Gå til innhold

Hvorfor skal det være å vanskelig å komme seg ned noen kilo??


Tine

Anbefalte innlegg

huff jeg blir snart helt oppgitt :( jeg føler vel egentlig t jeg absolutt burde klare dette uten problem da jeg er meget dedikert til trening og er PT selv..

Men så er saken at jeg i mange år tidligere har slitt med anoreksi.. den er under god kontroll for å si det sånn!!

jeg veier i dag ca 66kg og er 169 høy.. driver nå med tung styrketrening mot å kanskje stille en dag. men uansett digger jeg å trene tungt :)

men jeg syntes selv jeg veier litt for mye.. ser dette godt rundt midjen.(midjemål på 79....) noe jeg virkelig mistrives med :( men etter denne sykdommen så har hele systemet blitt fucked opp.. så kroppen tror at jeg går i sult igjen... så jeg går ikke lett ned i vekt sånn som før.. jeg gir rett og slett opp fordi det ikke skjer noe og jeg trener heller hardere.. kanskje jeg trener for mye? trener 6 dager i uken.. 5 styrke og noe kardio-ikke mye.

men jeg er så lei av at jeg ikke får til :( jeg spiser stort sett bare ren mat og lite usunt.. bortsett fra nøtter da.. det verste er jo at jeg snakker stygt til meg selv hele tiden... har noen gode råd??

jeg greier heller ikke akseptere det.. for jeg vet jeg ville følt meg bedre ved 5 kilo ned..

det kan være mulig jeg får i meg for lite mat også... men tja... tror jeg ligger på snitt 1800kcal. men er meget usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg forstår frustrasjonen din, spesielt

jeg føler vel egentlig t jeg absolutt burde klare dette uten problem da jeg er meget dedikert til trening og er PT selv..

Du nevner flere ting som ene og alene er faktorer som ikke tillater deg suksess

- Snakker nedlatende til deg selv

- Tror (vet?) du får i deg for lite mat

- Historie med spiseforstyrrelse (som også vil bidra stor til de to forrige punktene)

Rent fysisk er det fullt mulig å ha en fungerende kropp etter spiseforstyrrelser så lenge en lar kroppen reparere seg, men er selvsagt avhengig av sykdomsforløpet

Siden du er PT kan du lage en "case" om deg selv - se for deg at du er den neste kunden din med samme utgangspunkt, høyde, alder, vekt, treningsbakgrunn og mål etc som deg selv - hva ville du sagt til denne jenta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok rett i mye Therese :) men jeg sliter med å se hva som blir rett på meg selv.. den dag i dag er jeg usikker om jeg kan stole på det jeg ser speilet :( kanskje det ikke er så ille?? derfor blir det nok også vanskelig...

så ja skulle jeg gjort det på en annen ville nok økt kostplan, mulig stresset ned kroppen? ikke trent fullt så mye..

MEN når det kommer til meg selv så tror jeg ikke det funker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nok rett i mye Therese :) men jeg sliter med å se hva som blir rett på meg selv.. den dag i dag er jeg usikker om jeg kan stole på det jeg ser speilet :( kanskje det ikke er så ille?? derfor blir det nok også vanskelig...

så ja skulle jeg gjort det på en annen ville nok økt kostplan, mulig stresset ned kroppen? ikke trent fullt så mye..

MEN når det kommer til meg selv så tror jeg ikke det funker ...

Hvis du hadde hatt denne jenta som kunde og hun hadde stilt deg de samme spørsmålene, hva svarer du?

"Nei, det funker nok ikke på akkurat deg fordi det funker bare ikke"?

Når en gir retningslinjer og lager en plan over trening og kosthold så har(skal!) du igså ha en baktanke og grunn til at du gjør det du gjør - eller?

Vit at det du gjør fungerer fordi at - ikke omvendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner veldig godt hva du mener. ville aldri sagt noe sånt til min kunde!! :)

vurderer å få meg en Coach selv igjen, for jeg sliter med å få dette til selv.

mine reelle tanker rundt dette er at det mulig villig hjelpe å øke kostholdet, men di andre gangene jeg har gjort det så eser jeg ut 2 kg på en uke.. mulig dette er vannvekt.. men allerede da har jeg mistet troen. jeg blir sånn passe sint på meg selv fordi dette klarte jeg utmerket godt før.. men vel og merke ikke på den sunne måten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner veldig godt hva du mener. ville aldri sagt noe sånt til min kunde!! :)

vurderer å få meg en Coach selv igjen, for jeg sliter med å få dette til selv.

mine reelle tanker rundt dette er at det mulig villig hjelpe å øke kostholdet, men di andre gangene jeg har gjort det så eser jeg ut 2 kg på en uke.. mulig dette er vannvekt.. men allerede da har jeg mistet troen. jeg blir sånn passe sint på meg selv fordi dette klarte jeg utmerket godt før.. men vel og merke ikke på den sunne måten :(

Du må regne med å _føle_ at du "eser ut" når du gjør en endring i kostholdet eller aktiviteten - fordelen å ha en coach da er å stole på at en annen gjør regnestykket for deg slik at du skal slippe å måtte finne på noe lurt for å overkompesere når du blir usikker (fjerner en stor stressfaktor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale Therese som coach :)

Utover det: Fjern følelsene fra ligninga. Om du FØLER du eser ut, men VET at du bør spise så mye mat og at det bare er vannvekt, slutt å føle.

Ikke la negative tanker og følelser påvirke kosthold, eller trening for den saks skyld. Det er normalt å føle seg crap i blandt, og da må man bare koble ut de negative tankene og fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips for å endre negativt tankemønster om degselv og dine presentasjoner ; Heng opp post-it lapper med positive beskjder til degselv. 'jeg ser bra ut, jeg er sterk, jeg får til alt jeg ønsker, jeg er målbevisst, jeg er sinsykt rå' osv. Når du ser lappen så forteller du degselv det som står på dem, det virker kanskje litt teit, men kan være utrolig effektivt for å tvinge degselv til å endre tankemønsteret ditt om degselv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en aldri så liten virkelighetssjekk sett fra en manns øyne: For damer flest er 66kg på 169 cm en helt all right vekt. Har man i tillegg litt mer muskler på kroppen enn snittet begynner man voldsomt fort å entre "Yummy"-territorium.

Som nevnt over her: Følg intellektet, ikke følelsene. Hadde man bedt hjertet redegjøre for avgjørelsene man har latt det ta hadde det tross alt bare stått i hjørnet og sagt, "Uuuh.. uuh, jeg vet ikke, det virka gøy.. SE ISKREM!" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for super kommentar :) det trengte jeg å høre :p

Det er lett å la følelsene rive tak.. men det handler nok om å akseptere den jeg er i dag. Men håpe om å komme meg ned noe i fett prosent den er der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...