approachen du velger er litt avhengig av hvor dårlig tid du har og hvor mye fett du er villig til å legge på deg. For min del øker jeg heller saktere med minimale fettøkninger, enn raskt og brutalt med mye fett med på kjøpet. Det er veldig gøy å trene slik og føle at vektene flyver opp på hver økt, men når man etter noen uker har en mage som henger utenfor beltet og senere må trimmes vekk er det mindre gøy. Selvsagt finnes det en mellomting.

Det anorakk sier høres egentlig veldig fornutig ut, så du feiler nok ikke om du følger den tilnærmingen og prøver deg frem sakte.

Føler du deg veldig tynn på denne vekten? Vi er faktisk samme vekt og høyde. Har selv vært 83-84 kg og synes 70 kg (som jeg veier i dag) høres så lite ut, men jeg føler meg på ingen måte spinkel og er sterkere enn jeg noensinne var når jeg var over 80 kg. Liker meg slank, så tror ikke jeg ønsker mer enn 75 kg med en lav fettprosent.

Ellers synes jeg løftene dine virker bra i forhold til kroppsvekt. Tipper du har litt mer å gå på når det gjelder markløft, men med prolaps er du sikkert litt mer forsiktig enn hva jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke litt på hva jeg selv skal gjøre også fremover, men jeg har egentlig blitt en tilhenger av å spise godt i overskudd på treningsdager og så gå nesten ned mot PSMF dager på fridager. Dvs, nå tar jeg 2 semi-PSMF dager og 1-2 moderat underskudd/vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ressursene til det ville jeg så absolutt vurdert en coach.

Ellers tenker jeg at approachen du velger er litt avhengig av hvor dårlig tid du har og hvor mye fett du er villig til å legge på deg. For min del øker jeg heller saktere med minimale fettøkninger, enn raskt og brutalt med mye fett med på kjøpet. Det er veldig gøy å trene slik og føle at vektene flyver opp på hver økt, men når man etter noen uker har en mage som henger utenfor beltet og senere må trimmes vekk er det mindre gøy. Selvsagt finnes det en mellomting.

Det anorakk sier høres egentlig veldig fornutig ut, så du feiler nok ikke om du følger den tilnærmingen og prøver deg frem sakte.

Føler du deg veldig tynn på denne vekten? Vi er faktisk samme vekt og høyde. Har selv vært 83-84 kg og synes 70 kg (som jeg veier i dag) høres så lite ut, men jeg føler meg på ingen måte spinkel og er sterkere enn jeg noensinne var når jeg var over 80 kg. Liker meg slank, så tror ikke jeg ønsker mer enn 75 kg med en lav fettprosent.

Ellers synes jeg løftene dine virker bra i forhold til kroppsvekt. Tipper du har litt mer å gå på når det gjelder markløft, men med prolaps er du sikkert litt mer forsiktig enn hva jeg er.

Målet blit fortsatt lav fettprosent selv om vekta skal opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ressursene til det ville jeg så absolutt vurdert en coach.

Ellers tenker jeg at approachen du velger er litt avhengig av hvor dårlig tid du har og hvor mye fett du er villig til å legge på deg. For min del øker jeg heller saktere med minimale fettøkninger, enn raskt og brutalt med mye fett med på kjøpet. Det er veldig gøy å trene slik og føle at vektene flyver opp på hver økt, men når man etter noen uker har en mage som henger utenfor beltet og senere må trimmes vekk er det mindre gøy. Selvsagt finnes det en mellomting.

Det anorakk sier høres egentlig veldig fornutig ut, så du feiler nok ikke om du følger den tilnærmingen og prøver deg frem sakte.

Føler du deg veldig tynn på denne vekten? Vi er faktisk samme vekt og høyde. Har selv vært 83-84 kg og synes 70 kg (som jeg veier i dag) høres så lite ut, men jeg føler meg på ingen måte spinkel og er sterkere enn jeg noensinne var når jeg var over 80 kg. Liker meg slank, så tror ikke jeg ønsker mer enn 75 kg med en lav fettprosent.

Ellers synes jeg løftene dine virker bra i forhold til kroppsvekt. Tipper du har litt mer å gå på når det gjelder markløft, men med prolaps er du sikkert litt mer forsiktig enn hva jeg er.

Føler meg ikke tynn, selv om jeg ble kalt Stilken også når jeg veide 86 og var tynnfeit. Har så absolutt mye å gå på ift markløft, også resten av baseøvelsene. Kjenner at det er mer inne. Det kommer vel med litt mer vekt. 78-80 kg med tilhørende kcal inntak tror jeg er lettere og bedre for meg i lengden. Også ift å ligge over/under på treningsdager/fridager og med tanke på en og annen helg med litt ekstra hygge. Blir det for mye rundt navelen så må jeg vurdere hele opplegget og evt skaffe hjelp av coach. Det er jo flere eminente her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tenke litt på hva jeg selv skal gjøre også fremover, men jeg har egentlig blitt en tilhenger av å spise godt i overskudd på treningsdager og så gå nesten ned mot PSMF dager på fridager. Dvs, nå tar jeg 2 semi-PSMF dager og 1-2 moderat underskudd/vedlikehold.

Det der funker dårlig for et vanedyr som meg. Har prøvd, men resultatet ble for mye underskudd. Det påvirket treningsformen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering etter 1 uke (uke 34), på 2555 kcal per dag. Første dag uten snus, holdt i 14 timer og 53 minutter bare jeg kommer meg over abstinenskneika frem til og med søndagen....

Vekt 73,3 (i uke 33: 72,5 kg)

Mål midje: 84 cm (i uke 33: 84 cm)

Fortsatt i sånn litt ulage etter USA turen. Begynner å komme meg i treningen, på reps, sett og kilo, da dette var katastrofalt i forrige uke.

Stoler ikke helt på vekt/midjemål enda ( i forhold til om dette er stabilt) så jeg fortsetter på planen om 2555 kcal en uke til og foretar en vurdering neste torsdag.

Spennende å se om snuskuttet kan påvirke dette, og i hvilken grad/måte. Nå er jeg bare sinna:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det :) Er ikke så vanskelig å kutte, bare de første timene faktisk. Resten av tiden handler det om å ikke la seg friste (ikke så ulikt cravings når man er på diett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er verst (sånn på diett altså) på dag 3-4 :p Hehe. Blir moro å se hvordan det går med deg :)

Røyk på en smell i går kveld etter middag. Først dobbel middag, så en Grandis, deretter en Walters mandler. Klarte bare så vidt å begrense meg til dette. Satser på at dette ikke skjer igjen på lenge, da blir det litt for rask vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stilken skrev:
Røyk på en smell i går kveld etter middag. Først dobbel middag, så en Grandis, deretter en Walters mandler. Klarte bare så vidt å begrense meg til dette. Satser på at dette ikke skjer igjen på lenge, da blir det litt for rask vektoppgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boden ferdig malt ingen som vil sparre på en lørdag. Oppdager fruen at jeg prøver meg igjen, får jeg bank. Fru Stilken banker værre enn hvemsomhelst i ei dør eller et bur. Legger meg, natta folkens!

høres ut som stilken burde ta med seg fru stilk i buret, for så å vise hu att MMA er balsam for deg :) kanskje dra i buret når ingen andre er der if you know what i mean wink wink :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...