Gå til innhold

Hvordan holde lav fettprosent året rundt - Hva gjør du?


SamGold

Anbefalte innlegg

Noen av oss er ikke så veldig opptatt av stranda, men vil heller ta oss flott ut foran kona. Det er egentlig mye viktigere. Den sesongen gjelder hele året ;-)

 

Ser den og høyner med at noen av oss gjør det faktisk for vår egen del også. :)

Jeg har vært både chubby og til og med på grensen til å være feit (for lenge tilbake etter en mislykket bulk). Føler meg langt bedre med lite dødvekt. Trenger ikke være ripped as fuck, men slank er bra. :)

 

Forstyrret eller ei - hvis du går fra 10 til 15 i fettprosent, er det umulig og ikke føle seg feit :D

Nettopp. Man merker mye bedre noen ekstra kilo når man er slank sammenlignet med når man alt er litt chubby. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Fikk en del gode ideer av Ari Whittens Forever Fatloss. Vil anbefale den på det sterkeste om målet er lav fettprosent året rundt.

 

Gode innspill! Du er i hvert fall den andre personen på forumet som anbefaler denne boken sterkt og i tillegg er jo Børge glad i denne gutten, så jeg tror kanskje jeg skal investere i denne.

Sales pitchen så vidt jeg har fått med meg er at man skal spise karbohydrater og at det er nada å tjene på å kutte/eliminere disse, samt at det er fokus på å øke NEAT og en god cirkadisk døgnrytme. Samtidig har jeg ikke inntrykk av at han forfekter en high carb diett heller.

Du nevnte ikke noe spesielt om kostholdet ditt. Hvordan vil du karakterisere det i korte trekk? Mye karbohydrater? Noen spesiell fokus på matvalg?

Børge samarbeider jo også med Menno, som ser ut til å være mindre glad i karbohydrater og gjerne eliminerer de (jfr. PSMF-dager på fridager på mitt oppsett). Han sa også til meg at etter trening kunne jeg om jeg ville redusere mengden karbohydrater til fordel for mer fett/protein. Og det var alt ganske mye fett/protein. Så det virker som han er glad i fett og protein. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt i korte trekk:

- Mikronæringsrike matvarer
- ca 3000-4000 kcal. Øvre sjiktet på dager med mye jobb og aktivitet. Lavere med mindre planlagt aktivitet. Ser også an på hvor mange sosiale eventer som skal skje denne uka, og sist uke. Ser an energinivå og sult også.
- veier eller regner ingenting. Tenker ikke så veldig mye på mengder. Vet at jeg bør ha ca halve shakern fyllt med havregryn, ett par spiseskjeer kokos, ca 1 stor søtpotet eller 2 middels osv.
- Følge normen på dager flest, men ha fleksibilitet.
- Utover det er det bare å holde seg unna full retard. Det er lov å si nei noen ganger, og det er innofor å bare ta en osv osv. Tanker om at alt er ødelagt fordi nå har jeg allerede spist XYZ, er borte for lengst. Vet jeg det har blitt for mye kcal en kveld kutter jeg litt ned på smør i panna og poteter/havre dagen etter også går det bra.

Nå om dagen går det i:
Frokost: Torsk, grønnsaker og avocado
Lønsj: laks eller egg, poteter og grønnsaker
Etter trening: havregryn, proteinpulver, blåbær og kokosmelk
Kvelds: Indrefilet av svin, søtpoteter og grønnsaker. Ofte bær med honning til dessert
Spiser også 4-5 frukt om dagen rundt treninger og om jeg har lyst på.

Endrer litt på denne standarden når jeg blir lei av noe...kan ta en god del måneder for er veldig glad i alle måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill, Ulrik! :)

Tror jeg skal få lest boken om ikke så altfor lenge. Ellers virker det ikke som om du spiser sykt mye karbohydrater uten at du oppgir antallet her.

Er budskapet til Whitten mer det at zero-carb ikke er bra/nødvendig for slanking, samtidig som han ikke nødvendigvis anbefaler high-carb?

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betaler du ikke for konsultasjon hos ernæringsfysiolog? Hvis du er oppriktig opptatt av helse og ønsker full kontroll burde jo en ernæringsfysiolog kunne hjelpe deg til å ta de riktige valgene.

Mennesker responderer veldig forskjellig på ting, så da er det vel bedre å få tilpasset et program ut fra hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betaler du ikke for konsultasjon hos ernæringsfysiolog? Hvis du er oppriktig opptatt av helse og ønsker full kontroll burde jo en ernæringsfysiolog kunne hjelpe deg til å ta de riktige valgene.

No har ikkje eg fyrstehandskjenskap med verken ernæringstudiet eller yrket, men sit ikkje med inntrykk av at spesialkompetansen deira er korleis ein skal bli ripped. Det er vel heller kompetansen til fitnessmiljøet... Og ut frå det eg kan lese har @SamGold vore i kontakt med både Fagerli, Berkhan og Hesselmann. Eg blir heller ikkje overraska om det er vel så mykje kompetanse om ernæring her inne på forumet som det er i «ernæringsmiljøet», og det ofte ein fordel å ikkje vere inne i eit paradigme for å finne ut nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode innspill, Ulrik! :)

Tror jeg skal få lest boken om ikke så altfor lenge. Ellers virker det ikke som om du spiser sykt mye karbohydrater uten at du oppgir antallet her.

Er budskapet til Whitten mer det at zero-carb ikke er bra/nødvendig for slanking, samtidig som han ikke nødvendigvis anbefaler high-carb?

Det blir en del karbo... la oss si det blir ca 140-180g havre, 500-800g søtpotet, 200-400g potet, 4-5 frukter. 200-300g bær, 1.5kg grønnsaker per dag.

Budskapet hans er at man har ingen grunn til å frykte karbohydrater og heller ikke fett. Hans hovedbudsakap for fettnedgang er å spise mat tett på mikronæringsstoffer, fast antall måltider, spise seg mett per måltid og øke neat. Hvor du vil legge deg på fett/karbo-ratioen er opp til din preferanse.

Min mening er at det ikke har så veldig mye å si, med mindre du ligger å pusher max på hva du kan trene (kanskje ikke da heller). Så vil anbefale å ikke gruble så mye på det og bare finne rutiner som funker for deg. Det bør ta lang tid ellers spis mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har ikkje eg fyrstehandskjenskap med verken ernæringstudiet eller yrket, men sit ikkje med inntrykk av at spesialkompetansen deira er korleis ein skal bli ripped. Det er vel heller kompetansen til fitnessmiljøet... Og ut frå det eg kan lese har @SamGold vore i kontakt med både Fagerli, Berkhan og Hesselmann. Eg blir heller ikkje overraska om det er vel så mykje kompetanse om ernæring her inne på forumet som det er i «ernæringsmiljøet», og det ofte ein fordel å ikkje vere inne i eit paradigme for å finne ut nye ting.

Word. What this man said. :)

Egentlig tror jeg ikke jeg har store problemer med å vedlikeholde en lav fettprosent uansett. Har alltid vært forholdsvis vektstabil, men ser for meg at det er vanskeligere jo lavere man kommer. Egentlig skulle jeg vært enda litt lavere. Jeg sliter fortsatt med å bli skikkelig ripped. Men det var vel tid.

Hvordan er formen din da? Sist vi snakket hadde du vel knekt koden for vektnedgang? :)

Det blir en del karbo... la oss si det blir ca 140-180g havre, 500-800g søtpotet, 200-400g potet, 4-5 frukter. 200-300g bær, 1.5kg grønnsaker per dag.

Budskapet hans er at man har ingen grunn til å frykte karbohydrater og heller ikke fett. Hans hovedbudsakap for fettnedgang er å spise mat tett på mikronæringsstoffer, fast antall måltider, spise seg mett per måltid og øke neat. Hvor du vil legge deg på fett/karbo-ratioen er opp til din preferanse.

Min mening er at det ikke har så veldig mye å si, med mindre du ligger å pusher max på hva du kan trene (kanskje ikke da heller). Så vil anbefale å ikke gruble så mye på det og bare finne rutiner som funker for deg. Det bør ta lang tid ellers spis mer.

Oki! Skjønner. :)

Skal få lest den boken en dag. Takk for innspillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen din da? Sist vi snakket hadde du vel knekt koden for vektnedgang? :)

Du får ta ein tur innom loggboka. For å oppsummere kan vi seie at eg har aldri vore så tjukk før utan å vere sjuk, men er på veg ned no for n-te gong. Føler likevel eg får meir kunnskap og erfaring for kvar gong, så eg er optimistisk for både diett og vedlikehald. Kunne skrive eit kapittel om kvifor 2015 ikkje vart som det burde, men det kokar vel ned til litt for dårleg disiplin, litt for mykje eksperimentering og litt uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bumper denne! :)

Har egentlig en plan og er godt fornøyd med mange av svarene og erfaringene som alt er her, men alltid interessant med nye innspill. Skal prøve å bygge litt fettfri masse fremover. Ser for meg:

- Sikre et minimumsinntak av protein per dag. Fett og karbohydrater har en tendens til å regulere seg selv.

- Minimere, men definitivt ikke eliminere karbohydrater på fridager.

- Mest kalorier/karbohydrater etter eller rundt treningsvinduet på treningsdager.

- Kardio 1-2 dager per uke.

- Kanskje 1 lav-kaloridag. Gjerne søndag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...