Gå til innhold

Aftenposten - "De sterkeste vi har"


Anbefalte innlegg

Copy/paste i tilfelle folk ikke har Amagasinet. 27/7-15.

Vet ikke med dere andre, men jeg syntes det var ganske fint skrevet

---

Niels Fredrik Dahl: De sterkeste vi har

De forbereder det ene voldsomme løftet, det løftet som skal vippe verden.

Tekst: Niels Fredrik Dahl Illustrasjon: Lars Fiske

I Norman Mailers fantastiske The Fight, om den legendariske kampen mellom tungvektsbokserne Muhammad Ali og George Foreman i Zaires hovedstad Kinshasa i 1974, forteller han om et møte med Foreman i hotellresepsjonen: «Unnskyld at jeg ikke tar deg i hånda,» sier Foreman, «men du skjønner, jeg har hendene i lomma.» Han skal snart møte Ali i ringen, og da kan ikke kjempekreftene rykkes ut av likevekt, ikke ødsles bort på håndtrykk i hytt og vær. «Han levde midt i en stillhet,» skriver Mailer om Foreman.

Jeg tenker på den scenen her jeg står i det fasjonable treningssenteret jeg frekventerer og ser dit hvor styrkeløfterne, de virkelige kroppsbyggerne, holder til. De står ubevegelige og venter ved siden av de enorme vektene.

De har barrikadert seg der i det mørkeste hjørnet, som latente eksplosjoner.

Hvis treningssentrene er våre nye hellige steder der PT-ene er yppersteprester, hodeløs techno er englenes sang og vi korser oss foran nedtrekksapparatet eller bøyer oss mot Mekka på rosa yogamatter, så vet jeg hvor fundamentalistene er. De har barrikadert seg der i det mørkeste hjørnet, som latente eksplosjoner, dirrende av tung og stri kraft, rå styrke.

Vi andre løfter av og til små røde vekter, av og til små turkise vekter, vi strekker delikate grønne treningsstrikker eller står på ett ben på en halv blå ball. Vi er kledd i fluoriserende, glinsende og tettsittende tøy og nipper til lilla drikkeflasker fylt med svalt kokosvann. Men der borte står de sterkeste blant oss, innerst i en korridor, i et hjørne, eller en trapp ned, hårløse og barnløse, ved de tyngste vektene, de står foran speilet, stirrer inn i veggen, i posete bukser av falmet blå bomull festet i livet med hvit elastikk fra farmors dager, grovstrikkete luer under utvaskede hetter, de stenger oss ute, stenger alt annet ute, alt annet enn det store løftet. Det meste av tiden står de helt, helt stille, også de lever midt i stillheten, så langt unna spirulina og grønnkål som det er mulig å komme, de vet ikke hva Detox eller Shape Pulse er, de fnyser av Power Step, Step Pulse, og vibrasjonstrening, om de skulle gjette (men hvorfor skulle de det?) så ville de si at Pilates er en øy i Egeerhavet. De står ubevegelige fordi de forbereder seg. De forbereder det ene voldsomme løftet, det løftet som skal vippe verden, de er de sterkeste, de er de sterkeste vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karikert møl...

:(

Grisesterke jenter i rosa hotpants, som løfter mer enn den gjengse Elixiamannen. De hviner som jenter gjør, men de hviner når benkskjorta gir dem nye 10 kg opp på persen. De svetter som mannfolk, de banner som machogutta og de fniser av rørleggersprekken til gamlingen som fomler med markløftstanga litt for lenge. Og de spotter den sterkeste jævelen inne i mørket og forteller ham, mens de ser selvsikkert rett i øya på ham at løftet var bra, men at han må jobbe litt mer med å styrke øvre rygg. Kanskje kjøre litt mer stående stangroing er forslaget.

Styrkeløft heter det..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karikert møl...

:(

Grisesterke jenter i rosa hotpants, som løfter mer enn den gjengse Elixiamannen. De hviner som jenter gjør, men de hviner når benkskjorta gir dem nye 10 kg opp på persen. De svetter som mannfolk, de banner som machogutta og de fniser av rørleggersprekken til gamlingen som fomler med markløftstanga litt for lenge. Og de spotter den sterkeste jævelen inne i mørket og forteller ham, mens de ser selvsikkert rett i øya på ham at løftet var bra, men at han må jobbe litt mer med å styrke øvre rygg. Kanskje kjøre litt mer stående stangroing er forslaget.

Styrkeløft heter det..

:)

Ironi intended?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...