Gå til innhold

Kokosolje verre en palmeolje


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Børge A. Fagerli

Unngå kokosolje? Det er foruroligende at en professor og overlege som har dette som spesialfelt ikke er mer oppdatert, når det nylig kom ut en NORSK studie som konkluderte med at mettet fett slett ikke har noen sammenheng med hjerte/karsykdommer eller helserisiko:

http://jn.nutrition.org/content/145/2/299.abstract?etoc

Når de så velger å henge ut kokosolje hadde det vært greit å faktisk ta en gjennomgang på forskningen som ligger bak, der det faktisk ikke er så enkelt. Kokosnøttolje viser seg å kunne øke det "gode" kolesterolet HDL og enten ikke påvirker det kolesterolet som kan medføre risiko (LDL) eller faktisk reduserer det (avhengig av partikkelstørrelse, men det er ikke forsket godt nok på hvordan kokosnøttolje påvirker de ulike fraksjonene):

http://examine.com/supplements/Coconut%20Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske som Fagerli drar fram er gjort på personer med en allerede etablert hjertesykdom. Den kan ikke brukes siden den selvsagt ikke lar seg generalisere til den friske befolkningen. Det blir uansett feil å dra fram enkelt-studier og argumentere fra dette standpunktet. Studien fokuserer for øvrig også på andre faktorer og tror han rett og slett har bare lest abstraktet.

Det er uansett helheten av litteraturen som skal være utgangspunktet, ikke enkelt-studier uansett hvor robuste eller ikke det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da nåværende konsensus om kokosolje? Ungdommens Kilde eller Død På Boks? Mer forskning trengs?

Samlet er nok ikke sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom så sterkt lineært som en skulle tro. Det kan også vise hvor kompleks årsakene kan være. Som tidligere nevnt her synes jeg det blir feil fokus å snakke om "ja" og "nei" matvarer. Det er ikke så enkelt som det. Svaret lar seg påvirke av hva alternativene er og kostholdet som helhet. Laurinsyre som akkurat kokosolje har mye av øker i tillegg til LDL, også HDL og gir totalt sett en mer nøytral kolesterolprofil. Et av spørsmålene er hvorvidt det hjelper å øke HDL over en spesifikk ratio; http://www.nih.gov/news/health/may2011/nhlbi-26.htm

Samtidig viser mekaniske studier en tydelig trent mot noen, mer spesifikt tre mettede fettsyrer *isolert* bidrar til inflammasjon og kan påvirke leverens likevekt mellom fritt kolesterol og kolesterol-estere. Laurinsyre har tidligere vært en av dem. Det har i nyere tid kommet *litt* økt evidens for at laurinsyre kanskje ikke er så ille. Derfor er det noe uenighet rundt kokosolje. Det spekuleres også om det er andre bioaktive komponenter som gjør at eksempel olivenolje kommer godt ut. Muligheten for at andre oljer også har slike lignende komponenter kan ikke ekskluderes.

Det er selvsagt rom for noe kokosolje, men den gir hverken slankende effekt. sunn hud og alle de påstandene bransjen måtte hevde. Selv om en matvare ikke er usunn, så må ikke dette tolkes motsatt - å øke inntaket er ikke nødvendigvis sunt. En viktig forskjell. Kokosolje er ingen "super matvare" og vi vet som sagt at mettede fettsyrer isolert er mer potente til å påvirke levermetabolismen negativt. Man kommer ikke utenom at kokosolje har mye mettede fettsyrer.

Hvordan alt dette gjenspeiler seg i et meget heterogent sammensatt kosthold som inkluderer flerumettet er vanskelig å tolke. Flerumettet har evnen til å senke LDL og øke HLDL. Med andre ord starter gåten allerede med hva det mettede fettet blir byttet ut med. Å bytte dette med raffinerte karbohydrater øker risikoen, men ikke flerumettet. Er det da en utskifting av mettet fett eller er det et økt inntaket av W-3/W-6 som gjør dette mer gunstig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg er litt lei av denne mettet fett-debatten... Bare fordi noe inneholder noe som kan virke ugunstig på ett eller annet så betyr ikke det at man vil oppleve noen negative helseeffekter ved beskjedent til moderat bruk.

Men nå er det jo media som blåser opp dette da. De er eksperter på skremselspropaganda og gir inntrykk av at både det ene og det andre er helt krise for helsa vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Camilla. På melke-seminaret som var nå på onsdag, var debatten til dels også preget av dette. Fryktet at dette ville stjele noe av fokuset av hva som var det egentlige formålet. Selv panelet verget seg litt mot å svare på direkte spørsmål siden teamet er så utrolig stort og kompleks. Skriver for øvrig et referat ifra dette.

Diskuterte fort med min klasseforstander, som både satt i panelet og sitter i Nasjonal Råd For Ernæring. Hun påpekte også dette. Media har en rolle å få flere dyktige helsejournalister. Samtidig er det ikke til å utelukke at det er en del lekmenn som har svart belte i å synse fritt som ytterlige har bidratt til forvirringen ved å aktivt "friskmelde" det mettede fettet. Har tatt en titt på diverse lav-karbo foras de siste dagene. I denne sammenhengen fremstår noen av disse som en slags kult som gjør det svært vanskelig å diskutere dette saklig.

Det *anbefales* tross alt en relativ mengde fett i kosten, inkludert litt mettet fett. Moderat inntak som ikke overstiger anbefalingene med stor margin går med andre ord nok helt fint. Det er ikke en god løsning å etterstrebe minst mulig fett i kosten. Dessverre er det dette mange har tolket. Her bør helsekommunikasjonen være bedre og er etter min mening foreligger det fortsatt et ubrukt potensiale her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Camilla. På melke-seminaret som var nå på onsdag, var debatten til dels også preget av dette. Fryktet at dette ville stjele noe av fokuset av hva som var det egentlige formålet. Selv panelet verget seg litt mot å svare på direkte spørsmål siden teamet er så utrolig stort og kompleks. Skriver for øvrig et referat ifra dette.

Diskuterte fort med min klasseforstander, som både satt i panelet og sitter i Nasjonal Råd For Ernæring. Hun påpekte også dette. Media har en rolle å få flere dyktige helsejournalister. Samtidig er det ikke til å utelukke at det er en del lekmenn som har svart belte i å synse fritt som ytterlige har bidratt til forvirringen ved å aktivt "friskmelde" det mettede fettet. Har tatt en titt på diverse lav-karbo foras de siste dagene. I denne sammenhengen fremstår noen av disse som en slags kult som gjør det svært vanskelig å diskutere dette saklig.

Det *anbefales* tross alt en relativ mengde fett i kosten, inkludert litt mettet fett. Moderat inntak som ikke overstiger anbefalingene med stor margin går med andre ord nok helt fint. Det er ikke en god løsning å etterstrebe minst mulig fett i kosten. Dessverre er det dette mange har tolket. Her bør helsekommunikasjonen være bedre og er etter min mening foreligger det fortsatt en ubrukt potensiale her.

Det er nettopp det... når folk i media, uten særlig forståelse for hvordan helseforskning/studier fungerer, dekker slike ting og skriver digre saker og drar ting ut av kontekst etc skapes frykt i samfunnet, som ender med at det blir slike ekstreme "kulter" som fremmer kostholdsrelaterte endringer som ikke er helt heldige - kutt ut ALT fett fra kosten, kutt ut ALL karbohydrater fra kosten, osv.

Jeg blir helt SVETT av at man ikke evner å se den gyldne middelveien. Ingenting er skadelig så lenge man ikke overdriver eller eksluderer. Hva med en f-ings BALANSE.. NNNNGHH!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier du, FrkHoel? Mener du at proteinpulver, baconfett og dansukker ikke er bra greier? IIFYM, rite? ;)

Men til tema: som lekmann prøver jeg å unngå Dunning-Kruger fella og plugger Helsedirektoratets anbefalinger med begrunnelse i at de er den beste kilden til gjeldende vitenskapelige konsensus som ikke samtidig har økonomiske interesser i det, men jeg tar meg selv også i å bli forvirret fra tid til annen når jeg leser ting (f.eks. her inne hvor jeg anser kunnskapsnivået som høyt) som både virker fornuftig og ser ut til å stride med Helsedirektoratets anbefalinger.

At avmakten er til å ta og kjenne på og at det er lett å velge seg det virkelighetsbildet som passer en selv best kan jeg absolutt forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier du, FrkHoel? Mener du at proteinpulver, baconfett og dansukker ikke er bra greier? IIFYM, rite? ;)

Men til tema: som lekmann prøver jeg å unngå Dunning-Kruger fella og plugger Helsedirektoratets anbefalinger med begrunnelse i at de er den beste kilden til gjeldende vitenskapelige konsensus som ikke samtidig har økonomiske interesser i det, men jeg tar meg selv også i å bli forvirret fra tid til annen når jeg leser ting (f.eks. her inne hvor jeg anser kunnskapsnivået som høyt) som både virker fornuftig og ser ut til å stride med Helsedirektoratets anbefalinger.

At avmakten er til å ta og kjenne på og at det er lett å velge seg det virkelighetsbildet som passer en selv best kan jeg absolutt forstå.

Haha, ingen som dævver av litt baconfett i ny og ne :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes egentlig at å sammenlikne noe med palmeolje blir dumt. Dette er fordi palmeolje liksom skal være noe av det som er skikkelig ille å spise, videre har vi fått et veldig dårlig bilde av oljen da det har blitt hatet på på internett og nyheter. Problemet er at oljen ikke bare er dum fordi den er usunn, men den har så mange andre ulemper. Eksempel er jo plantasjene, som skal erstatte dyrebar regnskog. personlig forbinder jeg ihvertfall palmeolje med noe ille, men først når jeg tenker etter, er det flere grunner til det. Om noen skulle forstå. Det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist med media sett i et helserelatert perspektiv, er at journalistene vil ha flest mulig klikk og dermed lager saker de vet folk vil lese. F.eks "nå kan du endelig drikke vin med god samvittighet" - ny undersøkelse viser at vin er sunt. Men kanskje forsøket viste at det var en spesiell drue som var sunn og dermed tar journalisten seg friheten til å lage en kobling. Eller det at sjokolade inneholder antioksidanter blir for eksempel "sjokolade - den nye supermaten" og så er illustrasjonsbildet av melkesjokolade. Er ikke rart at faktaene blir litt borte når forskningen blir vridd på til det folk vil lese om.

I tillegg ser jeg at mange artikler vet at de får klikk av å skremme leserne, "derfor blir du tjukk av...." blablabla.

Utrolig lei! For ikke å snakke om "slik blir du kvitt påske/sommer/jul/vinterferie/syden-kiloene."

Mas mas mas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...