Gå til innhold

Hvordan spise mer som student?


kiriee

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg trener 5x5 stronglifts 3-4 ganger i uka, og tror jeg spiser for lite. Er ganske ny på vektløfting, men har lest en del og vært innom mye forskjellige sider.

I kveld så var jeg innom en sånn kostholdsplanlegger som sa, utifra min vekt og treningsnivå, at jeg trenger: "Vedlikehold av muskelmasse: 2600 kcal. Bygge muskelmasse / gå opp i vekt: 3120 kcal."

Så jeg fant en gratis kalorikalkulator, vet ikke hvor bra den var, men ut ifra hva jeg putta inn der så landa den på 1600~ kalorier..

Her er ca det jeg spiser nå om dagen:

kl.08-10 Frokost: Havregryn/musli med melk, proteinshake, frukt/bær hvis jeg har

kl.12-13 Lunch: 2-3 stekt egg med grovbrød

1 time før trening: Frukt og bær, eller 2 grovbrød skiver med cottage cheese, skinke og ost.

Rett etter trening: Banan eller annen frukt

Middag etter trening: Kylling eller annet kjøtt med ris, spaghetti, surpotetstappe o.l. Gjerne med grønnsaker.

Kvelds: 2 skiver brød med cottage cheese, skinke og ost.

Målet er jo å bygge muskler, men blir vel kanskje vanskelig når jeg er 1000kcal unna bare det å vedlikeholde det jeg har.

Så, jeg tenker jeg må enten spise større posjoner eller spise flere middager, men aner ikke hva eller hvordan jeg skal få til det, spesielt som student.

Noen råd eller innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den der var kjempe fin!

Eneste jeg lurer litt på er det med middag. Det står at man bør kutte ned på ris, pasta og poteter, men da vet ikke jeg helt hva jeg skal ha ved siden av kjøttet f.eks. Veldig mye av mine middager består som regel av en av de. Men det å bli flinkere på saus og ikke alltid velge lett varianter var et fint tips jeg ikke visste om.

Nøtter er en rimelig og næringsrik matvare for å øke kaloriinntaket uten å mette så mye. Generelt vil kombinasjoner av søtt og salt gjøre det lettere å spise mer. Syltetøy med cottage cheese f.eks.

Gjelder det alle typer nøtter slik som ferdige nøttermixer, eller de mer naturlige variantene som ikke er tilsatt salt, sukker og whatever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det alle typer nøtter slik som ferdige nøttermixer, eller de mer naturlige variantene som ikke er tilsatt salt, sukker og whatever?

Så lenge det er hele nøtter skal det gå fint. Ville ikke spist chilinøtter, sjokoladenøtter eller yoghurtnøtter til hverdags. Nøtteblandinger som "nøtti frutti" er lette å hive innpå mye av. Funker fint i havren og morgenen. Ellers er cashewnøtter digg i wok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var kjempe fin!

Eneste jeg lurer litt på er det med middag. Det står at man bør kutte ned på ris, pasta og poteter, men da vet ikke jeg helt hva jeg skal ha ved siden av kjøttet f.eks.

Hvis du trener 5x5 slik som det skal gjøres, dvs ligge i solid kcal-overskudd for å bygge muskler, er det bare å ignorere råd om å unngå karbohydrater så lenge du passer på å først og fremst få inn nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der var kjempe fin!

Eneste jeg lurer litt på er det med middag. Det står at man bør kutte ned på ris, pasta og poteter, men da vet ikke jeg helt hva jeg skal ha ved siden av kjøttet f.eks. Veldig mye av mine middager består som regel av en av de. Men det å bli flinkere på saus og ikke alltid velge lett varianter var et fint tips jeg ikke visste om.

Gjelder det alle typer nøtter slik som ferdige nøttermixer, eller de mer naturlige variantene som ikke er tilsatt salt, sukker og whatever?

De mener hovedsaklig at man skal kutte ned på karbohydratkilder hvis det går på bekostning av proteiner eller andre ting med mer energi, siden særlig poteter gir lite energi i forhold til hvor mettende det er, men hvis du klarer å dytte innpå er det bare å kjøre på. Fløtegratinerte poteter, råstekte poteter stekt i masse smør, pommes frittes? Aaw yeah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener 5x5 slik som det skal gjøres, dvs ligge i solid kcal-overskudd for å bygge muskler, er det bare å ignorere råd om å unngå karbohydrater så lenge du passer på å først og fremst få inn nok protein.

Ja, var litt det jeg tenkte på etter jeg postet også. Er nok ikke alt som gjelder for meg som trener.

Problemet er at jeg er langt under kcal overskuddet for å bygge, og vet ikke hva mer jeg skal spise for å nå det.

Frem til nå så har jeg egentlig bare spist veldig sunt og rent, men jeg skal egentlig spise mer fet mat? Ikke velge lett varianter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var litt det jeg tenkte på etter jeg postet også. Er nok ikke alt som gjelder for meg som trener.

Problemet er at jeg er langt under kcal overskuddet for å bygge, og vet ikke hva mer jeg skal spise for å nå det.

Frem til nå så har jeg egentlig bare spist veldig sunt og rent, men jeg skal egentlig spise mer fet mat? Ikke velge lett varianter osv.

Dropp lettprodukter! Spis rømme, fløte, helmelk, nøtter, ost osv.

Fett gir masse kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja man lærer så lenge man lever, har tydeligvis spist helt feil i flere uker nå.

Skjønner fortsatt ikke hvorden jeg skal klare å få i meg alle disse kaloriene. Bare for å ligge på vedlikehold så må jeg spise 800-900 mer kcal, og for å bygge muskler så er det dobbelt så mye av det igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del spiser jeg en del hasselnøttkjerner, for å holde kaloriene oppe.

Da de ikke er dyre og smaker greit. Tenker på de du finner i bakevare avdelingen.

(ca. 19kr for 200g og 1300kcal). Her er det heller ikke tilsatt salt.

Spiser omtrent en pakke til dagen, da det pendles mye i bil og hasselnøttkjerner er snacksen under kjøreturene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis vi starter med det du allerede spiser.

Frokost: bruk helmelk. Og ha nøtter på, f.eks hasselnøtter eller mandler. Bruk gjerne noe syltetøy også.

Lunsj: Spis mer. Lunsjen din er pinglete.

Mellommåltid: nøtter! Du har fått eksempel ovenfor på nøtter som er billige.

Middag: bruk fløte, rømme i maten. F.eks lag spaghetti med fløtesaus :) eller lag kjempe sterk mat som du må ha masse rømme på!

Kvelds/før trening: bruker du smør på brødet? Hvis ikke begynn med det. Legg inn et glass melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja man lærer så lenge man lever, har tydeligvis spist helt feil i flere uker nå.

Skjønner fortsatt ikke hvorden jeg skal klare å få i meg alle disse kaloriene. Bare for å ligge på vedlikehold så må jeg spise 800-900 mer kcal, og for å bygge muskler så er det dobbelt så mye av det igjen..

Spis bacon m tilbehør til frokost og kvelds så er du halvveis allerede. Koster 10 kr pakka for ekvivalenten til stjernebacon på Rema 1000 om dagen ;)

En slager her er å først steke opp 1 pk bacon for så å legge den på 2 brødskiver. Topp deretter med ost før du toaster de i smør/baconfettet du har igjen i panna med lokk over. Bra med kalorier. Billig og ikke minst knallgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Jeg ville anbefalt å øke kcal forsiktig - omtrent med 100kcal i uken, i snitt, til du når nivået du skal ligge på. Dette er først og fremst fordi nettkalkulatorer kan vise veldig feil på hvor mange kcal du skal ha, og for at du selv skal få bli vant til mengden mat. Gikk selv opp 5kg nå i høst, og selv om jeg økte med 100kcal uken var jeg konstant mett og følte at jeg proppet i meg mat - og det er ikke en behagelig følelse.

Tips nummer to er å spise nøttesmør! Kaloritett uten å ta mye plass, samtidig som at det smaker veldig godt :-) Du kan enten lage det selv, eller kjøpe det billig på iHerb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Dronning Vinter. :)

Jeg begynte på en uberbulk av dimensjoner når jeg først begynte å trene. Hadde ikke skikkelig teknikk/program, så vekstgrunnlaget var ikke tilstede. Endte opp skikkelig tynnfeit med marginale økninger i masse/styrke. Når jeg så måtte slanke vekk fettøkningene var det ikke mye muskler igjen av det jeg hadde økt.

Kalkulatorer er først og fremst retningslinjer. Ved første øyekast ser det ut som du spiser litt lite, men hvem vet?

Øker du i styrke og føler deg opplagt i hverdagen? I så fall ser jeg ingen grunn til å øke kaloriinntaket dramatisk med en gang.

For min del er det mye bedre å øke sakte, men sikkert i styrke og masse, enn å øke raskt i styrke og (fett)masse. For all del, det er gøy når man virkelig øker, men jeg synes i hvert fall ikke det er kult å bli smellfeit samtidig.

Så sant du ikke er av typen som driter i fettprosenten så skal det av igjen og slankekur er aldri gøy uansett hvordan man ser på de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å rett og slett spise mer av det du liker best. Så lenge du passer på at du får i deg nok protein, fett og mikronæringsstoffer så er det bare å hive innpå av det du har lyst på. Det er mye lettere å spise masse av det du elsker enn å spise masse av noe som smaker helt ok. I tillegg har jeg erfart at kroppen som oftest vet hva den driver med, så om du craver noe er det sannsynligvis fordi kroppen har bruk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...