Gå til innhold

Folkeopplysningen i kveld: Supermat! 2045 NRK

Anbefalte innlegg

Innholdsfortegnelsen gjør på ingen måte saken din sterkere som nok andre ha påpekt. Hvorfor reklamerer de med at det er så mye bra i det når det er så minimalt at det får NADA å si?

dette handlet ikke om å gjøre min sak sterkere, jeg sitter med blodprøve svar som har bevist det samt dobbelt så mye energi trenger ikke bevise noe for noen, jeg er bare drit fornøyd over at det har virket så bra.

Fortsetter under...

dette handlet ikke om å gjøre min sak sterkere, jeg sitter med blodprøve svar som har bevist det samt dobbelt så mye energi trenger ikke bevise noe for noen, jeg er bare drit fornøyd over at det har virket så bra.

Igjen, det er blitt sagt før men vi fortsetter likevel:

Du sitter med blodprøvesvar som viser hva som er i blodet ditt. At du er frisk er bra.

Men blodprøvesvarene sier absolutt ingenting om hva som har forårsaket svarene.

øh, nei det har jeg ikke sagt, du må klare å lese hva som står

Ok

yes og jeg gjentar som er skrevet mange ganger, så var problemet fortsatt at grunnet en tarmsykdom kan ikke jeg i mitt tilfelle spise oksekjøtt, masse rå grønnsaker, tungtfordøyede ting ect så det er ikke bare å stappe i seg søtpotet og biff! I mitt tilfellet må man ha et tilskudd av noe som funker, å det har dette gjort.
Igjen, det er blitt sagt før men vi fortsetter likevel:

Du sitter med blodprøvesvar som viser hva som er i blodet ditt. At du er frisk er bra.

Men blodprøvesvarene sier absolutt ingenting om hva som har forårsaket svarene.

som sagt JO det gjør det! da får du lese resten også før du uttaler deg, så står det om hvordan det sier noe om hva som har forårsaket det, da får du lese mer lenger opp.

som sagt JO det gjør det! da får du lese resten også før du uttaler deg, så står det om hvordan det sier noe om hva som har forårsaket det, da får du lese mer lenger opp.

Vær snill. Forklar oss stakkars uvitende hvordan en blodprøve viser årsakssammenhenger :)

Annonse

Vær snill. Forklar oss stakkars uvitende hvordan en blodprøve viser årsakssammenhenger :)
nei vet du, klarer du ikke lese litt lenger opp så får det være. jeg er ferdig å diskutere med deg, du er ikke saklig i tillegg til at du dikter opp ting som ikke er blitt sagt, så finn noen andre som gidder å kaste bort tiden.
ja å der står det vel ikke: Jeg tar opp alt ting mer effektivt enn andre? du har god fantasi som klarer å dikte opp ting som ikke står her

Jeg sier ikke at du "tar opp alt ting mer effektivt enn andre" :p

Jeg sier at du hevder du tar opp kosttilskuddet ditt mer effektivt enn enkelte andre kilder til samme næringsstoffer

nei vet du, klarer du ikke lese litt lenger opp så får det være. jeg er ferdig å diskutere med deg, du er ikke saklig i tillegg til at du dikter opp ting som ikke er blitt sagt, så finn noen andre som gidder å kaste bort tiden.

Du har sagt at du tok blodprøver mens du gikk på medisin, og da var verdiene der de skulle være.

Så etter medisinen sank verdiene.

Så gikk du på supermat, og verdiene økte igjen.

Dette er en korrelasjon. Det trenger ikke å bety at supermaten forårsaket blodverdiene.

På hvilken måte er jeg ikke saklig?

yes og jeg gjentar som er skrevet mange ganger, så var problemet fortsatt at grunnet en tarmsykdom kan ikke jeg i mitt tilfelle spise oksekjøtt, masse rå grønnsaker, tungtfordøyede ting ect så det er ikke bare å stappe i seg søtpotet og biff! I mitt tilfellet må man ha et tilskudd av noe som funker, å det har dette gjort.

Dette innlegget gir tilløp til mening. Om ikke annet enn for å spille Djevelens Advokat:

Hvis anlaha ikke kan spise vanlige matkilder til vitamin B12 pga. en tarmsykdom så kan det hende at tilskudd av chlorella muligens hjelper. Kontekst er viktig. Det kryr ikke av matkilder til B12, i alle fall ikke vegetabilske, så i denne konteksten kan tilskudd av chlorella ha noe for seg.

Hvis noen chlorella-produkter i tillegg har vitamin D så kan det hende at et slikt tilskudd hjelper trådstarter med å dekke manglende behov der hun tidligere måtte innta tilskudd i pilleform. Kan noen her med sikkerhet si det motsatte?

Dette innlegget gir tilløp til mening. Om ikke annet enn for å spille Djevelens Advokat:

Hvis anlaha ikke kan spise vanlige matkilder til vitamin B12 pga. en tarmsykdom så kan det hende at tilskudd av chlorella muligens hjelper. Kontekst er viktig. Det kryr ikke av matkilder til B12, i alle fall ikke vegetabilske, så i denne konteksten kan tilskudd av chlorella ha noe for seg.

Hvis noen chlorella-produkter i tillegg har vitamin D så kan det hende at et slikt tilskudd hjelper trådstarter med å dekke manglende behov der hun tidligere måtte innta tilskudd i pilleform. Kan noen her med sikkerhet si det motsatte?

Slik jeg ser det kan det argumenteres med den sykdommen som premiss, men det kom fram i ettertid slik jeg så det og kan da fortsatt ikke generaliseres til resten.

Sett bort i fra rå grønnsaker og biff (som jeg ikke nevnte) og gitt søtpoteten havner i tungfordøyelig, så vil jeg hevde at om det hjelper henne dekke et behov så er det jo bra, men slik jeg ser det vil jo et helt vanlig kostilskudd gjøre samme nytten. Dermed er ikke supermat noe mer supert en en vit/min tabelett fra butikken?

F.eks denne som inneholder 100 tabeletter til 116 kr

http://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-multi-100-tabletter-898648p

Vitaminer: L-askorbinsyre, nikotinamid, DL-alfa-tokoferylacetat, kalsium-D-pantotenat, tiaminmononitrat, pyridoksinhydroklorid, riboflavin, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyre, fyllokinon (fytomenadion), D-biotin, kolekalsiferol, cyanokobalamin.

Mineraler: Magnesiumoksid, jern(II)fumarat, sinkoksid, mangansulfat, kobbersulfat, kaliumjodid, krom(III)klorid, natriummolybdat (molybden (VI), natriumselenat.

Innholdsdeklarasjon:

Vitamin A 250 µg,

vitamin D3 7,5 µg,

vitamin E 10 mg,

vitamin K 120 µg,

vitamin C 75 mg,

Tiamin (vitamin B1) 1,5 mg,

riboflavin (vitamin B2) 1,7 mg,

Niacin 20 mg,

vitamin B6 1,6 mg,

Folsyre 200 µg,

vitamin B12 2 µg,

Biotin 30 µg,

Pantotensyre 5 mg,

Magnesium 100 mg,

Jern 15 mg,

Sink 12 mg,

Kobber 900 µg,

Mangan 2,3 mg,

Selen 50 µg,

Krom 35µg,

Molybden 45 µg,

Jod 150µg

Mitt poeng er ikke hvorvidt supermat "fungerer", det er det innholdet (konsentrasjon) og inntaket som bestemmer. Det jeg stiller meg spørrende til er:

Hvorfor skal "supermat" være så super når det er langt billigere alternativer

Om det ikke er bedre, hva er da så supert?

Hadde vi kalt det vitamin/mineral-pulver så hadde jo alt vært i orden, men det å hevde at det i seg selv (as it is) er overlegent de samme stoffene fra andre kilder (og dermed prises deretter) klarer jeg ikke å forstå.

Så det det hele bunner ut i for meg er "Hva er det som er så supert med supermat?"

Sett bort i fra rå grønnsaker og biff (som jeg ikke nevnte noen av delene) og gitt søtpoteten havner i tungfordøyelig, så vil jeg hevde at om det hjelper henne dekke et behov så er det jo bra, men slik jeg ser det vil jo et helt vanlig kostilskudd gjøre samme nytten. Dermed er ikke supermat noe mer supert en en vit/min tabelett fra butikken?

Mitt poeng er ikke hvorvidt supermat "fungerer", det er det innholdet (konsentrasjon) og inntaket som bestemmer. Det jeg stiller meg spørrende til er:

Hvorfor skal "supermat" være så super når det er langt billigere alternativer

Om det ikke er bedre, hva er da så supert?

Bra post (y) Selektiv sitering her nå, men du er inne på et viktig poeng. Hva er det som gjør at tilskudd i form av supermat er bedre enn hvilke som helst andre kosttilskudd? Hvis vitamin B12+D i pilleform gjør nytten for trådstarter, hvorfor bruke mer penger på tilskudd i form av supermat?

Hvis jeg skal spekulere så har jeg en mistanke om at det først og fremst er fordi supermat er naturlig. Og markedsføring. Sånn brutt ned til basics:

1. Supermat = naturlig

2. Markedsføring (med stort innslag av appeal to nature og tvilsom fakta)

3. Profit

Annonse

takk Tronaldo, ENDELIG en som forstår hva jeg prøver å formidle! takker og bukker, å nei ingen kan med sikkerthet si det motsatte. takk for konstruktivt innspill

Ingen kan si noe med sikkerhet her. Det var unødvendig av meg å skrive "med sikkerhet", fordi det er umulig å si noe helt sikkert. Vi har for lite info, og selv med all relevant info tilgjengelig så er det vanskelig å si noe sikkert. Vi kan snakke om sannsynligheter og mulige årsakssammenhenger, men det stopper der.

takk Tronaldo, ENDELIG en som forstår hva jeg prøver å formidle! takker og bukker, å nei ingen kan med sikkerthet si det motsatte. takk for konstruktivt innspill

Det er greit å prøve å skrelle bort det som er irrelevant for diskusjonen, eller rettere sagt din situasjon som diskuteres her nå. Hvis du leser postene etter den du siterte så er det fortsatt uavklart om supermat gjør noe mer nytte enn vanlige kosttilskudd. Hvorfor vil du heller bruke tilskudd av chlorella framfor tilskudd med vitamin B12+D, anlaha?

Hva er det som ingen kan si med sikkerhet egentlig?

han skrev: Kan noen her med sikkerhet si det motsatte?

det var hva jeg mente, at mulig man ikke dokumentere med 100 prosent sikkerthet at det har virket, men man kan ikke gjøre det motsatt heller med sikkerhet, det mente jeg

han skrev: Kan noen her med sikkerhet si det motsatte?

det var hva jeg mente, at mulig man ikke dokumentere med 100 prosent sikkerthet at det har virket, men man kan ikke gjøre det motsatt heller med sikkerhet, det mente jeg

Om jeg forstår Tronaldo korrekt så mente han ikke at "ingenting i denne diskusjon kan sies med sikkerhet eller ikke", men at det var et spørsmål vedrørende om det er mulig å fastslå med rimelig sikkerhet at tilskuddet tas bedre opp i den ene formen over den andre. Hvorfor skulle pulver fra et merke være bedre en piller fra et annet, om innholdet er det samme.

Jeg tolker det i hvertfall dithen at å ilegge denne meningen til hele temaet ikke er det Tronaldo mente. Men mulig jeg misforstår her.

Ingen kan si noe med sikkerhet her. Det var unødvendig av meg å skrive "med sikkerhet", fordi det er umulig å si noe helt sikkert. Vi har for lite info, og selv med all relevant info tilgjengelig så er det vanskelig å si noe sikkert. Vi kan snakke om sannsynligheter og mulige årsakssammenhenger, men det stopper der.

Det er greit å prøve å skrelle bort det som er irrelevant for diskusjonen, eller rettere sagt din situasjon som diskuteres her nå. Hvis du leser postene etter den du siterte så er det fortsatt uavklart om supermat gjør noe mer nytte enn vanlige kosttilskudd. Hvorfor vil du heller bruke tilskudd av chlorella framfor tilskudd med vitamin B12+D, anlaha?

det er jeg helt enig i Tronaldo. For min del har jeg stått på kombo av B12+D i pilleform over mange år, men noen pauser på 3 dukers tid for å se hva som skjer for så å måtte begynne på den. Ut over det som jeg skriver har en en sykdom som gjør at det næringsmessig for meg er vanskelig å få i meg alt jeg trenger da det ikke er alt jeg kan spise. Mens jeg har stått på pillene har jeg fortsatt slitt med slitenhet, svimmelhet, slapphet, energiløshet ++++ en følelse av å aldri ha overskudd (selv med piller) Etter test med supermaten tok jeg blodprøve noen uker etter å verdiene var på plass, men ut over det har jeg fått vanvittig med energi og overskudd. Føler meg opplagt, ikke sliten/slapp men vanvittig full av energi. Den boosten har aldri vært til stedet med piller, så dermed vil jeg heller ha noe jeg virkelig føler løser dette på best mulig måte for meg og min helse. selv var jeg skepisk når jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk fordi jeg tenkte det bare var en drøm at det kunne virke så bra, men for mitt sykdomstilfellet så var det faktisk så velykket. Det er noe jeg veldig gjerne deler med andre dersom det skulle være noen som har slitt så mye og kan få en så enkelt løsning så er det vel verdt mener jeg.

Om jeg forstår Tronaldo korrekt så mente han ikke at "ingenting i denne diskusjon kan sies med sikkerhet eller ikke", men at det var et spørsmål vedrørende om det er mulig å fastslå med rimelig sikkerhet at tilskuddet tas bedre opp i den ene formen over den andre. Hvorfor skulle pulver fra et merke være bedre en piller fra et annet, om innholdet er det samme.

Jeg tolker det i hvertfall dithen at å ilegge denne meningen til hele temaet ikke er det Tronaldo mente. Men mulig jeg misforstår her.

da forstår jeeg hva du menter, men det er nok bare han som kan oppklare hva han mente med sitt utsagn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...