Gå til innhold

Hvordan holde lav fettprosent året rundt - Hva gjør du?


SamGold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg avslutter i disse dager en diett hvor jeg har vært rimelig strikt over en lang periode, i hvert fall de siste par månedene. Fremover ønsker jeg å holde en lav fettprosent, samtidig som jeg bygger muskler og styrke.

Har tidligere holdt formen rimelig stabil ved å spise forholdsvis fleksibelt. Det vil si, jeg har en plan i bakhånd og har vel spist noenlunde etter biorytme prinsippene, men bryter den i sosiale sammenhenger og ellers når livet kommer i veien. Prøver å begrense karbohydrater og kalorier noe på fridager, samtidig som jeg er generøs på treningsdager (henholdsvis etter trening).

Har også ofte endt opp med en lavkaloridag per uke nesten automatisk. Typisk på søndager hvor kroppen ikke ser ut til å trenge like mye. Sover lenge. Egg og bacon til frukost. 2 måltid til resten av dagen.

Dette ser ut til å ha fungert noenlunde fint for min del. Tenker kanskje å evt. legge inn en PSMF eller lignende hver 8. uke eller slik om jeg orker.

Noen tanker om dette? Regner med det er andre her inne som holder eller i hvert fall ønsker å holde formen året rundt, så hadde vært morsomt å høre hvordan dere gjør det og om dere evt. har noen spesielle strategier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare å finne seg en kostholdsplan hvor man ligger noen kalorier i overskudd jevnt gjennom uka, også kan du jo justere deretter, gi det to uker, går du masse opp i vekt så justerer du litt ned, blir du sterkere mens du holder formen så er du jo midt i blink, og går du ned i vekt så justerer du litt opp. Tror ikke det skal væra så veldig hokus pokus. Men nå har ikke jeg veldig mye greie på det. Syntes bare det høres litt avansert og stress ut og skulle ha en uke psfm her, en uke biorytme der, en sånn dag her og litt sånn der.

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg har holdt stabil vekt med lav fettprosent over ett helt år, men jeg hadde en periode i fjor hvor jeg lå ganske stabilt samtidig som jeg ble sterkere, da levde jeg på normal mat, men jeg spiste samme mengden hver dag, og jeg var aldri sulten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hva definerer du som lav fettprosent og den "formen" du ønsker å holde?"

Synlige mageruter og null lovehandles. :) Antar at fettprosenten er 10-12 nå.

Jeg har ikke superstore ambisjoner hva masse angår, men hva styrke gjelder får man jo aldri nok. Ser for meg at jeg maksimalt kunne tenke meg 5 kg med ren muskelmasse fra her, men aldri si aldri.

Poenget er at jeg ikke har noen byggerambisjoner og er mer opptatt av å være allsidig godt trent med lav fettprosent. Vil heller øke saktere uten for mye fett, enn raskt med masse fett på kjøpet. Kanskje kommer jeg til å begynne med en eller annen ny idrett/hobby over sommerferien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synlige mageruter og null lovehandles. :) Antar at fettprosenten er 10-12 nå.

Jeg har ikke superstore ambisjoner hva masse angår, men hva styrke gjelder får man jo aldri nok. Ser for meg at jeg maksimalt kunne tenke meg 5 kg med ren muskelmasse fra her, men aldri si aldri.

Poenget er at jeg ikke har noen byggerambisjoner og er mer opptatt av å være allsidig godt trent med lav fettprosent. Vil heller øke saktere uten for mye fett, enn raskt med masse fett på kjøpet. Kanskje kommer jeg til å begynne med en eller annen ny idrett/hobby over sommerferien også.

Dette er relativt og individuelt, men helt klart er det mulig å holde seg i "form" året rundt. Menn har også noe bedre forutsetninger for å klare dette uten særlig komplikasjoner med hormonnivåer(sett at dette er normalt i utgangspunktet) - MEN det forutsetter at en faktisk spiser nok, i vedlikehold, og trener med progresjon.

Den er en finfin balanse som de fleste streber mot, der en kan spise når en er sulten, til en er mett og ikke knipe igjen på noe - vanskelig, men absolutt ikke umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig, men mest interessert i å høre spesifikt hvordan andre som gjør dette med hell går frem. :)

Er ikke slik at det er krise om man legger på seg litt fett heller. Det må jeg nok bare akseptere. Er mer å holde meg innenfor rimelighetens grenser slik at det i hvert fall er enkelt å komme seg tilbake i form. Opplegget jeg skisserte i hovedinnlegget ser ut til å ha fungert fint for min del, så godt mulig jeg bare fortsetter i de baner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Noen ideer her?

Tror dere at et health & fitness approach, i.e., spise sunne, velbalanserte måltider når man er sulten, kan fungere for dette?

Ser for meg å spise lav/moderat karbo ala biorytme med mest karbo på kvelden på fridager. Samme på treningsdager, men da solide mengder mat/karbo henholdsvis etter trening. Tenker å ha et løst opplegg jeg følger, men ikke et hvor jeg er slave til kjøkkenvekten, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan går det med fettprosenten? :D

 

Tror det går bra! :)

Har kjørt noe lignende Menno-dietten de siste ukene. Det vil si, tre-fire høykaloridager og fire-tre PSMF/lavkaloridager. Skal ned et kilo eller to, så tenker jeg det blir å stabilisere seg der litt og prøve å bygge litt fettfritt.

Enn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går bra! :)

Har kjørt noe lignende Menno-dietten de siste ukene. Det vil si, tre-fire høykaloridager og fire-tre PSMF/lavkaloridager. Skal ned et kilo eller to, så tenker jeg det blir å stabilisere seg der litt og prøve å bygge litt fettfritt.

Enn der?

Høres fornuftig ut! Buksene mine har blitt ukomfortabelt trange i det siste, så jeg tror det er dags for å ta et grep her óg. Tenkte jeg skulle teste samme opplegg. Hvor stort kalorioverskudd planlegger du for treningsdagene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut! Buksene mine har blitt ukomfortabelt trange i det siste, så jeg tror det er dags for å ta et grep her óg. Tenkte jeg skulle teste samme opplegg. Hvor stort kalorioverskudd planlegger du for treningsdagene? :)

Lol.

Kan sjekke i detalj senere, men er vel roughly litt under 3000 kcal på treningsdager og 1200-1500 på PSMF dager. Det er egentlig kun denne uken jeg har fulgt den etter boken. Med fire dager har jeg et ganske OK underskudd per uke, så har følt jeg har litt å gå på og da kanskje spist en fet frukost av og til.

Men skal prøve å være litt mer strikt i ukene som kommer slik at jeg kan være i mål innen utgangen av oktober. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol.

Kan sjekke i detalj senere, men er vel roughly litt under 3000 kcal på treningsdager og 1200-1500 på PSMF dager. Det er egentlig kun denne uken jeg har fulgt den etter boken. Med fire dager har jeg et ganske OK underskudd per uke, så har følt jeg har litt å gå på og da kanskje spist en fet frukost av og til.

Men skal prøve å være litt mer strikt i ukene som kommer slik at jeg kan være i mål innen utgangen av oktober. :)

Ok. Du veier ca 80 kilo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å holde en lav fettprosent året rundt er for noen automatikk, men for andre mer slitsomt. 
Dette kommer også ann på din livsstil, om den tillatter deg å gå med lav fett% året rundt. 
Noen bruker høsten/vinteren på å bulke, og kanskje feste litt mer, mens andre er mer påpasselig med å holde fast fasong året rundt. 

I Norge ser jeg ærlig talt ikke vitsen med å skal ha lav fett% året rundt :roflmao: Her jeg kommer fra er du heldig om du kan gå halvnaken på stranda 2 dager på en sommer så kaldt som det er, så hva er agendaen med holde en lav fett% her i så fall? Ingen. 
Kanskje er det mer sommer der du er, hva vet jeg :p 

For å holde en lav fett% året rundt så trenger du bare å smartbulke, da jeg også går utifra du vil pakke på deg mer muskler? 
Og smartbulking er noe som krever mye av deg. 

Deff ned til en ønsket fasong, og start smartbulking der. 

Smartbulking er å gi kroppen akkurat det den trenger, i den mengder den trenger det. Når kroppen får alt den trenger til funksjon, dagligedagse gjøremål og restutisjon så etterlater du ingenting som den kan lagre som fett, samtidig som du har gitt den det den trenger for å bygge mer muskler. 

Less is more. Voila!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ser jeg ærlig talt ikke vitsen med å skal ha lav fett% året rundt :roflmao: Her jeg kommer fra er du heldig om du kan gå halvnaken på stranda 2 dager på en sommer så kaldt som det er, så hva er agendaen med holde en lav fett% her i så fall? Ingen.

Noen av oss er ikke så veldig opptatt av stranda, men vil heller ta oss flott ut foran kona. Det er egentlig mye viktigere. Den sesongen gjelder hele året ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var løsninga å ikke være for eksakt og nazi på kostholdet. Ha gode rutiner som går på automatikk på dager flest, men kunne ta det med ro med kjærste/venner og god mat og drikke fra tid til annen.

For trening var det mer. Mer trening, mer muskler, høyere forbrenning og større sjanse for at maten havner i muskler.

Prøve å øke neat ved å parkere bilen lengre unna, gå til butikken, ta lengre telefoner mens jeg snakker i tlf og ting som det.

Og en viktig ting for meg: Bytte fokus fra kropp til prestasjon. Da går hele greia på automatikk uten at det blir en slitsom psykisk utmattende greie.

Fikk en del gode ideer av Ari Whittens Forever Fatloss. Vil anbefale den på det sterkeste om målet er lav fettprosent året rundt.

Som "bevis" på at det funker: Tok en kroppsskannetest for morroskyld sist uke etter at det hadde blitt 3 sosiale kvelder med alkohol og div junkfood på rad (så hadde gått opp 1.4kg), men hadde likevel 8.3 i fettprosent på 91.4kg.

Det har aldri vært naturlig for meg å holde en lav fettprosent, før det siste året. Nå går det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...