Gå til innhold

Markløft med høy hæl


dfghjkl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fra bloggen til "Inger i Dubai" (meget dyktig PT!):

I ett markløft vil man belaste posterior chain mest mulig, dette gjør man når tyngepunktet kommer bak mot hel. Løftesko, eller andre sko der hælen kommer høyere enn tåen vil gjøre det motsatte, altså legge vekten frem mot tå. Derfor gjøres markløft bedre med flate eller uten sko dersom målsetningen er mest mulig bakside.

link: http://ingerindubai.com/2014/03/25/back-in-business/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra bloggen til "Inger i Dubai" (meget dyktig PT!):

I ett markløft vil man belaste posterior chain mest mulig, dette gjør man når tyngepunktet kommer bak mot hel. Løftesko, eller andre sko der hælen kommer høyere enn tåen vil gjøre det motsatte, altså legge vekten frem mot tå. Derfor gjøres markløft bedre med flate eller uten sko dersom målsetningen er mest mulig bakside.

Ein kan ikkje basera svaret sitt på eit blogginnlegg, sjølv om Inger er dyktig.

Det skal og nevnast at mange vektløftara bruka opphøgd hel i øvelsane som har eit ganske likt startpunkt som markløft.

link: http://ingerindubai.com/2014/03/25/back-in-business/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe nytt på trening i dag, markløft med knebøysko med høy hæl. Det virker som at jeg ble sterkere med de skoene kontra uten høy hæl. Noen som har en forklaring på det?eller løfter mark med høy hæl

Forklaringa er at når du bruker løftesko med elevert hæl så kommer knærne litt lenger fram enn uten sko, og det gir en mer fordelaktig vinkel for quads til å bidra mer i begynnelsen av løftet. Det du evt. kan være påpasselig med når gjør markløft med løftesko er at du ikke får tyngdepunktet for langt fram, men er godt balansert over midtfoten før du drar. Det er en smal sak.

Fra bloggen til "Inger i Dubai" (meget dyktig PT!):

I ett markløft vil man belaste posterior chain mest mulig, dette gjør man når tyngepunktet kommer bak mot hel. Løftesko, eller andre sko der hælen kommer høyere enn tåen vil gjøre det motsatte, altså legge vekten frem mot tå. Derfor gjøres markløft bedre med flate eller uten sko dersom målsetningen er mest mulig bakside.

link: http://ingerindubai.com/2014/03/25/back-in-business/

Dette med at vekta skal bak på hælene er en sannhet med modifikasjoner. Hvis en utøver sliter med å være for framoverlent før/under løftet så vil et cue om å få vekta bak på hælene hjelpe, men det er fordi vekta er for langt fram i utgangspunktet. Tyngdepunktet i ethvert stående løft er alltid over midtfoten, ikke bak på hæla. Det er over midtfoten stanga er perfekt balansert. Det er en enkel tilpasning å få tyngepunktet over midtfoten med sko på.

Kontekst er viktig: Forskjellen på en styrkeløfter som løfter i slippers og Ola Nordmann som løfter markløft på gymmen for å bli sterkere er at styrkeløfteren vil minimere ROM slik at mer vekt kan legges på stanga. Ola Nordmann, derimot, skal ikke konkurrere i styrkeløft og kan godt tillatte seg litt lengre ROM for å få bedre treningseffekt. Best treningseffekt får vi når vi løfter mest mulig vekt over lengst mulig trygg ROM. Styrkeløfteren kan godt løfte sumo i slippers, nettopp fordi at ROM minskes ytterligere. Det er ikke dermed gitt at alle bør gjør dette for helt straight styrketrening. På samme måte som benkpressere med helt insane arch ikke er et eksempel til etterfølgelse for vanlig styrketrening.

TL;DR: Liker å du gjøre markløft i sko så gjør du det uansett hva andre sier. Det er innafor som faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre på med skoa fremover å se. Følte et helt annet trøkk med skoa, start posisjon å alt ble spot on. Som du nevner så hjelper quads mer i starten av løftet, der jeg er svakest med flat såle. Midt / top av løftet er jeg sterkest. Kanskje derfor jeg dro opp 10kg per med sko vs flat såle. Fikk ikke opp samme vekt med flat, gikk uten problemer med høy hæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Absolutt ingen ekspert på området, har ikke trenet ben så mye, så fikk hjelp til å komme igang. Jeg sleit med å få rumpa ut og da hjalp det med oppbygging av hæler, fikk beskjed om å gjøre det slik en stund fremover, så senere gå tilbake til flate sko. Dette var for at jeg skulle få trent opp mer styrke og slippe å "jukse" med feil teknikk og unngå skader. Vi er jo ikke sammensatt likt og det som fungerer for noen fungerer kanskje ikke for andre og jeg har i tillegg dårlig rygg, men fungerer for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok du som er eksperten her.

Å så tander vi er da:ROFLMAO:

Prøv å back opp påstandene dine heller. Du sa basicly "bruk sko og du blir sterkere", hvorfor bruker ikke da f.eks. CYC sko med hæl når han marker? Benedikt Magnusson marker i sokkelesten/barfot, hvorfor kjører ikke han med vektløftersko? Hvis man automatisk blir sterkere ved bruk av sko med hæl, hvorfor bruker ikke de beste markerne det da?

Legger ved noen videoer:

Benni med 461kg mark (barfot):

CYC med 390kg mark (sokkelesten):

Gud med 5x300kg mark (barfot):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så tander vi er da:ROFLMAO:

Prøv å back opp påstandene dine heller. Du sa "bruk sko og du blir sterkere", hvorfor bruker ikke da f.eks. CYC sko med hæl når han marker? Benedikt Magnusson marker i sokkelesten/barfot, hvorfor kjører ikke han med vektløftersko? Hvis man automatisk blir sterkere ved bruk av sko med hæl, hvorfor bruker ikke de beste markerne det da?

Nå må du slutte å dra ting ut av kontekst, har verken påstått at man blir sterkere eller at du blir verdens sterkeste av å marke med olympiske sko.

Hvis du ser videoen jeg postet så er det snakk om for mange blir løftet lettere på den måten at man bruker mer bein i starten av løftet, det vil si mer speed og power som i seg selv gjør løftet lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...