Gå til innhold

Jul og julemat


9fitness000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva betyr vel 1 uke med julemat, når du har 51 andre uker i året hvor du kan trene og spise skikkelig? :) Det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår som har noe å si for resultatene dine, men hva du gjør mellom nyttår og jul ;)

Om du er redd for "julekiloene" så vis moderasjon. Ingen grunn til å overspise selv om det er jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Børge Fagerli i dag:

Spørsmål: Jeg vet at man skal kose seg i jula, men klarer ikke å la være på at jeg har jobbet så hardt med maten og treninga, og så er man omtrent nødt til å delta på festlige lag med alkohol og mye mat. Hvor mye ødelegger det egentlig?

Svar: Av 52 uker i året er det jul og nyttårsfeiring 1 av disse ukene. I løpet av denne uka vil du spise ca 25-30 måltider. Av disse måltidene, la oss si at 2 om dagen er "avvik", altså 14 måltider.

Dette utgjør kun 1% av årets måltider. De andre 99% kan på ingen måte ødelegges av den siste 1%. Dessuten er det kun "avvik" i forhold til at det er mer kalorier enn vanlig, for all mat man spiser brytes ned til sine grunnleggende næringsemner glukose/fruktose, aminosyrer og lipider/fettsyrer enten det er "sunn" eller "usunn" mat. Du vil forbrenne mesteparten av de ekstra kaloriene, for forbrenningen går jo ikke fra ca 2500kcal pr dag til 0kcal pr dag bare fordi du spiser mat som ikke står på en eller annen matplan.

Når alt kommer til alt handler jula om å tilbringe tid sammen med de du er glade i, så å slippe litt opp på sine selvpåførte restriksjoner for å kose seg med venner og familie er utelukkende sunt for både kropp og hode...

God jul!

Egen kommentar: Om du ikke klarer å gjøre som det står i det uthevede feltet så er det ikke jula som er problemet, men ens forhold til mat, kropp og trening. Og som FrkHoel sier, å spise julemat er ikke noe man må enten holde seg unna eller drikke ribbefettet for å få i seg alt. Det er bare mat, og mat er ikke usunt eller sunt, det er mengder. Det er også begrenset hvor store mengder man klarer, og når det er snakk om et par dager. Slapp av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kombinerer jula med litt bulking. Jobbet meg sakte opp til rundt 2700 kcal og topper dette med ei uke med julemat og snop. Så blir det deffing fra januar. Stilk skal bli stokk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Børge Fagerli i dag:

Spørsmål: Jeg vet at man skal kose seg i jula, men klarer ikke å la være på at jeg har jobbet så hardt med maten og treninga, og så er man omtrent nødt til å delta på festlige lag med alkohol og mye mat. Hvor mye ødelegger det egentlig?

Svar: Av 52 uker i året er det jul og nyttårsfeiring 1 av disse ukene. I løpet av denne uka vil du spise ca 25-30 måltider. Av disse måltidene, la oss si at 2 om dagen er "avvik", altså 14 måltider.

Dette utgjør kun 1% av årets måltider. De andre 99% kan på ingen måte ødelegges av den siste 1%. Dessuten er det kun "avvik" i forhold til at det er mer kalorier enn vanlig, for all mat man spiser brytes ned til sine grunnleggende næringsemner glukose/fruktose, aminosyrer og lipider/fettsyrer enten det er "sunn" eller "usunn" mat. Du vil forbrenne mesteparten av de ekstra kaloriene, for forbrenningen går jo ikke fra ca 2500kcal pr dag til 0kcal pr dag bare fordi du spiser mat som ikke står på en eller annen matplan.

Når alt kommer til alt handler jula om å tilbringe tid sammen med de du er glade i, så å slippe litt opp på sine selvpåførte restriksjoner for å kose seg med venner og familie er utelukkende sunt for både kropp og hode...

God jul!

Egen kommentar: Om du ikke klarer å gjøre som det står i det uthevede feltet så er det ikke jula som er problemet, men ens forhold til mat, kropp og trening. Og som FrkHoel sier, å spise julemat er ikke noe man må enten holde seg unna eller drikke ribbefettet for å få i seg alt. Det er bare mat, og mat er ikke usunt eller sunt, det er mengder. Det er også begrenset hvor store mengder man klarer, og når det er snakk om et par dager. Slapp av.....

Vel talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så er ikke jula noe annerledes for meg enn andre helger, påske, Halloween, 17.mai og andre festbegivenheter. Jeg får ikke noe urge til å fråtse mer kaker og godteri bare fordi det er julekaker og rødt papir på godiset. Kaker og godis er like tilgjengelig resten av året.

Her hjemme kjøper vi ikke noe annen mat enn ellers i året og i helgene så lager vi en ekstra god middag og baker kanskje noe godt og spiser litt mørk sjokoalde og nøtter som ellers i året.

Vi reiser hjem for jula på lillejulaften og blir til 2.juledag. Da tar jeg en morgenjoggetur før avreise og så har jeg fri 2-3 dager fra trening. Hjemme er ikke resten av familien fråtsere heller. Det er litt hjemmelagde julesmåkaker, mørk sjokolade, nøtter og gjerne litt is. Ellers går det i røkelaks, spekemat, eggerøre, knekkebrød, skinkepålegg etc. Store høydepunktet er kalkunen på julaften :)

Skjønner ikke helt dette hysteriet og stresset rundt jul, påske etc. Bare fordi det heter jul/påske og godtepapiret er rødt/gult så får ikke jeg mer behov til å ha etegilde enn resten av året.

Når det er sagt; så lenge en ellers er flink, sunn og bevisst resten av året så vil ikke dagene mellom jul og nyttår ha noe å si for årsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Børge Fagerli i dag:

Spørsmål: Jeg vet at man skal kose seg i jula, men klarer ikke å la være på at jeg har jobbet så hardt med maten og treninga, og så er man omtrent nødt til å delta på festlige lag med alkohol og mye mat. Hvor mye ødelegger det egentlig?

Svar: Av 52 uker i året er det jul og nyttårsfeiring 1 av disse ukene. I løpet av denne uka vil du spise ca 25-30 måltider. Av disse måltidene, la oss si at 2 om dagen er "avvik", altså 14 måltider.

Dette utgjør kun 1% av årets måltider. De andre 99% kan på ingen måte ødelegges av den siste 1%. Dessuten er det kun "avvik" i forhold til at det er mer kalorier enn vanlig, for all mat man spiser brytes ned til sine grunnleggende næringsemner glukose/fruktose, aminosyrer og lipider/fettsyrer enten det er "sunn" eller "usunn" mat. Du vil forbrenne mesteparten av de ekstra kaloriene, for forbrenningen går jo ikke fra ca 2500kcal pr dag til 0kcal pr dag bare fordi du spiser mat som ikke står på en eller annen matplan.

Når alt kommer til alt handler jula om å tilbringe tid sammen med de du er glade i, så å slippe litt opp på sine selvpåførte restriksjoner for å kose seg med venner og familie er utelukkende sunt for både kropp og hode...

God jul!

Egen kommentar: Om du ikke klarer å gjøre som det står i det uthevede feltet så er det ikke jula som er problemet, men ens forhold til mat, kropp og trening. Og som FrkHoel sier, å spise julemat er ikke noe man må enten holde seg unna eller drikke ribbefettet for å få i seg alt. Det er bare mat, og mat er ikke usunt eller sunt, det er mengder. Det er også begrenset hvor store mengder man klarer, og når det er snakk om et par dager. Slapp av.....

Kunne ikke vært mer enig!

Jula er i tillegg en fantastisk mulighet til å gjøre aktiviteter man ellers ikke gjør: aking, gløgg i termos på skogstur/fjelltur/parken, en tur på ski, badeland, snømåkking, sirkeltrening med ongan i stua.. Ingen som sier at jula skal tilbringes på ræva i sofaen :p

Her blir det omentrent som vanlig med treninger, forskjellen blir mere god mat, pakker og folk, ellers mye det samme :) Trivelig blir det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...