Gå til innhold

Trene styrke men ikke bli "stor"


Michael karlsen

Anbefalte innlegg

Hei er startet med styrketrening og følger et program en kompis av meg hadde, men greia er at jeg trener ikke for å bli stor men litt mere fit enn det jeg er nå

Treningsprogrammet går over 4 dager der jeg trener forskjellige muskelgrupper ver dag

Tar 3 set på 10 reps på vær øvelse der jeg har såpass med vekter at jeg akkurat klarer siste løftet

Men har lest litt og lurer på om det er lurt å trene med mye vekt og lite reps eller nogenlunde ok vekt og masse reps?

Viss det er noen andre som har et bra trenings program så tar jeg gjerne imot det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Standardrådet til personer som er nye innen styrketrening er å trene et fullkroppsprogram 3 ganger i uken. Etter en stund (kanskje 6-12 mnd) kan du gå over på en to-splitt. En 4-splitt som du kjører nå er ikke optimalt for en nybegynner.

Når det gjelder det å bli stor, så tar det laaaang tid. Flere år med målrettet trening, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Vil du bli "litt mere fit" så må du naturlig nok legge på deg litt muskelmasse, og da anbefales det ofte å kjøre sett med 6-12 reps, og i hvert fall ikke flere reps enn det. Men det er vanlig i de fleste fullkroppsprogram, så bare finn et program her på fitnessbloggen og følg det. Her finner du det, pluss annen essensiell info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dog over det Sagstein sier. Sett på 6-12 reps ligger i vokseområdet. Med andre ord er det sånn du trener for å bli større.

Hvis det å bli sterkere er hovedfokuset og vekst er underordnet bør du ligge på inntil 5 reps pr. sett. Det finnes ferdig lagde styrkeprogrammer du kan følge, som er godt utprøvd og gir gode resultater. Starting Strength, 5x5 og GSLP er vel de mest kjente jeg kommer på i farten. Som utrent vil du bli både større og sterkere i starten nesten uansett hva du gjør (så lenge du spiser nok), men hold deg til et styrkeprogram hvis det er sterkere du vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPIS MER

Han ville ikke bli så stor ;-)

Som påpekt over tar det noen år (litt avhengig av utgangspunkt) å få biceps som gjør det umulig å ta på høyre skulder med høyre hånd og å måtte dra i spesialbutikker for å kjøpe bukser fordi knebøy har økt omkretsen på lårene dine noe vanvittig. Trener du tung styrke 3-4 ganger i uka, men ikke spiser nok vil du nesten garantert aldri bli spesielt stor.

Uansett så blir du ikke SCHVÆR over natta. Gi det 6mnd. Ta i alt du har på alle økter, spis bra med mat og jeg tviler på at du da kommer til å tenke "FÆEN, nå har jeg blitt altfor stor" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når jeg våkner opp og plutselig har blitt svær.

Med mindre du aktivt går inn for å bli svær, les: trykke i deg relativt kvalmende mengder mat og trene noe litt mer målrettet en et treningsprogram som "går over 4 dager der jeg trener forskjellige muskelgrupper ver dag" så vil du aldri komme i nærheten av å bli svær. Så du kan ta det hele med knusende ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...