Gå til innhold

Hvor ofte bør jeg løpe?


Seline M

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg startet med form 0! Altså type hvalross på land som såvidt klarte å løpe noen meter 8km/t. Jeg fokuserte på lav fart og teknikk og jogget 2-3 ganger i uka. Du så stolt jeg var da jeg klarte min første km uten pause:D

Merket fremgang uke for uke. Lengre og lengre distanser og farten økte av seg selv ganske naturlig.

Etter 1 år så jogget jeg 4-6 dager i uka og tok mila på 43 minutter etter 15 mnd. Var veldig forsiktig hele veien så jeg unngikk skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det kommer litt ann på om du bedriver andre aktiviteter ved siden av, om du har noen mål eller bare vil mosjonere, og om du har løpt litt før.

Jeg vil anbefale at du trener 2-3 økter i uken hvor en av dem er intervall og den andre er langkjør. En tredje kan være en kortere og rolig joggetur. Begynn gjerne forsiktig med kun to økter i uken, kroppen trenger å bli vant til påkjenningen. Langkjør vil si 8-15 km i et kontrollert og ikke så veldig anstrengende tempo. Her igjen, begynn rolig. Du nevner 4 km (dette er lite for langkjør), men begynn gjerne med dette de første ukene. En rolig økt er gjerne 30 min rolig jogg, men for mange kan dette være for mye i begynnelsen og 15 min er gjerne nok. Denne kan også byttes ut med annen aktivitet som feks tur i skog og mark. Intervall så er jo 4x4 populær for tiden, men det finnes uttalige muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har veldig liten erfaring med løping så er det lurt å jobbe opp grunnlaget før du starter med intensiv intervalltrening.

Start rolig, ikke løp alt for langt i starten, la kroppen vende seg til underlaget. runforit123 er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres.

I tillegg er det lurt å skaffe seg gode sko som passer føttene dine. Har du helt ny sko så må de gås og løpes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale appen From Couch to 5K (C25K). Den starter kjempelett, og om 9 uker løper du 5 km. For noen vil den kanskje gå litt sent, men merker at det hjelper meg å holde motivasjonen oppe, altså å ikke gape over for mye.

Anbefales! Det var Couch to 5K som fikk meg i gang fra scratch for 2,5 år siden. I og med at progresjonen er veldig gradvis har du god sjanse for å ikke pådra deg belastningsskader fordi du er overivrig i starten. Fungerte fint for meg som tilstrekkelig forsiktig "omskolering" til forfotløping. Når du har gjennomført programmet (som går over tre dager per uke i 9 uker) løper du 30 minutter sammenhengende. Deretter kan du begynne å legge opp løpeøktene med variasjon mellom rolig langkjøring og ulike typer intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...