Gå til innhold

Tips til Oppskrift på Trøffelsaus


Wooper

Anbefalte innlegg

Fikk et glass med trøffelmos (White truffle cream), og har lyst til å lage pasta med trøffelsaus, og evt pizza med trøffelsaus. Har lett litt på nettet men finner ikke så mye brukbart enda, så lurte på om det er noen her med skillz that killz som kunne ha en anbefaling om hvordan man skal gå fremover med en slik saus-plan, og hvilke ingredienser som hører hjemme i en slik saus (i tillegg til trøffelmosen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, i fare for å få Aurelius til å grine, så et par forslag her fra en amatør.

Til pastaen ville jeg egentlig gjort veldig lite.

Bland litt av trøffelmosen (man trenger ikke mye og for mye er ikke godt) med litt god olivenolje (en virkelig god olivenolje), litt revet hvitløk (ikke bruk presse men et fint rivjern så du får en slags mos).

Bland denne trøffeloljen med nykokt pasta, riv parmesan, litt nykvernet pepper og litt frisk basilikum.

En annen variant, og litt mer mektig, er å frese finfinfinhakket løk og hvitløk i litt olje, ha i kremfløte og trøffelmos og la det tykne, og bland dette inn i nykokt pasta (ellers som over). Du kan jo også skjære opp et stekt kyllingbryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, ikke lyst på pasta nå (damn you, low carb diet!)

Pasta? Jeg tenkte bare på sausen jeg.

Men hvis du kjører låwkærb, stek deg litt indrefilet, topp med stekt foie, og ha trøffelsaus til(eegentlig skal den være på kalvekraft og svart trøffel men pytt) , og voila, tournedos rossini:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de beste pastaretter jeg har spist var i Berlin. Pasta. Lettstekt karl johan sopp, sjalottløk, og trøffel. Parmesan strøssel å toppen.

Istede for pasta kan man bruke lettkokt strimlet squash.

Btw: trøffel er ferskvare og skal has i helt på slutten, rett før severing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage trøffelmajones! Lag majones, bland i trøffelmos. Dypp brød i som snack eller lag deg en blings med for eksempel salami, egg og trøffelmajones. Digg, jeg lover.

Eller du kan lage risotto. Østerssopp blir også vilt deilig med litt trøffelkoz.

Elleeeer... Du kan ha litt trøffelmos på pizza. Eller enda bedre... På ostesmørbrød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage trøffelmajones! Lag majones, bland i trøffelmos. Dypp brød i som snack eller lag deg en blings med for eksempel salami, egg og trøffelmajones. Digg, jeg lover.

Eller du kan lage risotto. Østerssopp blir også vilt deilig med litt trøffelkoz.

Elleeeer... Du kan ha litt trøffelmos på pizza. Eller enda bedre... På ostesmørbrød!

Brukte faktisk østerssopp med sausen i dag. Var digg som bare faan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, i fare for å få Aurelius til å grine, så et par forslag her fra en amatør.

Til pastaen ville jeg egentlig gjort veldig lite.

Bland litt av trøffelmosen (man trenger ikke mye og for mye er ikke godt) med litt god olivenolje (en virkelig god olivenolje), litt revet hvitløk (ikke bruk presse men et fint rivjern så du får en slags mos).

Bland denne trøffeloljen med nykokt pasta, riv parmesan, litt nykvernet pepper og litt frisk basilikum.

En annen variant, og litt mer mektig, er å frese finfinfinhakket løk og hvitløk i litt olje, ha i kremfløte og trøffelmos og la det tykne, og bland dette inn i nykokt pasta (ellers som over). Du kan jo også skjære opp et stekt kyllingbryst.

2857926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entrecôte. Alltid.

Passer det med rødt kjøtt? Harmonerer ikke trøffel mer med hvite "lette" matvarer, som pasta, posjert egg, hvit fisk osv?

Uansett - noen som vet hvor man får kjøpt (evt hvem som bestiller opp) rein trøffel (altså ikke produkter med x promille trøffelinnhold)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer det med rødt kjøtt? Harmonerer ikke trøffel mer med hvite "lette" matvarer, som pasta, posjert egg, hvit fisk osv?

Uansett - noen som vet hvor man får kjøpt (evt hvem som bestiller opp) rein trøffel (altså ikke produkter med x promille trøffelinnhold)?

Det kan jeg ikke noe om, får i så fall ta biffen til dessert.. Ang spørsmålet ditt har jeg sett trøffel hos Gutta på haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myr: Hvit trøffel passer best til "lyse" retter, der vil du ikke konkurrere med hverken aroma eller smak. Sort trøffel er mer robust. På ingen måte like elegant, men myyye billigere.

Generelt, hvit trøffel er ferskvare. Den taper seg etter 36-48 timer. Jeg har tatt med fra Piemonte til Norge noen ganger, og om det går mer enn et par dager er det en svært redusert opplevelse. Det finnes å få kjøpt i Oslo, Gutta på Haugen og Maschmans Marked har innimellom hvite trøfler, men jeg ville ikke brukt mye penger på det uten å vite når den er plukket. Prisen er tross alt ca 10-12.000 euro pr kilo....

Hvite trøfler har sesong fra midten av oktober til midten av desember, pluss minus et par uker i hver ende. Utenfor sesongen er det ikke verdt pengene i fersk form. Dag Tjersland på Baltazar får innimellom trøfler flydd opp med kurer, og sikkert flere restauranter. Det kan absolutt være verdt prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...